Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke barbecue?

Man wil graag een barbecue voor zijn verjaardag. Iemand een aanrader? Eisen waaraan het ding moet voldoen zijn makkelijk schoon te maken en op te ruimen. Groot genoeg om de honger van een man of 8 van voedsel te stillen en toch ook een beetje compact. Ik wil rond de 100 euro klaar zijn.

Weber

Weber is the word. Gaat vele jaren mee ook al staat ie buiten. Groot? Is in diverse groottes te krijgen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-04-2017 om 12:08

Weber

Ik zweer ook bij Weber. De mijne (bekende klassieke model, zwart, rond, deksel) heb ik sinds 30 april 2012 (Koninginnedag, ja, soms heb je mazzel ) en heeft nooit binnen gestaan, maar is nog steeds in prima staat. Geen spat roest!

De mijne kost nieuw rond de 100 euro, en is te klein voor 8 man, maar een grotere is vast tweedehands wel ergens te scoren. Binnenkort is het Koningsdag, misschien hebben jullie op de stuivertjesmarkt wel net zo'n mazzel als ik, vijf jaar geleden

hier ook een Weber

Hier ook een Weber. Het goedkoopste model met een onderstel. Beslist makkelijk op te ruimen- ik rij m zo de schuur (onderstel heeft aan 1 kant wieltjes).

Vziw is het model dat wij hebben tegen de 100 euro, zonder verdere toeters&bellen. Er is ook een draagbaar model (kan je m achter in de auto meenemen) en die zijn nog goedkoper.

Je kan er natuurlijk best voor 8 man eten op klaarmaken, gewoon een kwestie van een paar keer afwisselen. Wij barbecuen al een tijdje alleen nog maar dingen die snel klaar zijn (dus geen worsten en geen kippenpoten), dat scheelt een hoop frustratie (en risico op voedselvergiftigingen wegens niet gaar). Als je bij een kogelbbq het deksel gebruikt dan gaat het best snel.

Groeten,

Temet

Yucca

Yucca

03-04-2017 om 20:55

Saai....

Maar hier ook een zwarte Weber (instapmodel)... Staat al jaaaaaren (onder een hoes) buiten en is nog als nieuw. En nog belangrijker: het is gewoon een prima bbq, we krijgen altijd complimenten over ons vlees

Pooh bear

Pooh bear

03-04-2017 om 22:44

Haha

Ook hier een Weber. Wij hebben wel een groter model genomen niet omdat we er met veel mensen van willen eten maar omdat ik het leuk vind om er grotere stukken vlees op te braden.
Ik ben er heel tevreden mee. Overigens zou ik goed opletten als je weet welke je wil want ze kunnen soms ineens ergens in de aanbieding zijn. Zelf hebben we deze toen een stuk goedkoper kunnen kopen omdat het een ouder model was en hij appelgroen is.

kenfan

kenfan

04-04-2017 om 12:35 Topicstarter

Bedankt

Daar was ik snel uit, dankzij jullie eensluidende antwoord. (Zelfs van Dorry, die bij een vraag naar een magnetron om een blik erwtensoep op te warmen al met haar AGA aan komt zetten) Ik had verwacht dat jij met een Green Egg op de proppen zou komen Een weber dus. Meteen maar het op een na voordeligste model besteld - scheelde een tientje met de goedkoopste - want man verjaart deze week al, dus het kon geen uitstel lijen.

Het prijsverschil met het iets grotere model vond ik wel groot, die was voor de 10 cm extra doorsnee anderhalf keer zo duur. Zoon wil graag een bbq feest voor, dus dan steken we naast de nieuwe aanwinst de bouwmarktroestbak ook nog maar een keer aan voordat hij naar de milieustraat afgevoerd wordt.

aanbieding

Ik heb het idee dat de bbq's vaak rond vaderdag in de aanbieding gaan, maar ik kan het mis hebben, het is ook denkbaar dat ze eerst zogenaamd 50 euro op de prijs gooien om die er dan als 'aanbieding' weer af te halen.

Maar goed, voor Kenfan maakt het hoe dan ook niet uit.

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-04-2017 om 14:27

Kenfan!

"(Zelfs van Dorry, die bij een vraag naar een magnetron om een blik erwtensoep op te warmen al met haar AGA aan komt zetten)"

En toen moest ik de thee van mijn scherm vegen!

ondertussen

Stop ik mijn stokbrood in de Aga als we aan t BBQ-en zijn.... hahahaha
Ik moest er ook om lachen!
Ohhh ik ben heel erg anti magnetron geworden sinds ik weet dat werkelijk alles kapot gemaakt wordt. Eet dan beton denk ik dan, net zo voedzaam als eten uit de magnetron.
Verder ben ik heel flexibel, en moet iedereen het zelf weten. Dit is het forum van vragen en 1000 meningen. Want zo zit de wereld in elkaar.
Een green egg, nee dat zie ik mijn aga vrinden wel gebruiken, maar aangezien mijn webertje het nog steeds zo goed doet...
Geniaal accesoire is de gedraaide borstel met kleine metalen haartjes waarmee je het rooster schoon borsteld. Ik was mijn rooster nl. nooit af. Het blijft zitten tot de volgende keer en brand schoon bij het aanmaken (met firestarter!) en dan borstel ik alle losse troep eraf in 10 seconden. http://www.barbequeshop.nl/product/961/weber-driezijdige-borstel-groot.html (echt geen reclame forumbeheer)

Dorry (ot)

"Ohhh ik ben heel erg anti magnetron geworden sinds ik weet dat werkelijk alles kapot gemaakt wordt. Eet dan beton denk ik dan, net zo voedzaam als eten uit de magnetron."

Aangezien ons gezin in belangrijke mate leeft van eten uit de magnetron (ik kook vooruit en man warmt op) ben ik toch reuze benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van deze claims. Ik heb nog geen gebreksziekten geconstateerd bij ons thuis, maar ik ben natuurlijk ook geen arts

Groeten,

Temet

ohhhhh

Bleek een hoax te zijn! Geef t eerlijk toe, maar ik heb altijd begrepen van diverse gezondheids-experts (persoonlijk en onderzoekjes die ik gelezen heb) dat eten uit de magnetron minder vitamines en mineralen bevat dan eten klaar gemaakt op een fornuis. Had vooral te maken begreep ik toen met de ongelijkmatige verhitting waarbij sommige delen meer verhit werden dan anderen en dat hierdoor op die plek meer vitamines en mineralen kapot gingen.
Uit persoonlijk oogpunt kan ik wel zeggen dat ik eten uit de magnetron minder lekker vind smaken. De smaak gaat achteruit zeg maar.
Zo zie je maar, dat wat je leest en hoort, dat het achteraf toch waar is. Fake news 2017.

en over het schoonmaken van de bbq

Dank je voor die link Dorry. Ik citeer even de laatste alinea, want die is aardig:

"But here's the key: It’s not the microwaves in your oven that cause health problems: It’s the food you cook in that microwave oven.

So is there any reason to bake, broil, sauté, poach, or otherwise heat your food? Sure. Taste, texture, preference, and more. I’m the first to say I’ll take my potatoes baked in a conventional or convection oven, if given the choice. But when you’re in a hurry, or want to quickly cook vegetables and preserve nutrients, or you want to reheat leftovers, a microwave is a good option.

On a night when your alternative might have been a calorie-laden burger from a fast food joint, using your microwave oven to cook a meal of high-fiber vegetables, whole grains, and other wholesome foods might be the healthiest choice you can make."

Zoals gezegd gebruiken wij de magnetron vooral om vooraf klaargemaakt eten op te warmen, maar de allerlaatste zin geeft meteen aan waarom. Als ik niet vooruit zou koken (ik kom vrij laat thuis) dan zou mijn partner waarschijnlijk vooral afhaaleten serveren, wat zowel voor ons budget als voor onze gezondheid niet zo best is (ja, hij zou moeten kunnen koken, maar dat is weer een ander verhaal).

Terug naar de bbq maar weer, want ik had ook je andere link bekeken, die met die borstel. En dat brengt me op een tip die ik ooit las en die ik graag even deel: vette bbq roosters maak je relatief makkelijk schoon met een prop aluminiumfolie. Werkt inderdaad als een speer, moet ik zeggen.

Groeten,

Temet

kenfan

kenfan

06-04-2017 om 18:15 Topicstarter

Nogmaal bedankt

Hij is op dit moment bezig hem in elkaar aan het zetten. Terwijl horen en zien je vergaat in de huiskamer, want de jongens hebben een prehistorische playstation van zolder gehaald en aangesloten op de tv. Zondag wordt 20 graden voorspeld, dan geht's los. Vanavond gaan we uit eten in een restaurant waar de jarige gratis eet. We hebben nog een jarig gezinslid - het mooiste kado dat ik hem ooit geschonken heb - ze zullen vast heel blij zijn met onze komst.

Veel plezier

En gefeliciteerd met de jarigen en geniet ervan!

Pooh bear

Pooh bear

06-04-2017 om 22:31

Gefeliciteerd

En veel plezier met de bbq

die 10 cm groter

Ha nu zie ik het, ook echtgenoot met Weber. Op fonq was de 57 cm origineel inderdaad 50 euro duurder, maar in de aanbieding maar 1 euro duurder dan die van 47 cm. Ik ben dus voor de grote gegaan. Wel een bakbeest, heb ik een beetje onderschat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.