Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2013 om 17:08

Wat zet ik in de vensterbank?

Met dit weer krijg ik flink zin om de woonkamer wat behaaglijker te maken. Ik heb in de woonkamer een mooie brede vensterbank. Op een lamp, de telefoon en een stapeltje boeken na is het een hele lege, brede vensterbank. Ooit heb ik er planten gehad maar er staat zoveel zon dat die geen lang leven zijn beschoren. Ik heb behalve gewone gordijnen ook rolgordijnen van bamboe of zo, dus kaarsen zijn geen goed plan. Maar wat dan wel? Ik hou niet van boeddhabeelden of lantaarntjes, geen meuk om de meuk. Helemaal niets is ook zo leeg en ook wat kil. Wat zou ik in die vensterbank kunnen doen?
Hij is overigens niet stevig genoeg om er te kunnen zitten, kussentjes is daarom niet zo handig.

Rosa van der Zanden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

24-05-2013 om 17:31

Planten

die wel in de volle zon kunnen! Ze bestaan hoor. Je moet ze wel water geven natuurlijk. Wij hebben onze zonovergoten vensterbank vol planten. En ja, zo eens in de paar jaar moeten ze vervangen worden. Meestal omdat ze te groot geworden zijn.

groet, Mamvantwee

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2013 om 17:41

Branden weg

Het zal best dat er planten bestaan die er tegen kunnen, maar ik heb ze nog niet gevonden. Geen planten dus, brandt echt weg en dan moet ik steeds de gordijnen dicht dien om de planten te beschermen.

Rosa van der Zanden

JansjeRommy

JansjeRommy

24-05-2013 om 17:52

Meuk om de meuk

Dan blijven er maar twee dingen over, cactussen of meuk om de meuk! Een paar leuke grote glazen potten ( van die stopflessen) met stenen en schelpen of zo? Ik heb geen idee van je smaak. Misschien houd je wel van gouden beeldjes.

Tineke

Tineke

24-05-2013 om 18:08

Knap werk

Een lege vensterbank...ik geloof niet dat ik het ooit ga beleven. Vensterbank 1: een rekje met wat courante DVD's, een kaars, wat gevouwen kraanvogeltjes en vlindertjes, een kaartenhouder met leuke post, trouwfoto, een vliegenmepper, twee boeken, en een pot met dobbelstenen. Vensterbank 2: een schaal met pennen, en netjes op een rijtje houten dieren, waar de kinderen zo'n twaalf jaar geleden mee speelden, plus nog wat courante rommel als kassabonnetjes, spaarpunten, CD-rom, schaaltje met kraaltjes van een gebroken armbandje.
Het zijn dus gewoon onze vaste bijzettafeltjes.

Koolmees

Koolmees

24-05-2013 om 18:24

Kindermeuk

Toen wij nog vensterbanken hadden, stalden we de kindermeuk er altijd in uit. Die legoauto, een kleiwerkje van school, alles waar ze trots op zijn en wat ze nog even willen bewaren. Ik vond het altijd rommelig, maar ook wel gezellig staan.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2013 om 18:26

Kat

Mijn kat zat altijd zo gezellig in de vensterbank, maar die is helaas gaan hemelen. Ik heb ook een tijdje een teken/knutselplek daar gehad maar nu zit kind daar niet meer zo vaak.
Misschien moet ik gewoon een nieuwe kat .
Rosa van der Zanden

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2013 om 18:53

Rosa

Dat wilde ik dus net schrijven : katten!!

May

May

24-05-2013 om 19:53

Nepplanten van de ikea

Heb ik neergezet zien er grappig uit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Verzameling foto's in diverse leuke lijstjes

Hebben wij hier in de vensterbanken staan. Staat lekker knus en het is een feest om naar die lekkere koppies te kijken

Merel

Merel

24-05-2013 om 20:17

Schaal?

Misschien een langwerpige houten schaal, waar je een lading groene appels in doet? Of iets van decoratieve ballen? Ik zou voor een ding gaan wat wat groter is, niet een aantal kleine dingetjes, dan oogt het inderdaad weer zo rommelig (meuk om de meuk)

amk

amk

24-05-2013 om 21:02

Beeld

ik heb 2 1 meter hoge vazen staan met daarin wat glasparels en een kunstbloem in dezelfde kleuren en een beeld van een vrouw van 80 cm hoog. Ooit gekocht bij de wereldwinkel.
Verder geen vitrage, rolgordijnen of andere raambedekking.
Mijn overgordijnen gaan er voor, als ik die al dicht doe.

Muntenplant

Een muntenplant kan volgens mij een hele hoop zoon verdragen. Heeft bij mij jarenlang welig staan tieren in een vensterbank pal op het zuiden. Maar ze schijnen in Israel in het wild te groeien, aldus een vriendin van mij, dus dan is het niet zo gek dat ie het uithoudt in de volle zon.

Andere vetplanten kunnen ook wel tegen een stootje.

Ooit gelezen dat volgens de Feng Shui theorie (in de rubriek "daar hoor je ook nooit meer wat van) een muntenplant welvaart zou brengen, maar dat kan ik helaas niet uit persoonlijke ervaring bevestigen

Inderdaad erg knap trouwens, dat het oppervlak nog leeg is. Lukt mij nou nooit.

Groeten,

Temet

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

24-05-2013 om 21:46

Het zonnigste raam van nederland

Dat had ik pal op het zuidwesten en vooral 's zomers brandden bijna de gaten in het glas, zo warm was het!

Wat al die jaren heeft overleefd is een bonsai-ficus: http://www.bonsaitreeanswers.com/wp-content/uploads/2011/01/ficus-ginseng-bonsai1.jpg
Die is echt niet dood te knuppelen!
En een ficus benjamin en een ficus elastica, die hebben wel wat regelmatiger water nodig, maar kunnen ook heel wat hebben.
Verder een soort citrusstruikje met minisinaasappeltjes, momenteel zie je ze weer vrij vaak. Erg goed hitte- en droogtebestendig. Na een paar jaar de aarde verversen en hij leeft nog lang en gelukkig.
Sanseveria gaat ook goed, en lidcactus hoewel het "blad" dan wel rood kleurt, maar hij bloeit telkens weer.
Ik heb deze planten inmiddels al 8 jaar en een verhuizing verder (heb nu een meer westelijk raam met middagzon). Af en toe even lekker onder de douche of de tuinsproeier op een mooie dag, zo nu en dan even een vers potgrondje en ze zijn helemaal happy!

Lou

Lou

25-05-2013 om 09:53

Verzamelingen

Ik heb zelf een vensterbank met 'struikgewas' (veel grote planten) op het westen maar als dat echt niet kan zou ik een verzameling kiezen die een beetje levendig oogt. Dus geen drie dezelfde schalen met niks of zo. Maar je oude collectie speelgoedautootjes, origami-kunstwerken, knutsels, schelpen en stenen en dat liefst allemaal door elkaar, lampjessnoer ertussen, wat foto's ook ertussen, kijk wat je nog meer in de kamer hebt staan wat er lollig uit ziet. Niet te rommelig maken natuurlijk, maar met van alles door elkaar kun je juist een mooi geheel maken.

Zon, verkleuren...

Volop zon betekent ook dat mooiigheidjes die je er zou etaleren volop verkleuren

Ik zou toch op zoek gaan naar warmte- en zonbestendige planten, lijkt me de beste oplossing.

En anders glazen flessen in allerlei kleuren. Kun je ook lampjes in doen.

Lou

Lou

25-05-2013 om 11:50

Planten

Ja, planten vind ik eigenlijk toch ook wel het leukste. Kijk eens naar een siernetel, vind je dat wat? Ze groeien snel, zijn groen met paars/roze en houden van veel zon. Wel ook veel water geven.

Citroengeranium

Mijn dochter heeft een stek voor haar raam staan die ze drie keer ver week een plons water geeft en die op het zuiden in de volle zon staat. Het ding groeit tot mijn verbazing compleet de pot uit. Op mijn zuidel vensterbank staat oa een cactus, ook een citroengeranium en twee bonbladigen waarvan ik geen idee heb wat het zijn, alleen dat het geen begonia's zijn. Ook ik heb overigens de dagelkse strijd dat tussen deze planten geen knutselwerken, scharen, tissues, sleutels, potjes lijm enz belanden

bibi63

bibi63

25-05-2013 om 14:35

Vetplant

Vetplanten (in leuke potten naar eigen smaak) doen het prima in de zon achter glas.
Bibi

Mamvantwee

Mamvantwee

25-05-2013 om 16:04

Ja dat dacht ik ook

Ik bedoelde dat dus: planten die het heus wel doen op een zeer zonnige plek....

groet, Mamvantwee

Rafelkap

Rafelkap

25-05-2013 om 17:49

Vrouwentongen

Wij hadden vroeger orchideen, tot onze oudste de bloemetjes ervan ging plukken. Nu speelgoed. Maar orchideeen doen het goed in de zon.
Ik zag laatst een stuk of 5 potten vrouwentongen op marktplaats, die hebben weinig onderhoud nodig (en daarmee heb je minder inkijk )

De kat

Die mis je, regel een nieuw kattenbeest!
Hier ook of een kat in een van de vensterbanken, of haar haren en moddersporen.

Verder een rij legohuisjes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ook vetplanten

Hier ook een zeer zonnige voorkant raam. Daarop staan 2 hele mooie hoge potten (waren erg duur, speciaal voor gespaard, glasgeblazen in verschillende kleuren) met 2 vetplanten. En een glazen karaf met 4 glaasjes. 2 kaarsenstandaards die zilverkleurig zijn en zonder kaarsen...want die smelten in de zon. En 2 kleine gekleurde vaasjes (erfstukjes) van tin, van mijn oud-oom die ontwerper was van een of andere tin-fabriek (dus unica's). En ergens daartussen poes die daar graag ligt te bakken en w.s. een heleboel katteharen
De vetplanten gaan ong. 5 jaar mee...weet ik uit ervaring dan worden ze lelijk, vertonen bruine punten en bloeien niet meer. Maar dan laat ik de potten gewoon weer opnieuw 'opmaken' bij de bloemist. Die kunnen dat namelijk stukken beter dan ik.
groeten albana

JansjeRommy

JansjeRommy

26-05-2013 om 11:41

Ha ha

....volgens mij wilde Rosa geen planten

Zitje

Met een lage, diepe vensterbank zou ik het wel weten, ik zou er een zitplek van maken. Met kussens in de vensterbank en een baan halfdoorzichtig raamfolie op het glas heb je een heel knus hoekje. Of je er ooit daarwerkelijk gaat zitten doet er niet toe, het lijkt me er heel gezellig uitzien.

Ik hou ook niet van meuk in het raamkozijn. Ik heb in de huiskamer vijf ramen met alleen een richeltje waar wat op kan, geen echte vensterbanken. Ik heb in elk raam dezelfde smalle vaasjes met een plastic tak appelbloesem gezet voor de broodnodige knussigheid (niks neerzetten maakt het echt blikkerig ongezellig). Het lijkt me helemaal leuk om rondom één raam een bouwsel te maken: aan weerszijden smalle boekenkasten die onder het plafond doorlopen en ter hoogte van de vensterbank een zitje met kussens.

skik

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-05-2013 om 15:06

Ik denk

Ik denk dat ik voor een soort stilleven in een hele grote vaas ga. De buuf een paar huizen verder heeft een prachtige grote en brede glazen vaas met daarin een stuk drijfhout, wat bloemen en volgens mij ook nog wat anders. Ik ben heel slecht in die dingen, weet niet eens precies wat ze heeft terwijl ik het er wel leuk uit vind zien.
Het gaat om de ramen aan de achterzijde. Ik heb geen inkijk. Direct naast de ramen heb ik een dubbele openslaande deur, helaas geen plek voor een boekenkast rondom. Vind ik wel fantastisch, net als een zitje maar de vensterbank is wat gammel. Als er iets staat wat er hoort dan komt er geen zooi. Nu ligt er een kinderagenda, papiertjes, een tekenpotlood, parfummonster, post-its en wat propjes. Dus een stilleven in een vaas of een groot beeld (heb ik niet, heb alleen kleine dingen maar dat is zo niksig in die vensterbank) én..... een of twee katten. Heb ik ook nog niet, maar ik hou goed de website van de asiels in de gaten.
Bedankt voor alle input!

PS wat is een muntenplant? Kan het niet vinden op google
PS II de ramen zijn niet alleen op het zuiden, ik heb echt geen groene vingers. Alles gaat dood bij mij. Planten zijn geen optie.
Rosa van der Zanden

Mamvantwee

Mamvantwee

26-05-2013 om 23:12

Leuk!

Ga kennismaken met buuf, en bestudeer haar stilleven!

En als jij weet hoe je rommel kunt voorkomen op een plek waar 'al iets staat', laat je mij dat geheim dan ook weten? Ik verplaats de hele week rommel, lijkt het wel....

groet, Mamvantwee

Rosa

Gister hoorde ik over iemand die van haar kat af moet.. Wil je dat ik details vraag? In Uitgeest eo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Muntenplant

Rosa, ik kon die muntenplant ook niet vinden. Tot mijn verbazing, ik ken dat ding in het Nederlands alleen maar onder die naam.

Maar ineens schoot me de Latijnse naam weer te binnen. Ik wilde een link kopiëren maar die is een half A4tje, maar google maar eens op crassula argentea, dat is m (en dan die met afgeronde blaadjes, er is er kennelijk ook een die er anders uitziet, die bedoel ik niet). Grote kans dat je zegt " o die! die had mijn moeder/mijn oude tante/mijn vriendje van de middelbare school in de vensterbank staan".

groeten,

Temet

Groene vingers

Groene vingers heb ik bepaald ook niet Ik vergeet die dingen altijd water te geven of ik geef ze te weinig of te veel. Daarom heb ik ook die 2 vetplanten. Die kunnen overal tegen. En daarnaast heb ik er nog 1 (grote in midden kamer) die ook overal tegen kan. Dat is niet veel in onze kamer. Een citroengeranium zou bij mij geen 3 weken overleven, dochter heeft er 1 op haar kamer voor de muggen, maar dochter's vingers zijn stukken groener dan die van mij.
Ik laat niet voor niks die potten opmaken bij de bloemenwinkel!
groeten albana

Wat is nou 'groene vingers'?

Is toch een kwestie van tijd ervoor maken (agenda zetten, vandaag water) , beetje opletten en de juiste hoeveelheid water en voeding geven? Zal vast wel een app voor zijn als je het zelf niet kunt onthouden

En natuurlijk het juiste type planten kiezen die passen bij de zon/schaduw/temperaturen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.