Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

20-09-2011 om 13:10

Wat kost een poes per maand aan onderhoud?

Wij kunnen een poes overnemen van iemand.
Nu zitten we ons te verdiepen in wat dat kost.
Hoeveel ben je kwijt aan een poes per maand? (voer etc.) en zijn er nog dingen waar we op moeten letten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan goedkoop of duur....

Leuk! Een kat! Wij hebben er 2, maar ik reken het wel even terug...

Eten: die van ons eten (dure) brokjes van de dierenwinkel. 1 kat eet denk ik per maand ongeveer 1 zak van 15 euro leeg. Maar dat kan natuurlijk goedkoper. Ik heb wel het idee dat ze van de dure brokken minder eten dan van goedkoop blikvoer, dus misschien is goedkoop qua eten ook wel weer duurkoop. Brokken zijn sowieso beter voor je kat & plezieriger in gebruik (geen aangekoekte etensbakjes, gaat niet stinken, kun je rustig langer laten staan...)

Kattenbak(vulling): geen idee of de kat naar buiten gaat, maar wij hebben een bak staan voor 's nachts en zo. Met van die vulling waarvan elk palsje een klontje vormt dat je eruit kunt scheppen. Ik doe maaaaanden met een zak vulling van een 10tje, maar als je kat al zijn behoeften op de bak doet zal het er wat sneller doorgaan.

Dierenarts...tja. Dat blijft gokken. Als je je kad ieder jaar laat inenten tegen niesziekte etc en een chack up laat doen dan kost dat een paar tientjes. idem voor af en toe vlooienspul of een wormenkuurtje.

Pension...wie zorgt er voor de kat als je op vakantie gaat? Als het de buurvrouw is kost het misschien een lekkere fles wijn, maar een pension is natuurlijk duuurder.

Marie

Marie

20-09-2011 om 13:26

Uitzending rekenkamer

Hallo
Dit hebben ze bij de Rekenkamer ook al eens berekend:
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/2011/afleveringen/18-02-2011/
Misschien leuk om die uitzending te bekijken?
succes

Merel

Merel

20-09-2011 om 13:27

Ligt eraan

ik koop voor mijn ene poes whiskas zakjes, er zitten 12 in een pak van iets van 5 euro (weet even niet precies) en de poes eet 2 tot 3 zakjes per dag. En een keer in de 6 weken krijg ze vlooiendruppeltjes. (frontlinecombo; 6 euro per keer) Voor de kattenbak kopen we de goedkoopste korrels en die zijn iets van 1,50 per grote zak.
De andere poes moet sinds een jaar speciaal voer. Dit kost 28 euro per 3 kilo, maar die poes eet heel weinig, dus daar doe ik behoorlijk lang mee.
Mijn vriendin koopt allerlei verschillende merken voer, iedere keer wat er in de aanbieding is, de kat van haar is dat gewend, of is gewoon niet kieskeurig want die eet alles wat ze hem voorzet..

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2011 om 13:59

Ingrid

Ik kan het niet laten, brokken zijn niet beter voor je kat, dierenartsen doen je dat graag geloven, de waarheid ligt genuanceerder.....
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=26&t=78016

Hier

een poes van 14 jaar, ze krijgt sensitive brokjes (want allergisch) en die koop ik gewoon in de supermarkt a 4 euro per zak, ik denk dat we 1 zak per maand gebruiken. Verder 2x per jaar naar de dierenarts, tandsteen wegkrabben en antivlooienprik, soms een anti katten ziekte cocktailtje. Ik denk dat ik 100 euro per jaar aan de dierenarts kwijt ben. Eens per week krijgt ze een zakje of bakje sheba, niet meer want dan gaat ze overgeven. Verder in de winter heeft ze een kattenbak met vulling, ik ga nu overstappen op siliconenvulling, heb net een gratis zak gekregen van de buurvrouw om uit te proberen, ik heb mij nog niet verdiept in de kosten. Iig doe ik dit voor mezelf want ik moet vreselijk niezen van de houten korrels, de klei korrels vind ik ook niet prettig en de strokorrels verkopen ze niet meer hier in de buurt.

Ik verwacht dat de dierenartskosten gaan stijgen nu ze zo oud aan het worden is. Verder geen kosten.

jippa

jippa

20-09-2011 om 17:36

Net als bij mensen...

Als ze jong zijn valt het vaak wel mee, de kosten komen in de laatste jaren voor de dood, althans dat is bij onze katten het geval (geweest).
Er bestaan ook verzekeringen, heb ik me niet in verdiept. Maar het is nou eenmaal zo bij de dierenarts tikt de teller lekker door. Hangt ook wel een beetje van de vraag af of je met elk wissewasje naar de praktijk gaat. Ooit deed ik dat, maar ik werd gek van de antobioticakuren voor abcessen en zo (gevolg van vechten in de buurt), dus toen ben ik ook huis-tuin en keukenoplossingen gaan zoeken en dat scheelde veel geld.

Lol linzel....

een 2 kilozak van 15 euro....die gaat met 2 katten in ruim 2 weken op schat ik zo in, dus voor 1 kat zou dat een week of 5 zijn...da's (even uitrekenen....) 57 gram per dag. Ha! Klopt aardig toch?

Ingrid

Rosase

Rosase

21-09-2011 om 15:17

Niet veel

Totdat de gebreken komen.

Een van die twee van ons moet nu op speciaal voer van de dierenarts ivm nierproblemen. Dat kan met zakjes vleesvoer (2 zakjes per dag à 1 euro per stuk) of met brokjes. Volgens onze dierenarts zijn de brokjes net zo goed als de zakjes met vlees. En een stuk goedkoper. Een zak kost denk ik 15 euro en daar doen we een maand mee ofzo (niet precies berekend, grove inschatting tot nu toe).
Alleen houdt onze kat helaas meer van vleesvoer dan van brokjes. Zal dus wel uitdraaien op 1 zakje en brokjes en dan kom je op zo'n 40 euro in de maand uit. En daar bovenop nog dierenartsbezoeken, inentingen, en wat losse onderhoudsspullen.

De ander kost denk ik zo'n 10 euro in de maand. Doet een paar dagen met een blik van van de supermarkt en dan 's avonds nog wat brokjes, dat gaat ons de kop niet kosten, dus.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2011 om 18:09

Rosase

Mag het ook niet gewoon vlees zijn, afgewisseld met die brokjes? Juist nierklantjes hebben veel vocht nodig, en dat haal je niet uit brokken.

Rosase

Rosase

21-09-2011 om 23:26

Nee

Denk van niet eigenlijk. De brokjes zijn aangepast op slechter werkenden nieren. En dat water drinkt ze erbij. En het was specifiek niet de bedoeling dat ze nog iets anders zou eten (zei de dierenarts).

Moet zeggen dat het wel beter gaat en dat ze ook redelijk wat drinkt.

Maar ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen bij de dierenarts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.