Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bestuurster

Bestuurster

13-01-2015 om 17:35

Welke auto?

Ik heb een bijna 3 jaar oude auto, een Peugeot 207SW (kleine stationcar) en dit kan een goed moment zijn om hem in te ruilen. Ik heb hem destijds met belachelijk veel korting gekocht en kan er nu op de particuliere markt bijna de aankoopprijs voor terugkrijgen. En inmiddels heb ik weer wat gespaard, maar mijn spaargeld levert niks op, dus dat wil ik best uitgeven.
Directe aanleiding om de auto in te ruilen is dat ik weliswaar veel in de stad rijd, maar ik ook regelmatig een flink eind moet rijden (400 km). Dan is dit toch wel een erg lichte auto, waarin je veel last hebt van wind, vrachtwagens enzo, wat nogal vermoeiend kan zijn. Ik zou dus graag een iets zwaardere willen. Het formaat van mijn huidige auto is prima, ik kan er goed mee uit de voeten. Veel groter wil ik zeker niet, dan krijg ik parkeerproblemen. Ik wil graag een auto met een redelijk kleine draaicirkel (weer: stad). Veilig (kinderen). Liefst zuinig, misschien zelfs hybride. Benzine. Graag met start-stopsysteem. Hoeft niet supersportief. Liefst met vlakke laadvloer, en een achterbank die gemakkelijk en liefst in delen plat kan. Pietluttig: liefst geen lakbumpers (ze parkeren hier nogal ruig). Prijs rond de 20.000, misschien 25.000 als ik de ultieme auto vind. Wie heeft tips en ideeën? Andere dingen waar ik op moet letten?
Mijn dank!

Bestuurster

Bestuurster

15-01-2015 om 14:58

Niemand?

Nog geen reacties. Klopt het vooroordeel dat vrouwen weinig van auto's weten dan toch? Heeft iemand een tip waar ik mijn vraag dan beter kan stellen?

vlinder72

vlinder72

15-01-2015 om 15:10

tja.

Auto's is ook iets persoonlijks. Ik heb een 13 jarige auto. Dit jaar gaan wij onze auto vervangen voor een Citroen grand c4 picasso of een volkswagen Sharan. Het wordt of een nieuwere citroen of een oudere (max 4 jaar oud) Sharan. Geen nieuwe a uto.

Voordat wij vier kinderen hadden reed ik een Opel Meriva. Ik vond dat een heerlijke auto. Goede wegligging en die auto lag prima in de bochten. Zeker als ze lang en flink doordraaide. Ruimte genoeg in de kofferbak. Achterbank kon in delen neergeklapt worden en er passen drie kinderzitjes op de achterbank.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-01-2015 om 15:19

wel wat kort door de bocht

ik weet volgens mij best wel wat van auto's (*), maar jij zoekt gewoon echt een heel ander soort auto dan ik (wij rijden een grote SW). Nee, de soort die jij zoekt weet ik zo niet, vandaar dat ik niet reageer

* Alleen de term start-stop-systeem? Nee, dat zegt me dan weer niets.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-01-2015 om 15:20

ok, start-stop-systeem

ook weer wat geleerd

mijn 5 centen

Ik zie een aantal dingen die een beetje conflicteren met elkaar. Dan wordt de zoektocht naar de perfecte auto moeilijker.
Bijvoorbeeld een lichte auto is wat minder stabiel op de snelweg, maar een grotere zwaardere is duurder in wegenbelasting en verbruik.
Zeker als je meer dan een peugeot 207sw wil, dan kom je eerder in de categorie volkswagen passaat, citroen picasso, audi station.
De combi, stabiel, en kleine draaicirkel en zuinig is een lastige. Of je kiest voor zuinig en hobbelt op de snelweg, of je kiest voor zwaarder en groter en dan betaal je daarvoor. Alles is natuurlijk relatief en in een glijdende schaal.
Zelf heb ik een v70, en dat is een superauto. Enorm stevig op de weg en veilig, en heel veel laadruimte met neerklapbare banken die ik handig tot een vlakke laadvloer kan omtoveren. Daar betaal je dan iets meer wegenbelasting en brandstof voor.

Ely

Ely

19-01-2015 om 08:20

Deels klopt

Voor mij je vooroordeel in die zin dat ik niet uit mijn hoofd dit soort specificaties weet van elke auto en je dus gericht van advies kan dienen. Mijn geheugen slaat dat soort feitjes simpelweg niet op . Als ik of man zelf een andere auto zoeken duik ik erin maar dat zijn andere auto's.
En ik vind het onderwerp niet leuk genoeg om het voor je uit te gaan zoeken ))

Elfje65

Elfje65

19-01-2015 om 21:14

Start Stop systeem

Verwacht er niet te veel van. Zodra de accu wat minder geladen is (zo'n 80%) en dat was bij ons met 2 jaar ongeveer, doet ie het al niet meer. Ik reed toch echt elke dag 90 km op de snelweg. Was volgens de dealer niet genoeg om de 'm helemaal bij te laden voor het start stop systeem. Zeker met gebruik van airco etc. Kan je 'm wel weer extra bij (laten) laden. Maar dat vind ik wel wat gedoe.

Elfje65

Elfje65

19-01-2015 om 21:19

verder

trouwens een prettige auto. Kia Venga 7jaar garantie. Niet echt een kleine draaicirkel. Wel windvast. Rijdt comfortabel op de snelweg. Zit ruim achterin met allemaal lange mensen. Alles in gedeeltes neer te klappen en veel bergruimte. Rijdt redelijk zuinig. Zijn broertje de Hyundai iX10 is precies hetzelfde alleen met 5 jaar garantie.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-01-2015 om 22:07

Start stop

Lijkt me heel vervelend zo'n start stop systeem. Ik heb er nog nooit in gereden, maar als ik het bij andere auto's naast me hoor klinkt het niet lekker. (ik hoor het goed want mijn auto maakt helemaal geen geluid als ie stil staat, afgezien van de pompende house beat dan natuurlijk

Bestuurster

Bestuurster

20-01-2015 om 18:10

Dank!

Bedankt Dorry voor de info over tegenstrijdige wensen. Klopt in de meeste gevallen natuurlijk. Gek genoeg rijden bijv. Volvo's als de V70 best wel zuinig. Die auto is mij te lang, maar zou ik anders best wel willen.
Ad Hombre, waarom zeg je dat start-stop niet prettig is als je er zelf nooit in gereden hebt? Wat de boer niet kent..? Ik heb eens in een Golf met start-stop gereden en ik vond het juist heel prettig. Zodra ik het gaspedaal aanraakte, was de motor weer aan. Ik woon in een buurt met veel stoplichten waar je soms lang moet wachten, ik vind het een heel fijn idee dat je motor dan niet vele minuten lang onnodig staat te draaien. Ik had nog niet aan accuproblemen gedacht. Nog iets om mee te nemen en na te vragen. Ik heb some flinke periodes waarin ik alleen in de stad rijd. Als dat niet genoeg is voor de accu, dan zou ik een probleem hebben. Elfje, als de accu leeg raakt, stopt het start-stopsysteem er dan mee maar rijdt de auto dan verder wel zonder problemen?
Ik heb de Kia Venga even snel bekeken, ziet er goed uit en de recensies zijn ook positief. Met mijn budget zou ik dan zelfs een luxe versie kunnen kiezen, leuk.
Wie rijdt er een Volvo V40? Hoe bevalt dat? Is de koffer erg klein of valt dat mee? Ik vind die wel mooi en hij is niet te lang.
Meer ideeën blijven welkom!

Moni

Moni

20-01-2015 om 18:33

Hier goede ervaringen met start-stop

Dit was bij een Hyundai. We hebben er twee jaar in gereden. Werkte heel prettig. Nooit iets gemerkt van accuproblemen. Niet in de stad en niet bij lang file rijden.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-01-2015 om 08:40

Bestuurster

"Ad Hombre, waarom zeg je dat start-stop niet prettig is als je er zelf nooit in gereden hebt?"

LIJKT, bestuurster, ik schreef LIJKT me niet prettig. Da's nogal een verschil. Blij te horen dat jullie het niet als een probleem ervaren.

Ik denk dat het bij mij voelt als een afslaande auto. Zeker te veel meegemaakt in het verleden.

Elfje65

Elfje65

26-01-2015 om 20:46

start-stop

Ja hoor, dat schijnt er niets mee te maken hebben. Starten doet ie altijd en eigenlijk nooit mankementen aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.