Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welk woord wil jij afserveren?

Discussie in De Wereld Draait door, welk woord moet weg? De woorden die genoemd werden zijn:

Oernatuur
betuttelen
Valoriseren
participatiesamenleving
complementaire geneeskunde
Homp
Hoogbegaafd
Peutertoets
Crisis
Stijltje
Hoodies
Absoluut
Papadag

Ik voeg het woord GENIAAL toe

Welk woord wil jij afserveren?

Koekje

Koekje

22-11-2013 om 11:44

Afserveren

Ik zou heel graag het woord: 'afserveren' kwijt willen, want ik houd helemaal niet van sport. En ik vind het een lelijk woord.

Ik vind 'hoodie' een heel mooi woord. Veel efficienter dan 'sweatshirt met capuchon. En wij gebruiken het veel want mijn zoon draagt erg veel hoodies.

Wat ik een mooi woord vind, is 'broos'. Dat wil ik juist vaker gaan gebruiken.

een paar kandidaten

"Uitrollen" als het gaat over het in etappes invoeren van iets nieuws. Rode lopers mag men wat mij betreft blijven uitrollen.

"Borgen" als waarborgen wordt bedoeld

"herkennen" in de uitdrukking "ik herken me niet in dit beeld".
Als iemand onwaarheden over je verkondigt, zeg dat gewoon dat hij lariekoek verkoopt of staat te liegen. "Ik herken me niet in dit beeld" klinkt voor mij als "ja, degene die mij bekritiseert heeft feitelijk wel gelijk maar dat wil ik niet toegeven"

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

22-11-2013 om 12:29

en ik heb dat met

'doorcommuniceren'

Wat ik juist wel weer een grappige uitdrukking vind:

'Dat gaat hem niet worden'

o ja

'Communiceren' als bedoeld wordt 'meedelen' of 'uitleggen', dat vind ik ook zo erg.

"Wij moeten dat naar de burger communiceren".

Groeten,

Temet

krin

krin

22-11-2013 om 14:27

bullshit bingo

mag in zijn geheel op de zwarte lijst (over negatieve beeldvorming gesproken, overigens.)
Overigens is ook vreselijk, al gebruik ik het vaak. Misschien wel daarom.
Maar waar mensen echt mee moeten ophouden is dingen aangeven. Het zout, en zo, dat nog wel, maar geen 'hij gaf aan dat hij zich niet in dat beeld herkende', 'ze heeft aangegeven een homp ontbijtkoek te willen', die. Weg.
Je kunt iets zeggen, fluisteren, schreeuwen, vragen, opmerken. Keuze genoeg. Aangeven is nergens voor nodig.

Thursday Next

Thursday Next

22-11-2013 om 14:37

leuk!

Doe voor mij het "buikgevoel" maar weg! Daar krijg ik een naar buikgevoel van...

Maaike

Maaike

22-11-2013 om 14:54

Passie en Uitdaging

Bah!

Maaike

Amen.

Die anderen ook amen, trouwens, maar jouw bijdrage helemaal

(bij AH: 'brood met Passie als enige toevoeging'. Ik wil gvd geen passie in mijn brood; meel, gist en een beetje zout, da's mooi zat)

Groeten,

Temet

Hier

Meis

Euries

Wat

Wat

22-11-2013 om 18:23

Scoren. Een truitje scoren,ik weet niet waarom, maar ik vind het vreselijk.

Evenals het woord lief gebruiken voor een partner: mijn lief.

Of: mijn mannetje als je het over een volwassen man hebt, mijn meisje/ons kleine meisje, dat is dubbelop klein en ik heb geen idee waarom iemand dat zegt.

Hubbie mag van mij ook verdwijnen evenals gezellie en heel erg vind ik ook het woord dinnie of dinnetje. Alsof dat het extra knus en lief maakt, terwijl ik het ergens vrij kinderachtig vind aanvoelen.

guera

guera

22-11-2013 om 19:09

ding

Das niet zo mijn ding.....brrrrrrr

Katniss

Katniss

22-11-2013 om 19:10

Shoppen

Shoppen dus. Ik vind dat zo'n stom woord, en je hoort het zo vaak. En euries is inderdaad ook irritant. Gisteren hoorde ik dat een petje tegenwoordig een 'snapback' heet, alleen die radio-dj sprak het zo uit dat je zou denken dat hij het over een of andere zak heeft (bag).

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-11-2013 om 19:20

Opdenken

...

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2013 om 20:13

kids

Waarom hebben veel ouders toch 'kids'? Alleen omdat er minder letters in zitten en dus minder moeite om het te schrijven/typen?

Stenna

Stenna

22-11-2013 om 20:33

zeg maar

Zeg maar. Als stoplap in elke zin. En verder ook: onderbuikgevoelens.

Wat

Wat

22-11-2013 om 21:25

oh en

Knallen en je ding doen, n.a.v. Guera's ding.

Met liefde koken kan ik me ook geen voorstelling bij maken.

Ook krijg ik jeuk, onderbuikgevoelens zeg maar, als ze bij het journaal zeggen dat het "rotweer" is geweest. Dat is niet objectief en ook niet zo netjes en niet mijn ding vinden zelfs mijn kids.
Ga ik nu even mijn ding doen en lekker knallen bij een bakkie pleur, als ik dat doorgecommuniceerd krijg zeg maar, want ze komen net terug van het shoppen en hebben een leuk shirtje weten te scoren. Heb ik ongelofelijk respect voor zeg maar.

duimelot

duimelot

23-11-2013 om 10:37

ook knallen en

Euries
brusjes
vriendinnetje en centjes bij volwassen mensen
Hubbie
Ongie
Klussen (seks)
Scheet of poepie als koosnaam (ieeekss)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-11-2013 om 10:39

Soort van

Wordt in van alles gebruikt, vertaling van het Engelse/Amerikaanse 'sort of'. Van mij mag het weg.

Net als het woord 'rolmodel': wat is er mis met het Nederlandse 'voorbeeld(functie)?

Ook mag wat mij betreft weg: 'naar ... toe' oid gebruikt in termen als 'dat vind ik niet eerlijk naar jou toe', die manier van spreken kwam volgens mij op eind jaren 80.

Over papadag heb ik al wat gezegd in een ander draadje, maar die mag ook verdwijnen wat mij betreft.

Aagje

Hombre

Hombre

23-11-2013 om 12:50

Hoogebegaafd natuurlijk

Overigens vooral in de context van kids en dit forum. Da's niet zo mijn ding, zeg maar...

Stenna

Stenna

23-11-2013 om 13:30

dicht bij jezelf blijven

is er ook een. Geen idee wat daarmee bedoeld wordt, vaak gebruikt als excuus om geen rekening met anderen te houden.

caton

caton

23-11-2013 om 14:14

zondigen

als je het hebt over iets lekker eten, en het dan zondigen noemen. Sowieso heb ik er een enorme hekel aan als je bijvoorbeeld met een groep mensen uit eten bent, geniet van al het lekkers dat voor je staat, het toetje komt voorbij en er dan iemand meent te moeten opmerken dat we weer een paar dagen moeten lijnen, extra sporten of wat dan ook maar. Ik denk altijd: geniet nou eens van wat je voor je hebt staan, zonder schuldgevoel!
Lukken, als in 'mijn jas lukt niet dicht'. Vind ik zo lelijk staan!

Absoluut!

Mijn oor blijft altijd haken achter het woord "absoluut". Vaak op de radio in een vraaggesprek als iemand het met een uitspraak eens is, dan wordt er niet gezegd: "ja dat klopt" of "daar ben ik het mee eens", nee, het antwoord is dan: "Ja, ABSOLUUT!" Die hoofdletters spreken ze dan ook uit.

Druk

"Ik ben vanmiddag nog druk", "Ik heb daar geen tijd voor hoor, ben veel te druk", "Dat kind is druk", "Wat een druk kind", "Ben je zeker wel druk mee?", "Ik heb een drukke week", "Wat gaan jullie dit weekend doen? Bij ons is het hartstikke druk", "Op het werk is het zoooo druk", "Mijn kinderen hebben een drukke vakantie".

Mensen zijn altijd druk, of ze maken zich druk!

krin

krin

23-11-2013 om 21:30

Ja, Stenna!

Dicht bij jezelf blijven, en het broertje: 'je kwetsbaar opstellen'.

en het zusje daarvan

"In je kracht" staan/komen/blijven etcetera.

Groeten,

Temet

lennest

lennest

25-11-2013 om 11:49

transitie

Een ander woord voor: verandering. Maar ja, dat klinkt niet zo mooi?

"Je gevoel volgen"

Een beetje in aansluiting op Krin en Stenna.
Vooral gebruikt door mensen die iets willen (of niet) maar daar geen heldere argumenten voor kunnen formuleren. Die mensen volgen liever hun gevoel.

Da's prima, laat ik daar helder over zijn. Ieder moet doen wat hem/haar goeddunkt. Maar wel graag zonder die air van dat dat beter is dan gewoon besluiten te nemen op grond van je verstand.

Panini's

Nog zo'n gruwelwoord. Maar daar heb ik elders ook al over geklaagd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.