Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zus

Zus

06-05-2013 om 18:27

Wat regelen na overlijden moeder?

Mijn moeder is een aantal weken geleden overleden. Mijn vader heeft, mede op verzoek van mijn moeder, de hele administratie aan mij overgedragen. Ik heb een verzekering gebeld om afte zeggen, de bieb en ING. Maar waarvoor moet ik nog meer actie ondernemen? Moet AOW bijvoorbeeld ingelicht worden of gaat dat automatisch via gemeente? Pensioen ging vanzelf, belasting ook. Waar moet ik nog rekening mee houden?
Nog een vraag: mijn vader is mijn moeder's tweede man, mijn biologische vader wasmal overleden toe ik 5 was. Maar mijn stiefvader heeft ons nooit officieel geadopteerd. Moet ik daar nog iets voor regelen? Als hij komt te overlijden, wat zijn dan onze rechten, als stiefkinderen zijnde?
Ik hoop dat jullie mij kunne helpen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

06-05-2013 om 21:01

Erfenis

Ik wee tniet wat je moeder heeft geregeld qua testament. Maar ik zou er rekening mee houden dat de kinderen alles erven. Dat brengt je 'vader' mogelijk in problemen (zeker als er sprake is van een koophuis).

Qua erfenis zitten er waarschijnlijk als erkend stiefkind voordelen als je gaat erven van je vader. Anders gaan spullen naar zijn familie. En dat kunnen ook spullen zijn met emotionele waarde (foto's, sieraden, gebruiksvoorwerpen die bij je ouders horen, een mooi kastje, etc).

Als er een auto op naam van je moeder staat mag daar helemaal niet in gereden worden. Ook niet als je moeder die auto verzekerd heeft (had). Je moet de auto dan eerst op een andere naam worden gezet.

Is er geen website waar je automatisch een aantal zaken kunt stopzetten?

Sawo

Sawo

07-05-2013 om 09:38

Boekje

Allereerst gecondoleerd met je verlies

Wij kregen een boekje via de bank waarin alles beschreven stond. Kijk maar eens hier:

http://www.rabobank.nl/particulieren/advies/uw_partner/overlijden/regelen_na_overlijden.

http://www.wijzeringeldzaken.nl/levensfasen/overlijden.aspx

Van stiefouders heb ik verder geen verstand. maak een afspraak met de notaris om het uit te laten leggen.

Jacquel

Jacquel

07-05-2013 om 09:44

Googlen

Via Google vond ik meteen www.opzegdienst.nl, waar je allerlei dingen kunt opzeggen of op jouw naam laten zetten.

Toen mijn moeder overleed kreeg ik van de begrafenisondernemer een boekje met allerlei praktische tips. Dergelijke tips kun je ook via Google vinden, vaak op de sites van begrafenisondernemers.

Zoek ook uit of je een akte van erfrecht nodig hebt. Die kan duur zijn en heb je niet altijd nodig om de erfenis te regelen.

Heel veel sterkte toegewenst.

Zus

In deze situatie met stiefkinderen, maak een afspraak met de notaris, met je vader erbij, om je exact te laten vertellen hoe eea zit. Wij kunnen hier alleen misschienen en eventuelen en het zou kunnen, sprak zij uit ervaring. Sterkte. Op dit soort extra uitzoekwerk zit je niet te wachten, maar je kunt het beter maar zsm regelen.

Zus

Zus

07-05-2013 om 12:32

Bedankt

Ja, een notaris is een goed idee, daar ga ik deze week een afspraak mee maken. Mijn vader heeft een huurwoning, weinig geld, geen auto, dus wat erfenis betreft gaat het mij vooral om de spullen met emotionele waarde. Mijn vader heeft wel een broer, maar die heeft hij in geen 20 jaar meer gesproken. Ik begrijp dat deze dan wel opgesnord wordt als mijn vader komt te overlijden, maar daar zitten wij, stiefkinderen, helemaal niet op te wachten.
Bedankt voor jullie tips en input.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.