Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MerelR

MerelR

19-09-2017 om 21:37

Welke boter of olie gebruiken jullie?

Ik gebruik altijd vloeibare bakboter, olijfolie of zonnebloemolie. Nu hoorde ik onlangs dat zonnebloemolie ongezond is, en ook dat men steeds meer in kokosolie bakt. Op internet heb ik al het een en ander gelezen, maar ik ben nu benieuwd waar iedereen zoals in bakt.


Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-09-2017 om 21:51

Hangt ervan af

Soms olijfolie, soms Bertolli, soms gewoon blueband. Ook weleens in roomboter. Zonnebloemolie heb ik ook staan. Volop variatie dus. Ik streef ernaar niet al te royaal te zijn met vet.

Ik heb nooit kokosolie geprobeerd. Waarom lijkt dat je veel beter ?

Inanna

Inanna

19-09-2017 om 22:07

Anneque

Dat wilde ik net op gaan zoeken, ik had het ook ergens gelezen. Zit ik dan met mijn giga-emmer kokosolie (stond voor heel weinig geld bij de appie).
Ik geloofde gelukkig al niet in de claims over de geweldige eigenschappen van kokosolie, dus ik ben niet echt teleurgesteld.

Ik wissel zelf af tussen vloeibare bakboter, zonnebloemolie en kokosolie en doe rustig aan met de hoeveelheden. Mijn man vindt vaste bakboter lekkerder, dus als hij kookt gebruikt hij dat meestal.

Half a twin

Half a twin

19-09-2017 om 22:15

ligt er aan wat ik maak

Voor ragout gebruik ik vloeibare boter, voor italiaanse gerechten (olijf)olie, voor oosterse gerechten slaolie of wat ik in huis heb aan "neutrale" olie. Hamburgers of dergelijke dingen in vloeibare boter. Suddervlees of karbonades in vaste margarine. Door groenten gaat soms wat echte roomboter, ook in brooddeeg gaat roomboter net als in appeltaartdeeg. Cake gaat weer van margarine.
Gewoon wat wij lekker vinden.

Bo

Bo

19-09-2017 om 22:16

hier

Olijfolie meestal, soms wokolie, roomboter of vloeibare Croma. Zonnebloemolie gebruik ik nooit.

Melkvrij

Apart of in combinatie Wajang margarine en olijfolie.

Jasmijn

Jasmijn

19-09-2017 om 22:16

Vloeibaar

Meestal plantaardige vloeibaar bakprodukt ( lijkt op boter) van de lidl of olijfolie en soms wokolie en van alles heel weinig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2017 om 22:43

Mengen

Ik bak altijd met vloeibare bakboter met een scheutje olijfolie. De olie zorgt ervoor dat je 'boter' (wat het eigenlijk niet is, maar ik wel zo noem) niet aanbrandt.

nike

nike

19-09-2017 om 23:43

plantaardig

Als bakboter gebruik ik plantaardige margarine van de AH, ook goedgekeurd door de vegetarier in huis. Vroeger gebruikte ik brio, ook plantaardig. Dat merk is lang weg geweest en nu is het weer terug. Ik heb me niet verdiept in de nieuwe brio, we zijn tevreden over de plantaardige margarine van de AH.
Als olie gebruik ik of olijfolie of zonnebloemolie. Ik heb ook een tijdje maiskiemolie gebruikt maar de smaak daarvan ging ons tegenstaan.
Kokosolie wordt momenteel voor van alles gebruikt.Mijn zus gebruikt het ook voor haar en huid.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2017 om 00:52

Ook gemengd

Man is nogal fan van vloeibare bakboter, ik doe veel met olijfolie. Gebakken aardappels doe ik wel met vloeibare boter en als ik gehakt bak bakt het in zijn eigen vet. Van kokosolie wordt uit diverse kanalen gezegd dat dat echt niet zo gezond is als men ons aanvankelijk wilde doen geloven. Het enige waar ik kokos bij gebruik is in pompoensoep met een oosters tintje of een curry- of kerrie-gerecht in de vorm van kokosmelk.

Inanna

"Zit ik dan met mijn giga-emmer kokosolie (stond voor heel weinig geld bij de appie)."

Handje zout erdoor en je hebt een fijne scrub

40er

40er

20-09-2017 om 08:12

Verschillende

Koken -> vloeibare "boter" mais kiem olie en soms roomboter.

Bakken (taart ed) -> roomboter of zonnebloemolie

Kokosolie -> verzorging voor de hond, iets door zijn voer, iets op een watje om de oren schoon te maken, iets op zijn poten smeren, noem maar op.

Niki73

Niki73

20-09-2017 om 11:47

Kokosolie

Ik heb ook alweer een artikel gelezen waarin die claim dat kokosolie ongezond zou zijn gedebunked werd. Zolang het ongereaffineerde kokosolie is, is het wel degelijk gezond, stond in dat artikel. Blijkbaar waren er appelen met peren vergeleken.
Ik zou gewoon blijven variëren en die kokosolie ook gebruiken.

Ik gebruik nooit bakboter of een vloeibaar bakproduct. Helemaal niet nodig. Aziatische gerechten maak ik met pinda- of zonnebloemolie, mediterrane gerechten met olijfolie, en verder heb ik roomboter in huis voor op brood, waar ik dan ook ongeveer nog eens per jaar een biefstuk in bak.

Paddington

Paddington

20-09-2017 om 12:01

Arachide olie

margarine voor bepaalde baksels en roomboter voor weer andere.

Vlees gaat ook vaak op de grillplaat en dan zonder toegevoegde vetten.

Oh, en de gehaktballen maakt vriendlief ook altijd in de margarine.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2017 om 12:05

Niki73

Vermoeiend toch al die berichten over wat wel of niet gezond zou zijn? Pffff . Daarom doe ik maar zoveel mogelijk wat mij een goed idee lijkt. Ik vind vlees gebakken in een vloeibaar braad'product' wel lekkerder als het zelfstandig blijft. In een eenpansgerecht doe ik het standaard in olijfolie, behalve gehakt, dat is vet genoeg van zichzelf.

MerelR

MerelR

20-09-2017 om 12:09

Precies Kaaskopje

In het ene artikel staat dat kokosolie heel gezond is, in een volgend artikel wordt juist het tegendeel beweerd. Ik weet het ook niet meer.
Gehakt bak ik ook in het eigen vet inderdaad. Vlees en gebakken aardappelen in vloeibare bakboter, Italiaans getinte gerechten in olijfolie en oosterse gerechten in zonnebloemolie. Ben nu wel van plan de zonnebloemolie om te ruilen voor arachideolie.

MerelR

"In het ene artikel staat dat kokosolie heel gezond is, in een volgend artikel wordt juist het tegendeel beweerd."

Klopt, er wordt ontzettend veel (tegenstrijdigs) beweerd over voeding. Daarom is het zaak altijd naar de bron te kijken. Uitspraken van een hoogleraar voedingswetenschappen bijv die zich baseert op onderzoek zijn mi waardevol (ook als die door toedoen van voortschrijdend inzicht aangepast worden in de loop der tijd). Missies van fitgirls en andere voedingsgoeroes zeggen me niets.

Half a twin

Half a twin

20-09-2017 om 13:51

hoezo weinig vet gebruiken

In een aantal reacties lees ik dingen als weinig vet gebruiken of op de grillplaat zonder vet. Op zich ben ik best bewust bezig met vet gebruik maar als het voor het resultaat beter is gebruik ik gerust veel. Bijvoorbeeld gebakken aardappelen, daarvoor gaat echt wel ruim 250 ml olie/vet in de pan, als de aardappelen dan mooi lichtbruin zijn en lekker knapperig schep ik ze er met een schuimspaan uit en laat ze even afdruipen op keukenpapier.
Dan gebruik ik wel "veel" olie maar ik eet het niet allemaal op.

Vogel

Vogel

20-09-2017 om 15:08

Kokosolie

is een hipsterhype. Ik heb het in huis om deodorant mee te maken, daar is het dan wel handig voor.
Voor mijn eten gebruik ik olijfolie en roomboter.

bieb63

bieb63

20-09-2017 om 15:32

rijstolie.......

Voor vlees (als er jus bij 'hoort') in vloeibare bak en braad. Voor de rest altijd olie. Voor Italiaans achtige gerechten olijfolie. Anders altijd rijstolie. Rijstolie schijnt zeer gezond te zijn (voor wat het waard is......, maar tegenberichten nog niet gelezen). Veel goede zuren, en, heel belangrijk, een hoog rookpunt, zodat het niet snel verbrand, hetgeen erg ongezond is.
Verder is het heel neutraal, geen 'smaakje', dus wat mij betreft perfect om in te bakken/wokken.

Gewone boter natuurlijk

Voor mediterrane bereidingen olijfolie.
Voor frituurbereidingen wit rundervet.
Waarom zou je in 's hemelsnaam iets anders gebruiken?

Noor

Noor

20-09-2017 om 19:21

Waarom iets anders

Nou,simpel wat mij betreft. Olijfolie is alleen maar gezond als het extra vierge is, maar dat mag weer niet verhit. Althans, zo heb ik het altijd begrepen. Dus ik zoek ook geregeld verder, maar heb het nog niet gevonden. Ik wissel nu maar af.

Noor

Noor

20-09-2017 om 19:23

En Yvan

Wat wordt toch bedoeld met 'gewone boter'? (sorry blond)

40er

40er

20-09-2017 om 19:50

En Yvan

Voor oosterse bereidingen dan?
Of Europese?
Of bakken?

Noor

Noor

20-09-2017 om 20:07

blond 2

Ik weet echt niet precies, sorry wat rundervet is, maar ik neem aan gewoon vet ve rund?
Dan kan het hier al niet, vegetariër in huis.

Hangt er van af

Olijfolie of roomboter. Ik gebruik er niet veel van maar wel van goede kwaliteit. Ik vind het lekkerder smaken,
Sini

Jackie

Jackie

20-09-2017 om 23:05

Hier

Zonnebloemolie of roomboter. Soms olijfolie, bij Italiaans bijvoorbeeld.

bieb63

bieb63

21-09-2017 om 19:38

Noor

Ga eens op zoek naar info (en probeer) rijstolie. Ik vind het i.i.g. wbt bereiding (neutrale smaak / hoog rookpunt) ideaal.

@ Noor, #24

Roomboter noemen jullie dat zeker? Dat wit spul gemaakt van melk/room?

@ Noor, #26

Rundervet is wat de naam al suggereert: afgesmolten vet van runderen. Het is, naast aardappelen, de basis voor bereidingen als frieten.
In NL is het product allicht onbekend. In B heet het "Ossewit/Blanc de boeuf".
Belgische frietenkenners beschouwen bakken in plantaardige olie als ongewenste nieuwlichterij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.