Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

10-03-2012 om 14:43

Welk merk zachte klei is niet zo vies?

Wie weet welk merk zachte klei is niet zo plakkerig en vies is?
(dus geen klei die hard wordt), het liefst in verschillende kleuren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Play-doh

ik zou gaan voor play-doh.. heb al wel goedkopere klei gehad hier voor de kinderen maar men wat smeert dat...
Ik weet alleen niet hoe lang het duurd voor hij hard wordt.. best lang volgens mij..

Moon dough

Alhoewel ze het klei noemen lijkt het er maar vaag op. Tis meer kneedbaar piepschuim ofzo. Maar je kunt er mee 'kleien' ,alleen omdat het niet plakt kun je er geen figuutjes mee maken. Wel kun je de moon dough in vormpjes duwen en eruit halen. Dochter van 6 vind het leuk spul.

Zelf maken...

Je kunt dat soort klei zelf maken kost bijna niets en is heel leuk om te doen, als je het leuk vindt wil ik het recept wel voor je opzoeken.

Lisetje

Rafelkap

Rafelkap

10-03-2012 om 19:33

Lisetje

Play-doh vonden we wat te plakkerig. Is er ook zachte klei waar je je handen bijna niet hoeft te wassen?
Moon dough is minder geschikt voor mijn zoontje, hij doet niet veel met vormpjes. Overigens een eer om advies van Picasso te krijgen
Lisetje, wordt die klei niet droog? Is het een soort brooddeeg? Ik ben wel geinteresseerd hoe je dit zelf maakt. Hoef maar een kleine hoeveelheid.

Rafelkap

Het is hele fijne klei, en wordt niet droog, je kunt het ongeveer een jaar bewaren, daarna gooi je het weg en maak je nieuwe.
Met levensmiddelen kleurstof kan je er kleur aan geven en evtueel met geurdruppeltjes een lekker geurtje. Ik zoek het recept zo even op en zet het hier neer.

Lisetje

Recept speeldeegklei

Speeldeegklei

175 gr bloem
175 gr zout
2 eetlepels slaolie
1 theelepel wijnsteenzuur ( even googelen en bestellen kost niet veel en je heb genoeg voor heel veel klei (ook nog voor je kleinkinderen))
250 ml water
Levensmiddelen kleurstof
Evt een klein beetje geurolie

Meng bloem, zout, olie, wijnsteenzuur en water in een pan tot een dik beslag

Meng er de kleurstof door tot de gewenste kleur

Zet de pan op op een middelhoog vuur en roer met een houten spatel door het steeds klonteriger wordende beslag

Schraap de bodem steeds goed schoon tot het er droog uit ziet

Stort de klei dan op het aanrecht en laat het even afkoelen

Kneed de klei goed door en laat verder afkoelen

Bewaren in een afsluitbaar bakje zo blijft het ongeveer een jaar goed

Veel plezier met dit recept
Lisetje

Is dat niet een soort play doh?

Is dat zelfmaakrecept niet een soort play doh? Want dat wordt vziw ook van tarwe gemaakt (vandaar ook de naam play dough, lijkt mij).

Ikzelf ben een grote fan van playdoh. Het alternatief is die goedkope klei, volgens mij ook wel bekend als plasticine (mijn moeder noemde het vroeger altijd kunstklei), en dat wordt niet hard waardoor het tot in de eeuwigheid uitgesmeerd kan worden en rotvlekken kan achterlaten. Kleine beetjes playdoh worden hard en haal je zo weg zonder restjes. Ik vind het niet echt plakken, eigenlijk, behalve als je het weer wat natter maakt om het weer soepel te krijgen als het wat ouder is - dat luistert vrij nauw.

Groeten,

Temet

Soort play dooh

De speeldeegklei wordt inderdaad een soort play dooh, maar ik vind het fijner spul het is wat soepeler dan play dooh.
Je mag als het droog wordt geen watwr toevoegen dan wordt he plakkerig en dat komt niet meer goed, dan is het gewoon tijd voor een nieuwe ronde deeg maken.

Lisetje

Zelf maken idd

Nog niet zo lang geleden heb ik dat ook een geprobeerd met het recept van de psz en dat werd hele fijne klei.

Thursday Next

Thursday Next

10-03-2012 om 23:08

Zelf

ook zelfgemaakte, erg leuk om te doen idd. Wij hebben verfpoeder gebruikt om het te kleuren. Een heel klein beetje kleurpoeder door het meel/zout gemengd, dat is eerst niet zichtbaar. Dan, als je er water bij doet, is het opeens prachtig gekleurd! Dit "toverkunstje" was ook een groot succes.
Een groot voordeel van dit speeldeeg is dat de klei die gemorst is mooi opdroogt en zo in de stofzuiger verdwijnt zonder sporen achter te laten.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-03-2012 om 23:27

Hema

Klei van de Hema bevalt hier ook heel goed. Net zo goed als echte play-doh, maar een stuk goedkoper. Emmertje met een stuk of 7 kleuren voor een paar euro, gaat een paar jaar mee.

Tijgeroog

Dank voor de tip. Dochter ontpopt zich tot een grootverbruiker van klei, goed te weten dat de Hema een goedkopere variant heeft.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

11-03-2012 om 07:59

Dank!

Dank!
Ik ga eerst eens naar de hema, die uitproberen.
Ik zie voorlopig toch maar af van zelf maken, hoe leuk ook. Maar anders zit ik met grote potten/flessen wijnsteenzuur, levensmiddelenkleurstof en geurolie die ik weer ergens moet opslaan. Maar ik bewaar je recept als de klei van de hema niet mocht bevallen.

Thursday Next

Thursday Next

11-03-2012 om 10:01

Rafelkap,

die grote potten valt wel mee hoor. Als kleurstof gebruik ik bv textielverf, te koop in kleine bakjes of zakjes. Wijnsteenzuur zit in een potje zo groot als een medicijnpotje, geurolie bij de xenos in kleine druppelflesjes. Alles past met gemak in een jampotje of zo. Maar klei van de hema kan natuurlijk ook.

Rafelkap

Rafelkap

11-03-2012 om 13:30

Next thursday

Ok, ik hoef er dus geen kast bij te kopen
Weet jij toevallig waar ik wijnsteenzuur kan kopen? (en kleurstof)

Kleurstof

Wat ook goed werkt is eierverf om paaseieren te verven, goedkoop en op dit moment goed verkrijgbaar.

Lisetje

Rafelkap

Hier verkoopt de peuterspeelzaal wijnsteenzuur, dan kan je dus echt een paar theelepeltjes kopen voor een euro.

Thursday Next

Thursday Next

11-03-2012 om 17:51

Wijnsteenzuur

ik zal het maar bekennen, ik heb er geen wijnsteenzuur in gebruikt maar citroenzuur. Dat gebruiken we voor de wijnmakerij en hadden we in huis. Bij een winkel waar ze spullen verkopen voor wijn en bier maken kan je het dus kopen (ook wijsteenzuur). Online is dat bijvoorbeeld brouwmarkt.nl. In Ermelo is een bierwinkel waar ze ook wijnmaak-spullen verkopen, maar ik weet niet of dat bij jou in de buurt is.
Kleurstof kan idd die paasei-verf, of ecoline, of textielverf bij het kruidvat of een andere drogist. Bij hobby-winkels hebben ze ook verfpoeder. Volgens mij kan je het ook kleuren met gewoon plakaatverf of schoolverf, daar heb je wel wat meer van nodig. Van verfpoeder gebruik ik een mespuntje bij 100gr bloem, ik maak dus wat kleinere porties dan in het recept hierboven. Als je meerdere kleuren wil, en je pakt steeds 175 gr bloem heb je straks een extra kast nodig om de klei op te slaan...
Ik zie hier trouwens ook nog een recept waar ze zuiveringszout gebruiken ipv wijsteenzuur: http://www.kiind.nl/articles/337/Speelklei.html

Verf

Krijg je geen nare vlekken in kleding enzo als je (textiel)kleurstof gebruikt om de klei te kleuren?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Thursday Next

Thursday Next

13-03-2012 om 17:08

Triple

Van de klei (metverfpoeder) hebben we nooit vlekken gehad. Met het poeder zelf is het wel uitkijken, maar er gaat maar heel weinig door de klei.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.