Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

11-11-2010 om 11:40

Weigerend konijn (loopplank)

Onze konijnen hebben een hok met een etage en zo'n schuine plank. Vanaf de benedenverdieping kunnen ze door een deurtje naar een buitenren lopen. Nu hebben ze onlangs per ongeluk buiten in de regen gezeten, omdat het deurtje was dichtgeduwd door een van de konijnen. En precies toen wij niet thuiswaren en het flink regende. Sindsdien weigert het meisjeskonijn om nog naar beneden te lopen. Die zit dus altijd en eeuwig op de 1e etage in het krappe hok. Toen ik het eten beneden had neergezet, heeft ze gewoon meer dan een dag niet gegeten. Als ik haar handmatig beneden neerzet, vindt ze dat wel leuk maar gaat na een tijdje weer boven zitten (naar boven lopen doet ze wel).
Hoe krijg ik haar zo ver dat ze weer zelf naar beneden loopt? Zo krijgt ze te weinig beweging, tenzij ik haar iedere keer zelf beneden zet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

11-11-2010 om 12:27

Toch beneden zetten

Ik vzou haar voorlopig toch iedere keer zelf beneden zetten, net zolang tot ze weer doorheeft dat het beneden niet altijd regen is en dat ze wel naar binnen kan als het regent. Kun je misschien dat deurtje ook weghalen zodat ze altijd naar binnen kunnen.
(Hier overigens een caaf met een 2-verdiepingenhok die ook nog steeds categorisch weigert om op het laagste niveau te vertoeven.)

Guinevere

Guinevere

11-11-2010 om 19:24

Die caaf

Wat doe jij dan met die cavia, Puck? Ook beneden zetten?

Puck

Puck

12-11-2010 om 12:53

Kwin

Ja, dat doe ik dan wel, maar hij is ook nog eens zo oliedom dat hij ook weer niet omhoog gaat dus dat moet ik dan later zelf doen. Zelfs leren het trapje op te gaan lukt niet, je kunt m dan omhoogschuiven en meneer zet zich gewoon schrap. Hij is zo lief maar zooooo dom.

fladder

fladder

12-11-2010 om 20:23

Doof en dom

Wij hebben een écht dove hond. Wat heel lastig kan zijn, en soms wel komisch. Oudste zoon had het al snel door en heeft haar gebarentaal geleerd.
Maar dan nog... Heb je een zeer diep slapende hond wel eens geprobeerd te wekken omdat het tijd is voor haar rondje...? Daar heeft jongste wat op gevonden: die laat voorzichtig de musketonhaak van de riem op haar zij neerkomen. Werkt geheid, en ze schrikt er minder van dan van een gewone aanraking!
Qua cavia: ja, dat zijn inderdaad lompe dommerikken. Voorbeeldje... ik deed een stuk komkommer in de kooi. Meneer, die qua vreten (in tegenstelling tot de andere drie) nogal egoïstisch is, wil dat meteen wegkapen. Laatst was zijn vriendin sneller, ze griste het stuk net voor hem weg en rende het houten tunneltje in dat middenin de kooi staat. Alleen haar (steeds dikker wordende) kont stak nog naar buiten.
Het heeft zo'n 10-15 minuten geduurd voor meneer een openbaring kreeg: als hij het stukje komkommer terug wilde kapen moest hij niet proberen achter zijn vriendin aan het tunneltje in proberen te komen (tunneltje is 1 cavia breed, meneer cavia is volgens mij anderhalve cavia breed, dus daar heb je al een conflict)), maar juist vóórom het tunneltje in moeten gaan, waar hij face to face met zijn vriendin én de komkommer zou komen te staan!
De komkommer was inmiddels al érg klein geworden toen dat kwartje was gevallen...

Puck

Puck

12-11-2010 om 21:09

Lidwientje

Het is eigenlijk niet echt een trapje maar gewoon een schuine plank. Hij hoeft dus helemaal geen rare bewegingen te maken t.o.v. normaal lopen, alleen in een andere richting. En als ik 'm op schoot heb dan heeft hij ineens geen moeite om omhoog te kruipen en in mijn nek te gaan zitten kroelen.
Wij hebben gewoon een ultra dom exemplaar getroffen.

Guinevere

Guinevere

12-11-2010 om 21:44

Dom en eigenwijs

Nou, dan is onze Nijna vermoedelijk ook gewoon een dom exemplaar. En nog eigenwijs ook. Gelukkig is ze best wel lief.

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2010 om 22:32

Zitten er (puck)

van de dwarslatjes op a la een kippenren, of is hij omspannen met kippengaas? Dan hebben ze meer grip. Maar goed, dit zou voor mij een projectje worden. Hoe krijg ik Caaf zo ver.......met eten waarschijnlijk

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2010 om 22:33

Fladder (licht ot)

En sinds de invoering van de euro zijn caven gewoon een factor 2,20371 dommer geworden. Moest er vroeger een kwartje vallen, tegenwoordig moet er een 20ct-muntje vallen. En dat eeeeeeh.......valt niet mee

Tirza

reina

reina

13-11-2010 om 13:58

Slim!

Goh, wat zijn onze konijntjes dan slim , misschien omdat ze al oud en wijs zijn! Soms hebben ze een gat gegraven onder het trapje en hangt dat los te wapperen (niet zo slim , dan nemen ze een aanloop en springen gewoon omhoog het nachthok in.

Puck

Puck

14-11-2010 om 12:13

Tirza

Nee, op dit moment is het een plankje met zo'n korrelig "tuinhuisjedak" erop. Die latjes zijn wel iets dat ik er nog even op wil maken om hem meer grip te geven.
Maar ik heb het zelfs met zijn lievelingsvoer geprobeerd. Als een soort klein duimpje een spoor van beneden naar boven gemaakt, maar nee hoor, ook niet.....

Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 13:30

Maf konijn en andere nijnvraag

Het maffe konijn loopt nu weer zelf van boven naar beneden, en andersom. Ik snap er niets van. Het enige dat ik heb veranderd, is dat ik voor het bovenste traliegedeelte een stuk doorzichtig plastic heb bevestigd, in verband met de naderende kou. Kennelijk bevalt dat madame niet, want ze zit nu het grootste deel van de tijd beneden, buiten in de ren. In de regen.
Ik had al overwogen om ook dwarslatjes op de loopplank te gaan timmeren, maar kennelijk is het niet meer nodig!
Denken jullie dat de kou van de benedenren teveel omhoog kan trekken door het geopende vloerluik, als het -5 is? Er ligt wel zaagsel en stro daar beneden, en ik heb het grotendeels dichtgemaakt vanwege het seizoen, maar het is zeker nog voor een kwart open en er zit natuurlijk geen bodem in.

Wilma

Wilma

23-11-2010 om 14:48

Bij ons niet

Bij ons is 't ook open en 't is niet te koud. Wel boven in 't slaapgedeelte lekker veel hooi en stro zodat ze daar een warm holletje kunnen maken.

Groetjes,
Wilma

Kobalt

Kobalt

23-11-2010 om 23:59

Hier ook

Wij leggen ook veel stro in het holletje, maar tot onze verbazing gingen de konijnen, met de kou van afgelopen winter, gewoon steeds beneden zitten.
We hebben toen een groot gordijn om het hok heen geslagen, zodat er geen sneeuw in kon waaien en ze een luwte hadden.
Overdag sloegen we het gordijn dan weer open, zodat ze licht kregen. En dan zaten ze... Beneden op de vloer. Wel lekker gezellig met z'n tweetjes.

Guinevere

Guinevere

25-11-2010 om 12:04

Blijft merkwaardig

Het blijft in mijn ogen merkwaardig dat konijnen het liefst buiten in de regen en kou zitten. Nou ja, we zien wel of ze dat volhouden, met de naderende kou.
Ik heb trouwens wel eens een konijn van de buren op bezoek gehad in een koude periode. Hij was ontsnapt en onder de schutting doorgegaan. Die heeft een week buiten in de sneeuw gezeten, liet zich niet vangen. Pas toen het warmer werd en ging regenen besloot hij eens op huis aan te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.