Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Syl

Syl

10-08-2015 om 12:47

welk keukenblad?

We gaan onze keuken verbouwen en zijn aan het rondkijken wat we in de nieuwe keuken willen. Ik heb nog nooit mijn eigen keuken samengesteld, dus een beetje zoekende.
Bijvoorbeeld het aanrechtblad. In ons vorige huis hadden we roestvrijstaal, nu een soort nep-hout (folie) dat heel kwetsbaar is voor hitte. Dat willen we dus niet meer. Maar wat dan wel?
Wat voor soort aanrechtblad hebben jullie en wat bevalt er (niet) aan? Wat zouden jullie aanraden? En wat juist niet? In een ander draadje over keukens las ik iemand die spijt had van haar houten aanrechtblad. Lijkt mij dus juist fijn (hitte bestendig) en staat ook warm. Wat zou er niet prettig zijn aan een echt houten aanrechtblad?

Hout niet wel steen

Houten aanrechtbladen raken heel snel beschadigd en slaan wit uit door kalk in t water of de laklaag die vocht doorlaat. Ik zou t echt nooit doen. Kies voor hout in de kastjes als je echt voor warm gaat. Ik heb nu al drie keer een donkere steensoort. Belgisch hardsteen maar dat geeft vlekken met zuur en vet. Toen een soort steen wat daar op leek en niet poreus was en nu weer. Ideaal. Kunt er zo n pan opzetten of een ovenrooster en je schrobt t schoon met een schuursponsje of doekje. Ik zou eerst foto's proberen te zoeken van welk soort keuken je mooi vind en kijk dan naar de aanrechtbladen die daarin gebruikt zijn. Welke stijl hou je van?

Joke

Joke

10-08-2015 om 15:37

wij

wij hebben een zwart granieten aanrechtblad en het is wat gemelleerd met lichtgrijs.
Ideaal, keihard, hittebestendig, je ziet er geen vlekken op.
Je moet alleen niet willen dat het altijd zo mooi blijft glanzen na gebruik, want glanzen doet het wel, maar je blijft toch altijd wel wat strepen zien, al moet je er dan wel bovenop hangen.

http://www.stonecenter.nl/webshop/product_images/c/231/Rustenbuild%2520MS__00414_zoom.jpg

Zoiets hebben we hier in een verder deels rvs (nooit doen) met crème keuken.

Katniss

Katniss

10-08-2015 om 17:35

Steen

Ik vind graniet het mooist. Daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. Je hebt ook composiet, dat is een soort nepnatuursteen (brokjes steen gemengd met kunststof)en volgens mij iets goedkoper, wel net zo duurzaam.

Krullevaar

Krullevaar

10-08-2015 om 19:07

ook

Wij hadden graniet, maar hebben nu voor composiet gekozen. Beiden zijn mooi en krasvast, maar graniet is vaak gevlamder/gemeleerder en wij wilden een meer egaal blad voor een strakkere uitstraling. Bijkomend voordeel was dat het ook nog goedkoper is. Maar is zou in elk geval voor steen gaan.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-08-2015 om 19:53

Polystone

oftewel composiet. Wij hebben gemêleerd zwart, en met een glanzend gepolijst oppervlak. Zit er al 10 jaar, en blijft mooi. Alleen op plekken waar het altijd nat is (achter de kraan) wordt het minder mooi, maar met flink poetsen en behandelen met het juiste goedje wordt ook dat weer mooi. Ook (kleine) beschadigingen kunnen eenvoudig gerepareerd worden (door de vakman): beetje hars erin, UV-lamp erop, en polijsten. Dit soort aanrechtbladen zijn in alle mogelijke kleuren leverbaar. Niet heel goedkoop (wel iets minder duur dan natuursteen), maar wel heel duurzaam.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-08-2015 om 23:24

Composiet

Vanwege een klein budget heb ik ook een nepblad maar daar kwamen na een paar jaar al vlekken op van per ongeluk hete pannen zonder onderzetter erop. Nu zou ik voor composiet gaan. Uiteindelijk is het goedkoper dan om de zoveel jaar je blad veranderen.

Syl

Syl

11-08-2015 om 11:44

aha

Bedankt voor de uitleg over houten aanrechtbladen. In de winkel ziet het er zo mooi uit! Maar ja, dan is het niet in gebruik natuurlijk. Ik zal me voortaan niet meer laten verleiden!
Graniet zal hem waarschijnlijk niet worden (kosten). Is composiet ook hitte bestendig? Kun je er zo een pan op zetten bijvoorbeeld? Of kan dat alleen met graniet?

Krullevaar

Krullevaar

11-08-2015 om 18:13

hmmm

Geen idee, ik gebruik altijd een onderzetter. Dat deed ik toen in graniet had en nu met composiet ook. Waarom zou je risico willen lopen dat je dure blad gaat scheuren?

Danielle

Danielle

12-08-2015 om 11:19

Ben juist heel blij met hout!

Ik had ook bijna afgezien van een houten werkblad door alle negatieve adviezen die ik erover vond op internet. Toch gedaan (twee jaar geleden) en geen moment spijt gehad. Ik vind het inderdaad erg mooi warm en natuurlijk staan en het ziet er nog steeds als nieuw uit, ondanks intensief gebruik van onze keuken. Je moet alleen geen plassen water erop laten staan en het af en toe opnieuw olieen. geen vervelend of tijdrovend werkje en voor mij bevordert het juist het netjes werken in de keuken, dat ik geen viezigheid op het aanrecht laat liggen. We hebben wel een grote dubbele gootsteenbak (porcelijn) Een van beide bakken gebruik ik om gebruikt gereedschap en vaat tijdens het koken in te leggen, en vaatwasser. Dit helpt ook om het blad schoon te houden. En een hele grote houten snijplank die permanent op het aanrecht ligt. Als je dit het mooiste vindt zou ik het doen!

Hier ook composiet

En het leeft al 25 jaar (keuken geërfd van de vorige bewoners). Op een paar kleine beschadigingen na (die je nauwelijks ziet omdat het gemeleerd is) ziet het er echt nog prima uit. Hete pannen zet ik er niet zomaar op, maar daar valt best mee te leven hoor. Wat ons betreft was dit dus een goede investering van de vorige bewoners

Jasmijn

Jasmijn

27-08-2015 om 16:43

standaard ding

Hier zo'n standaard blad van de woningbouw, zal wel hout met zo'n nep laagje zijn. Nog geen hitte klachten over gehad (maar ik zet er ook geen hete pan op trouwens hoor) heb het nu 5 jaar en geen schade. Het enige is een heel klein deukje (dacht eerst dat het schaduw was zo klein en ondiep) van vermoedelijk iets zwaars wat uit het hoogste kastje op het blad is gestuiterd.
Maar goed, bij normaal gebruik blijft dit dus heel erg mooi, misschien zijn die dingen ook steeds beter geworden?

Niki73

Niki73

04-09-2015 om 14:34

Composiet

Hier ook composiet, grijs-zwart gemeleerd met glanzende afwerking. Ik vind het geel onderhoudsvriendelijk (doekje erover - klaar) en absoluut niet kwetsbaar. Het ziet er na 10 jaar nog steeds prachtig uit.

Materiaal vergelijken

Ik heb zelf een hout-decor, vraag me niet wat voor een materiaal. Geen echt hout in ieder geval, maar ziet er een beetje als een oud-houd-staafjes-aanrechtblad uit. Heel mooi. Na 3 jaar nog geen enkele kras. Maar ik zal nooit een hete pan erop zetten. Denk niet dat dat kan, maar heb het ook nog nooit uitgeprobeerd. En ik zou dat denk ik bij geen enkel aanrechtblad doen...

Hier kun je informatie vinden over de verschillende soorten materiaal voor aanrechtbladen:
https://www.keukenatlas.nl/keuken-ontwerpen/grondbeginselen-keuken-ontwerpen/kwaliteit/aanrechtblad/

En ook hier heb ik veel informatie gevonden die ik handig vond:
http://degrotekeukengids.be/home/keukenmeubelen/werkblad/

Misschien helpt het je bij je keuze.

Heb hier trouwens nog niets van iemand gelezen met een betonnen aanrechtblad, of heb ik het toevallig niet gezien? Zou zo graag willen weten hoe dat bevalt....

Stenna

Stenna

24-09-2015 om 21:20

hout

Wij hebben massief hout. Ik vind het nog steeds prachtig, warm etc, maar het heeft inderdaad veel nadelen. Je moet goed bijhouden met olie, anders wordt het te doorlaatbaar voor waterdruppels en ook wat wittig. Achter de kraan, waar dan toch veel water komt, is het inmiddels grijs uitgeslagen ondanks ons gepoets. Dat kun je overigens wel weer opschuren, dat is dan weer het voordeel. Alle levensmiddelen die veel kleur hebben (tomatensaus, kerrie, bietjes) kunnen bij morsen vlekken geven die in het hout dringen en je bijna niet meer wegkrijgt. Tot slot zet het hout uit en krimpt het weer in, door warmer of kouder weer en droge of vochtige lucht. Dat heeft tot gevolg dat de naden gaan wijken en de voegen tegen de achterwand loslaten.
Kzou volgende keer ook voor composiet gaan denk ik. Al vind ik het hout nog steeds mooier.

Lynna

Lynna

24-09-2015 om 21:27

Toplaminaat

Wij hebben een toplaminaat aanrechtblad. Geen idee of dat een merknaam is of het soort. We wonen hier 2 maanden en zijn aan ons derde toe omdat de vorige 2 bij plaatsing beschadigd werden. Ik vind het op zich wel mooi, maar kringen moet je goed wegboenen. Composiet vind ik prachtig maar werd ons veel te duur (we hebben best groot aanrechtblad).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.