Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat voor huisdier?

Ik heb mijn dochter een huisdier beloofd. Haar vader en ik co-ouderen sinds een paar maanden en bij haar vader wonen de katten nog en heeft ze een vijver vol vissen. Ik heb mijn hele leven huisdieren (voornameljk katten) gehad en ik vind een beestje in huis ook wel weer gezellig. Een kat zal helaas niet gaan, ik denk aan een hamster, maar mijn dochter heeft het steeds over een cavia. Ze wordt binnenkort 6, dus de verzorging zal grotendeels bij mij liggen en natuurlijk ook als ze bij haar vader is. Geen probleem, maar ik weet dus niet water beter/handiger/gezelliger is. Weten jullie de voor- en nadelen van een hamster en cavia of wellicht is een ander dier geschikt voor op een flat? O ja, geen konijn iig.
Ik ben benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Snuggle's

Snuggle's

28-08-2012 om 16:16

Wij hebben allebei

Wij 2 cavia's en een hamster. Dochter vind het allebei leuk, maar ik denk toch dat cavia's wat gezelliger zijn. Die zijn wakker overdag en roepen je ook echt als je langs loopt of als je de koelkast open doet bijvoorbeeld. Je kan ze lekker knuffelen op schoot. Wij hebben een heel bouw werk waar ze op in en door kunnen, en dat doen ze ook wel, maar ze zijn toch voornamelijk een beetje aan het eten en scharrelen.
De hamster is wel weer leuker qua activiteit zeg maar loopt, rent en klimt, ook over je heen. Maar is weinig wakker overdag.

Allebei gehad

en ik vond de cavia met stip t gezelligste, reageert op geluiden en stemmen etc.
De hamster was hier vooral in de avond actief door in zn kooi rond te rennen en salto's te maken etc. Dat vonden ze wel leuk om te zien maar de cavia was meer "op de hand".

Aaibaar vs boeiend

Een cavia is enorm gezellig, piept leuk en makkelijk hanteerbaar. Cavia's bijten echt zelden. Aan de andere kant "doen" cavia's ook vrij weinig. Jammer vind ik dat cavia's niet bijster intelligent zijn en van nature bang aangelegd.
Hamsters heb ik alleen als logé gehad. Wat ik toen heel leuk vond is hoe ongelooflijk ondernemend deze beestjes zijn. Ze onderzoeken van alles, zijn heel actief en nieuwsgierig aangelegd. Heel anders dan cavia's.
En misschien ter overweging: cavia's gaan over het algemeen "langer" mee (6-8 jaar) dan hamsters (2-3 jaar).
n@nny

Reuzelol met drie cavia's

Wij zijn dol op onze drie cavia's: een castraatje en twee zeugjes. Het is heel leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan en achter elkaar aanracen. Als je het beertje oppakt en later weer neerzet komen zijn vrouwtjes hem begroeten, pak je de zeugen uit het hok en blijft de beer alleen achter, gaat de beer fluiten naar de zeugjes!
Ik heb ze geleerd om op hun achterpootjes te bedelen en ze maken hele leuke geluidjes.
Bij cavia's is het wel heel belangrijk dat je er meer dan één neemt, cavia's zijn groepsdieren en vinden het heel vervelend in hun eentje. Bij een caviaopvang kan je heel goed aan een stelletje komen, waarbij het beertje gecastreerd is.
Heel veel belangrijke info is te vinden op de website van De Grote Cavia: http://www.degrotecavia.nl/jeerstecavia.html

Jolijt

Jolijt

29-08-2012 om 20:36

Hier

Hebben we:

Twee waterschildpadden; hele leuke beesten maar hebben een grote bak nodig en redelijk wat kennis en verzorging.
Twee cavia's, die helaas alletwee bijten. Meestal bijten cavia's niet dus wij hebben pech. Nadeel van cavia's vind ik dat zo altijd verharen.
Twee ratten... Dat vind ik voor kinderen de leukste dieren; zijn altijd lief, heel slim, wilen altijd spelen, kunnen mee naar buiten. ( net als cavia's moeten het er wel meerder zijn!)
En een hamsterje. Het hamstertje is heel leuk; je kan haar slapend oppakken en als je haar dan een lekker plekje geeft slaapt ze zo bij je verder, wel een hele film lang terwijl zel zich lekker laat aaien. 's avonds vanaf een uur of acht is ze wakker. Een hamster wil graag een looprad, let erop adt die niet te klein is .. Degenen die bij de hokken zitten zijn alleen voor dwerghamsters, goudhamsters hebben een maatje groter nodig.
Met konijnen heb ik maar een keer een leuke getroffen (van de 5)

madelief

madelief

29-08-2012 om 23:10

Cavia's zijn wel

Een beetje vies... Tenminste de onze! Ze hebben er niks van om in hun eugen poep te liggen, hebben geen eigen hoekje waar ze alles doen. Nee hoor hup door het hele hok. Bij mij lopen ze buiten los in de zomer maar s'winters zijn ze binnen. Dan vind ik ze best stinken. Hok echt op tijd verschonen. We hadden twee broertjes maar eentje is dood. Nu een andere erbij maar die krijg je bijna niet te pakken. Hij is ook bijna niet te aaien terwijl de andere gewoon blijft zitten. Ze zijn wel lief hoor maar ze doen bijzonder weinig. Hier geen tweede ronde

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Beertje

Volgens mij stinken mannetjes cavia's (beertjes) sneller dan zeugjes. Onze cavia was een zeugje en alleen het hok ging stinken als ik het niet op tijd verschoonde. Dat was dan na een week of twee.
Ik vind cavia's veel leuker dan hamsters.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Jolijt

Jolijt

30-08-2012 om 07:08

Hier ook geen

nieuwe ronde meer voor cavia's. Het is inderdaad altijd het hok dat het eerste stinkt en het trekt altijd vliegen aan, zelfs als ze net verschoond zijn.

Maar voor kinderen die geen ervaring hebben met huisdieren, of die een beetje bangig zijn voor snelle lopers zijn cavia's een heel goeie keuze.

Verder praten wij wel de hele dag tegen de caafjes, want de reageren overal op (soms ook tot vervelens toe).
Onze hamster was een verjaardagskado voor zoon toen hij 16 werd. Een nieuwe hamster stond al jaren bovenaan zijn lijstje. De voorlaatste was een 7 jaar terug en daar hebben we toen ratjes bij genomen omdat de lieve hamster geen rustig moment had. Nu de jongste twee 8 en 12 zijn en we meer beesten hebben gaat dat (iets) beter.

Eigenlijk maakt het niet uit welk dier je kiest; huisdieren zijn leuk voor kinderen, groot en klein. (en voor overjarige kinderen)

Henriette123

Henriette123

30-08-2012 om 13:31

Cavia

Cavia`s zijn ontzettend leuk, en reageren echt op mensen.Ze zijn makkelik op te pakken. Het zijn alleen wel groepsdieren, dus eigenlijk moet je er 2 nemen. Je kunt er verder heerlijk mee knuffelen en spelen. De hamsters die wij gehad hebben, waren toch vooral s`avonds en s`nachts actief, en dan zal je dochter slapen. Ik weet niet hoe groot/gehorig je huis is, maar een hamster loopt s`nachts misschien wel een paar uur in zijn rad, en dat kan gehorig zijn.

bibi63

bibi63

30-08-2012 om 21:13

Chris

Hamster zijn wel leuk (ik ken alleen de dwerghamsters), maar die slapen overdag en maken 's avonds en 's nachts veel kabaal met hun renrad. Op zich leuke beestjes, maar je hebt er niet zoveel aan.
Met cavia's heb ik geen ervaring.
Maar waarom geen dwergkonijn? Die vind ik nou juist zo leuk! Je kunt ze goed tam maken, lekker knuffelen en mee spelen, lekker in huis laten lopen (of tuin, maar die heb je dus niet). Voordeel is ook dat ze erg zindelijk zijn. In de kooi, maar als je ze ook los laat lopen ook op een vaste plek in de kamer een toiletje neerzetten (een plastic driehoekig bakje wat je in een hoek zet met wat stro erin).

Gr. Bibi

Hier zijn kanaries heel geliefd

Wij hebben hier sinds 3 maanden een stuk of 4 kanaries. Altijd gedacht dat het wat saaie beestjes waren alleen populair bij ouderen maar daar heb ik me volledig in vergist! (Die indruk heb ik wel nog steeds van de parkiet). Ze zijn lief, nieuwsgierig, ondernemend, grappig, levendig en houden erg van gezelschap. De kinderen laten ze een keer per dag los in huis met de rolgordijnen naar beneden en zijn daar dan zeker een uur mee in de weer. Ze hebben ze heel snel tam gemaakt en eten nu uit de hand een klein stukje sla of appel, komen op hun schouders zitten en landen soms zelfs, nogal hilarisch, op hun hoofd. De kinderen verzinnen ook vaak 'speelgoed' voor in hun kooi, een prop papier of een belletje aan een touwtje. Daar spelen ze dan echt mee. Wat ook heel schattig is, als je ze een schoteltje met water geeft en gaan badderen, dat doen ze heel graag. De mannetjes kanarie kan ook prachtig zingen, maar meer af en toe dus voordeel aan de kanarie; de rust in huis is gegarandeerd. We hebben ook al een nest met eitjes gehad die zijn uitgekomen en we hebben er met de hele familie echt van genoten ze te zien opgroeien. De dag dat de eitjes uitkwamen was zelfs ontroerend! De verzorging is niet moeilijk of veel en ik kan de kanarie helemaal aanraden, al helemaal als je op een flat woont, hier is het in ieder geval een regelrecht succes!

Chris35

Chris35

31-08-2012 om 11:55 Topicstarter

Kan nog niet kiezen

Ondanks jullie diverse reacties, waarvoor dank alvast!!, kan ik nog niet kiezen. Ik ben ook een beetje bang voor stank/geur, al had ik dat voorheen met de kattenbak ook, maar die stond op zolder, nu is alles natuurlijk gelijkvloers. Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar een kat, ik heb gewoon veel minder met knaagdieren, dus die knop moet om, of ik moet toch op zoek naar een binnenkat. Hamsters zijn loners, maar s nachts actief, cavia's willen niet alleen zijn, maar ik wil er geen twee. Pff, ik ga er nog even hard over nadenken!

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2012 om 13:54

Vivo

Ik heb precies dezelfde ervaringen met parkieten, ook makkelijk tam te maken etc. Mijn man had er toen hij zestien was eentje die zelfs zijn eigen naam kon zeggen,zo'n leuk beestje was dat.

Jolijt

Jolijt

31-08-2012 om 14:01

Cavia's stinken

veel sneller dan andere knaagdieren (behalve muizen die zijn vreselijk).
Komen ratjes (moeten er ook 2 of meer zijn!) nog in je overweging voor?

Met een kat vind ik het probleem dat het vaak geen 'huisdier' is. De ene kat is leuk voor een heel gezin, de andere slechts voor 1 persoon en de volgende vindt het gezin alleen voor de bediening leuk.
Op zich niet erg, maar dat was volgens mij niet jou idee bij 'we willen een huisdier'.

Een hamster vind ik trouwens niet echt geschikt voor onder een jaar of acht. Hoe lief ze ook zijn, als ze wakker worden gemaakt en ze schrikken dan heb je echt een flink stel tanden in vel, door en door.

Met ratjes kun je echt alles doen; ze laten zich alles welgevallen, vinden alles lekker, slapen zodra ze kunnen maar willen altijd voor je wakker worden. Ze hebben 1 groot nadeel; er is bijna niet aan gezonde exemplaren te komen. Wat uit de dierenwinkel komt is heel vaak ziek, voornamelijk met longproblemen (de meeste cavia's hebben trouwens schurft en mijten bij aanschaf).
Hou dus rekening met extra kosten want wij zitten heel vaak in de eerste week al bij de dierenarts. (gezond eruit zien in de winkel zegt weinig; veel dierenzaken doen antibiotica in het drinkwater...)

Strooisel

De stank van cavia's (en andere dieren) kun je zelf ook een beetje in de hand houden door een goede bodembedekker te kiezen. Wij hebben zelf altijd kattenbakkorrels in de bak (van die houtkorrels) en er dan een laag zaagsel overheen omdat dat toch wat lekkerder loopt en ligt voor die buikschuivers Met een kattenbakschep kun je dan dagelijks de klonters weghalen en dan hoef je niet de hele bak te verschonen.
Ook kun je cavia's best leren om hun behoefte in een vast hoekje te doen. Daar hebben wij een apart "poepbakje" gezet (te koop in de dierenwinkel) dat ik wat vaker ververs. De hele bak verversen is dan een klusje dat ik eens per week doe of zelfs eens in de twee weken als de cavia's overdag buiten zijn.
n@nny

De geur van cavia's en ratten

De vriendin van mijn dochter heeft ratjes en die zijn ook heel grappig, maar ik vind ze wel een stuk sterker, onaangenamer ruiken dan mijn cavia's. Nou scheelt het dat ik een castraat en twee zeugjes heb. Twee cavia-beertjes wil nog wel eens stinken omdat met hun geur willen aangeven dat ze de baas zijn en elkaar geurmatig proberen te overtroeven!
Verder zijn ratjes onrustiger op schoot dan een cavia, maar kunnen wel heel leuk rondklimmen in hun hok.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.