Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

koentje

koentje

27-12-2012 om 16:11

Wc ontkalken

hebben jullie het wel eens gedaan? Cola in de wc om te ontkalken?
Bij ons zie je zo'n gore gele rand vanaf waar het water staat, alsof je wel gepiest hebt, maar niet doorgetrokken....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 16:23

Urine-/kalksteen

in aanvulling op Koentje: onderin het 'gat' zit urine- of kalksteen en wat ik ook probeer, ik krijg het niet weg. Ik wil eigenlijk niet met grof geweld het steen eruit bikken, dus hoe lost dat op zonder bikken en beitelen?

amk

amk

27-12-2012 om 16:30

Cola werkt niet (niet zuur genoeg)

maar een fles schoonmaakazijn wel en dan een nacht laten staan zodat je keurig chemisch de kalk en aanverwanten oplost.
En dan daarma om het bij te houden regelmatig steradent tabletten er in.

HG heeft een heel goed middel daarvoor. Ontkalkt als een tierelier, binnen no time.

Je kunt ook zoutzuur bij de drogist kopen, indien het heel hardnekkig is.

amk

amk

27-12-2012 om 19:56

Is gewoon een heel duur zuur, daar kun je heel veel flessen schoonmaakazijn voor kopen. Zoutzuur zou ik niet zo snel doen, dat heeft toch net iets meer gevaren in zich dan azijn.

Schoonmaakazijn heeft een pH-waarde van ongeveer 2 en cola 2,7. Schoonmaakazijn is inderdaad iets zuurder, maar ontkalken met cola lukt ook wel.
Schoonmaakazijn is goedkoper.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Schuurpapiertje!

Deden we bij het huurhuis tenminste. Geen idee of de lak eraan gaat dan, maar t werkt wel!

Rafelkap

Rafelkap

28-12-2012 om 07:37

Probeer

toch schoonmaakazijn. Hier het enige dat echt goed werkte. Alleen onder de randjes kan het nog beter, ik heb er wel proppen wc papier in schoonmaakazijn gedrenkeld in gepropt, maar het kan nog schoner. Misschien maar schuren.. niet te grof papier dan. Puimsteen heb ik ook gelezen.

Schuren

Ik zou wel oppassen met schuren. Als het oppervlak een beetje ruw wordt dan hecht de kalk in het vervolg nog veel sneller aan de pot.
Mijn hulp maakt de wc's altijd schoon met chloorbleekloog, dat vindt zij fijner/hygiënischer. Maar ik doe het zelf altijd met wc-eend om kalkaanslag te voorkomen. WC-eend is zuur.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

koentje

koentje

28-12-2012 om 12:15

Schuren....

het gaat om het gedeelte van de pot die onderwater staat. Dus dan kom je niet ver met een schuurpapiertje....

Nicky Lohs

Nicky Lohs

28-12-2012 om 12:20

Koentje

Dat kan best hoor, maar mijn favoriete klusje zou het niet zijn

Veel chloor wil ook wel werken, maar dan ook echt veel en de hele nacht laten intrekken. Volgens mij is de ontkalken van HG ook gebaseerd op chloor.

Niny

Niny

28-12-2012 om 15:17

Steradent en kokend water

Wat ik altijd doe, is - merkloze, van de Action - kunstgebittabletten in de pot gooien. 4 stuks, even wachten tot ze zijn gaan bruisen, en dan giet ik er 2 liter kokend water op. Even flink naborstelen, schoon. Werkt als een tierelier!
Niny

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-12-2012 om 17:16

Blauwe wc eend

Ik spuit eens in de zoveel tijd een fles blauwe wceend in de pot leeg en laat dat een nacht staan. Daar hou ik altijd een mooie witte pot van over.
Ik doe er tegenwoordig ook de douchecabine mee. Heeft een kraamhulp mij ooit geleerd en het is echt een superontkalker.

Koentje

Naja, je steekt je hand gewoon helemaal onderin de pot. In het (trouwens prima schone) water dus

koentje

koentje

29-12-2012 om 20:02

Haha,

ja lekker met mijn hand in de pot...☺
Volgende week als de mannen weer naar werk en school zijn ga ik mij er eens over buigen. Dat is handiger met erin trekken. Groetjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.