Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mea Proefrok

Mea Proefrok

10-08-2012 om 09:55

Wat moet ik met drie courgettes?

Een vriendin heeft een moestuin en weet zich geen raad met alle rijpe courgettes. Nu liggen er dus drie enorme groene gevallen bij ons op de keukentafel. Wat moet ik ermee? Soep valt af, hebben we te vaak gegeten de laatste tijd. Iemand een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vullen?

Je kunt ze vullen, vind ik erg lekker In de lengte doormidden snijden, vruchtvlees eruit halen en in stukjes snijden en vullen met mengsel van vruchtvlees, pijnboompitjes, creme fraiche, dan geraspte kaas erover en in de oven.
Gewoon in plakjes in een ovenschaal en geraspte kaas erover is ook erg lekker.

Courgettespaghetti

Snij ze in dunne reepjes (alsof het spaghetti is) en laat ze een minuutje mee sudderen in de rode saus. Erg lekker!
Groet,
Miriam Lavell

Lasagne

Ik heb er gister 2 met de staafmixer gesmoesjt samen met 2 tonaten en knoflook en dit bij de lasagnesaus gedaan. Beviel me veel beter san die eeuwige schijfjes/blokjes courgette

ishtar

ishtar

10-08-2012 om 11:01

Ook in de lasagne

ik heb er gisteren een in de lasagne verstopt (men houdt hier niet van courgette) eerst bakken met een uitje en knoflook, daarna blenderen met een paprika en wat tomaten. Was erg lekker.
Van een collega-moestuinier kreeg ik de tip om er een prutje van te maken wat je dan weer kan invriezen en als basis voor soep gebruiken. Heel simpel, ook met een uitje en knoflook bakken, door de blender halen en invriezen. (geen water toevoegen, dat doe je dan pas als je het ontdooit om te gebruiken.

mix

mix

10-08-2012 om 11:09

Hier

snijd ik ze altijd in schijfjes/blokjes en vries ze in boterhamzakjes in tot ik ze nodig heb

Mea Proefrok

Mea Proefrok

10-08-2012 om 11:12

O lekker

Dat klinkt allemaal heerlijk! Dat vullen ga ik proberen, Minna, ik heb toevallig nog pijnboompitjes liggen. Warm brood erbij en misschien nog een tartaartje ofzo.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-08-2012 om 11:38

Door de pindasaus

Courgette heeft geen uitgesproken smaak of kleur en ik blender de groente altijd door de pindasaus zodat mijn groentehatende dochter toch haar vitamientjes binnenkrijgt.

Courgettesalade: in schijfjes snijden (kan met de kaasschaaf) als ware het komkommer. Kan rauw of geblancheerd. Is ook prima te bewaren, je kunt dus een salade voor meerdere dagen maken.

Pastasaus

Hier favoriet en erg makkelijk: uitje en knoflook bakken, courgettes meebakken, beetje bouillonpoeder en peper erbij, laagje water en dan gaar sudderen. Als de courgettes gaar zijn Boursin cuisine erdoor, met de staafmixer een saus van maken. Door de pasta roeren, geraspte kaas + eventueel geroosterde pijnboompitjes erbij. Lekker hoor. Ik doe er meestal volkoren pasta bij. Vlees erbij is niet nodig.

Mover

Mover

10-08-2012 om 13:32

Salade variant

Met de kaasschaaf plakjes schaven. Goede olijfolie eroverheen gieten. Garneren met goede feta en zwarte olijven. (Evt. nog wat peper/zout).
Jammie!!

marinade

marinade

10-08-2012 om 15:05

Ovenschotel

Om en om dunne plakjes courgette en tomaat, knoflook, zout, peper en flink olijfolie. Dan in een oven van 150 graden een uurtje laten staan, het carameliseert dan een beetje. Erg lekker!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Abel

Abel

10-08-2012 om 15:35

Grillen

ik bak ze vaak even in de grillpan; dunnen plakken snijden en een beetje olie erop en dan aan beide kanten even in de pan, tot ze van die mooie bruine strepen hebben. Dan af laten koelen, beetje peper en zou erop en op de couscous bijvoorbeeld. (met gegrilde paprika, evt een tomaatje en wat feta hier een veelgemaakte zomermaaltijd)

Courgettekoekjes

Hier bij de kinderen hevig gewaardeerd: gewoon pannekoekbeslag maken zoals je dat altijd doet, maar dan iets dikker, de courgette fijn raspen en met wat zout erdoor laten uitlekken in een zeef. Na goed uitlekken de courgette door het beslag roeren en pannekoekjes bakken.

Merel

Merel

10-08-2012 om 19:00

Dit is lekker

Ik vind courgette zelf het lekkerst als je ze in stukjes snijdt (soort van langwerpige slierten 1cm dik) en dan in de oven leggen. Op bakpapier of een ingevette bakplaat, zout en olie er over en dan heerlijk laten bakken, ze worden dan knapperig en bruinig (beetje maar hoor, niet zwart laten worden) en dan op een schaal opdienen als bijgerechtje. Ze zijn dan dus lekker knapperig.

Merel

Merel

10-08-2012 om 19:21

Nog wat receptjes:

Hierbij nog wat receptjes: http://pinterest.com/search/boards/?q=zucchini

Guinevere

Guinevere

10-08-2012 om 21:45

Cake

Iets heel anders: probeer eens een courgettecake. A la worteltjestaart, maar dan anders he.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

11-08-2012 om 19:07

Statusrapport

De gevulde courgettes waren lekker. De volgende keer gooi ik er naast courgette/pijnboompitten/creme fraiche/strooikaas ook wat harissa ofzo door, ze waren wat flauw (kindvriendelijk, zei onze gast heel aardig, hahaha). Heb er rijst bij gemaakt en een tomatensalade met alleen tomaten en vinaigrette. Prima! Volgende keer ga ik die pannenkoekjes proberen.
Wel verbazingwekkend hoe vindingrijk jullie allemaal zijn met zo'n saaie groente, geweldig!

Flauw

Mooi dat het lekker was! Klopt wel dat het wat flauw kan zijn, ik vind juist die pure smaken wel lekker, maar gebruik ook wel een vrij pittige/smaakvolle kaas. Italiaanse kruiden passen er ook goed bij.

Gegrilde courgette

Ik grill de courgette in een grillpan tot ze mooie streepjes krijgen. Daarna doe ik ze direct in een schaal met een dressing van olijfolie, veel citroensap en blaadjes verse munt, peper en zout. Aflaten koelen en lekker als bijgerecht. Als je veel maakt zou je het in een pot in de koelkast makkelijk nog een paar dagen kunnen bewaren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

En zoetzuur ingemaakt

Dit recept heb ik ooit ergens opgevist en één keer zelf gemaakt. Best lekker en wel handig als je veel courgettes hebt, dan hoef je niet een week lang courgette te eten
Zoetzure Courgettes
• 1 kg courgettes (schoongemaakt gewicht)
• 2 uien
• 3 el zout
• 500 ml natuurazijn
• 300 g suiker
• 2 tl kurkuma (geelwortel of koenjit)
• 3 tl mosterdzaad
• Jampotjes, of weckpotten
Voorbereiding
Was de courgettes, snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Maak de uien schoon en snijd ze in ringen. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Laat het geheel enkele uren staan.
Bereidingswijze
Schep de groentes in een vergiet, spoel ze goed af en laat ze uitlekken. Breng in een grote pan de overige ingrediënten aan de kook. Laat dit mengsel enkele minuten doorkoken en voeg de courgettes en de uien toe. Breng alles weer aan de kook en laat ongeveer vijf minuten koken. Schep de groentes over in schone jampotjes, vul de potten tot de rand met het hete kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potjes ondersteboven en laat ze afkoelen.
Het zoetzuur is het lekkerst als je het minimaal drie weken laat intrekken.
Erg smakelijk als bijgerecht bij oosterse gerechten of op brood bij (oude) kaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.