Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

31-08-2015 om 22:43

Welk fietszadel?

Ik wil wat vaker de fiets naar mijn werk pakken maar met het zadel dat ik nu heb, heb ik voordat ik het dorp uit ben al last van zadelpijn. Wat is een fijn zadel?

Marie

Marie

31-08-2015 om 23:30

naar fietsenzaak

Een fietszadel is wel zoiets persoonlijks, dat is heel moeilijk om daar van afstand iets over te zeggen.

Ga eens met je fiets naar een grotere fietsenzaak met ruime keuze aan zadels en laat je daar voorlichten.

Het heeft namelijk met je eigen bouw te maken (vorm van je billen), afstand tussen trappers en zadel, etc.

Hier nog meer info:

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/zadel/zadelpijn#.VeTHSiXtlHw

Noet

Noet

01-09-2015 om 09:23

het het heeft te maken met de huidige bevestiging van je zadel.
Bij een batavus fiets is die bevestiging merk specifiek, je kunt er dus niet even makkelijk een standaardzadel op zetten (de slimmerikken)

Lusithania

Lusithania

01-09-2015 om 09:42

stand van het zadel

Het kan ook zijn dat je zit te schuiven op je zadel omdat je net niet lekker zit doordat de stand van het zadel verkeerd is.
Een andere zadelpen zou dan ook kunnen helpen.
Op de tandem heb ik er eentje zodat ik meer naar achteren zit (t.o.v. de zadelbuis)

Bellefleur

Bellefleur

01-09-2015 om 10:18

Leer

Ga naar een goede fietsenzaak. Ze kunnen je adviezen geven. Norm is: Trapper laag, bal van de voet op de trapper. Dan moet je been gestrekt zijn. Gestrekt, maar niet overstrekt. Gelzadels kunnen prettig zijn, maar soms zak je er in weg. En mijn advies: neem een leren zadel. Het zadel neemt jouw vorm aan, en daarna fiets je de wereld rond. Mijn leren fietszadel is tijdens mijn fietsvakantie helaas gebroken. Na 49731 kilometer. Helaas. We waren zo aan elkaar gehecht. De fietsenmaker heeft mij toen een zadel geadviseerd. Hij had er tientallen liggen, maar koos de juiste uit.

Leer !

Geen gel, dat gaat broeien op warme dagen. Niet fijn als je wat grotere afstanden wilt fietsen. Merknamen: Brooks, Lepper. Je hebt ze ook afgestemd op de vrouwelijke anatomie.

Ik heb die van mij gewoon op MP gekocht zonder advies bij de fietsenhandelaar in te winnen. Dat heeft het voordeel dat ie al ingereden is, want ze zijn wel hard de eerste weken. Dat kun je trouwens weer ondervangen door je billen met zo'n lamswollen zadeldekje te verwennen.

Gewoon gezocht op het typenr van een dameszadel. Die vind je weer op de sites van de fabrikanten en de grotere fietsinternetwinkels.

Bellefleur

Bellefleur

01-09-2015 om 11:42

Lepper

Kenfan,
Tijdens mijn vakantie heeft de lokale duitse dealer gezocht naar een Lepper voor me, maar hij zegt dat Lepper gestopt is. Is dat zo? Ik vond het zo spijtig dat ik niet meer hetzelfde zadel kon krijgen. Het was het eerste en mooiste kadootje ooit van mijn man.

Juno

Juno

01-09-2015 om 12:24

Fietsenhandel is lastig

In mijn dorp is één fietsenwinkel, gerund door een oudere dame met een lui oog die maar één merk fiets kent en verkoopt. Ik zie nooit iemand bij haar binnen en het verbaast me dat de winkel er nog steeds is. Ik denk dat het pand al afbetaald is. Het is vrij lastig om mét de fiets naar een fietsenzaak te gaan, ik woon zeg maar niet in hartje Randstad. Ik ga geen enorme afstanden fietsen, alleen woon-werkverkeer. In totaal 20 kilometer op een dag. Ik heb een Azor, volgens mij met gewone zadelbevestiging. Als ik zo weinig fiets is een leren zadel denk ik minder handig, krijg ik niet ingefietst maar het klinkt wel heel verleidelijk. En wauw, je zadel breken...... Ik ben onder de indruk . Zó veel heb ik nog nooit gefietst.

20 km

Dat loont wel dan. En je hebt een Azor, dus het is ook geen vlag op een modderschuit. Gewoon toegeven aan de verleidng dan.

Zo'n zadel met veel vering raad ik je, want dat verenonderdeel was bij mij ook binnen notime stuk. Nu heb ik er al weer jaren 1 zonder. Maar dat deel waar je zitvlak op rust blijft gewoon heel. Als ik een paar dagen weg ben, vet ik het zadel in. Als ik er aan denk tenminste. Meer onderhoud heb ik er niet aan.

Juno

Juno

01-09-2015 om 15:49

Kenfan

Maakt een dames- of herenzadel nog uit voor het fietsplezier? Mijn moeder had een rokkenzadel, maar dat bedoel je denk ik niet.

Klopt Juno

Een rokzadel bedoel ik inderdaad niet. Dat is bijna een cirkel zonder voor- of achterkant. In het algemeen hebben herenzadels hebben een langere, spitsere punt. Verder is je houding nog wel belangrijk.Een racefietser die voorover gebogen zit heeft een smaller zadel nodig dan een stadsfietser die recht op zit.Ik neem aan dat jij net als ik in de laatste categorie valt.

Hier krijg je een beeld van de verschillen.

http://www.bikester.nl/leren-zadel.html

Bellefleur

Bellefleur

01-09-2015 om 22:01

20 km op een dag

Is 100 per week. Is 5000 per jaar, dan kom je algauw aan wereldafstanden. Het zadel is letterlijk gebroken: een metalen stang aan de onderkant was in tweeën. Desondanks nog 30 kilometer er op gefietst. Lepper is geweldig. Het voordeel van Lepper boven Brooks is dat Lepper onder het zadel horizontale veren heeft, die je kunt bijstellen. Extra stevigheid dus.

Juno

Juno

01-09-2015 om 22:14

Haha

Ik werk parttime en als ik alle dagen op de fiets zou gaan kom ik op 80 kilometer per week. Nu komt fietsen niet altijd uit en heb ik de luxe van een auto dus als ik vergadering heb, verwacht laat klaar te zijn, veel spullen mee moet nemen, auti-kind 's ochtends in de klem schiet of als het met bakken uit de hemel komt ga ik met de auto. Is zo'n Lepper nog wel verkrijgbaar? Ik ben aan het surfen voor een Brooks maar daar zijn ook tig modellen in. Mijn fiets is zwart, ik denk dat een zwart zadel dan toch wel het mooist bij de fiets is al vind ik gewoon bruin leer wat chiquer.
Ik fiets inderdaad vrj rechtop en dan is een wat breder zadel volgens mij handiger.

Marie

Marie

02-09-2015 om 08:19

Andere fietszenzaak

Je kunt toch in de plaats waar je werkt naar de fietszenzaak?

Yvonne

Yvonne

02-09-2015 om 10:00

ook stukje gewenning

Het ligt niet alleen aan het zadel die zadelpijn ook met een nieuw zadel zul je de eerste dagen flink zadelpijn hebben. Het is ook een stukje gewenning, hoe vaker je gaat fietsen hoe minder last je ervan hebt.

GS

GS

02-09-2015 om 11:57

rokzadel

Als je fietst naar je werk heb je misschien -net als ik- regelmatig een rok aan. Daarom heb ik destijds een rokzadel aangeschaft en vind het heerlijk fietsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.