Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Snuggle's

Snuggle's

30-01-2012 om 00:33

Wat waren dit voor knaagdieren?

Een poosje geleden waren we in een grote dierenwinkel en daar hadden ze hele schattige knaagdiertjes. Ze waren grijzig van kleur, leken wat op eekhoorntjes. Klommen ook de hele kooi door (het was een hoge kooi). Ze waren niet heel groot en heel schattig.

We hebben geen idee wat het waren, en de dierenwinkel is niet in de buurt. Iemand enig idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Amerikaanse eekhoorns

Zijn hier in de regio momenteel erg populair. Leuke is dat je een verticale kooi nodig hebt

Degoe?

chinchilla's bewegen niet zo veel.

Of woestijnratjes?

maar die lijken niet echt op eekhoorntjes.

Gerbils?

...

skik

Snuggle's

Snuggle's

30-01-2012 om 11:28

Degoe!

Ja het waren degoes, bedankt!
We gaan ons er er eens in verdiepen, we vonden het zulke leuke dieren dat ze al een paar weken in m'n hoofd zitten.
Iemand ervaring hiermee?

En?

Hebben ze het daar een beetje naar hun zin?
(Persoonlijk zou ik toch voor een kooi gaan).

Veel aandacht

Ik ken iemand met een degoe én een chinchilla en die is er dagelijks toch best veel mee bezig. Wat ik van degoes gehoord heb is dat ze erg veel beweging nodig hebben. Je moet ze dus eigenlijk wel ergens los kunnen laten. Verder zijn het heel nieuwsgierige en levendige beestjes, die veel afleiding nodig hebben. Ze vragen dus wat meer aandacht dan laten we zeggen een cavia of zo.
n@nny

En ze

knagen echt alles stuk dus je moet een stevige metalen kooi hebben, hier in een mini dierentuin in de buurt hebben ze ze, indd ze zijn erg levendig en ze moeten in een groepje.

het lijken mij dus helemaal geen ideale diertjes voor in een gewoon huis.

Nee

als je een kangend huisdier wil zou ik toch gaan voor een konijn, muizen, cavia of hamster dan weet je wat je in huis haalt.

Brianna F

Brianna F

30-01-2012 om 15:15

Ooit mijn hamsterkooi uitgeleend aan iemand met een degoe, ik kreeg alles wat van plastic was compleet vernield terug. Ze knagen als een malle.

Snuggle's

Snuggle's

30-01-2012 om 16:26

Lol silone

Duurde even voor het kwartje viel !

Snuggle's

Snuggle's

30-01-2012 om 16:33

Cavia

Wij hebben twee cavia's die ook veel los lopen in huis. Daar ben ik ook gek op, maar ze zijn ook een klein beetje saai in de zin dat ze niet spelen ofzo.
Die degoes lijken me leuk omdat ze zo speels zijn. Veel verzorging zie ik niet tegenop, grote kooi komt ook wel goed. Ben vooral benieuwd of ze erg bijterig zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-01-2012 om 20:23

Gehad

Wij hebben 2 degoes gehad en ze waren best leuk. Maar om degoes leuk te houden heb je echt een enorm verblijf nodig. Ik had erover gelezen, een grote frettenkooi in huis en toen bleek een collega van man een nest te hebben. En toen ging ik dus overstag. Leuk om naar te kijken, maar...
Het waren mannetjes en dus begonnen ze te sproeien. Buiten de kooi met een enorm bereik. De degoeplas zat tegen de muren op.
Ze maakten echt een enorm kabaal. Ze hingen voornamelijk in de tralies, natuurlijk omdat de kooi niet toereikend was. Al lees je overal dat zo'n kooi als wij hadden ruim voldoende is.
En je blijft bezig met spullen voor ze vinden om ze zoet te houden. Ze knagen alles kapot.
Omdat het bij ons echt niet meer te doen was zijn ze naar een knaagdierenopvang in Den Bosch gegaan en van daaruit naar een enorm verblijf in de HAS. Daar zijn we blij mee, want we hebben nog nooit een dier afgedankt en we voelden ons er knap rot om.
Mijn advies is dus: Niet doen!!!

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-01-2012 om 20:28

Niet tam

Een degoe is eigenlijk niet tam te krijgen. Misschien als je er eentje hebt, maar dat is zielig. Dan kwijnen ze weg. En ze kunnen echt enorm hard bijten. En ze zijn ook enorm kwetsbaar. Ze kunnen niet tegen vallen en als de staart vast zit ( bijv. in iemands hand) breekt het af.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-01-2012 om 21:40

O en over de kooi

Die moet dus echt helemaal van metaal zijn. Ook de bak.

Cecile

Cecile

30-01-2012 om 21:51

Snuggle

Als je na de reacties toch maar geen degoes wilt nemen, overweeg dan ratjes. Echt ook hele leuke beestjes, veel ondernemender dan cavia's of hamsters. Kan je uit de kooi laten rondlopen, in de kamer (kleine gaatjes afdekken), in je capuchon of buidel van trui of wat dan ook. Wij vonden ze erg leuk. Als je meer tijd (en ruimte!) voor ze hebt om ze te laten spelen, kan je ze waarschijnlijk ook echt lekker actief maken en houden, wij hadden die ruimte en tijd iets minder. Maar ze worden dus wel goed tam.

Snuggle's

Snuggle's

30-01-2012 om 23:11

Goh

Bedankt voor je reactie dendy, dat klinkt allemaal heel anders dan wat ik op internet vond. Vooral het niet tam krijgen en harde bijten.
En de kooi is dus al snel te klein? Ik had gedacht om een boekenkast om te bouwen en dan onderin de cavia's twee verdiepingen en bovenin drie verdiepingen voor de degoes. Maar dat is eigenlijk nog te klein dus?

Ratjes...hm. Ik had als kind woestijnratjes en wat me daarvan bij is gebleven is vooral dat ze aan m'n vingers hingen, bijtend dus. Maar misschien ben ik bevooroordeeld.

ishtar

ishtar

31-01-2012 om 09:39

Snuggle's

woestijnratjes zijn niet te vergelijken met ratjes. De eerste zijn schuwe wat bijterige beestjes (mijn broer heeft ze gehad)die het liefst in hun eigen kooi rondrennen en ratjes zijn hele leuke, nieuwsgierige beestjes, die van mij heeft nooit gebeten, en hij bivakkeerde het liefst ergens onder je trui. Mijn toenmalige vriend had er ook een, en die heeft een keer voor een bijzonder gênante situatie gezorgd. Ex had nl een nogal wijde broek aan, en ratje liep ergens rond. En toen wij in een museum rondliepen (vakantie in Portugal, klein plaatselijk zeevaartmuseumpje) stak ratjelief zijn kop door de gulp, net toen wij in gesprek waren met de eigenaresse. Ex bleef er bewonderenswaardig stoïcijns onder. De eigenaresse ook

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-01-2012 om 20:31

Snuggle's

Over die kast, hoe wil je dat dan doen? Het verblijf moet echt helemaal van metaal zijn, ze gaan door al het andere heen.
Onze degoes kwamen bij iemand vandaan die in de schuur een gigantisch verblijf had gemaakt. Daar zat een hele troep en dat was heel leuk om te zien. Een gedeelte van het verblijf was de buitenmuur van de schuur, van die witte blokken, en daar vraten ze ook dwars door heen. Daar liep dus regelmatig een degoe door de tuin. Eigenlijk iedereen waarover ik in die periode heb gelezen en waarbij het erg leuk was had een kooi van het formaat voor een papagaai. Groot dus en dan wel met horizontale spijlen ivm het klimmen. Ik kende ook iemand die een verblijf van glas had laten maken, maar dat koste een vermogen.
Een reden dat wij er toen aan begonnen was dat degoe's niet zo'n behoefte hebben aan menselijke aandacht. Ze houden niet van aaien enzo. En omdat ik nog wel eens druk ben en gewoon geen tijd heb om te aaien leek het ons wel leuk. Het leven van een dier, maar je niet schuldig hoeven voelen dat je er geen tijd voor hebt. Aan onze aandacht hadden ze echt geen behoeft, ze waren druk met elkaar en dat was ook echt leuk hoor. Maar de rest werd dus een beetje een toestand.
Omdat wij dieren die constant in een hokje eigenlijk erg triest vinden - vooral die konijntjes die in een flat achter in een tuin staat- hebben we toen de degoes weg waren alle kooien ed ook weggedaan. Voor ons alleen nog maar dieren die gewoon vrij kunnen lopen.
Tamme ratten, vooral de dummies zijn trouwens wel echt erg leuk. Bij Maxi-Paxi in Den Bosch zitten vaak leuke setjes in de opvang.

Dendy

Snuggle's

Snuggle's

02-02-2012 om 13:33

Oké

Jullie hebben me overtuigd, degoes worden het dus niet. Of het dan ratjes worden weet ik nog niet. Het was meer dat ik zo verliefd was geworden op die degoes dan dat ik per se op zoek ben naar meer dieren. Maar ik hou ze in gedachten.
Bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.