Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

20-09-2011 om 14:18

Wat moet je regelen als je kind 18 wordt?

Tja... hoort dit bij 'Puberteit' of bij 'Jongvolwassenen'... valt er zo lekker tussen in.. dus daarom maar hier, hier komen mede-ouders met kinderen van alle leeftijden..

Dus daarom hier mijn vraag. Mijn oudste wordt begin volgend jaar 18. Hij gaat dit schooljaar eindexamen middelbare school doen en daarna aan een (MBO) vervolgopleiding beginnen. Hij wil dolgraag treinmachinist worden, dus we hopen op de NS..

Ik vraag me af of ik al iets moet gaan regelen vwb aanvragen van studiefinanciering of zo, want de kinderbijslag gaat volgens mij vervallen na zijn verjaardag. En hoe zit dat met ziekenfonds en zo? Hij is nu gratis mee verzekerd met mijn (collectieve) polis. In zoverre dat relevant is; zijn vader en ik zijn gescheiden, zoon woont bij mij en ik ontvang geen alimentatie.

Wie helpt me op weg?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

20-09-2011 om 15:00

Toevallig

hoorde ik van de week van een collega, dat zij een brief had gekregen (van de gemeente?, overheid?), waarin een aantal zaken op een rijtje staan.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 15:39

Van alles

Volgens mij vraag je studiefinanciering aan via Duo, zodra je ingeschreven bent op een opleiding. Dus niet nu al. Je kind moet een eigen polis hebben voor een ziektekostenverzekering, en hij kan een zorgtoeslag aanvragen bij de belastingdienst. Dat dekt voor een groot deel de lading.

Tips

Tot mijn grote schrik kwam ik er onlangs achter dat zoonlief (bijna 20) geen WA-verzekering heeft. Een telefoontje aan mijn verzekeringsmaatschappij leerde me dat hij nog steeds met mij is meeverzekerd, omdat hij nog thuis woont. Ik weet niet hoe dit bij andere verzekeringsmaatschappijen is geregeld.

En een uitvaartverzekering: Op zijn 18e was hij niet langer met mij meeverzekerd en is zonder kennisgeving van mijn polis verwijderd. Daar kwam ik ruim een jaar later achter. Ik heb hem direct laten verzekeren, maar ik heb begrepen dat het veel slimmer is om je kind voor de 18e verjaardag aan te melden voor een eigen verzekering. Als hij nu komt te overlijden (hangt af van de manier waarop), dan krijg ik slechts de totnutoe betaalde premies terug.

Lynna

Lynna

20-09-2011 om 22:10

Ziektekosten toch niet altijd?

Op mijn polis (van IZZ) staat dat een studerend kind tot zijn 30e meeverzekerd is. Hier hoor ik alsmaar dat 18-jarigen premie moeten gaan betalen. Zijn ze dan niet bij elke verzekering meeverzekerd?

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 06:37

Lynna

Nee hoor, mijn zoon kreeg zelfs een brief van mijn verzekering dat hij nu zelf een verzekering moest gaan regelen. Hij woont thuis en studeert.

18 jaar = premie

Iedereen moet premie betalen zodra hij/zij 18 jaar wordt. Ook al mag een kind meeverzekerd blijven tot 30 jaar. Die premie wordt dan overigens betaald door ouders, kind wat 18 is geworden of eventueel de werkgever van een van de ouders. Als er sprake is van een collectieve zorgverzekering.

Lynna

Lynna

21-09-2011 om 16:25

Dumbledore

Dat is een tegenvaller! Ik ging er vanuit dat hij dus geen premie hoefde te betalen.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maandje geleden

Heb ik een draadje geopend in de Jongvolwassenen, daar staan nog veel tips in, over stifi, zorgtoeslag ed. De mijne is nu drie weken 18.

evy

evy

25-09-2011 om 09:02

Huis

Ik ga mijn kinderen als ze 18 zijn ook naar huisvesting sturen. Je mag je dan inschrijven en als je op jezelf wil gaan wonen dan sta je al een paar jaar ingeschreven.
Het kost wel wat per jaar maar dat is niet zo veel.

Gr Evy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.