Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

welk wasmiddel

Helaas, ook de laatste c1000 is uit onze woonplaats verdwenen, en daarmee vrije toegankelijkheid tot 'mijn' c1000 eigen merk waspoeders (wit en bont). Welke wasmiddel bevalt jullie goed? Ik gebruik nu eerst even neutral vanwege allergisch gevoelige huisgenoten (maar die c1000 ging wel goed). Ik zoek iets niet te sterk ruikend. En moet ik over op vloeibaar? Overigens was ik veel.

Juno

Juno

04-03-2015 om 15:35

Zelf maken

Ik maak zelf vloeibaar wasmiddel. Het recept gaat uit van Marseille- of Sunlightzeep maar je kan het volgens mij met elk zeepblokje maken, dus ook Neutral.
80 gram zeep raspen, aan een liter kokend water toevoegen en oplossen. In een emmer gieten en aanlengen met 4 liter heet water. Doorroeren en een etmaal laten staan. Losroeren en in flessen schenken. Voor de witte was kan je 80 gram soda toevoegen.
Wat ik doe: grote soeppan, vijf liter water koken, zeep oplossen. De helft in flessen doen, dit is de zeep voor de bonte was, 40 gram soda toevoegen en oplossen. Dit in flessen doen, dit is voor de witte was. Ik gebruik nog wel in de witte was een doekje tegen grauwsluier.
Ik merk qua wasvermogen geen verschil met Neutral.

Tango

Tango

04-03-2015 om 16:42

Aldi/Lidl

Ik gebruik wasmiddel van Aldi of Lidl. Ruikt niet overdreven sterk, wast prima en niet al te duur. Maar ik heb geen overgevoelige huisgenoten dus ik kan niet zeggen of het daar geschikt voor is. Ik gebruik overigens ook gewoon poeder.
Voor mensen die zelf wasmiddel maken heb ik veel bewondering. Ik zou de tijd en de energie er niet voor hebben.

Juno

Juno

04-03-2015 om 17:42

Tango

Het is erg weinig werk. Ik heb geen fijne rasp en snijd de zeep fijn met een mesje. Ik ben misschien vijf minuten in totaal bezig.

Tango

Tango

05-03-2015 om 21:02

5 minuten?

Dat kan toch nooit, 5 minuten? Eerst 5 liter water koken, zeep raspen, doorroeren tot het opgelost is, in flessen schenken. Duurt toch echt langer lijkt mij. Maar misschien zie ik het verkeerd hoor.

Wikka

Wikka

06-03-2015 om 00:29

Klok eko, Ecover, Akso Sport wash

Dit gebruik ik naar tevredenheid:

Klok eko poeder (wit en kleur); heeft geen geurstof.

Ecover poeder, geconcentreerd vloeibaar en wol/fijnwas-vloeibaar: heeft een lekkere milde geur van etherische olie, maar is duurder dan Klok.

Voor ademende, waterdichte sportkleding en om stretch-stoffen langer goed te houden, gebruik ik Akso Sport Wash. Heeft geen geurstoffen. Eén klein dopje per wasbeurt is voldoende. Te koop bij o.a. Perry Sport.

Als wasverzachter/kleurversterker: azijn.

Juno

Juno

06-03-2015 om 09:21

Tango, wachttijd

Tango, ik reken wachttijd nooit mee. Een was draaien kost mij effectief misschien twee minuten, al die tijd dat de machine bezig is doe ik wat anders. Net zo met ovengerechten, als iets staat te pruttelen kost het mij verder geen tijd.
De zeep raspen of zoals in mijn geval in kleine stukjes snijden is echt weinig werk. Het zijn geen hele grote brokken die ik fijn moet maken, het gaat om hooguit 80 gram, dat is minder dan één stuk handzeep. Je moet één liter water koken, terwijl dat gebeurt snij ik de zeep en ik ben klaar voordat het water kookt. Oplossen en aanvullen met warm water uit de kraan. Wil je niet raspen dan kan je ook zeepvlokken gebruiken of zelfs groene zeep.

Juno

Leuk! Heb net 2 blokjes Sunlight gekocht en ga het ook proberen. Kun je er ook de wc en zo mee schoonmaken? Vast wel hè?

Silone

Silone

06-03-2015 om 13:43 Topicstarter

hmmm

wast dat nu bewezen schoon dan, Juno? Het klinkt zo simpel dat ik bijna niet kan geloven dat mijn was schoon wordt. (En ik weet ook nog niet of ik het niet een te veel gesmeer vind allemaal. Pak wasmiddel kopen is toch ook best handig)

Juno

Juno

06-03-2015 om 14:09

Silone

Ach, bewézen schoon.... Dat weer ik niet hoor. Transpiratiegeur en vlekken verdwijnen, het wordt niet grauw, zoet er schoon uit en ruikt lekker. Ik vind het goed genoeg.

Juno

Juno

06-03-2015 om 14:10

Anneque

Ja, je kan er van alles mee schoonmaken. Toevallig heb ik laatst alle recepten opgezocht, zal ze straks even opschrijven voor je.

Juno

Juno

06-03-2015 om 14:41

Recepten

Wasmiddel bonte was
80 gram zeep
5 liter water
Breng het water aan de kook. Rasp de zeep, los het op in het water en laat het afkoelen. Volgende dag even doorroeren (of een staafmixer gebruiken) en in flessen gieten.

Wasmiddel witte was
80 gram zeep
80 gram soda
5 liter water
Breng het water aan de kook. Rasp de zeep, los het op in het water, voeg de soda toe, laat het oplossen en laat het afkoelen. Volgende dag even doorroeren (of een staafmixer gebruiken) en in flessen gieten.

Ik kook 5 liter water in een grote soeppan, los de zeep op en doe de helft in flessen. Daarna los ik 40 gram soda op, deze zeep is dan voor de witte was. Bij de witte was gebruik ik een witdoekje (daro?), te koop bij Kruidvat of Action.

Allesreiniger
Zie wasmiddel bonte was

Wc reiniger
1/3 azijn
2/3 gedestilleerd water
Paar druppels teatree - of lavendelolie, 1 tl in totaal

Schuurmiddel
2 el groene zeep
8 el baking soda
Goed mengen. Wil je het langer bewaren? Doe er een paar druppels glycerine door. Geen schuursponsje nodig.

Antikalk
Schoonmaakazijn

Febrèze
2 el wasverzachter of allesreiniger
2 tl bakingsoda
Heet water

Marseillezeep heeft als nadeel dat er palmolie in zit. In Sunlight zitten dierlijke vetten. Zo heeft elk product voor- en nadelen.

Top, Juno, dank je wel!

Leuk, ga in het weekend eens aan de slag

Caesar

Caesar

06-03-2015 om 16:00

Energie

En een energie dat dat kost, zelf wasmiddel maken....

Stenna

Stenna

07-03-2015 om 23:31

grauw

Ik gebruik uitsluitend Neutral, vanwege mijn eigen overgevoeligheid (eczeem, vooral toen we witte reus of AH eigen merk wasmiddel gebruikten werd het heel erg). Dit helpt wel inderdaad. Maar de witte was wordt op den duur zo grauw (is bekend van Neutral, zag ik in een test). Iemand daar een oplossing voor (zonder geurstoffen)?

Juno

Juno

08-03-2015 om 10:33

Stenna

Keep it white doekjes. Onder verschillende namen te koop, het is een doekje dat je meewast en daarna weg gooit, o.a. te koop bij Kruidvat en Action. Klein schepje soda bij de was kan ook helpen.

lynn

lynn

20-07-2015 om 23:24

Wasmiddel maken

Hallo

IK had even een vraagje

Ik gebruik nu al een tijdje zelfgemaakt wasmiddel
80g gram zeep, 80g soda, 2 lepels borax op 5l water

Ik ben er wel erg tevreden over, maar ik merk soms dat de kleren van mijn dochter toch niet altijd zo proper zijn. Ik heb ook geen tijd en zin voor alle vlekken te zoeken en te behandelen.
En soms mis ik ook dat extra frisse luchtje van normaal wasmiddel en dat kan je niet bereiken met esthetische olie.

Iemand tips?

groetjes

Vogel

Vogel

21-07-2015 om 08:37

Huismerk

Toen onze C1000 Jumbo werd ben ik overgestapt van het ene huismerk naar het andere. Ik had problemen verwacht (mijn kinderen zijn nogal gevoelig met geurtjes), maar in de laatst aangeschafte doos van C1000 zat hetzelfde als wat ik bij Jumbo kocht. Dus dat maakte niets uit.
Ik was voornamelijk op 30 graden, en het wordt prima schoon. Echt heel erg vies wordt kleding toch niet.

Brianna F

Brianna F

21-07-2015 om 11:50

Juno

En hoeveel gebruik je dan van je zelfgemaakte wasmiddel op één volle trommel?

Tine

Tine

21-07-2015 om 14:14

C 1000-loos

Hier ook, ze verdwijnen allemaal denk ik. Ik gebruik nu poeder van de Lidl en dat bevalt ook goed. Komt uit de consumentenbond-testen ook goed uit de bus.
Altijd poeder, nooit vloeibaar, dat vind ik troep. Ik doe het in het wasmiddelbakje en giet een beker water na om het naar binnen te spoelen dan blijft het bakje prima schoon, geen klonters. Ik zet de machine wel meteen aan, geen tijd-uitstelknop.

Yaron

Yaron

22-07-2015 om 09:42

lidl

Ik gebruik sinds een jaar Lidl wasmiddel, daarvoor altijd Ariel, maar die kreeg een nieuw geurtje wat ik niet lekker vond. Volgens de wasmachine reparateur kun je beter geen vloeibaar wasmiddel gebruiken, schijnt niet goed te zijn voor de wasmachine.

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2015 om 15:41

AH Puur

AH heeft een wasmiddel, het heet Puur. Is een heel betaalbaar alternatief voor Neutral en KLok. Erg fijn voor mensen die snel reageren op bepaalde stoffen in wasmiddelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.