Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

welke hulp ga ik aannemen???

Ik maak er even een nieuw draadje van hoor...want volgens mij valt het in de nieuwe forumopzet helemaal niet op dat ik in mijn oude draadje een nieuwe vraag stel...dit had ik dus gisteren gepost:

Ik ga morgen met 2 praten & dan kiezen:

nr 1: moeder van school. Kinderen jonger dan de mijne, ik ken haar van de klaarovers en zo. Zit indirect wel in haar netwerk ( een van haar koters is beste vriendje van kleine broertje van beste vriendin van mijn jongste...snappen jullie het nog??). Zeer kordaat en actief type. Mailde me naar aanleiding van mijn oproepje dat haar jongste volgende week 4 wordt en dat ze graag wat te doen wil hebben onder schooltijd. Ze woont een straat verderop (echt, 2 min lopen) en ik vertrouw haar volkomen. Dwz...ze is dusdanig bekend en actief in de basisschool omgeving dat ze zichzelf wel vreselijk publiekelijk aan de schandpaal zou nagelen als ze bij mijn rare dingen zou uithalen.

voordeel: om de hoek, kan 2 ochtenden komen, doet er verder niks naast dus bij een griepje of een ziek kind komt ze gewoon een dagje later.
nadeel: is het lastiger tegen een semi-bekende te zeggen dat je vindt dat de keuken wel iets grondiger gepoetst mag? en zo? Maar ik denk dat we daar afspraken over kunnen maken. Zo'n type is ze ook wel. No nonsense. Houdt van duidelijkheid.

Nr 2: Hulp via vriendin. Die is tevreden over haar. Ze werkt er al 2 jaar. Nadeel: ze kan (maar) 1 ochtend per week komen, max 4 uur, en ik wil liever ietsje meer. 5 a 6 uur, zodat ze ook eens ramen kan lappen en zo.Ze heeft meerdere adressen en is dus wat minder flexibel qua dagen. En ze werkt sowieso niet in de schoolvakanties. Ik ken haar niet, maar ze komt morgen even langs om even kennis te maken en te checken wat al dan niet kan & of ik haar zie zitten.

Ik twijfel......

Aan de ene kant voel ik me beter bij de buurtmoeder. Die ga ik echt probleemloos een sleutel geven. En het is een aardig mens. Ik vind het leuk dat ze het aanbood & ze is nogal een actief kordaat type...die maakt vast heel prima schoon, denk ik.

maar goed, de andere is natuurlijk een 'ervaren' hulp. Dus die doet het ook prima. Vriendin is tevreden over haar. Maar ik ken haar niet, al heb ik natuurlijk nu wel echte via via referenties. Toch blijf ik me lullig voelen een 'vreemde' de sleutel van ons huis te geven. Irreeel natuurlijk, maar het zal wel komen door de &%$#@#% ervaringen die ik heb gehad.
Heb haar al even aan de telefoon gesproken, maar nog niet gezien.l

Welke zouden jullie kiezen?

Objectief gezien zou ik voor de ervaren hulp moeten gaan natuurlijk, maar toch neig ik naar de buurtmoeder....twijfeltwijfel...

Ingrid

Aanvulling: ik heb inmiddels met allebei gepraat. De ervaren hulp is erg aardig, en wekt de indruk een zeer ervaren schoonmaakster te zijn. Ze is alleen bang voor katten. En ik heb 2 joekels van boskatten. Ze schoof echt naar de andere kant vd eettafel toen er eentje binnen kwam wandelen. Hmmm....zij vond het zelf geen probleem, maar ik vind het op een of andere manier wel jammer.

Buurtmoeder kende ik al, en ze heeft er ook echt zin in. Kan dan 2 * 2 1/2 uur komen en is hartstikke flexibel qua dagen. En we hebben uitgesproken dat we eventuele op of aanmerkingen over onze werkrelatie gewoon uit kunnen spreken, ondanks dat we elkaar kennen. Ik denk dat ze prima gaat schoonmaken, maar heb natuurlijk niemand die kan beamen dat dat ook echt zo is.

Pfff...mijn gevoel volgen? En voor de buurtmoeder gaan?? Of toch de ervaren hulp?

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

18-09-2013 om 12:37

Buurtmoeder

Ik had 'm wel gezien, en gereageerd.

Want die is flexibel en vooral, die kan het aantal uren komen dat jij graag wilt. Dan wordt ze vast ook snel genoeg ervaren. En je hebt haar liever. Lijken mij twee goede redenen.

IngridT

IngridT

18-09-2013 om 12:40 Topicstarter

sorry tijgeroog....

ik had je reactie gelezen...

Ik hoop op nog een paar.....ben het vertrouwen in mijn eigen beoordelingsvermogen een beetje kwijt geloof ik na 2 van die reuze-missers....

Ingrid

Dalarna

Dalarna

18-09-2013 om 13:28

Geen ervaring

Ik heb geen ervaring in hulpen maar als ik goed lees gaan bijna alle punten naar de buurtmoeder. Het enige wat je niet zéker weet is of ze goed schoonmaakt maar ach iedereen kan het toch Je hebt zelfs al afspraken gemaakt over de 'werkrelatie'. DOEN!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-09-2013 om 13:29

Buurtmoeder

Ik zou ook voor de buurtmoeder kiezen. Die heeft de flexibiliteit die je zoekt, is enthousiast, je hebt het gevoel dat ze goed kan poetsen, dat er goed afspraken met haar te maken zijn. Allerbelangrijkste: het voelt goed, jij hebt er vertrouwen in. Die andere heeft 'maar' twee voordelen: ze is wat minder bekend en ze is een ervaren schoonmaakster.
Het feit dat ze meer bekend is en dat het mss wel erg dichtbij komt zo, ja dat is iets waar je voor moet kiezen, of niet. Maar als je iemand vertrouwt hoeft dat geen probleem te zijn, dan kan dat ook wel heel prettig vertrouwd zijn. Ik zou het overigens wel ter sprake brengen en aangeven dat je verwacht dat zij de dingen uit jullie privé niet in de buurt bespreekt.

Succes Ingrid, ik hoop voor je dat drie keer nu echt scheepsrecht is!

Aagje

Thursday Next

Thursday Next

18-09-2013 om 13:32

ja, buurtmoeder

Die kan zovaak als jij wil. En jullie onderkennen beide het probleem werkrelatie/schoolrelatie. Jouw goede gevoel zegt heel wat hoor!

ik stem op de buurtmoeder

Die flexibiliteit zou voor mij de doorslag geven. Heel veel succes! Moet nu goed gaan hoor.

Een hulp

Een hulp

18-09-2013 om 13:44

Andere mening

Ik zou voor de ervaren hulp gaan. Juist omdat er in de privèsfeer iets meer afstand is. Ik hou graag een beetje afstand tussen werk en privè. En de katten zou ik er buiten laten in mijn beslissing. Ik heb ook niets met katten maar daarom ben ik er nog wel goed voor. Ik stofzuig extra goed omdat ik de kattenharen vreselijk vindt. Ook de bende van de cavia`s en de rotzooi van de parkiet. Met al deze dieren heb ik niets maar kom ze overal tegen. No problem. Ik vul ook nog even hun waterbakje voordat ik wegga. Succes met je beslissing!

Fiorucci

Fiorucci

18-09-2013 om 13:49

buurtmoeder

Als je gevoel dat zegt,doen, zeker omdat ze vaak genoeg kan komen en flexibel is. Verder merk ik zelf dat mensen met een gezin het erg prettig vinden als je als hulp zelf een gezin hebt. Op de een of ander manier voel ik kennelijk beter aan wat prioriteit heeft in het huis van een gezin.

Anne69

Anne69

18-09-2013 om 13:51

Dat valt wel tegen

Dat iedereen goed kan schoonmaken. Ik heb heel wat schoonmaakhulpen versleten maar zelfs bij dames die al jaren bij anderen poetsten, en dus zeer ervaren waren, vond ik niet dat ze echt goed werkten.
Ondertussen begrijp ik wat mijn fout is. Je moet heel precies uitleggen wat en hoe je dingen wil. Als je aanneemt dat iemand wel weet hoe ze moet poetsen gaat het fout.
Dus elke keer zeggen dat je graag wil dat ze de spinnenwebben weghalen, dat ze de deuren even meenemen, dat ze het aanrecht schoonmaken en de spoelbak uitschuren enzovoort.
Dus ik zou gaan voor de buurtmoeder met hele duidelijke instructies. Veel succes en hopelijk ben je met haar snel over je nare ervaringen heen.

IngridT

IngridT

18-09-2013 om 14:19 Topicstarter

jemig.

Normaal ben ik altijd heel besluitvaardig, maar ik hik er echt een beetje tegenaan. Toen ik mijn eerste 'stelende' hulp aannam heb ik mijn 'b optie' doorgeschoven naar mijn vriendin/ex-buurvrouw die ook iemand zocht. Ze is laaiend enthousiast over haar, en ik stikjaloers (ze heeft geen tijd/ruimtemeer over...)

Toen ik mijn 2e hulp aannam had ik ook een prima b-optie, en vond ik kiezen ook al lastig. Mijn man heeft toen de knoop helpen doorhakken, maar wederom niet echt een gelukkige keuze. Zeker weten dat die andere dame nu ook ergens iemands favoriete hulp aller tijden is....

Pffffff.

Ik denk dat ik mijn gevoel maar moet volgen en voor de buurtmoeder ga. Met (goed idee!!!) duidelijke instructies. En een vooraf vast te stellen evaluatiemoment zo rond de kerst.

Ik weet dan in ieder geval 100 % zeker dat als het om welke reden dan ook niet bevalt we op een prettige manier de boel kunnen beeindigen als we dat willen.

En ik weet heel erg zeker dat ze niets gaat stelen.

En toch...na 2 keer niet al te slim te hebben gekozen voelt het alsof ik het nu ook vast weer niet goed ga doen...is het niet idioot!!!???
Ingrid

Fransien

Fransien

18-09-2013 om 14:19

Hulp via vriendin

Maar dat is met name omdat ik zelf heel erg hecht aan mijn privacy, zo'n buurtmoeder is op zich ideaal, maar ik zou haar niet graag aanspreken op dat sommige dingen beter kunnen (moet ik met mijn hulp wel doen, bovendien is mijn hulp erg onbetrouwbaar, ze is in het afgelopen half jaar evenvaak niet als wel gekomen).

IngridT

IngridT

18-09-2013 om 14:27 Topicstarter

privacy vs anonimiteit

Tja.

De hulp-via-vriendin zou op een dag komen dat ik zelf niet thuis ben, en in de schoolvakanties komt ze niet.

Ondanks dat ik haar via via natuurlijk 'ken' (want werkt bij vriendin)...ze is voor mij een onbekende. ik ga haar wel een huissleutel geven, en omdat ze maar 1 keer in de week komt op mijn een van mijn werkdagen ga ik haar in principe dus gewoon 'nooit' meer zien. Echt nooit.

Ergens vind ik dat toch een gek idee.

'Buurt'moeder woont 1 straat verderop. Die gaat ook in de vakanties een ochtendje per week komen. Gaan we samen even door het huis heen. Die zie ik nog wel eens op straat of bij school. En ik hecht denk ik minder aan mijn privacy. We zijn geen vriendinnen of zo hoor..we kennen elkaars naam, en treffen elkaar eens bij een school-activiteit of klaarover-vergadering. Zoiets. Ik heb nog nooit een stap bij haar over de drempel gezet, en zij vandaag voor het eerst bij mij. Al groeten we elkaar altijd opgewekt als we elkaar ergens tegenkomen.

Ik maakte me qua 'prive' meer zorgen over het feit of het lastiger was eisen te stellen of commentaar te leveren op wat ze deed. maar daar hebben we het vanochtend helder over gehad. Dat komt wel goed denk ik.

Ingrid Twijfelkont

IngridT

IngridT

18-09-2013 om 15:40 Topicstarter

ok. ik heb het gedaan.

het wordt de buurtmoeder. Ik heb al een rondje gebeld. Ze gaat volgende week beginnen......

pfiew!!

3 maal is scheepsrecht......

Dank voor al het meedenken....

Ingrid

Rafelkap

Rafelkap

18-09-2013 om 18:34

Oh is dat die T, van Twijfelkont?
Volgens mij is het juist de betrouwbare buurtmoeder die het wel moest worden. dat is nu wat je nodig hebt.
Klinkt goed allemaal!

goed zo!

toch je eigen beslissing gemaakt, en het klinkt best goed. Ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben!

Hopelijk komt het helemaal goed en zullen jullie een prima werkrelatie krijgen!

succes en ja, ook veel plezier van en met de nieuwe hulp!

groetjes,
Jons

Caitlynn

Caitlynn

19-09-2013 om 16:12

Altijd je gevoel volgen

Kortom, prima keuze gemaakt. Succes, hopelijk gaat het dit keer helemaal naar wens.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2013 om 20:09

Anne 69

Een goede hulp hoef je echt niet steeds te vertellen wat je wilt...

Tante Tiny

Tante Tiny

20-09-2013 om 07:56

Samen door het huis zou ik niet doen

In de schoolvakantie heb jij je vrije tijd nodig.
Misschien in de ochtend een kopje koffie samen en daarna ga jij lekker op pad met je kinderen. Dan heeft zij ook de ruimte om te werken.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-09-2013 om 10:18

Heb er een goed gevoel bij.

Zelf maak ik al jaren schoon maar ik weet dat ik niet perfect ben, ramen lappen is bijvoorbeeld nog steeds niet mijn specialiteit. Dus toen ik een keer opmerkingen kreeg en uitleg hoe het dan wel moest, was ik niet beledigd. Ik vond de tips juist handig. Ook vind ik het niet erg als er zo nu en dan wordt gevraagd of ik op dit of dat wil letten. Misschien dat men mij m'n foutjes vergeeft omdat ik nog nooit iets heb gestolen

Als ik opdrachtgevers privé tegenkom of bij het binnenkomen even een praatje maak, is het net of er een knop omgaat, op de een of andere manier voelen we ons dan opeens veel minder baas en ondergeschikte.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-09-2013 om 21:31

Maar brunette

Zo is het toch ook helemaal niet. Eerlijk gezegd denk ik dat ik blijer ben met mijn hulp dan zij net mij. Stel je voor zeg dat ik dat allemaal zelf moet gaan doen. Ik zie haar dus echt niet als mijn ondergeschikte, wij helpen elkaar.

Wat niet weg neemt dat ik wel wensen heb over hoe ik dingen graag wil. Een goeie hulp snapt dat en een goeie 'baas' weet zijn plek...

Jessica O

Jessica O

26-09-2013 om 12:47

werkster

Zelf heb ik ook verschillende adresjes, de 1 is thuis, een ander weer niet. Maar ik weet wat gedaan moet worden, er ligt een briefje klaar. Wat gedaan is vink ik af, kunnen ze zien wat ik heb gedaan.
Heb niet het gevoel dat het een echte baas is, mocht er iemand thuis zijn doe ik mijn ding er gewoon om.
En alleen als de jehova's aan de deur komen zeg ik dat mevrouw er niet is..... (en als ik haar dat vertel ligt ze dubbel van het lachen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.