Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Olivia

Olivia

26-09-2011 om 19:39

Waterdruk?

Ik heb even een vraagje, wij hebben altijd heel traag warm water uit de kraan. Maar eigenlijk is de warmwater straal ook heel erg zwak. Het viel me pas op toen ik onlangs bij een vriendin was en ik bij haar de warme kraan aanzette (zonder koud erbij) en zij een volle stromende straal heet water had. Als eerste (ik heb het maar een keer getimed) duurt het bij mij een minuut voordat het water heet is. Ik kan mijn hand er dan nog wel onder houden, maar het is heet. Dus even een bakje afspoelen met heet water doe ik niet gauw, ik vind dat nogal waterverspilling op deze manier. Een emmer vullen (ook even gedaan als test) met heet water, daar doe ik 3 minuten over. Dit is toch een heel zwak straaltje? Zou dat aan mijn ketel liggen? Of ligt dat aan de kraan, of kan het aan nog iets anders liggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anna

Anna

26-09-2011 om 20:01

Loodgieter bellen

Die kan de boel even nakijken want dit is inderdaad wel heel sloom allemaal. Misschien zit er iets vol met kalk?

mari39

mari39

26-09-2011 om 20:53

Kun je

de waterdruk niet even controleren? Deze moet geloof ik tussen de 1,5-2 zijn (althans bij ons) en kun je heel makkelijk zelf bijvullen. Zonde om daar iemand voor te laten komen.

Ketel

Tenminste, als jou koud water wel hard stroomt ligt het gewoon aan je ketel.
Groetjes,

Ketel

Dan staat wrs je ketel niet goed afgesteld. Hoe lang is het geleden dat ie is schoongemaakt? Dat kan een rol spelen.

Maar kijk, zoals een voorganger al zei, even naar de druk, misschien moet je de ketel gewoon even bijvullen. Dat kun je zien aan de meter die op de ketel zit. Staat je wijzer in het rood, dan kun je het heel eenvoudig oplossen.

Brabander

Brabander

27-09-2011 om 16:35

Dunne leiding?

hoe oud is je huis? "Vroeger" werd er voor het warme water van de geiser maar een dun leidinkje gebruikt. Dat het zo lang duurt voor het warm wordt: waarschijnlijk komt jouw water van de combi-ketel op zolder? In mijn huis liep vroeger het warme water van de keuken-geiser naar de douche boven. Toen er "ooit" een combi-ketel geinstalleerd is heeft men dezelfde leiding gebruikt (maar nu stroomt het natuurlijk van boven naar beneden).
Voor in de keuken heb ik sinds een paar jaar een close-in boilertje van 10 liter. Dan heb je razendsnel heet water, en het is voor het dagelijkse keukengebruik meer dan genoeg.
Volgens mij heeft de druk die je instelt op de combi-ketel enkel te maken met het gesloten cv-water-systeem. Het warme water werkt gewoon op de leidingdruk.

Olivia

Olivia

27-09-2011 om 20:46

Kijken

Ik heb net even gekeken naar de ketel en het is een nogal modern ding van nefit. Eigenlijk snap ik er niet veel van, maar ik geloof dat de waterdruk op 1.5 staat. Maar misschien is het een beter idee om het bedrijf dat de ketel geplaatst heeft maar even te bellen. De ketel is vrij nieuw (2009) en wordt ook ieder jaar gecontroleerd. Hij hangt in de garage die aan het huis vast zit. Dus vanaf de kraan beneden is dat ongeveer 6 meter, en naar boven nog verder natuurlijk.
Ik heb wel een behoorlijke straal met koud water.

Welk type nefit heb je

Want iedere katel 'spuugt'een andere hoeveelheid water per minuut uit. Kijk maar eens naar deze link
http://www.nefit.nl/consument/producten/hrketels/proline/Pages/Default.aspx

Olivia

Olivia

29-09-2011 om 12:01

Opgelost!

Meneer van de ketel laten komen en hij heeft een schroefje onderin aangedraaid (of los, dat weet ik niet) maar meteen had ik een volle warme waterstraal, want hij vond het ook wel een klein straaltje.
FIjn, vanavond weer normaal douchen

Primavera

Primavera

02-10-2011 om 14:09

Leer dat nou zelf

Waarschijnlijk heeft die meneer door dat draaien aan het schroefje gewoon de druk in de ketel wat verhoogd. Dat kun je ook prima zelf zonder er speciaal iemand voor te laten komen. Sla gebruiksaanwijzing van de ketel open en er staat wel ergens aangeduid hoe je de waterdruk met een schroefje of hendeltje de druk kan regelen en tussen welke waarden die moet zitten. Gebruiksaanwijzing is als je die niet meer hebt vaak wel online te vinden.
Groeten Primavera

Olivia

Olivia

02-10-2011 om 20:27

Hmm

Ik heb de hele gebruiksaanwijzing doorgenomen, maar kwam er totaal niet uit. Het is een heel modern geval en bij meerdere opties kreeg ik de indruk dat het zeer beslist niet de bedoeling was zelf aan alle knopjes te zitten, ik wil dat ding natuurlijk niet ontregelen. Er komt ieder jaar netjes een onderhoudsman, als het allemaal zo makkelijk was, dan bestond zijn baan niet eens lijkt me zo.
Nee, ik vond het belletje een goed idee, hij kwam langs, was 5 minuten bezig en klaar was het, kosteloos trouwens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.