Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wc blijft ruiken

Ik krijg de wc-pot bijna niet geurvrij. Ik boen en poets en schrob, er zijn zijn strepen en vlekken te zien, maar er blijft een urinelucht hangen. Na bijna elke wc-gang ga ik met schoonmaakmiddel en de borstel door de pot en ik heb ook de voegen van de vloer al gedaan, maar wat kan ik nog meer doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

28-04-2011 om 10:50

Urinegeur

Urinegeur is niet van verse urine afkomstig dus na elke wc-gang aan het schrobben slaan heeft geen enkel nut.
Kan het zijn dat er resten zitten tussen de pot en de vloer? Die is vaak niet hermetisch afgesloten en daar kan dus urine onder lopen. Ook als het in de voegen is getrokken zal het niet zo 1-2-3 weg te krijgen zijn. En wordt er in jouw huishouden staand geplast door de heren? Daar zou ik dan zo snel mogelijk een eind aan maken. Dat scheelt namelijk een hoop gespetter tot op de muren aan toe. Ik neem aan dat je de muren ook al heb schoongemaakt?

Merel

Merel

28-04-2011 om 11:34

Schoonmaakazijn

Wat ik heb 'gehoord' is dat je wc schoonmaken met bleekmiddel de urine geur alleen maar versterkt en dat dat minder zou worden door schoonmaakazijn te gebruiken. Alhoewel ze op de school van mijn kinderen de lucht echt niet meer wegkregen en een nieuwe gietvloer (geen voegen) hebben geplaatst, pas toen was daar de stank weg.

An

An

28-04-2011 om 17:05

In de voegen

De lucht zit in de voegen van je vloer en de tegeltjes op de muur. Bleek/chloor verergert het in grote mate. Schoonmaken met allesreiniger of schoonmaakazijn idd. Bij mij is het gelukkig weggegaan.
Groet, An

En als niks helpt...

Dan maar maskeren. Met van die heerlijke geurstokjes van Rituals bijvoorbeeld!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Chris35

Chris35

29-04-2011 om 10:48 Topicstarter

Boenen

Ik had de schoonmaakazijn nog niet geprobeerd, dus dat ga ik eerst maar eens doen. Ik vind het wel vreemd, want we wonen in een betrekkelijk nieuw huis, met slechts één manspersoon en we lopen nou ook niet over van de visite. Maar ja, dochterlief redde het gister niet naar de wc en deponeerde een enorme plas ervóór. Tja, dat helpt ook niet echt dan he
En idd, er ligt ook al het eea aan lekkere camouflageluchten, zeepjes enzo.

Geen onderwerp

wij zaten een periode in een huurhuis, ook een vrij nieuw huis en hetzelfde probleem.
De urinegeur bleek uiteindelijk te komen van de rand van de w.c., daar zat heel veel oude aangekoekte aanslag. Het water kwam NIET onder de rand tijdens het doortrekken. Was moeilijk te verwijderen maar het is gelukt met een speciaal schoonmaakmiddel van de bouwmarkt, moest een tijd intrekken....
Daarna bleef onze w.c alsmaar fris ruiken! Dus even checken onder de rand met een spiegeltje! Dat zou het kunnen zijn!

Ik gebruik biotex

Daar boen ik de hele badkamer en wc mee. En ja, ook onder de rand van de pot, daar heb je speciale borstels voor. Vaak zit daar aangekoekte urinesteen wat je blijft ruiken.

Merel

Merel

29-04-2011 om 20:27

Hier

Nou sinds de mannen hier zittend plassen in plaats van staand, stinkt het gewoon helemaal niet meer naar urine. En ik merk het direct wanneer het wel zo is, want dan hebben we inderdaad mannelijk bezoek gehad wat staand heeft staan plassen. Man viel het zelf inderdaad ook op, dus hij gaat wel zitten, scheelt gewoon stank, de afstand tot de pot is voor een man, staand gewoon te groot, dat leidt eigenlijk altijd tot spetteren. (ik zie die spetters gewoon zitten op de muur links en rechts in het toilet, dus dat moet wel gaan stinken)
Maar goed, als jij hier voorheen ook nooit last van had, zou het raar zijn als dat het nu ineens zou zijn, tenzij je een andere soort pot hebt, die meer spettert (vlakspoel toilet of diepspoel toilet)

+ Brunette +

+ Brunette +

04-05-2011 om 02:25

De hele pot en omgeving eens een keer afboenen

Een klein beetje urine werkt als parfum dus je moet echt alles afnemen, hoeft niet eens met een schoonmaakmiddel, warm water (lost vlekken beter op) is in principe afdoende. Maar dan ook elke vierkante centimeter. Dus de vloer om de wc heen - ruim nemen - en de hele pot van binnen en van buiten, ook onder de rand, het deel waar de wc-bril scharniert niet vergeten, en natuurlijk de bril zelf en de afdekklep helemaal afnemen. Het is een rotklusje maar het helpt wel.

Vic

Vic

04-05-2011 om 21:32

Eens een keer?

Zo doe ik mijn wc (bijna) wekelijks. Dat is toch de meest gangbare manier om de wc schoon te maken? Om de dag een doekje over de bril en borstel door de pot, en elke week alles (incl wandtegels)? Hier stinkt het overigens nooit, maar ik heb dan ook geen mannen in huis.

+ Brunette +

+ Brunette +

05-05-2011 om 00:45

Vic

Borstel door de pot en bril afnemen doe ik ook regelmatig maar echt elke vierkante decimeter van de wc-pot (dus ook van buiten) onder handen nemen? Vind ik te veel moeite. Urine bevat in principe geen bacteriën dus zolang de wc niet stinkt maak ik me niet al te druk. Poep is een ander verhaal maar dat blijft in principe beperkt tot de binnenkant van de wc-pot, tenzij bij diarree, dan hanteer ik andere schoonmaaknormen. Voor als je me vies vindt: ik gebruik nooit van die verbloemende geurblokjes die je in de wc kunt hangen, die zijn niet nodig als je je wc goed schoonhoudt.

Fiorucci

Fiorucci

05-05-2011 om 07:19

Vic en brunette

Vic,Ik ook hoor, ligt niet aan jou..
En brunette, het gaat niet alleen om zichtbaar vuil natuurlijk, bacterieen zie je niet,maar zijn er wel. Als je met poetsen gaat wachten tot het wel stinkt ben je al te laat.

+ Brunette +

+ Brunette +

05-05-2011 om 13:24

Fiorucci (o.t.)

Als je met poetsen wacht totdat het stinkt ben je te laat? Te laat voor wat? Eén slecht gemikte druppel steriele urine kan voor behoorlijke geuroverlast zorgen. Dat bacteriën te klein zijn om met het blote oog te zien wist ik niet, bedankt voor de tip. De deskundigen die zeggen dat het gemiddelde toetsenbord schoner is dan een wc-bril zijn hebben zeker een steekproef bij jou en Vic gedaan. Enfin, ik zit alweer te lang achter de laptop, ik ga mijn huis maar eens schoonmaken, ik veeg minstens één keer per week onder de kasten en de bedden maar de wc blijf ik lekker met de Franse slag doen.

Vic

Vic

05-05-2011 om 13:58

Nou ja

Je zult er niet doodziek van worden. Doet me ineens denken aan mijn laatste hh hulp. Die reageerde heel verbaasd toen ik voorstelde dat ze ook eens de buitenkant van de wc kon schoonmaken. Ik ben een huisvrouw van lik-me-vestje, maar dat doe ik dus wel regelmatig. Net als dat ik altijd mijn schoonmaakdoekje tussen het scharnier van de wc-bril frummel.

Fiorucci

Fiorucci

05-05-2011 om 16:50

Brunette

Tja, als je alleen maar zin hebt om eens fijn te katten, dan is dat gelukt. Wat fijn voor je.
En natuurlijk,als je onder de bedden belangrijker vindt dan het toilet mag je dat zelf weten.

Chippie

Chippie

05-05-2011 om 17:23

Hier ook hoor...

Hier ook een huisvrouw van niks (daarom een hulp, maar die hoeft de wc°pot niet te poetsen, dat vind ik zo denigrerend ofzo, beetje oenig waarschijnlijk) maar qua wc, aanrecht en koelkast ben ik echt een huismiepje. WC krijgt iedere dag een beurtje. Vaatdoekje natmaken, beetje allesreiniger, hupsefluts over kraantje, deur/ en lichtknop en de gehele bril (boven-onder-zijkant) en over de rand van de pot en de buitenkant van de pot. Daarna wat eco/wcspul in laten werken en de pot rondboenen. Nog geen minuutje werk. En zeker eens in de maand boen ik de hele pot en gaat de wc bril (kun je er heel makkelijk afhalen) een nachtje in het sop (in bad).
Ik moet er niet aan denken dat die buitenkant van de pot nooit wordt geboend.

Chloor doekjes

ik haal elke dag (nou ja bijna elke dag) een chloor doekjes langs de pot, ook de bril etc. De vloer doe ik soms ook met zo'n doekje. Verder komt de werkster hier om de week en die dweilt dan ook de vloer maar die vergeet dan wel weer het lichtknopje en de pot aan de buitenkant wat ik dan zelf weer doe met zo'n chloor doekje.

Mannen moeten indd zitten hier.

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2011 om 09:38

Manda

Mannen moeten indd zitten hier.
Maar doen ze dat ook?

Misschien is dit iets

Gevonden:
Urinegeur in tapaijt of matras verwijdert u het best met een enzymhoudend materiaal, zoals met een sopje van biotex of groene zeep. Eerst voorboenen met een sodasopje.

Misschien helpt het ook voor voegen en tegels.

of
Als je last heb van kalkaanslag, urinezuur of bruine vlekken in je wc-pot, gooi er dan een liter Cola in en laat dit een nacht staan, je zult van het resultaat versteld staan.

Zou je hetzelfde resultaat boeken met diet coke of coke zero.. of plakt dat net zo hard als 'keiharde' cola?

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2011 om 10:24

Judith

Nee, volgens mij moet je daar gewone cola voor nemen, een fles van 30 ct van Euroshopper volstaat..

Fio

Keiharde nep-cola volstaat dus. Goed om te weten. Waar cola wel niet allemaal goed voor is. Daar was een site over hmmmmzz...

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2011 om 18:06

Judith

Ja,absoluut, dat werkt beter dan de slappe dieetaftreksels die duurder zijn.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-05-2011 om 22:15

Fiocurri (o.t. en laatste opmerking hierover)

Wie mij een beetje kent, weet dat zelden of nooit zit te katten, maar een opmerking als "bacteriën zie je niet maar zijn er wel" vind ik zo misplaatst dat ik mijn ergernis niet voor me kon houden. Zoiets weet iedere onderontwikkelde huismuts toch? Mijn huis is geen onhygiënische bende, sterker nog, ik vind mezelf schoner dan al die pietjes precies, al dat poetsen is slecht voor het milieu, zelfs als je het met zgn. ecologische schoonmaakmiddelen doet. Ik ga dus zeker niet preventief de pot om de haverklap van buiten schoonmaken; als ik een pisgeur bespeur (eens per kwartaal ofzo) is het vroeg genoeg voor een extra intensieve poetsbeurt.

Fiorucci

Fiorucci

08-05-2011 om 06:56

Brunette

Gezien de context van het onderwerp is het niet misplaatst en ik meldde het terloops om aan te geven dat het bij een toilet poetsen nog meer om onzichtbaar vuil gaat dan om die zichtbare pisvlek. Niet omdat ik denk dat je dat niet weet, overigens, je zult versteld staan hoeveel mensen dat helemaal niet weten. Daarbij, als je je ergert hoef je niet gelijk te gaan katten, dat kun je, zoals nu, ook gewoon zeggen.

Chris35

Chris35

08-05-2011 om 11:45 Topicstarter

Uh dames

Stop de catfight en laten we even blijven waar het om ging; mijn vraag
Ik heb een van jullie tips opgevolgd en de wc en tegels met schoonmaakazijn geboend en de vieze geur is weg. Dus vaker met schoonmaakazijn in de weer en niet al die gezellig geurende allesreinigers.
Bedankt voor al jullie tips!

Fiorucci

Fiorucci

08-05-2011 om 12:39

Simpel

Tja Pelle, komt vast omdat ik zo'n onderontwikkelde huismuts ben.
(Zat overigens ooit in een opleiding voor een functie in de gezondheidszorg met volwassenen, en je zult raar staan kijken hoeveel volwassenen geen biet afweten van hygiene.)

Vic

Vic

08-05-2011 om 13:56

Urine is steriel?

Ik kan me voorstellen dat urine steriel is op het moment dat het je lichaam verlaat. Het drie maanden laten zitten totdat er een merkbare pislucht is ontstaan vind ik toch een beetje ranzig. Lijkt me niet dat het dan nog steriel is. Maarja, ik heb er niet voor geleerd dus ik kan het helemaal verkeerd hebben.

amk

amk

08-05-2011 om 20:46

Steriel is niet geurloos

ik ken genoeg dingen op mijn werk die absoluut steriel zijn, maar stinken als een beerput.

Steriel wil alleen zeggen dat er geen levende bacterien meer inzitten.

Maar idd, na een paar uur zitten er gewoon omgevingsbacterien in urine zodra het buiten het lichaam is en niet afgesloten bewaard. Geen idee of er veel in zal groeien, maar uitgesloten is het niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.