Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cecile_s

cecile_s

11-12-2010 om 17:50

Week weg en zieke huisdieren?

Graag even jullie mening/advies.
Wij hebben 2 knaagdiertjes. We gaan over 2 weken een week (week kerst-oud en nieuw) met vakantie. Dan kunnen andere mensen (wisselende mensen gedurende die week, ze staan bij een soort van kinderboerderij) voor onze knaagdiertjes zorgen.
Maar.... ze zijn allebei ziekjes/oud. Eentje nu al behoorlijk verzwakt, misschien sterft ze voordat we weggaan, maar misschien ook niet.
De andere heeft een groot gezwel, loopt nog vrolijk rond, maar als we zouden zien dat ze pijn zou krijgen zouden we haar naar de dierenarts brengen voor een prikje.
Wat nu als degene met het gezwel tijdens onze week weg pijn lijkt te krijgen? Ik vind het moeilijk om andere mensen te vragen om dan met dat diertje naar de dierenarts te gaan voor een prikje. Dus dan toch maar laten wachten tot wij terug zijn?
En als die andere sterft terwijl wij weg zijn?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hotel? huisje?

kun je ze niet meenemen?
Als ik in een huisje zou zitten ,nam ik ze mee.
in een hotel gaat het wat moeilijker.
is er geen vast adres waar je ze kan brengen?dan kun je elke dag even bellen hoe het gaat?

Wat voor knaagdiertjes zijn het?

mijn ervaring is dat hamsters in een paar maanden bejaard worden, dus in de zomer zijn ze nog helemaal jong en fit en in de herfst zijn ze zwaar bejaard en gaan dan opeens dood. Ik heb het zelfde gehoord over cavia's, daar gaat het goed mee of niet.

Ik zou in jullie geval dus die 2 weken afwachten en desnoods ze naar de dierenarts brengen om die ene met dat grote gezwel uit haar lijden te verlossen. Die andere klinkt zo slecht dat die ook voortijdig nog zonder hulp sterft.

Vera*

Vera*

11-12-2010 om 18:18

Altijd ot

Wij zorgden vroeger voor de huisdieren van de buren. Nu was het zo dat er ALTIJD wel een vogel of hamster overleed. Op het laatste kwamen ze thuis met de vraag welke er was overleden. Dat risico moet je gewoon nemen denk ik. Bij de buren ging het dan nog niet eens om de duidelijk oude of zieke exemplaren.

Puck

Puck

11-12-2010 om 22:30

Vera*

Jullie moeten die dieren dan ook wel eten en drinken geven hoor als ze komen logeren

Guinevere

Guinevere

11-12-2010 om 23:06

Meenemen

Ik zou de beestjes indien mogelijk meenemen en die ene als het te erg is inderdaad vooraf een spuitje laten geven.
Het is trouwens maar de vraag of ze bij die kinderboerderijachtige toestand wel zieke dieren aannemen.
Voor onze oude kat met gezwel had ik het besluit genomen niet op zomervakantie te gaan vanwege haar toestand. Ze overleed 2 weken voor onze "vrije periode, toen konden we toch nog naar Frankrijk op vakantie. Maar ja, ik had haar 18 jaar gehad, ik was wel iets aan haar verplicht vond ik zelf.

Als boerin, zeg ik.....

....ofwel de natuur haar gang laten gaan ofwel vooraf de beestjes een handje helpen. heeft wat mij betreft niet eens met de vakantie te maken, maar met de toestand van de beestjes nu. Ik zou er geen moeite mee hebben het beestje uit zijn lijden te verlossen, ik zou daar neit eens een dierenarts bij halen. Gewoon netjes zelf.

Ik merk overigens wel dat hier op het platteland anders tegen beesten wordt aangekeken dan in de stad. 'Wij' zijn er ook goed voor hoor, alleen hechten we minder. Wij kunnen heel goed voor het varken, de kippen en de schapen zorgen en er vervolgens met smaak van eten, zeg maar.

Ja emine

ik ben het met je eens. Ik wil ook geen dieren aan de bloedtransfusie, chemokuren en andere mensendingen. Ik zat laatst bij de dierenarts (voor vaccinaties en schoonkrabben van de tandjes van onze bejaarde poes) en toen was er een mevrouw die 700 euro neerlegde omdat haar kat zo'n batterij aan mensenbehandelingen moest ondergaan. Ik vind het gewoon ook erg veel geld voor een poes. Ok ik ben zelf een keer met een dwerghamster naar de nspoedkliniek in Amsterdam gereden, in de taxi etc. Dat zou ik ook nooit meer doen, het diertje was de volgende dag dood, ouderdom.

Nee, een dier is geen mens. Een dier begrijpt niet dat hij door zo'n behandeling beter wordt en zit dan totaal gestresst en elledig in een vreemde omgeving dagen lang in zo'n kooitje bij de dierenarts. Mijn moeder deed dat vroeger ook met de poezen, kon er dan geen afstand van doen.

Enige wat ik niet wil en kan is ze zelf de nek omdraaien. Dan liever een spuitje terwijl ze bij mij op schoot zit.

Maartje

Maartje

12-12-2010 om 13:36

Cecile

ik zou toch familie of vrienden vragen of ze de dieren op willen vangen tijdens jullie vakantie. Dan kan je evt ook makkelijker even kontakt met hen opnemen (of andersom).

cecile_s

cecile_s

12-12-2010 om 21:52

Dank en aanvullende info en vraag...

Dank voor jullie reakties.
Even nog wat reakties van mijn kant: meenemen op vakantie is geen optie (o.a. te grote kooi), bellen elke dag vind ik ook overdreven. Het zijn overigens ratjes.

We kunnen kijken of mensen ze in huis te logeren willen hebben OF bij ons elke dag eten geven, maar ik weet niet of dat lukt (is in verleden al moeilijk gebleken; veel mensen gaan toch even weg, houden niet van ratjes, familie woont niet in de buurt, etc. etc.).
Als het echt niet anders kan zullen we ze toch bij die soort van kinderboererij moeten neerzetten. Maar waar ze ook zijn het probleem waar ik mee zit is dus: wat als er tijdens onze vakantie eentje overlijdt OF pijn gaat krijgen.
De ene (zonder gezwel) die inmiddels erg oud is en verslechterd haalt het vermoedelijk niet eens tot de kerst (zoals het er nu uitziet). De andere (met grote gezwel) is echter heel levendig en komt de kerst wellicht prima door, maar kan misschien opeens verslechteren. Zouden jullie dan nog instructies over een dierenarts achterlaten, of vinden jullie dat ook overdreven (en te belastend voor andere mensen)? (dat is mijn vraag dus!) Alternatief is dan dus: het beestje even pijn laten lijden tot wij terug zijn en met haar naar de dierenarts kunnen voor een prikje.

NB Emine: hoe bedoel je "zelf netjes doen"? (ik ben geen boerin, maar dat had je al begrepen). Ik krijg al de kriebels bij de gedachte, maar ben wel benieuwd wat je bedoelt.

Nikki

Nikki

12-12-2010 om 22:52

Rattenforum

Misschien is het een optie om via een rattenforum iemand (in de buurt) te vinden die voor de ratjes wil zorgen. Ik heb zelf ratten gehad en ik weet dat er een rubriek is op het forum waarin mensen aanbieden om tijdens vakantie voor elkaars ratjes te zorgen.
Dan heb je in ieder geval iemadn die ervaring heeft met deze dieren en ook weet hoe te handelen als het niet goed gaat.
Als je bij mij in de buurt woont wil er overigens ook best voor zorgen.

Groetjes,
Nikki

memmie

memmie

13-12-2010 om 15:42

Ether..

Mijn vader heeft jaren lang ratten gehouden en als er een zwak,ziek of erg oud was dan liet hij die inslapen met ether..
denk dat dat wel onder netjes zelf doen valt....

Puck

Puck

13-12-2010 om 17:33

Geen ether

Ether is volgens mij bij dierenartsen verboden als anesthesie en euthanasiemiddel. Dus zo netjes zal het niet zijn. De enige nette manier voor een gewone "burger" is naar de dierenarts brengen voor een spuitje.

Ik snap het ook niet

ik zou echt met beide naar de dierenarts gaan. A. omdat het rottig is een beest wat zich klaarblijkelijk beroerd voelt, niet goed meer eet en drinkt ook waarschijnlijk, misschien wel pijn heeft en dus zichzelf ook niet meer lekker warm kan houden en goed kan eten gewoon naar de dierenarts brengen, hup een pijnloos einde. Idem de rat met groot gezwel, dat gezwel kan openspringen naar binnen of naar buiten.

Ik zou het mijn dieren gewoon echt niet aan doen, ik vind dat echt heel zielig. Ja in de natuur gaat het anders, dan waren ze allebei al opgegeten omdat ze verzwakt zijn.

"het beestje even pijn laten lijden tot wij terug zijn en met haar naar de dierenarts kunnen voor een prikje". Kom nou toch, dat klopt toch niet, lees zelf nou eens wat je schrijft.

memmie

memmie

14-12-2010 om 20:24

Tja dat wist ik niet

Ik ben zelf zoeen die zelfs nog met een zieke kip naar de dierenarts zou gaan maar denk dat meeste mensen hem de nek omdraaien en in de soep stoppen...

Ik weet alleen dat mijn vader ether op een doekje deed en daar de ratje mee in liet slapen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.