Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Oppasser

Oppasser

08-04-2013 om 15:10

Wat verdient de oppas van 13?

Mijn dochter van net 13 kan niet wachten om te beginnen met oppassen. Genoeg kindertjes (en ouders) in de buurt die haar ook al kennen. Nu kan ze binnenkort waarschijnlijk ergens een paar uurtjes oppassen aan het einde van de middag. Het is vlakbij en als er wat is kan ik er ook zo zijn. Het gaat om 2 kinderen van 2 en 4. Wat zouden jullie haar betalen? Of wie heeft zo'n jonge oppas en wat betaal je haar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yura

Yura

08-04-2013 om 15:37

Dochter

Mijn dochter van 13 past wel eens op, gaat om 1 kindje van 3,5. Meestal is er nog een broertje of zusje in huis, maar die hoeven geen oppas meer, zijn alleen te jong om op het jongste kind te passen (die zijn 10 en 12, maar kindje luistert wel naar mijn dochter en minder naar oudste broer). Volgens mij krijgt ze 3 euro per uur en wordt het altijd wel naar boven afgerond.

Nibud

Op de site van het Nibud vind je richtbedragen voor oppassende scholieren. Varieert geloof ik van 2,65 tot 4 euro per uur.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2013 om 18:14

Lees geïnteresseerd mee...

Oudste wordt hier ook nog wel eens door ons ingehuurd en we zijn het niet helemaal eens over z'n uurloon. Ik denk dat hij gelijk heeft Ik zat op 2,5 euro per uur en hij op 3....

Annet

Annet

08-04-2013 om 22:00

Eigen kind is anders

Hier kreeg oudste 1 euro per keer, layer 1 euro per uur. Meestal kon ze gewoon haar eigen dingen doen en was ze hoogstens aanspreekpunt. Zij was heel tevreden met geld verdienen zonder iets te doen.
Als ze actief had moeten zojn, was de beloning anders grweest.
Voor een jonge puber zou ik denken aan 3 - 3,50 per uur, altijdinimaal 2 uur uitbetalen.

Haas

Haas

09-04-2013 om 08:17

Oppas van 14

Ik heb wel eens een oppas-buurmeisje, ze is 14. Ze krijgt 3 euro per uur, Daarvoor hoeft ze de jongens alleen een verhaaltje voor te lezen en ze in bed te doen. Ik zorg altijd dat de jongste al slaapt en de jongens al in pyama zijn. Ik ben niet later als 22.30 terug, meestal betaal ik dan 15 euro. Mijn oudste (16) past ook wel eens op haar brusjes, maar krijgt daar niks voor, tenminste niet een afgesproken bedrag. Ze past ook wel eens bij kennissen op en krijgt dan 5 euro per uur voor overdag.

Anna

Anna

09-04-2013 om 15:03

Tjee wat veel allemaal!

Ik betaalde de oppas van 12 2 euro en die van 13 2,25 euro (was een paar jaar geleden). Ik vind 3 euro (zeker als ze slapen! overdag is wellicht wat anders) erg veel.
Daar krijg je alleen maar verwende pubers van. Die ook veel zakgeld krijgen en straks als ze voor zichzelf moeten zorgen (op kamers/appartement) geld moeten lenen omdat ze niet van weinig geld kunnen lenen.
Van die kinderen die op hun 16e inderdaad 5 euro per uur willen. Is toch niet meer te betalen als ouder als je regelmatig een paar uur (of langer) weg bent?

Mijn dochter is 13 en als zij wil oppassen gun ik haar meer (mochten ouders dat willen betalen), maar liever niet teveel zodat ze niet verwend wordt en denkt dat het normaal is dat je veel moet krijgen voor zo'n baantje. En ik zou haar zeggen: voor 2 euro per uur gewoon lekker doen. Als ze slapen kan jij betaald huiswerk maken of betaald tv kijken... Hoeveel moet je daarvoor krijgen?

Tot slot: met 1 oppas had ik inderdaad twee tarieven: 1 tot (ca.) 8 uur 's avonds, daarna lager tarief (dan lagen ze in bed). Ik zou zeker zelf als ouder (die oppas vraagt) niet meteen teveel aanbieden. Leuker om elk jaar wat omhoog te gaan en echt, het kost je kapitalen! (althans kostte ons kapitalen..).

Yura

Yura

09-04-2013 om 16:17

Bedrag komt van oppasgezin

Dochter heeft niks gevraagd, maar afgewacht wat ze kreeg. Ze moet het meisje wel altijd op bed doen en voorlezen enzo.

mix

mix

09-04-2013 om 16:36

Welnee anna

daar krijg je juist verwende ouders van die voor een duppie op de eerste rang willen zitten door hun oppas onder te waarderen en onderbetalen.
Werk is werk en werk wordt betaald tenzij het liefdewerk oud papier is. Ik vind het niet fair om het zo af te doen. Ga dan gewoon niet weg, dan heb je ook geen oppas nodig.

Mijn dochter past al 7 jaar trouw op een meisje, nog nooit een keer overgeslagen of afgezegd; andersom wel en dan een half uur voor tijd nog terwijl dochter avond vrijhield. Ze kreeg 3 euro per uur toen ze 16 was en dat zou dan verhoogd worden. Nou vorig jaar na 6 jaar dan eindelijk de verhoging....maarja of ze dan ook gelijk 1.5 uur langer wilde blijven. Het totaalbedrag kwam voor 1 avond op 1 euro verhoging neer. Ik kan daar echt heel boos om worden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-04-2013 om 16:45

Ja vind ik ook hoor annet

Maar ik zou natuurlijk ook niet willen dat ie bij de buren meer kan verdienen en dat ik mijn inwonende oppas kwijt ben
We gaan nog wel eens onderhandelen. Als ik iemand moet inhuren ben ik meer kwijt en moet ik ook nog naar huis gaan brengen of voor slaapgelegenheid zorgen.

tres

tres

09-04-2013 om 18:33

Maar wat geef je

Maar wat geef je nou als je een oppas hebt van 22, 23 jaar?
Soms al werkend. Daar ben ik benieuwd naar.

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2013 om 18:42

Terug naar de vraag anna

De dochter van de vraagsteller gaat oppassen aan het eind vd middag, op twee kinderen van 2 en 4. Dat is nou niet bepaald een eitje te noemen hoor, ik vind minimaal 3 euro per uur zeker op zijn plaats. Je vergeet wel voor het gemak de verantwoordelijkheid die een puber heeft tijdens het oppassen. Wat een onzin dat je dan verwende pubers krijgt.

mix

mix

09-04-2013 om 18:54

Tres

afhankelijk van de situatie denk ik.
Mijn dochter's oppaskindje is inmiddels 11 jaar oud. Ze gaat dus pas om 10 uur naar bed als mijn dochter er is (feestavond vind kindje dat) en komt er vervolgens nog wel een aantal keren uit vanwege een mug, een geluid, een lampje, drinken, plassen enz.
Mijn dochter kan dus niet echt studeren op zo'n avond.
Als een kind echt alleen naar bed gebracht hoeft te worden en echt nooit wakker wordt, vind ik dat een 23-jarige toch best 4 euro mag krijgen, afgerond naar boven aan het einde van de avond en indien het nachtwerk wordt dan 2 euro per uur er bovenop. Overdag standaard toch zeker 5 euro per uur, maar dan verwacht ik wel dat iemand zich ook echt met de kinderen bezig houdt en niet alleen aanwezig is.
Zelf krijg ik 5 euro per uur voor naschoolse opvang van een kindje van een vriendin. 5 Euro zodat het zakelijk blijft, maar ook om aan te geven dat het een vriendendienst is, anders vraag ik meer.

Ik vind het gewoon jammer dat mensen iemand denkt dat je verwende kinderen krijgt. Mijn dochter doet twee opleidingen, heeft een parttime baan en past op. Ze is gewoon serieus, evenals mijn andere dochter schoonmaakt en oppaswerk doet en binnenkort aan haar volgende opleiding begint; beiden hardwerkend voor hun toekomst.
Ze hoeven dat niet voor een schijntje te doen, dat doen wij toch ook niet?
Als iets te duur is .....dan kun je het je dus niet veroorloven en moet je geen oppas nemen, nog even doorsparen of oma misbruiken

Klaartje

Klaartje

09-04-2013 om 23:09

Nou...

ik krreg als 14-15 jarige 5 gulden per uur met een max van 20 of 25 gulden (dat weet ik niet precies meer) als ik een hele nacht bleef. Dat was half jaren 70. Dan vind ik 2 euro echt wel weinig. Zeker als je overdag voor een kind moet zorgen. En ik ben geen verwend nest geworden dat niet weet wat ik met mijn geld moet doen, vind ik wel een beetje rare opmerking Anna. Ik snap toch al niet dat als je weg wilt of gaat werken en iemand op je kind moet passen dit voor zo weinig moet. Het is een hele verantwoording vind ik, een kind van een ander.

Haas

Haas

09-04-2013 om 23:13

Anna

Persoonlijk vind ik de 5 euro die dochter verdient een koopje, voor de verantwoording die ze die dag draagt.
Ze past daar op zaterdag op, soms ook een doordeweekse dag in een schoolvakantie. De ouders zijn dan aan het werk (horeca en er is op dat moment geen BSO beschikbaar). Dochter heeft dan 2 kinderen onder haar hoede. Ze brengt de oudste naar scouting 's zaterdags (op de fiets, met een 8 jarige en een kleuter achterop) en gaat dan met de kleuter naar zwemles. Daarna oudste kind weer ophalen. 's Avonds kookt ze voor de kinderen en zichzelf. Ruimt op, doucht de kinderen en legt ze in bed. Ze past dan vaak zo'n 9 uur aan een stuk op. Daar krijgt ze 50 euro voor.

Haas

Haas

09-04-2013 om 23:18

Tres

Afhankelijk van wanneer je oppas komt / wat ze moet doen. Ik heb wel eens een 21 jarige oppas gehad voor een halve zaterdag zodat ik naar een begrafenis kon met oudste dochter. Die heb ik 8 euro per uur betaald. Als de kinderen al op bed zouden liggen zou ik 4 a 5 euro betalen.

zeppie

zeppie

09-04-2013 om 23:42

Lastig

Eigenlijk vind ik de leeftijd van de oppas niet zo heel leidend, als ze (of hij) het goed doet, doet ze het goed. Maar een oppas met rijbewijs die bv de kinderen ook brengt en haalt is natuurlijk wel wat waard en een 13 jarige heeft een ander bestedingspatroon. Lastig dus

Wij hebben een vaste oppas en die krijgt vijf euro per uur, ongeacht het tijdstip of aantal aanwezige kinderen (nooit meer dan drie). Ze is 17. Ze was een keer verhinderd en via haar diende zich een vervangster aan, 23 jaar oud. Toen eea doorgesproken was meldde deze dame dat ze voor twee kinderen 8 euro per uur wilde. Het was een avondklus, jongste zou al op bed liggen en tegen de ander hoefde ze alleen maar te zeggen dat het bedtijd was. Beide kinderen goede slapers. Dus grote kans op een rustige avond. Als ze overdag van alles had moeten doen had ik het misschien gedaan, nu heb ik vriendelijk bedankt.

En het verwende pubers gedeelte snap ik ook niets van, op andermans kinderen passen vind ik verantwoord en vaak intensief werk waar je aardig wat competenties voor moet laten zien. Dus dat is wat waard. Niks verwend, waarde. En vooral dat het mij heel wat waard is als ik met een gerust hart mijn kinderen kan achterlaten bij iemand die ik vertrouw.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lou

Lou

10-04-2013 om 08:57

Koopje

Ik kreeg vroeger ook veel meer. Jaren 90, ik was in de 20 en studeerde. 's Avonds oppassen, anderhalf uur, tien gulden. En de kinderen sliepen al, ik deed helemaal niets! Moet er wel bij zeggen dat het een vaste afspraak was, elke week, nooit te laat, nooit afgezegd. Wij betalen nu eerlijk gezegd wel minder, maar het zijn incidentele avondjes en geen structureel werk. Volgens mij ligt de norm voor tieners rond de 3 euro per uur en iets meer als er activiteiten overdag geregeld en gedaan moeten worden. Nou, ik vind het een koopje. Als je daarover klaagt vind ik je inderdaad een verwende ouder.

Oppasser

Oppasser

11-04-2013 om 13:10

Tjee

Wat een hoop reacties ineens, ik ga ze eerst maar even lezen...

Oppasser

Oppasser

11-04-2013 om 13:20

Mooi

Als dochter straks thuis is zal ik haar de reacties laten lezen. Jullie zouden dus ook geen probleem hebben met haar leeftijd, Ze is jullie niet te jong? Nu komt ze ook regelmatig bij de kindjes als de ouders thuis zijn om te spelen met de kinderen daar. Oudste kindje staat ook regelmatig aan de deur om te vragen of ze komt spelen met haar. De kinderen vinden dat erg leuk en mijn dochter ook.
Oppassen is dan ook voor alle partijen alleen maar een leuke avond of middag!

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2013 om 14:32

Nee dat is het niet

Nee, dat ben ik niet met je eens, het is meer dan een leuke middag, want ze heeft ook de verantwoording op dat moment.

Yura

Yura

11-04-2013 om 14:37

Los van leeftijd

Mijn dochter is dus ook pas 13. Buren hebben al aantal oppassen geprobeerd, maar dat ging niet met buurmeisje, ze is niet de makkelijkste. Ondanks dat mijn dochter pas 13 is en nog niet eens erg groot ook, heeft zij wel het benodigde overwicht blijkbaar.

Oppasser

Oppasser

11-04-2013 om 23:12

Fiorucci

Natuurlijk daar heb je ook gelijk in. Dat probeer ik dochter ook al duidelijk te maken dat een kindje vermaken ook anders is dan de verantwoording er voor hebben. Ze zal toch ergens haar 1e gezin moeten hebben om op te passen en ouders en kinderen kennen haar goed. (en ik ben dichtbij voor als dat nodig is..)

Hier

Dochter hier past ook al op sinds haar 13e (wordt volgende maand 15). Eerst kreeg ze tussen de 2,50 en 3 euro, inmiddels 3,50 per uur. Maar ze heeft ook echt wel wat verantwoordelijkheden. Ze kookt, zorgt dat de jongens (7 en 9) eten, ruimt op, stopt de kinderen in bad en in bed, troost bij verdrietjes en nachtmerries en beslecht ruzies. Ze is echt niet verwend hoor, met 3,50 per uur! Bij een buurgezin dat in de financiele problemen zat paste ze ook wel eens gratis op. Maar die gingen daar misbruik van maken. En toen er een kind jarig was en dochter langsging met een cadeautje, werd ze niet binnen gevraagd, terwijl er een heel feest aan de gang was (niet een kinderfeestje, maar familie en vrienden). Dat vind ik pas verwend gedrag. Alsof je 'het personeel' er niet bij wilt hebben.

JansjeRommy

JansjeRommy

13-04-2013 om 17:21

14 jr en 5 euro

Onze vorige oppas was 18 en kreeg 6 euro, de huidige is 14 en komt veel beter over. Ik geef haar 5 euro, ze hoeft niet veel te doen. Ik vind het wel prettig dat haar moeder vlakbij woont. Zelf paste ik ook op vanaf mijn 11e, maar wel dicht in de buurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.