Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-08-2012 om 00:45

Water koken

Kort maar krachtig: wat is goedkoper, een liter water koken in een doorsnee waterkoker op elektriciteit, of een liter water koken in een keteltje op het gas?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

22-08-2012 om 07:35

Maakt niet uit

dit is altijd een leuke in consuminderland. Het blijkt niet uit te maken.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-08-2012 om 10:23

Dank je wel

AMK, we zijn van een stad met stadsverwarming verhuisd naar een plaats met "ouderwets" gas, maar ik gebruik nog steeds mijn waterkoker. Eigenlijk zonder na te denken. Tot mijn ene kind vroeg of we nu ook zo'n ouderwetse waterketel gingen kopen (ik heb al wat antieke pannen, vandaar) en een ander kind zich afvroeg of onze waterkoker niet goedkoper was dan een ketel op het gas.

En ja, toen moest ik het natuurlijk ook weten...!

amk

amk

22-08-2012 om 11:41

Blauwe ogen

omdat je kinderen mij natuurlijk niet op mijn blauwe ogen geloven hier een link
http://groener.wordpress.com/2007/11/11/waterkoker-vs-fluitketel/

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-08-2012 om 13:38

Opnieuw dank je wel

Voor de url! De waterkoker mag blijven, en als ik een ketel koop is het vooral om dat specifieke waterkookgeluid van vroeger

Fiorucci

Fiorucci

22-08-2012 om 15:06

Ketel ot

Ik had altijd zo'n klinische waterkoker, maar heb nu een prachtige blauwe ketel gekocht,echt geweldig ding!

bibi63

bibi63

22-08-2012 om 20:01

Waterkoker

Waterkoker is sneller dan fluitketel op gas, maar nóg belangrijker: electriciteit is een stuk goedkoper dan gas. Dus ik zou zeggen: de waterkoker!.
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2012 om 23:36

Ketel vs waterkoker

Ik gebruik alweer heel lang een waterkoker en dat bevalt mij beter dan een ketel. Een beetje water koken lijkt sneller te gaan in een waterkoker dan een ketel. Maar ook dat een waterkoker een eigen plek heeft, los van de kookplaat, vind ik handig. Hij staat bij ons in een kast naast de Senseo, bij alle theesmaakjes en koffiepads, lekker overzichtelijk)

Fluit

Tijd voor een vakantie in Engeland of Australië. Daar verkopen ze elektrische fluitketels!

Fiorucci

Fiorucci

23-08-2012 om 08:26

Dirksmama

Nee hoor, ook in NL, ik heb er zelf een gehad.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

23-08-2012 om 09:44

Fluit

Wat leuk, Dirksmama, ik dacht juist dat zo'n fluit typisch Nederlands was!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2012 om 13:15

Jaren geleden heb ik zo'n ketel voor het eerst in een keuken in Birmingham gezien, maar sindsdien is de waterkoker in NL steeds populairder geworden volgens mij en is zo'n elektrische ketel ook gewoon te koop in Nederland. Staat wel gezellig. Wij hebben een soort thermoskanachtig model van Princess, ben ik ook heel blij mee

Waterkoker

Je hebt ook waterkokers die een soort fluitgeluid geven als het water kookt. En een waterkoker is niet per definitie snel, dat ligt aan je wattage. Wij hebben er bewust eentje met niet zo'n hoog vermogen, dan duurt het wat langer.

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2012 om 21:49

Het maken van elektriciteit

Is een buitengewoon onrendabel en milieubelastend proces. Dat zegt dus niet alles over de kosten, een kWh is niet zo heel erg duur. Maar even voor het beeld: een béétje gasgestookte elektriciteitscentrale verstookt zo'n 30.000 m3 gas per uur. Het rendement (dus de daadwerkelijke omzetting van de energie van die 30.000 m3 in elektrische energie) is minder dan 40%. Dus.
Koken op gas is wat dat aangaat dus veel beter en ergens ook logischer: waarom zou je dat gas wat je huis in komt eerst langs een energiecentrale sturen, die er 60-70% van het rendement uithaalt om het dan vervolgens weer als elektriciteit binnen te halen?

Tirza

Tirza

Maar het gas dat je in je fornuis verstookt komt ook niet voor 100% als warmte in het water in je fluitketel terecht. Dat rendement zal wel hoger liggen van 40% maar goed.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Restwarmte gas

Die restwarmte, dus de niet efficiënte verhitting van water, komt ten goede aan de omgevingstemperatuur. Dus in de winter is een waterketel waarschijnlijk nog steeds het beste, en in de zomer een kleine waterkoker die geen kalkafzetting heeft en waar precies de goede afgepaste hoeveelheid water in wordt verwarmd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.