Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-01-2016 om 22:48

Welk nieuw breiproject?

Ik ben sinds kort aan het breien. Ik heb al wat leuke pannenlapjes gemaakt in verschillende (eenvoudige, recht/averecht) patroontjes, en ben nu bijna klaar met een sjaal voor mezelf. Daarna wil ik weer aan een nieuw projectje beginnen maar er zit eigenlijk niemand in mijn omgeving op een sjaal te wachten
Hebben jullie nog een idee voor een niet te ingewikkeld breiwerkje? Ik kan eigenlijk nog niet zoveel, opzetten, recht en averecht en afhechten. Het moet ook nog even niet te moeilijk want dan word ik chagrijnig.
Oh, als nog iemand de gouden tip weet om mijn breiwerk in tricotsteek plat te krijgen, het krult nu om, houd ik me ook graag aanbevolen.

Kussen? Babydekentje?

Je kunt prima recht / averecht patroontjes maken. Hartjes bijvoorbeeld, even uittekenen op ruitjespapier. Of letters, averecht op recht ( en de achterkant andersom).

Breiwerk plat krijgen; nat maken en voorzichtig lauw strijken onder een vochtige theedoek.

Anti krul

Krullen kun je tegengaan door een randje gerstekorrel of een randje 2 recht 2 averecht te breien (boordsteek). Of je gaat naar n brei cafe. Ik ben bezig met fair isle breien ( tweekleurig breien). Zoek wat inspiratie op ravelry of pinterest. Ofje komt een keertje bij mij breien....

Garnstudio

Neem eens een kijkje op garnstudio, daar vind je van alles,van eierwarmer tot bikini. Ook staan er tutorials waarop veel breitechnieken worden voorgedaan Om krullend breiwerk pers je idd onder een vochtige doel. Werd wel voorzichtig met synthetisch garen.

Yvonne

Yvonne

27-01-2016 om 06:43

idd garnstudio

Na een paar truien en vesten gebreid te hebben ben ik net begonnen met een vest te haken. Vroeger op school ooit geleerd vaste te haken. Verder nooit gehaakt. Maar met de instructie video's bij garnstudio ben ik er prima uit gekomen. Ze hebben onwijs veel patronen en bij elk patroon staan de nodige video's erbij.

40er

40er

27-01-2016 om 06:56

Er misschien ook een brei-along? Voor haken nml wel en daar heb ik veel leuke steken mee geleerd. Verder filmpjes van YouTube, ook handig om nieuwe steken te leren.
En is het een idee om lapjes te breien van 20x20 en die tot een lapjesdeken te maken. Kun je verschillende steken oefenen. Je kunt het in 1 kleur laten of juist allerlei kleuren.

Zo heb ik dus een deken gehaakt met de crochet along. Deken ligt op de bank en word veel gebruikt. Inmiddels met een tweede deken bezig voor zoonlief.

Oh en binnenkort ook nog de handwerkbeurs in Zwolle. Als het in de buurt is een aanrader!

Christel

Christel

27-01-2016 om 07:09

Niet strijken!

Lappen vochtig maken met de plantenspuit en op een dikke handdoek spelden.

Je kan ook allemaal kleine lapjes breien en die aan elkaar maken. Dan heb je een lapjesdeken. Mijn dochter is ook altijd blij met dekentjes voor haar vele knuffels, kan je gelijk nieuwe steken uitproberen. De breibijbel is daarvoor ideaal.

Dees

Dees

27-01-2016 om 07:53

Truien en dekens

Mijn oma breit maakt al jaren "lapjes" en van die lapjes maakt mijn tante dan dekentjes (ze maakt ze aan elkaar vast) en die dekentjes gaan dan naar goede doelen.

Ze heeft lange tijd truitjes voor kinderen in landen als Polen gebreid maar dat kan ze nu niet meer zien.

Wellicht is zoiets een idee om te doen? Zij doet dat via Dorcas.

Ik haak aan met vraag over breien

ooh wat een slechte woordgrapje. Ik wou een nieuw draadje beginnen (haha) maar nu dat er al een breidraadje is..
Ik heb bij de uitwinkel 16 mooie bolletjes wol gekocht (16x50gr). In een van mijn breiboekjes is een leuk model van vest, alleen met 24 bolletjes van 50gr, omdat het een ingewikkeld patroon van kabels heeft. Stel dat ik de vest maak zonder die kabels, enig idee hoeveel bolletjes het scheelt?
Sini

En vesper lynd

Je zou al een makkelijke trui kunnen breien. Minderen kun je gewoon doen door 2 steken samen te breien, en een basistrui is echt niet veel meer dan 4xeen rechthoek aan elkaar genaaid. Er zijn tal van videootjes op YouTube die je laten zien hoe je gebreide stukjes onzichtbaar kunt naaien. Eerst proberen met 2 lapjes en je hebt zo de smaak te pakken.
Mocht je in de buurt van Haarlem wonen, mag je ook langskomen hoor
Sini

Half a twin

Half a twin

27-01-2016 om 11:27

Een lekkere omslagdoek op naald 8.

Vesper Lynd een omslagdoek breien is ook niet zo moeilijk. Leuk om te hebben en dragen en comfortabel als ineens de verwarming uitvalt.
Genoeg info te vinden op internet. Vesper Lynd is een nieuwe nick van een oude bekende op OO had ik begrepen, als ik het goed heb dan kennen wij elkaar in real life. Ik heb het afgelopen jaar 5 omslagdoeken gemaakt en wil je best op weg helpen.
In mijn dorp is een handwerkwinkel waar ze je ook goed op weg helpen als je daar materiaal koopt. Iedere maand is er een avond waar je andere breiers en hakers kunt ontmoeten en je dus voor je half affe werk net de goede tips krijgt om het perfect te maken.
Ik was bijvoorbeeld een tas aan het maken, bezocht zo'n avond zat te kletsen met een andere haakster over de afwerkrand, nee zei ze niet meteen die kleurtjes, maar eerst een rij donkerblauw dat is mooier. En ze had gelijk!

Tine Winkel

Tine Winkel

27-01-2016 om 11:34

@Sinilind

je vraag over die 16 of 24 bollen: wat ook van groot belang is de looplengte van het garen. Katoen heeft over het algemeen een relatief korte looplengte.
Je vraag over het weglaten van de kabels is dus niet zomaar te beantwoorden, hangt natuurlijk ook nog van de 'intensiteit' van het kabelpatroon af. Kun je niet op garnstudio kijken hoeveel gram/meter ze daar nodig hebben voor een trui in tricotsteek voor de door jou gewenste maat en jouw garen/naalddikte? Ik denk dat dat een goede schatting geeft.

Sini, stekenproeven

Maak twee proeflapjes met het zelfde aantal steken. Een met kabels, en 1 zonder. Als je de maten van die twee vergelijkt, moet je de hoeveelheid benodigde wol globaal kunnen omrekenen.

Als je er niet uitkomt organiseren we voor de volgende meeting een handwerkhoekje.

Halfaffe breiwerken

Daar organiseert het breicafe hier in de stad UFO-avonden voor. UFO staat dan voor unfinished objects.

Zo heb ik hier in een la een sok liggen, die al jaren op zijn broertje wacht. Geen flauw idee meer waar ik geminderd en gemeerderd heb, en op welke naalden ik dat ding gebreid heb. En als je weet dat het hele gezin op zwarte action sokken loopt omdat de bermudadriehoek achter mijn wasmachine alle, maar dan ook alle sokken opslokt, vraag ik me af waarom ik er ooit aan begonnen ben.

neteret mut

neteret mut

27-01-2016 om 13:51

kijk eens op

blij-dat-ik-brei.blogspot.be/ Daar staan veel ideetjes op en veel linken (en ja ze maakt wel wat reclame voor haar eigen winkel maar volgens mij niet veel )

Larissa

Larissa

27-01-2016 om 16:28

ik zou gaan voor..

Een stola/omslagdoek. Kun je zo ingewikkeld maken als je wilt, maar op dik garen/dikke pen in tricot is tie ook leuk.
Ik begin nu aan een stola van Chinees kant. Misschien een projectje voor als je breien echt leuk gaat vinden. Ik heb áltijd wat op de pennen staan, heb dit winter al twee lange vesten en één getailleerde Noorse trui gemaakt met bijpassende muts.
Overigens begin ik dan weer niet aan sokken (of bikini's hoewel dat de nieuwe trend voor de zomer gaat worden heb ik me laten vertellen. De kunst is dan volgens mij om vooral niet nat te worden)

Larissa

Larissa

27-01-2016 om 16:29

en restjes garen

kun je bij ons dorp bij twee bejaardenhuizen inleveren die vervolgens een competitie houden: langste sjaal breien

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-01-2016 om 19:32

Knap

Echt knap als je kunt breien met van die ingewikkelde patronen. Ik moet nu al iedere keer op Youtube kijken als ik van kleur wil veranderen Het lijkt me dat als je bijv een Noorse trui maakt, je iedere pen moet aantekenen en steken tellen. Dat kan dan niet meer tijdens een tv-programma, denk ik.
Half a twin, bedankt voor je aanbod. Ik heb online wel instructies gevonden voor omslagdoeken. Bij de meeste begin je met breien bij een punt. 3 steken en dan steeds aan beide kanten meerderen. Alles recht breien (dat lukt wel). Moet ik alleen even filmpjes zoeken over hoe ik moet meerderen.
Ik weet ook nog niet of ik naar een brei-avond durf. Ze zien me aankomen met mijn rechttoerechtaan werkjes.

Hakie

Hakie

27-01-2016 om 19:54

hier

Ik haak/brei voor goede doelen, bv de stichting Slimme boefjes die goed werk doen om mensen met een kleine beurs een babyverrassingsdoos te geven. Vooral babydekentjes eigenlijk, groot en klein.

Het omkrullen ga je tegen door elke eerste steek van de naald op de andere te zetten zonder die te breien.

Op youtube staan bij handwerkles (bv sjaal handwerkles intypen) hele duidelijke voorbeelden.

Half a twin

Half a twin

27-01-2016 om 20:48

Brei avond

Op de breiavond hier heb ik wel eens gezeten met iemand die nog in het proeflapjes stadium zat. Dan wel van haken, maar toch. 15 stokjes in de eerste rij en dan maar 14 in de tweede, steeds maar proberen en dan lukt het wel. Een maand later was ze bezig met een sjaal en dat zag er best goed uit.
Zo'n brei avond daar doe je ideeën op en je leert er vaardigheden. Netjes meerderen bijvoorbeeld.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-01-2016 om 16:55

Uitdaging

Nou, ik ben bezig hoor De bedoeling was zo'n driehoekige omslagdoek, maar na 25 proeflapjes werd het nog steeds niet mooi. Plannen gewijzigd en nu ben ik een dekentje aan het maken van 400 steken breed. Wel een klus, want ik ben toch al snel ruim een half uur bezig met 1 pen.

Half a twin

Half a twin

31-01-2016 om 19:57

Hoe heb je gemeerderd?

Meerderen staat in patronen vaak aangegeven om aan het begin van een naald te doen. Dan krijg je, zeker bij zo vaak meerderen als in zo'n driehoek, een soort kartelrand. Dat is inderdaad niet mooi. Ik meerder altijd door pas de 3e steek te verdubbelen en de 3 na laatste. Voordeel is dan dat je in steeds dezelfde naald aan twee kanten tegelijk meerdert waardoor het werk mooi symetrisch wordt.
Mijn aanbod om je op weg te helpen staat nog steeds. Kom maar aar langs of bel me. Of ben je misschien toch niet degene die ik denk dat je bent?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-02-2016 om 18:53

Niet helemaal goed gegaan...

Het is nogal mis gegaan, en daar kwam ik pas na een paar cm achter. Vooraf had ik steken opgezet en bedacht dat 4 steken ongeveer een centimeter was, dus voor een dekentje van een meter breed 400 steken. Dan brei je je dus helemaal het tureluur voordat je een toer gedaan hebt Zo op het oog leek het ineens ook veel breder te worden dan een meter, dus ik heb het gisteren maar eens opgemeten. Blijkt het 1,95 m. te zijn!! Ik maak daar dus maar de lengte van want ik heb echt geen zin om het uit te halen.
Hoe kan dat nou?!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-02-2016 om 18:55

Half a twin

Ja, ik ben het hoor Maar ik heb mijn projectje aangepast zonder meerderen. Alleen maar recht breien, dat lukt wel. Maar toch bedankt!

Proeflapje

Meten is weten (en secuur omrekenen) bij breien, schatten werkt niet. Weet ik uit ondervinding. Bij het patroon of op de wikkel staan altijd het aantal naalden en steken voor 10 vierkante cm. Dat klopt nooit, bij mij. Brei daarom altijd eerst een proeflapje, en meet dat platliggend op.

Vierhonderd steken in een toer is ambitieus. Heeft een aantal nadelen: soms meerder je ongemerkt, daarom moet je eigenlijk om de paar cm even natellen of het aantal steken nog klopt. Dat is een butklus met zoveel steken. En aanhechten van een nieuwe draad is ook lastig. Dat moet eigenlijk aan het begin van een nieuwe naald, want midden in de naald geeft een minder fraai resultaat.

Succes.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-02-2016 om 21:22

Proeflapje

Ik bedacht vandaag inderdaad dat dat het nut was van een proeflapje, weten hoe groot je werk wordt met een x-aantal steken. Suf. Ik ga die steken ook niet meer tellen. Ik dacht er 400 te hebben opgezet maar bij het tellen kwam ik tot 419, en ik weet zeker dat als ik bij opnieuw tellen op een ander aantal uitkom. Ach ja, al doende leert men.

Stekenmarkeerders

kunnen een handig hulpje zijn als je nauwkeurig wilt werken, maar je niet steeds je de blubber wilt tellen. Hang je gewoon na iedere 50 steken zo'n ringetje erin.
https://wolby.nl/diversen/8105-knitpro-stekenmarkeerders-split-ring-8904086215896.html Maar een triangeldekentje is ook leuk.

Ook fijn als je ooit de ambitie krijgt om ingewikkelde repeterende patronen te breien. De wondere wereld van het breien bevat nog veel meer handige voorwerpen waarvan je het bestaan niet kon bevroeden: toerentellers, naaldenmaatjes.

Larissa

Larissa

02-02-2016 om 17:28

stekenmarkeerders?

Hang er gewoon een draadje tussen.
Nu brei ik zelf al heel lang, maar heb toch weer wat bijgeleerd vorige week. Namelijk netjes steken opnemen bij bv een hals dmv inbreien ipv steken ophalen.

Brei jij op dezelfde pen en met dezelfde dikte garen als in het patroon, Vesper Lynd? Ik ben een losse breier dus bij mij komt het ook nooit overeen, maar een keer zo breed als het zou moeten?

Tine Winkel

Tine Winkel

02-02-2016 om 17:31

ik gebruikte altijd

van die heel kleine stiekjes om de naald om een bepaald punt te markeren. En sinds loomen niet meer in is... ik geloof dat ik nog 10.000 markeerdertjes heb

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.