Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wel of geen nieuwe thermostaatkraan

De thermostaatkraan van onze douche is stuk. Zelfs als zet je m op zijn allerheetst, beter dan lauw wordt het niet. Niet prettig, gelukkig hebben we ook nog een douche in het bad dus daar behelpen we ons nu mee.

Maar er moet dus een nieuwe kraan komen. Uit enig leeswerk op internet krijg ik de indruk dat thermostaatkranen vrij kwetsbaar zijn, wat ervoor zou pleiten om een gewone kraan te nemen. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben wij gewoon pech gehad met een thermostaatkraan die er na 6,5 jaar de brui aan geeft, of kunnen we inderdaad beter een kraan kopen zonder thermostaat?

groeten,

Temet

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 21:40

langer plezier gehad

de douche-thermostaatkraan was op zich na 13 jaar hier wel een beetje versleten (maar nog niet echt stuk), de bad-thermosstaatkraan was minder intensief gebruikt maar kon helaas niet hergebruikt worden toen we de badkamer verbouwden, dus daarom laten vervangen.
Dus met deze beperkte ervaring kan ik zeggen dat 13 jaar hier dus in ieder geval gehaald is.
gr Angela

Annelies B.

Annelies B.

14-02-2016 om 22:45

Grohe ?

Als het een Grohe kraan is kan hij worden schoongemaakt. Onze douchekraan gaf ook steeds minder warm water. De keramische schijven zijn vies geworden door klakafzetting.

Kijk eens op deze link: http://www.lammering.nl/downloads/GroheReiniging.pdf

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-02-2016 om 22:56

Het euvel hier

Hier ook een stokoude thermostaatkraan die begint te haperen. Gelukkig geeft hij nog wel lekker warm water, maar de temperatuurinstelling klopt niet meer. Als je hem een millimeter verder zet, van 37 naar 37 en een beetje, wordt het water ineens loeiheet. De juiste temperatuur instellen is dus een precies klusje Ik heb net een nieuwe wastafelkraan (gewone, geen thermostaat) en dat was een rib uit mijn lijf. Ik heb dus nog even geen zin in een nieuwe douchekraan.

Temet

Temet

15-02-2016 om 10:20 Topicstarter

Annelies

Dank allemaal. Annelies, dank voor de link. Het is inderdaad een Grohe kraan. Ik vind het er nogal intimiderend uitzien, dat verhaal over het in- en uit elkaar halen, en ik vraag me ook af hoe dat inregelen precies moet. Aan de andere kant: er valt weinig te verliezen, want in het ergste geval mol ik de kraan en moet die worden vervangen. Maar aangezien we er nu toch al vanuit gaan dat de kraan moet worden vervangen, maakt dat weinig meer uit.

Ik had dit soort dingen al eens gelezen toen de kraan in het verleden ook problemen gaf. Ik heb er toen een hele boel schoonmaakazijn tegenaan gegooid en dat hielp toen wel wat. Maar nu wordt-ie helemaal nauwelijks meer warm. De thermostaatkraan bij het bad (zo'n zelfde) geeft geen problemen, maar die wordt dan ook niet steeds van bovenaf met water besproeid. Dus inderdaad denk ik ook dat kalkafzetting de verklaring is.

Ik ga me er toch maar eens in verdiepen en dan misschien maar de stoute schoenen aantrekken.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-02-2016 om 12:07

Nog even voor de thermostaatkraan

Hier ook al ruim 15 jaar trouwe dienst.
En inderdaad een Grohe.

Normaal gesproken is een thermostaatkraan echt wel veel veiliger dan een gewone kraan. Ooit al eens per ongeluk de koudwaterknop teveel dicht gedraaid?

69er

69er

15-02-2016 om 12:32

Let op

Helaas ervaringsdeskundige..., ik weet niet om welke kraan het gaat, maar volg de aanwijzingen precies op. Je moet niet zonder de stelknop te monteren de kraan even aandraaien. Doe je dat wel dan draai je een rubberring te ver door en kan je de temperatuur niet instellen. In mijn herinnering komt er dan alleen maar heet water. Deze ezel is dat al 2x overkomen omdat er zoveel jaar tussen zat en niet kon herinneren wat er de vorige keer fout gedaan werd.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-02-2016 om 15:40

Ervaring

"Maar er moet dus een nieuwe kraan komen. Uit enig leeswerk op internet krijg ik de indruk dat thermostaatkranen vrij kwetsbaar zijn, wat ervoor zou pleiten om een gewone kraan te nemen. Wat zijn jullie ervaringen?"

Ik plaats meestal (een) thermostaatkra(a)n(en) als ik een nieuw huis betrek en ben zo verstandig om te verhuizen voordat ze problemen gaan vertonen. Alleen een keer meegemaakt dat het invoerzeefje (in de aansluiting op de warme leiding) verstopt was met kalk en/of gruis. Da's een makkie om te fixen.

De voordelen vind ik zo groot dat ik toch altijd weer een thermostaankraan zou plaatsen zelfs al moest ik iedere 6 jaar een nieuwe hebben.

Niki73

Niki73

16-02-2016 om 11:47

Dat kun je, Temet!

Ik heb mijn thermostaatkranen al een paar keer ontkalkt met behulp van youtube-filmpjes. Ik had hetzelfde probleem als Vesper. De eerste keer is een beetje eng, daarna doe je het fluitend. En dan voel je je heel stoer! Ik heb tijdens elke stap een paar foto's gemaakt, zodat ik terug kon kijken hoe de boel weer in elkaar moest. Het was eigenlijk vrij simpel.
Eén kraan wilde niet meer, die heb ik uiteindelijk vervangen. Ik had het binnenwerk kunnen vervangen (dat kan met Grohe-kranen) maar een nieuwe was maar een klein beetje duurder. Dat plaatsen heb ik ook zelf gedaan en ik heb de temperatuur ingeregeld met behulp van een gewone koortsthermometer. Was niet moeilijk (schroefje draaien).

Jasmijn

Jasmijn

16-02-2016 om 12:17

zelf ook gedaan!

Ik heb zelf ook mijn Grohe gerepareerd, had hetzelfde euvel als jij beschrijft. Gebruiksaanwijzing uitgeprint en in de badkamer alles weer in orde gemaakt, hij doet het al weer jaren prima daarna. (het is al een tijd geleden dus wat ik nou precies heb gedaan weet ik niet meer, maar ik had hem uit elkaar (die knop aan de zijkant, schoongemaakt en weer in elkaar gezet) en toen deed ie het weer prima.

Temet

Temet

16-02-2016 om 12:21 Topicstarter

Dank!

Nou, dan moet ik geloof ik toch maar proberen dat varkentje te wassen. Niki, wat een goede tip van die foto's, daar was ik zelf nog niet opgekomen. En je kan dus inderdaad de temperatuur inregelen met een koortsthermometer, dat vroeg ik me al af.

Ik weet niet of ik me daar morgen (thuisdag) al op stort of dat ik nog even wacht. Als ik de kraan gerepareerd of definitief gesloopt heb dan meld ik me hier wel weer.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

15-06-2016 om 23:10 Topicstarter

Epic fail

Ik had beloofd me weer te melden na gedane zaken. Het had nogal wat voeten in de aarde. Had ik eindelijk de moed bij elkaar geraapt en een juist moment uitgekozen (de hoofdkraan moet dicht, dus dit kan niet als je ook nog een was wilt draaien), schroefde ik de kraan open, bleek het binnenwerk er anders uit te zien dan dat op de you-tube filmpjes etc.

na een tijdje weer wat moed opgebouwd, nog meer gegoogled, uiteindelijk een handleiding gevonden met foto's die leken op wat ik had aangetroffen. Weer de kraan open. Er moest vervolgens een moer los, had ik gezien. Bleek ik niet de juiste maat steeksleutel te hebben. Wat de juiste maat was kon ik bij gebrek aan een schuifmaat niet snel vaststellen, maar mijn grootste sleutel was in elk geval te klein. In alle door mij geraadpleegde info werd heftig gewaarschuwd tegen het gebruik van een waterpomptang

Ouders kwamen enkele weken later langs en brachten hun grootste sleutels mee. Weer goed moment afgewacht- ook die sleutels te klein.

Paar dagen later naar de goed gesorteerde ijzerzaak in de buurt, betreffende sleutel niet aanwezig.

Enfin, het wordt al laat en ik moet naar bed dus ik zal jullie niet vermaken/vervelen met een nog gedetailleerdere beschrijving van elke hobbel op mijn pad, maar uiteindelijk lukte het me vandaag - met een hoop moeite en gedoe- de bewuste moer los te draaien. Toen die er eindelijk af was bleek het binnenwerk er toch anders uit te zien dan op de door mij geraadpleegde plaatjes. Vloekerdevloek. Wat gepulk en gegoogle, maar wijzer werd ik er niet van. Dan de moer er maar weer op, of eigenlijk erin, want hij moest met de schroefdraad in het kraanhuis (zo heet dat geloof ik). Na een hoop gepiel dacht ik dat het nu wel goed zat, en ik kreeg het toch niet beter - het ding zat al beroerd toen ik het losdraaide, en vastdraaien bleek ook lastig te zijn.

Enfin, ik besloot dat het zo maar moest. Dochter gevraagd boven bij de douche (niet eronder) te gaan staan, terwijl ik twee verdiepingen lager de hoofdkraan opendraaide, om door te geven of er water uit kwam. "geen druppeltje" riep ze blijmoedig, waarop ik de goden dankte. Te vroeg. "En nu ineens heel veel!" klonk het van boven. Hoofdkraan weer dicht. De druk van het water had het thermostaatdeel nu uit de kraan geduwd, en ik kreeg de boel niet meer in elkaar. Toen besloot ik de handdoek in de ring te gooien en zo'n loodgieter te bellen die 24/7 te bereiken is. Men kon gelukkig heel snel iemand sturen. De man kwam, zag en overwon en nu zit er een nieuwe kraan op en zijn wij een paar honderd euro armer (maar eerlijk is eerlijk: de kraan had anders toch vervangen moeten worden, en dat hadden we anders ook niet zelf gedaan).

Nou ja, we kunnen dus weer gewoon onder de douche, in plaats van in het bad.

Ajeto, buurman!

Temet

Temet

Temet

15-06-2016 om 23:14 Topicstarter

overigens

Tip van de vakman: de opbouw van kalk in een thermostaatkraan wordt tegengegaan door de kraan regelmatig van de koudste stand naar de warmste te draaien en weer terug. Door de beweging springt de kalk eraf.

Hadden we dat eerder geweten, dan hadden we misschien langer dan 6,5 jaar met deze kraan gedaan. Een kraan die overigens volgens diezelfde vakman niet geschikt zou zijn om te ontkalken. Ik sprak m niet tegen, bij de kraan van hetzelfde type die bij het bad zit ga ik deze narigheid tenminste niet meer aan de hand halen.

Groeten,

Temet

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-06-2016 om 23:31

Haha

Net buurman en buurman Gefeliciteerd met je nieuwe kraan en bedankt voor de tip.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-06-2016 om 23:32

Ik had je laatste zin niet gelezen, je maakte hem zelf al

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2016 om 00:32

Tip

Wij hebben twee thermoskranen in huis, omdat we na de eerste keer dat de kraan geen warm water meer gaf, dachten dat het gedaan was met de kraan. Maar we hebben hem toen wel bewaard toen kraan twee verkalkt was, hebben we kraan 1 alsnog ontkalkt en dat werkte als een trein. Dus als de ene dichtgekalkt is kan de andere erop, maar ook zonder die 'luxe' is mijn tip mogelijk. Leg de kraan in een grote bak, schenk daar zoveel huishoudazijn overheen (eventueel aangevuld met wat water) dat de kraan onder staat. Doe daar baking soda of gewone soda bij en laat dat zolang mogelijk weken. Voor een schooldag/werkdag is het handigst waarschijnlijk. Spoel de kraan daarna goed af en plaats hem weer aan de muur.

Toen wij dat de laatste keer gedaan hadden, was de thermostaat wel een beetje van slag, we moesten de kraan op 20 graden zetten voor de goede temperatuur. Inmiddels zijn we alweer bij 50 graden aangekomen, dus kraan 2 staat al klaar om eraan geschroefd te worden.

Ik heb ook weer wat geleerd hierboven en dat is dat we de kraan vaker van koud naar warm moeten draaien en omgekeerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2016 om 00:36

Afspoelen

Nadat ik bovenstaande had verstuurd, bedacht ik opeens dat dat afspoelen een beetje raar overkomt. De hoofdkraan moet dicht als de kraan van de muur is, dus afspoelen met stromend water wordt een beetje moeilijk. Het is dus handig om ook voor na het weken een emmer water klaar te zetten om de kraan goed in af te kunnen spoelen.

Niki73

Niki73

16-06-2016 om 10:02

Niet te sterk!

En mijn kranenboer zei dat je nooit een sterkere oplossing dan 50-50 azijn-water mag gebruiken, omdat anders het metaal aangetast wordt. Ik geef het maar mee. Ik heb het thermostaatdeel een uurtje in een 50-50-oplossing laten staan, met een oude tandenborstel afgeborsteld, toen afgespoeld, dat was voldoende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.