Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat te doen met kilo's druiven....

Man heeft gisteren geplukt, en 2 mega bakken druiven van onze eigen plant op het aanrecht gezet. Nu is hij de hele week weg, en ik heb het ook aardig druk. Vakantie voorbij....

Vrijdag zijn ze vast niet meer oke, de druiven, dus of ik moet er iets mee doen, of ze verdwijnen richting kinderboerderij of vuilnisbak. toch wel jammer van de eigen oogst.

Ze zijn blauw, klein, best zoet, mega sappig, maar met een vrij taai schilletje en prominent aanwezige pitjes. allemaal uit het vuistje opeten gaat hem niet worden. Iemand een geniaal, niet al te arbeidsintensief idee???

Ingrid

Hmmm wel arbeidsintensief vrees ik

Maar ook wel lollig, zo'n ambachtelijk werkje misschien?

http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2008/08/reakties-op-reakties.html

Of, sneller klaar denk ik: druivenjam.

http://www.keukenliefde.nl/druivenjam-rode-port-kaneel/

Vogel

Vogel

26-10-2015 om 14:32

Sap

Reuze simpel: druiven wassen en van ongedierte ontdoen in een bak water, van de tros plukken (kinderen inschakelen, dit kost het meeste tijd) en koken. Daarna zeven en in brandschone flessen doen.

Ik heb het laatste sap vorige week gemaakt, onze druiven worden nu wat rimpelig en schimmelig zo her en der. Ik ben te lui om dat zorgvuldig uit te zoken, dus wat er nu nog hangt is voor de vogels.
Onze druiven hebben ook van die taaie schilletjes, maar daar heb je op deze manier geen last van.
Succes!

mijk

mijk

26-10-2015 om 14:38

met

Ontsappen en met suiker inkoken tot siroop heerlijk!!!!

Mijk

Thursday Next

Thursday Next

26-10-2015 om 14:39

ja sap maken

Ik doe het sap in kleine (1/2 liter) flesjes in de diepvries dan blijft het lang goed. Ik doe er bij het koken ook wel eens gluhwein-kruiden bij en drink het sap dan warm op.
Wij maken er ook wijn van maar daar heb je wat meer spullen voor nodig.

Lucerna

Lucerna

26-10-2015 om 14:45

jam en sap

Toen we nog druiven hadden, hadden we ook altijd van die mega-oogsten. Ik beperkte meestal tot sap en jam. Voor wijn bleken ze niet echt geschikt.

IngridT

IngridT

26-10-2015 om 15:13 Topicstarter

Oke...dank.

Jam dan maar denk ik. Even geleidelijker halen en dan maar aan de slag.Ben benieuwd.....

Dank voor de tips!!

Ingrid (alleen net vanmorgen alle glas in de glasbak gemikt......ggggrrrrr!!! Hoe los ik dat nou weer op......)

Fransien

Fransien

26-10-2015 om 18:15

rijst met druivensaus

Wel arbeidsintensief maar ook lekker met een wat taaiere schil:

rijst koken op de normale manier
lekker stukje vlees erbij, ik neem meestal varkensschnitzel, maar gebakken paddestoelen zijn ook heerlijk

druivensaus:
1 flinke tros (ong 1 kg) druiven halveren en ontpitten
roux maken van 50 gr boter en 50 gr bloem, ong 750 - 1000 ml bouillon (kip of rund, rund wat minder sterk maken)
wat witte peper naar smaak
druiven erin en doorwarmen, niet meer laten koken.

Je krijgt een flinke hoeveelheid saus die zelf niet zo dik is, wel vol zit met druiven.

Ingridt

Xenos verkoopt momenteel jam- en weckpotten voor zover ik weet. En Dille & Kamille heeft dat soort dingen altijd, maar die winkels zijn wat minder dik gezaaid.

Ik spaar altijd lege jampotten, niet voor de druiven trouwens, want ik heb wel een druivenplant maar de eerste vrucht moet ik nog ontdekken.

Maar ik zou inderdaad ook een flink deel tot sap of saus koken. En je dan voor volgend jaar in de kunst van het wijnmaken verdiepen.

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

27-10-2015 om 08:51

wat ik zou doen is

gewoon vrienden, buren, collega's en familieleden ermee verrassen en zeggen dat als zij iets over hebben ik graag iets terug zie

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2015 om 09:20

In de koelkast

Het is geloof ik niet volgens de regels, maar ik bewaar druiven in de koelkast en daar blijven ze verrassend lang goed.

Ik zou een deel lekker opeten en inderdaad de rest tot saus of jam verwerken.

Lucerna

Lucerna

27-10-2015 om 10:53

O ja Jamie

Dat ook inderdaad. In deze tijd in plaats van een bloemetje of fles wijn een flinke mand druiven cadeau geven als je op bezoek gaat

IngridT

IngridT

27-10-2015 om 18:26 Topicstarter

Zo.

5 potten jam gemaakt. Potten idd bij de xenos. Eigenlijk was t een werkje van niks, vooral omdat de druiven echt bijna moeiteloos vsn de trosjes afrolden.

Morgen zal ik verslag doen of ie ook lekker is. Heb er kaneel door gedaan, a la recept van anneque, en wat citroen. Geen port. Het rook heerlijk.......

Ingrid

Vogel

Vogel

28-10-2015 om 11:24

Klinkt goed

Als het zo simpel is durf ik dat volgend jaar ook wel aan. Ik wacht nog even op je proof of the pudding Ingrid.

jam maken is zo simpel als wat

Er wordt, vind ik, nog wel eens wat moeilijk gedaan over jam maken: je moet beslist alleen maar het allerbeste, gaafste en rijpste fruit hebben, en je moet alle potten uitkoken met soda en je moet het mengsel heel lang laten pruttelen en dn een druppeltje testen op een schoteltje of het wel stolt, en weet ik wat nog meer.

Ik doe het al sinds jaar en dag zo: tweedehandsjampotten en hun deksels in de afwasmachine schoonmaken. Jam maken met welk fruit dan ook - beschimmelde exemplaren er uiteraard uitvissen, maar een deukje hier en daar of een minder fraai exemplaar hindert echt niet (wie alleen perfect gave zelfgeplukte bramen wil gebruiken houdt een vingerhoedje jam over).
En dan Geleisuiker Speciaal van Van Gilse. Daarmee gebruik je 500 g suiker op 1250 g jam, veel fruitiger dan de klassieke 1 op 1 verhouding (met dank aan de extra pectine) en jam op die manier is bij mij nog nooit mislukt. Gewoon de aangegeven tijd laten pruttelen, en niks druppels op schoteltjes testen etc.
Potten afvullen met de hete jam, deksel goed dichtdraaien, ondersteboven wegzetten, en na een tijdje omkeren. Op enig moment hoor je allemaal plopjes: dat zijn de potten die vacuum trekken doordat de resterende lucht erin door afkoeling krimpt. De jam blijft, hoewel halfzoet, ook buiten de koelkast een jaar goed zolang de pot maar niet is aangebroken (aangebroken potten wel in de koelkast bewaren want halfzoete jam schimmelt sneller)

Het kost even wat tijd, maar moeilijk is het echt niet, en het resultaat is, in elk geval bij bramen en aardbeien, ontzettend lekker.
Dit jaar aardbeien, hopelijk volgend jaar weer bramen, als ik er op tijd op uit kan om te plukken...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.