Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat voor klusser ben jij?

Bereid je je grondig voor (hoe?) of rijd je op een mooie dag spontaan naar de bouwmarkt voor een nieuw kleurtje op de muur, wat dan inderdaad dezelfde dag gaat gebeuren? Ben je heel precies of vind je een zes plus ook prima? Alles afplakken of vertrouwen op je vaste hand?

Onze kinderen ontplooien zich heel verschillend. De een bestrijdt een baaldag met een lichtgroene muur, zomaar ineens, en de ander maakt eerst een uitgebreide checklist en bestudeert allerlei filmpjes op YouTube om te leren hoe je iets het beste aanpakt. Grappig!

Ik ben van het vooruit-met-de-geit- type - en moet dan nog wel eens terug naar de winkel omdat ik iets essentieels mis, en leer nu bij dankzij de goed voorbereide dochter.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-08-2016 om 22:53

Ik ben ontzettend precies

althans met mijn plannen over wat er moet gebeuren. Ik zoek lang naar de juiste kleur, spit internet af maar voordeeltjes en raak vervolgens gefrustreerd omdat het mij niet lukt en afhankelijk ben van anderen. Om die reden zijn de muren afgelopen week snel en netjes wit geverfd door kennissen, omdat ik hun hulp belangrijker vond dan te eisen dat er een kleurtje, wat meer werk zou betekenen, op een muur moest komen.

Als ik mezelf moet typeren lijk ik meer op jouw checklist-kind.

bieb63

bieb63

05-08-2016 om 23:16

Als ik de geest krijg, dan moet het direct en snel

Pinterest

Op Pinterest is mijn huis al af. De nieuwe badkamer die er moet komen vanwege lekkage en de nieuwe keuken omdat de huidige zo'n ondoelmatig rotding is, de tuin als we nog eens geld teveel hebben en het lees- en werkhoekje waar ik morgen aan ga beginnen. Uren werk en dus voorbereiding zit daar in. En soms begin ik zomaar ineens met iets, gewoon omdat ik daar zin in heb. Ik ben dan wel heel slecht in afmaken en opruimen, klusspullen slingeren hier nog wekenlang rond. Ik kan trouwens wel zo'n beetje alles: behangen, boren, wat electra- en loodgieterswerk, schilderen, schuren, meubels in elkaar zetten.

skik

Taxi

Taxi

06-08-2016 om 00:03

snel, effectief en voorbereid

Ik denk, ik plan, ik doe. Kan binnen een dag of een week zijn, maar als ik iets wil zorg ik ook wel dat het gebeurd en als ik het niet kan met hulp of een samen geplande datum.

Ex begon na lang voorbereiden (lees: de tijd voorbij laten gaan) zonder spullen klaar te leggen en moest dus altijd nog tig keer terug naar de winkel, naar de garage en las vervolgens aan het eind, als het scheef in elkaar zat eindelijk de gebruiksaanwijzing of kwam zonder rollers thuis, zonder lijm enz. Je gaat verven, dus wat heb je nodig: verf. Dat haalde hij dan en vergat de rest.
Hij had wel andere kwaliteiten, daar niet van en het gekke is dat daar ontzettend precies in gewerkt moest worden, met inzet, volhardendheid en de nodige voorbereiding.

Theeleut

Theeleut

06-08-2016 om 00:28

Ik heb

Al een paar jaar geleden geaccepteerd dat ik geen klusser ben en het ook niet leuk vind en dat voelt als een bevrijding Toen ik verven nog wel leuk vond (tenminste dat maakte ik mezelf wijs). Ging het als volgt. Ik begon altijd heel enthousiast Kocht verf en wist uit mijn hoofd wel ongeveer wat ik nodig had. Vervolgens begon ik ook nog met veel energie maar echt, na een paar uur werd het minder en de volgende 2 dagen ben ik dan alweer zo zat van alle rommel wat het met zich meebrengt dat ik het snel afraffel. Mijn dochter haar kamer is nog roze. Ze gaat volgend jaar naar de Middelbare maar goddankt vindt ze het prima zo. Ik vrees nu al de dag dat ze de wanden een ander kleurtje wil. Ik hoop dat wit want dan maakt het niet uit als ik op het plafon kom.

Ik vind het knap dat mensen in een bewoond huis zomaar in een middag de kamer verven en aan het eind van de dag alle meubels alweer op de plek staan. Laatst ook een vriendin van mijn oudste. Die had in een middag haar hele kamer geverfd en s' avonds stond alles alweer op zijn plek! Teminste, dat lees ik dan op Facebook.....

Taruh

Taruh

06-08-2016 om 00:39

Klussen en klussen

Klussen is voor mij plaatsen van een keuken, storten van een vloer. Dat vergt wat voorbereiding en planning. Het verven van een muurtje is een klusje.
Afplakband 2 breed plakken. Op de fiets naar de bouwmarkt: roller, bakje, ronde kwast, verf. Weer terug naar huis. Roeren, verven, uurtje wachten, nog een keer verven en om een uur of half 1 ben je dan klaar met een muurtje van 2,5*3.
Ik schuif mjn bed nog net iets op, bij dochter moet er 1 kast op geschoven worden. In de woonkamer een tafel en 2 stoelen.

Elke kamer heeft 1 muur met een contrast kleur. De rest is creme en blijft dat.

Laatst de keuken geschilderd, plafond en alle muren. Kostte een uur of 2. De kozijnen was iets meer werk maar ook niet meer dan 2,5 uur.

Met een brede roller ben je zo klaar mits je goed afplakt.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-08-2016 om 09:59 Topicstarter

Ha Taruh!

Je klinkt als zo'n verfproduct op Tellsell of zoiets Van zo'n aanmoedigend verhaal zou ik nu ogenblikkelijk de slaapkamerdeur met platgeslagen muggen gaan aanpakken ! Prachtig!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-08-2016 om 10:03 Topicstarter

Afplakken!

Jahaa, dat afplakken - en op tijd er weer afhalen.

Bij dochter en geliefde is de zolder geïsoleerd. Nu moeten alle gleuven tussen de gipsplaten dicht, en allerlei open ruimten tussen plaat en balk. Met van dat gaas. En dan daar overheen iets stuc-achtigs. Ik heb mijn schoonzoon ermee geplaagd dat hij klust zoals zijn beroep - alles achter de komma wordt afgeplakt, ook plaatsen due niemand meer gaat zien, tenzij hij op zijn rug richting uiterste puntje schuift ). Hij keek me ongelukkig aan en ging stug door, met wat mij niet overtuigende argumenten.

Theeleut

Theeleut

06-08-2016 om 14:20

Taruh

Jaloerssss en totaal onder de indruk van je berichtje! Ja in mijn gedachten gaat het ook zo bij mij maar in de praktijk pffff. Het verf zit op plekken waar het niet hoort etc. Maar inderdaad wat Bromvlieg zegt: ik krijg gewoon zin om de woonkamer te verven haha

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2016 om 14:46

Afplakken

Ik vond ook dat hier all over de kamer en keuken afgeplakt moest worden maar 'welnee, nergens voor nodig!' Kennis deed het zonder afplaktape en man liep erachteraan met een vochtig doekje en het ziet er strak uit. Twee uurtjes voor de keuken vind ik best snel. Dat is hier niet gelukt volgens mij. Omdat we nog niet alles van de muur konden zetten, moest dat ter plekke nog, dus het was verven, verplaatsen, schoonmaken, terugzetten, verplaatsen, schoonmaken, verven, schoonmaken. Kennis is twee dagen bij ons geweest. In totaal zal er een ruime 9 uur gewerkt zijn denk ik. Voor de hele ruimte, dus kamer en keuken. Voor onze begrippen werkte hij snel door.

Taruh

Taruh

06-08-2016 om 22:07

2 breed

Truc zit in het 2 breed afplakken. Dat is breder dan je roller. Roller niet te vol laden want dat geeft spettertjes over al. Liever extra laden.

En oefening baart kunst. 3 of 4* per jaar muurtje schilderen en het gaat steeds makkelijker.

O, en geen angst hebben, je kunt altijd nog een keer schilderen

Dat ik bij het slopen in 1 vloeiende beweging zowel een gas als een waterleiding wist te raken vond ik dramatischer. En veel meer werk om op te lossen.

ietje

ietje

07-08-2016 om 11:05

ha,ha

Ik las: "Wat voor KUSSER ben jij?" Ik was al verbaasd dat die vraag in huis,tuin en keuken stond maar toen ik verder las, zag ik dat ik helemaal fout zat.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2016 om 13:08

Taruh

Haha, dat leidingen moeilijker te repareren zijn is een open deurtje . Alweer 15 jaar geleden hebben wij er een muur uitgehaald, waar elektra en een waterleiding door liep. Ik vond het ook best een spannende onderneming, maar het is prima gegaan.

Verder heb je denk ik wel gelijk, als ik naar mijzelf kijk. Ik maak er een flinke beer op de weg van als hier geschilderd moet worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-08-2016 om 18:01

Off topic

Wordt het zolangzamerhand geen tijd voor een grootouders.nl. Ik krijg de indruk dat de kinderen van de meeste bezoekers allang het huis uit zijn.

Ik ben zo'n klusser dat ik het liefst huizen koop die door de vorige bewoner reeds volledig naar mijn smaak zijn ingericht.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-08-2016 om 19:40 Topicstarter

Haha Ad

Ik snap wat je bedoelt, in, al zijn ouders met uitgevlogen/uitvliegende kinderen niet hoppakee meteen grootouders.

Er zijn hier nu weinig ouders van jonge kinderen - die hebben kennelijk elders digitaal onderdak gevonden. Wel jammer!! Misschien een leeftijdsgrens op OO: ieder boven de 50 wegwezen.

lennest

lennest

08-08-2016 om 12:45

klussen?

Heel simpel: niet!
Ik vind het niet leuk en kan het daarom ook niet. Heb een heel handige man

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2016 om 17:15

Net een klus achter de rug

Ik heb de afgelopen week de trapleuningen geverfd. Waren al jaren aan een opknapbeurt toe, en ik ergerde me er tijden aan. Nu dus eindelijk de koe bij de horens gevat. Ik heb me ingelezen op internet, en ben toen aan de slag gegaan. Boodschappenlijstje mee naar de bouwmarkt (na eerst thuis gecheckt te hebben wat we al hadden). En hup, aan de slag. Dus ik ben een beetje van beide. Het moest wel direct, maar wel met de nodige voorbereiding.

En toen bleek het toch nog niet mee te vallen allemaal: eerst de oude lagen verf met afbijt eraf halen is op van die ronde houtjes nog geen klein klusje. Bovendien bleek op sommige stukken het hout er ook door te verweken, dus er ontstonden butsen en dus moest er toch nog geplamuurd (en geschuurd) worden. Toen bleek de verf ook wel erg dun waardoor er makkelijk luchtbelletjes ontstaan, en ronde trapleuningen rollen nogal makkelijk . Dus een extra laag verf was nodig om het allemaal mooi strak te krijgen. En toen moest ik in mijn eentje ook nog een onder spanning staande lange leuning vastschroeven, was ook nog ingewikkeld.

Dus wat een simpel klusje leek duurde uiteindelijk een week, maar het eindresultaat is best mooi al zeg ik het zelf. Dit smaakt naar meer!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2016 om 20:16

Ad Hombre

Ik kan nog even voort met Jongvolwassenen. Hier nog geen kleinkinderen

Jaina

Jaina

08-08-2016 om 20:39

Klusser

Ik ben het soort klusser wat telefoonnummers heeft van mensen die klussen uitvoeren. Ik bedenk van te voren wat ik wil en dan bel ik iemand om dat uit te voeren tenzij mijn man of een van de kinderen zin hebben in het uitvoeren van de klus.
Zomaar een muur een andere kleur geven doe ik niet. De muren zijn creme kleurig en 1x in de zoveel jaren frissen we dat even op.
Als ik zelf ga verven of meer dan zal het resultaat niet bijzonder charmant zijn.
Dus ik doe dat soort dingen eigenlijk niet. Mijn man is er beter in dan ik maar sommige dingen heeft hij ook geen zin in dus dan huren we iemand in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.