Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat kost een eigen pony?

even om te weten wat het nu allemaal zo'n beetje kost en qua tijd vraagt. Dochter is bijna 10, rijdt 1 keer per week, doet aan wedstrijdjes mee, wil het liefste de hele dag in de manege zijn om pony's te borstelen, naar de wei te brengen etc. Er is hier in de buurt (kort ritje met de fiets) een wei met stalling, ik zal eens bellen wat zoiets nou kost. Moet je wel zelf uitmesten.

Als ze over een aantal jaar nog steeds zo enthousiast is sta ik wel open voor een eigen pony (of bijrijdster worden).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een boel

Laten we eens beginnen met 500 euro in de maand.
Dat is stalling, dierenarts, hoefsmid, verzorgingsproducten, harnachement.
Dat wordt duurder als er kwaaltjes zijn, wedstrijden gereden moeten worden (huur of aanschaf trailer) en je dat zelf uitmesten toch een beetje tegenvalt.
Dan moet er natuurlijk ook nog les gevolgd worden.
Leuke hobby, maar niet goedkoop.
De belangrijkste afweging om het niet te doen op dit moment vind ik een andere: paarden en pony's zijn niks meer waard. Aan de straatstenen niet kwijt te raken. Dat is handig als je wilt kopen, maar als je wilt verkopen vormt dat een huizenhoog probleem.
Voor de gemiddelde pony wacht het slachthuis.
En dat is al vrij snel, want ze stopt er mee voordat ze 15 is, of ze gaat juist fanatiek door, maar dan moet er tegen die tijd een paard komen.
De tussenstap 'pony' zou een pijnlijke kunnen worden.
Groet,
Miriam Lavell

Jillian

Jillian

14-12-2012 om 12:57

Veel

Een pony in aanschaf hoeft niet duur te zijn maar als je een beetje redelijke rijpony wilt die die al goed ingereden is dan zit je zo op een paar duizend euro.

Stalling is vaak het goedkoopst bij een boer die wat ruimte over heeft. Bij een manege/pensionstal is het duurder. Prijzen kunnen enorm uiteen lopen maar het scheelt natuurlijk ook wat de prijs inzet.
Bij de boer om de hoek de pony zitten zal in de praktijk meestal inhouden dat je alles zelf moet aanschaffen en moet regelen dus uitmesten, voeren, weide mestvrij houden, zelf voer kopen en daarnaast soms ook zelf hooi en stro aanschaffen. Hoe duurder de stalling hoe meer er bij inzit waardoor je aan tijd wint.Een en ander hangt dus af van hoeveel tijd je er aan wilt besteden.

Vergeet ook niet de kosten van de hoefsmit (elke 6-8 weken bekappen en beslaan en de dierenarts (jaarlijke injecties, wormenkuren)

Daarnaast komen dan uiteraard nog de kosten voor lidmaatschap van de ponyclub of manege lessen met de pony.

Wil ze ook wedstrijden rijden dan zit je natuurlijk met inschrijfgeld, vervoerskosten (trailer huren of kopen) en de tijd die het kost.

Zit er bij die stalling een buitenbak of binnenbak? Kan je van daaruit makkelijk het bos inrijden? Ook belangrijke dingen. Is er geen mogelijkheid om te rijden bij de stalling zal ze dus elke keer eerst naar de manege moeten rijden.

Hoe gaat dat als jullie op vakantie zijn? In maneges/pensionstallingen is er vaak de mogelijkheid dat de stalling de verzorging kan doen (tegen vergoeding). Bij een boer zal je zelf iemand moeten regelen tenzij de boer dat wil doen.

Als je alle verzorging zelf doet dan zal je toch elke dag twee keer naar de stal moeten om te voeren en te checken of ze er goed bij staan. Daar komt dan nog bij 1x per week gemiddeld uitmesten, stal schoonmaken en weiland schoonhouden. Daar ben je dus elke week ook weer een paar uur mee bezig.

Rijden en verzorging neemt ook zo een paar uur in beslag en regelmatig rijden is noodzakelijk bij een rijpony. Wil je een keer een aantal weken niet rijden dan kan dat mits de pony wel weidegang heeft en je het rijden daarna weer rustig op zal bouwen. 3x per week rijden is toch wel nodig om er een beetje vaart in te houden en vaker als ze wedstrijden wil rijden.

Dan komen alle sporadische verzorgingsdingen er nog bij (hoefsmit bezoek bijvoorbeeld) en verder is er natuurlijk constant wat aan de hand. Dan vriest het weer en werkt de automatische waterbak niet, dan is het zomer en heeft de pony last van vliegen en helpen alle zalfjes niet.... het is wat dat betreft natuurlijk weer een hele zorg.

Al met al schat ik dat als de verzorging/berijding en stalonderhoud helemaal zelf wilt doen je zo 10 uur per week kwijt bent maar uiteraard zal dit enorm per persoon verschillen.

Bedragen zijn echt heel erg afhankelijk van de stalling maar bereken van te voren vooral goed door wat je allemaal bij de stalling krijgt en wat je zelf extra moet aanschaffen aan voer/spullen en dergelijke.

Al met al zit je zo op een paar honderd per maand. Ik aarzel wel om bedragen te noemen omdat het echt enorm kan verschillen.

Kortom het kost veel tijd en geld. Zoals zoveel hobbies is het een oneindige put waar je altijd meer kwijt aan kan zijn maar ja je krijgt dat weer dubbel en dwars terug in plezier.

Het is echter wel ontzettend leuk en het geld dubbel en dwars waard!

Jillian

Jillian

14-12-2012 om 13:01

Ik zou bij een 12/13 jarige inderdaad eerder kiezen voor een grote pony die ze als volwassene ook kan berijden (Fjord, Haflinger, IJslander of elke andere D/E pony die een beetje redelijk groot uitvalt) of voor een (klein) paard.
Nadeel van een paard is weer dat deze vaak duurder zijn in onderhoud aangezien de meeste stallingen meer vragen voor een paard dan een pony.
Ook zijn paarden gemiddeld genomen wat minder robuust dan ponies dus eerder kans op dierenartskosten. Maar dat is natuurlijk maar een gemiddelde.
Daarnaast mag je met een paard niet bij ponyclub wedstrijden meerijden wat ook jammer kan zijn.

Marie

Marie

14-12-2012 om 13:07

Bok.nl

Hoi
Je kunt ook even kijken op www.bokt.nl - daar kun je ook veel informatie vandaan halen.
Onze dochter zou ook graag een eigen pony/paard willen, maar dat is gewoon boven ons budget. Zelfs in een stalling met zelf mesten etc. kost het al iets van € 250,-- p/m.
En dan nog de verplichting dat je er ELKE dag naar toe moet! Dat is vaak wel even leuk, maar als het koud en nat is? Kan je dochter dat overzien?
Wat je evt. ook kan doen is een poosje een pony te leasen bij de manege. Dan kan je dochter vast "oefenen" met hoeveel werk zo'n pony nou eigenlijk is.
En bedenk dat een pony/paard kopen zomaar klaar is, maar dan komt het - dan gaan de kosten lopen!

Manda Rijn

Manda Rijn

14-12-2012 om 13:50 Topicstarter

Hmm

tja dacht ik al, ik zat zelf op circa 300 per maand all in, het beestje moet vooral lekker veel buiten kunnen lopen, dat vind ik dan weer belangrijk.

Mijn dochter is vrij klein, bijna 10 jaar en ze is nu amper 130 cm, veel groter dan 160 zal ze niet worden.

Het zou leuk zijn als we iemand vinden die al een pony heeft hier in de buurt, op die stalling bijvoorbeeld, misschien moet ik eens vragen daar of ze een bijrijdster kunnen gebruiken, dan kan ze wel met die pony bezig zijn en lessen maar hebben we niet de grote last van vakanties, vee arts kosten en ander grootschalig leed als er iets met hem aan de hand is.

P

P

14-12-2012 om 13:54

Samen

Ik zou zoiets samen doen, dus met een vriendin zodat je niet altijd zelf staat uit te mesten en zodat er elke dag iemand kan gaan en zodat je natuurlijk de kosten deelt. Het is natuurlijk niet voor niets dat veel mensen met een eigen paard ook weer iemand hebben die geen paard kunnen betalen maar wel in ruil voor bepaalde dingen dat paard kan berijden.

Manda Rijn

Manda Rijn

14-12-2012 om 14:05 Topicstarter

Dit bijvoorbeeld

ik heb even op die website gekeken die genoemd werd. Dit is volgens mij vlak bij ons in de buurt, makkelijk door een 12 jarige te doen (in weer en wind op de fiets) in ieder geval.

http://www.bokt.nl/markt/ad/93952/pension-stalling-aangeboden-haarlem-noord-direct

dan is het circa 300 per maand en zit voer, uitmesten, paard buiten en weer naar binnen erbij. Geen idee hoe vaak je dan minstens per week er nog mee moet rijden. Als je dat dan samen met een ander meisje kan doen dan lijkt het mij nog wel te doen qua tijd en geld.

Zit ik alleen nog met de kwestie, wat doe je als beestje te oud wordt/ziek is/eigenlijk alleen maar geld kost en er niet meer mee gereden kan worden etc.

straks zit ik dan nog 20 jaar lang zo'n oude lobbes te verzorgen totdat hij het loodje legt ;-( Ik bedoel je doet zo'n beest na jaren lief en leed niet even naar een slager.

Jillian

Jillian

14-12-2012 om 15:47

Manda

Dat ziet er inderdaad best aardig uit. Daar komen dan in elk geval nog de kosten van de hoefsmit, vaccinaties, wormenkuur,verzekering bij. Plus dat je dochter natuurlijk ook wel iets zal willen doen van lessen/ponyclublidmaatschap. Tenslotte is dat een groot deel van de lol. Je kan meestal met een eigen pony bij maneges lessen (en dan betaal je iets minder) of je wordt lid van een ponyclub wat meestal goedkoper is omdat er onderling lessen worden georganiseerd. Daar zitten vaak wel weer wat verplichtingen aan vast met betrekking tot meehelpen voor je dochter maar dat zal ze vast niet erg vinden.

Als je dan rond de 400 per maand rekent dan zit je denk ik wel redelijk goed.

Als er toezicht is op de stal en er gevoerd wordt dan hoef je er in principe niet elke dag heen maar goed het is natuurlijk wel zo dat het eigenlijk alleen waard is om een pony aan te schaffen als je dochter er zo dol op is dat ze graag elke dag langs gaat en dat het haar helemaal niks uitmaakt dat ze er veel tijd kwijt mee is.

Oud worden kunnen ponies, 30 jaar is redelijk gangbaaren 40 is ook geen uitzondering bij de meer robuuste rassen. Paarden worden vaak minder oud. 25 jaar gemiddeld. Dus daar moet je ook rekening mee houden.

Samen met een ander delen kan heel goed gaan maar natuurlijk ook voor dramas zorgen. Zorg dus voor duidelijke afspraken en dan nog is het lastig. Goed back up plan dus. Juridisch gesproken zou ik nooit samen met een ander een paard kopen. Zelf aanschaffen en dan eventueel via een constructie een bijrijdster of verzorger regelen.

Verzorgponies gaat meestal met gesloten beurzen. De verzorgster/verzorger doet een aantal taken en mag in ruil rijden. Van te voren afspraken maken over welke dagen, wat ze er allemaal mee mag doen en dergelijke. Mijn ervaring met jonge verzorgsters is overigens niet heel positief maar er zitten vast hele leuke meisjes bij.

Bijrijdster/bijrijder levert vaker ook een financiele bijdrage aan het onderhoud en gaat meestal ook serieuzer aan de slag met het paard/pony (dus echt trainen en wedstrijden rijden) maar uiteraard kan je in onderling overleg alles vaststellen. Het kan ook met gesloten beurzen.

Poehee

48.000 euro op jaarbasis voor een pony? Of de helft daarvan? Ik had eerlijk geen idee dat er zulke bedragen waren gemoeid met het hebben van een pony.

Als je als kind alleen maar les hebt en een pony verzorgt op de manege, hoeveel ben je dan eigenlijk kwijt?

Chris

Betalen voor bijrijden

Mijn dochter speurt ook heel het internet af voor een verzorgpony, maar vaak genoeg moet je betalen voor bijrijder-zijn.
Voorlopig verzorgt ze 1 dag per week haar vaste verzorgpoony op de manege. Ze is er dan de hele zaterdag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-12-2012 om 20:45

Chrish?

48.000? Waar haal je dat cijfer vandaan? 4.800 lijkt me reëler.

En om je tweede vraagt te beantwoorden: ongeveer 50 euro per maand aan leskosten en nog een klein kapitaaltje voor laarzen, cap en andere onmisbare accessoires. Er zijn goedkopere hobby's te verzinnen.

Ik heb min of meer al eens het zelfde overwogen, voor strakjes. Ik heb vooral ook moeite met de verplichting die je op je neemt. Manege ligt hier niet naast de deur. En okee het is best te fietsen voor dochter, maar in de winter in het donker? Vind ik niet zo'n heel erg goed idee. Maar aan de andere kant zie ik mezelf ook niet iedere dag naar de manege rijden met de auto.

pooh bear

pooh bear

15-12-2012 om 08:32

Leasen

Kan je geen pony leasen op een manege.
De meeste maneges hebben wel een concept waar je een pony de hele week kan berijden de pony blijft van de manege maar jou kind kan er dan de hele week op rijden.
Je betaald een vast bedrag per maand en alle overige kosten zijn voor de manege?
Kan ze ook weer mee stoppen als ze niet meer wil.

Via via

Oudste heeft hier een tijdje een 'verzorgpaard' gehad. Via, via (manege en ruiterclub). En nee dat was voor niks. Toen de eigenaar maar eenmaal overtuigd was van haar 'rijkunsten' mocht ze er ook mee rijden. Dat was een tijdje en zoals Miriam al aangaf had ze er genoeg van toen ze (denk ik) 14 was....Nu is het enige dat ze nog met paarden doet tijdens vakanties 'oppassen' en berijden van paarden. Daar krijgt ze wel voor betaald.
Ik ben blij dat we toen geen paard hebben aangeschaft. De mogelijkheid was er wel...er was hier vlakbij een weiland (met schuurtje)te huur...
groeten albana

De mijne werd 24

Ik ben blij dat je 'm voelt Manda. Dat is het dilemma dus, die lobbes die je jarenlang met je meesleept en niet naar de slacht wilt brengen.
De mijne hadden we zelf gefokt. Haar moeder stierf een aantal jaren later een gruwelijke en onbegrijpelijke dood, maar zij bleef meegaan. Niet als rijpony voor mij, want ik was te groot inmiddels.
Ik had een karretje gekocht.
Mijn zusje heeft haar nog gereden. Ze is 3 x meeverhuisd met mijn ouders (heeft zelfs nog even in België gewoond) en vervolgens met mijn zus meegegaan naar haar pensionstal.
Toen die werd verkocht kwam ze bij mij staan. Ik had inmiddels zelf een huis met een beetje grond en een schuurtje.
Mijn kinderen hebben er dus ook nog op gereden.
En de paardenmeisjes. Dat waren er niet veel, maar soms kwam er weer een. Die belde aan (mag ik uw pony verzorgen), werden door mij beoordeeld of ze de verantwoordelijkheid aankonden en konden dan aan de slag.
Dat is ook een optie voor je dochter.
Mijn pony is een mooie herinnering. Die gun ik iedereen van harte. Maar dan moet je wel het huis hebben dat daarbij past.
Of, en dat kwam bij ons later wel, je koopt (of fokt) ze met een wat zakelijker insteek. Dat betekent ook dat je er geen last van hebt als het leven eindigt in het slachthuis.
Zo is het paard van mijn ouders geëindigd.
Groet,
Miriam Lavell

Manda Rijn

Manda Rijn

15-12-2012 om 11:33 Topicstarter

dat is het grootste dilemma denk ik, als ik even de rekeningen van de veearts buiten beschouwing laat, (ik ben in staat geweest om met een dwerghamster naar de nachtkliniek in Amsterdam te gaan, al zou ik dat nu niet meer doen , WAT doe je met Pony als hij/zij bejaard wordt ?

nee, daarom alleen al is het een te langdurige 'hobby'.

Ik zie dat er nu pony's gratis op marktplaats aangeboden staan (mijn man had al een stukje uit de nrc geciteerd toen ik gisteravond het plan bij hem lanceerde), dat geeft natuurlijk al het probleem aan.

shit.

Het lijkt mij gewoon erg gezellig, zo'n oer trouwen tamme lobbes, maatje welsh, gezellig in de wei, met de fiets ernaar toe, beetje borstelen, stukje rijden, keertje in de straat laten zien met trotse dochters erop. Of zo'n kleine dikke shetlander, gezellig achter een karretje mee naar school.

fantasie is het dus. Al weet ik dat dochter er gek mee zou zijn en oertrouw dagelijks er naar toe zou fietsen.

Hoe wij het deden

Ons paard is heel oud geworden en heeft jaren van zijn pensioen genoten. Hij stond op een pensionstal waar hij dagelijks met zijn eigen groepje de wei opging. Mijn zus en ik gingen regelmatig langs om te borstelen en te wandelen maar de laatste jaren wilde hij eigenlijk niet meer van zijn kudde weg. Dus zijn we gestopt met het wandelen. Hij werd daar goed verzorgd en had het erg naar zijn zin. Wij betaalden meen ik 250 euro per maand. Paard heeft zeker 15 jaar pensioen gehad, tijd die wij niet meer actief met hem waren. Bij ons was echter de afspraak dat we zodra we een baan hadden, mee betaalden. Dat maakte het financieel een stuk beter te overzien. Intussen waren onze ouders ook gescheiden en betaalden we met 4 gezinnen voor het plezier dat we al die jaren van hem gehad hadden.

Dus manda, het hoeft misschien niet bij dromen te blijven? Als je een grote pony koopt kan je dochter er tm volwassen mee uit de voeten. En als het beest dan bejaard wordt, is je dochter intussen ook volwassen, zoek je een fijne stal en kan dochter ook haar steentje bijdragen?

Wat ik een lastige tijd vond, was niet zozeer het bejaard zijn van ons paard maar de tijd daarvoor en de "verplichting" dagelijks te moeten rijden. Paard was tijdens mijn puberteit in kracht van zijn leven en toen ik jongens interessant begin te vinden had ik geen zin meer om elke dag met mijn paard bezig te zijn. Zus studeerde ver weg en het verzorgen kwam op mij neer. Dat is met een co-rijder op te lossen bedenk ik me nu. Dat was bij ons geen optie omdat mijn zus het paard niet wilde delen. Lang verhaal kort: het bejaard worden vond ik geen probleem...)

Puck

Puck

15-12-2012 om 15:02

Behalve kosten, hoeveel tijd

De kosten zijn al zo'n beetje beschreven, denk dat je idd snel op 500 euro per maand moet rekenen. Maar behalve de kosten: realiseer je dat je dag in dag uit 365 dagen per jaar ca. 2 uur kwijt bent per dag: uitmesten, verzorgen, rijden, onderhoud van je zaderl/hoofdstel/spullen/dekens etc. Kost echt een heleboel tijd. Evt. kun je een bijrijder zoeken, maar goede zijn niet zo makkelijk te vinden, zeker niet bij kinderen, die zul je vaak toch moeten begeleiden.
Daarbij: als je wedstrijden wilt rijden zul je een trailer moeten aanschaffen of iedere keer huren en je zal een auto moeten hebben waar een trailer achter kan. En je hebt een geldig rijbewijs voor rijden met trailer nodig.
Moedermop: kennelijk vind je het raar dat een bijrijder moet betalen, maar dat hoeft helemaal niet vreemd te zijn. Ligt er wel aan wat er namelijk tegenover staat. Als je bijv. zelf ook de stal ed moet uitmesten dan kan daar rijden tegenover staan, maar veel paarden en pony's staan in pensionstalling en dan hoef je als bijrijder niets in de verzorging te doen. In dat geval is het in mijn ogen niet meer dan normaal dat je een bijdrage levert. Je maakt dan wel gebruik door het paard te rijden en dus lever je een bijdrage in voerkosten, hoefsmid kosten en gebruikskosten van zadel e.d.
Aan het hebben van een eigen paard/pony zitten ontzettend veel haken en ogen, dat is echt wezenlijk anders dan het ontzettend leuk vinden om iedere week 1 of 2 keer een uurtje te rijden. Je hebt ineens wel de verantwoording en zult verstand moeten hebben van voeding en gezondheid van paarden. Juist vanwege alle tijd en die haken en ogen kiezen wij hier thuis bewust niet voor een eigen paard. Jongste en ik zijn gek op paarden dus dat zou best een mogelijkheid zijn. Jongste rijdt nu op de manege en ik ben bijrijder van een privépaard. En hoe leuk ook, als ik haar in de vakantie in afwezigheid van de eigenaar een aantal weken dag in dag uit heb "gedaan" ben ik blij dat ik de zorg weer kan delen.
Als je serieus een pony voor je dochter overweegt zou ik eerst eens minstens een jaar kijken hoe het gaat als ze zelf bijrijdster/verzorger van een pony is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2012 om 17:23

Das een mooi advies puck

Die ga ik onthouden voor als ik ooit overstag ga.

Ik vind 500 euro per maand ook veel geld, maar hee daar krijg je dan ook wel wat voor terug. Die 2 uur per dag, tja dat zie ik niet zitten. Voor dochter niet en voor mezelf ook niet. Zie me iedere avond 2x op en neer rijden naar die manege....

Puck, betalen en uitmesten

ALs er een hele waslijst staat van taken die je moet verrichten èn een behoorlijke prijs die je moet betalen om te kunnen bijrijden vind ik het wel een beetje vreemd ja.

Klopt puck!

Toen oudste van haar 'paardenbevlieging' af was had ze nog wel vriendinnen die wél een paard hadden. En altijd, altijd moesten ze er heen om 'm te verzorgen. Zelfs op zondag en op hun verjaardag en als hier het hele dorp feest viert en tijdens vakanties etc.etc. (Dan moet je verzorging regelen, meestal betaald omdat in vakanties iedereen op vakantie wil of wil werken
In de jaren ná die bevlieging heeft dochter zélfs wel eens hardop gezegd dat ze 'blij' was dat zij geen paard had of had gehad en er nu nog mee zou zitten
groeten albana

Sorry

Nulletje te veel getypt, sorry. 4800 Euro per jaar vind ik een hoop geld voor een hobby, maar goed, als je budget het toelaat.

Ik begrijp dat in dat geval het feit dat zo'n beestje zoveel tijd kost plus de vraag wat je ermee doet als het te oud wordt om te berijden eigenlijk de belangrijkste overwegingen moeten zijn.

Heeft je dochter eigenlijk zelf gevraagd om een eigen pony of heeft ze genoeg aan wat ze nu heeft (1 x per week rijden, verzorging en meedoen aan wedstrijdjes)?

Chris

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-12-2012 om 20:51

Mijn man

heeft in zijn jeugd een pony gehad. Aan huis, dat wel. Maar dat heeft hem zoveel tijd gekost, zijn hele pubertijd zoals hij dat zelf graag overdrijft. Het hele paardrijgebeuren is ook best een klein wereldje en als andere jongens buiten op straat hingen was hij bezig in de stal.Uiteindelijk is de pony verkocht en daar kan hij nu nog de tranen van in zijn ogen krijgen.
Omdat het mijn mans leven toch best heeft beheerst is paardrijden iets waar onze kinderen niet aan mogen beginnen. Buiten dat het een vermogen kost kost het ook heel veel tijd. En dat gaat ten koste van andere leuke dingen.

Manda Rijn

Manda Rijn

16-12-2012 om 22:43 Topicstarter

Oh jeetje

nu ik Dendy's reactie lees wordt het eerder een hel dan een fijne vrolijke happening

nou we zijn nog niet zo ver hoor, kind wil (uiteraard Chris) bij elk kadomoment natuurlijk een eigen paard, wil op ponykamp (wat ik te duur vindt) en allerlei andere dingen rondom pony's/maneges/shows/wedstrijden etc etc Een licht obsessie is het, zeker als ik vergelijk met haar paardrijdende vriendinnetjes, die vinden het ook wel leuk maar zijn niet zo paardengek als die van mij.

Nou hebben we hier thuis (op de jongste na die is nog maar 3) allemaal met veel plezier jarenlang gereden, dus dat schept een band.

Jillian

Jillian

16-12-2012 om 23:31

Dendy

Eigenlijk vind ik het juist een voordeel dat een eigen paard/pony zoveel tijd kost. Het is een fijne, gezonde hobby en ik vind het niet verkeerd dat ze daar veel tijd aan kwijt zijn. Ik zie ook vaak tieners die weinig meer doen dan gamen/tv kijken/internetten en dergelijke. Dus dan heb ik liever dat ze veel tijd kwijt zijn aan paardrijden (of een andere hobby natuurlijk). Ze vinden het natuurlijk ook zelf heel leuk om te doen.

Maar..........

Je kunt die hobby ook heel goed hebben zonder 'de verplichtingen' die horen bij een 'eigen paard of pony' en zonder de kosten. Gewoon 1 keer in de week rijles en verder help je als het jouw uitkomt daar de stal uitmesten gratis en voor niks en je bied je aan als verzorgster bij anderen die er wel 1 hebben of als invalster voor de dagen dat iemand zelf niet voor z'n dier kan zorgen. Of je gaat vrijwilligerswerk doen in de paardenwereld, heb je meteen je maatschappelijke stage vervult.
Stukken goedkoper en je kan je nog's bedenken mocht je van mening veranderen.
Oudste heeft al geen les meer sinds ze (denk ik) 14 was. En toch rijd ze om de haverklap paard (gratis) en verzorgt ze met regelmaat paarden. Ze heeft zelfs een paard dat ze (gratis) mag 'lenen' voor buitenritten. Dit omdat de eigenaar daar niet meer toe in staat is en toch graag wil dat zijn paard bereden wordt...en niet verleerd om buiten bereden te worden.
groeten albana

Manda Rijn

Manda Rijn

17-12-2012 om 09:34 Topicstarter

Ja albana

dat zou ook ideaal zijn, 1 keer per week les en dan de hele dag daar helpen, de wedstrijdjes, buitenritten op een paard van iemand anders, willen we ook best aan bijdragen financieel. Nou mocht zich zo'n situatie voor doen dan zijn we er als de kippen bij natuurlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-12-2012 om 09:37

Ja als start

Is dat misschien mooi. En van daaruit zou dochter (de mijne dan) wel verder kunnen kijken. Als ze dan nog steeds wil, tja...

Ze is er nu heilig van overtuigd dat ze straks als ze groot is een eigen paard gaat kopen!

Jillian

Jillian

17-12-2012 om 12:45

Verzorgpony

In sommige regio's is het wel moeilijk om aan een verzorgpony te komen. Er zijn veel kinderen die wel een verzorgpony willen. Mijn zusje heeft vorig jaar op een manege een briefje opgehangen dat ze een verzorger zocht voor een pony. Ze heeft daar enorm veel reacties opgekregen. Zelfs kinderen die aanboden om te betalen als ze voor de pony mochten zorgen. Mijn zusje had in de advertentie helemaal niet gezegd dat ze geld wilde. Dat was ook helemaal niet haar bedoeling. Toch waren er zelfs kinderen dus bereid om te betalen.

Mijn zus had in elk geval de verzorgers voor het uitkiezen. Ze had best een hoog eisenpakket (zoveel keer per week kunnen komen, zo vaak rijden, mee helpen met uitmesten, minstens 4 jaar rij ervaring waarvan een deel van de ervaring buiten een manege opgedaan met een eerdere verzorgpony of in een andere context, ervaring hebben met zelfstandig voor een pony kunnen zorgen...) en ondanks die flinke eisen had ze zo een meisje gevonden wat ruim aan alle eisen voldeed.

Best lastig dus nog om een verzorgpony te vinden in sommige regio's. Dit was wel in de buurt van de randstad. Misschien is het andere provincies wel veel makkelijker.

P

P

17-12-2012 om 18:43

Ik zou het wel weten

Voor 4800 per jaar kan je kind op heel wat ponykampen!

Moet denken

Aan die reclame voor verzekeringen: datmeisje wat bij de wei komt aanfietsen en die issan leeg..
Ik zou er echt van wakker liggen, zo'n enorm beest waar je verantwoordelijk voor bent. Ik vind een auto al heel wat

Ik heb als tiener een poosje op een pony op een wat rommelige boerderij gereden, ik hing dat dan wat rond, iemand die op me lette. Dat was wel een mooie tijd. 18 km fietsen, op dat nukkige beest een buitenrit maken, ook wel spannend.

Op de manege hadden sommige meisjes een verzorgpaard onderdaad, dat waren vaak wel arrogante krengen. Het is wel fijn als de sfeer wat gemoedelijk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.