Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is levenslange garantie

Afgelopen weekend kreeg ik van de Sint een nieuwe Creusetpan. Die had ik al, twee eigenlijk, maar één pan is enkele jaren geleden al gaan bladderen. Uit de pan zelf zijn stukjes emaile gesprongen. Ook de deksel heeft schade aan het emaile.
Toen ik de nieuwe pan uitpakte heb ik even het bijbehorende foldertje ingekeken. Daarin stond dat er levenslange garantie op de pan zat! Er stond dat ik met de pan naar de winkel terug kon gaan, mijn klacht daar kon indienen en mijn naam en adres achter moest laten.

Ik dus naar de winkel. En wat schetst mijn verbazing; dat kan dus niet. Want ik heb geen bon (jaren terug gekregen, ook al van de Sint), en er zou geen sprake zijn van een fabricage-fout. Dit wordt beide helemaal niet genoemd in de garantievoorwaarden. Ik heb er een half uur staan te discussiëren met de eigenaresse van de winkel, maar helaas. Ik ben nu boos en verbolgen. Er staat toch dat er levenslange garantie is, en dat ik geen bon hoef te overleggen? Ik heb nog een Creuset-pan, en die heb ik zeker 5 jaar langer en ik gebruik hem bijna elke dag, en daar is niks mee mis! Op de creuset-site staat dat ik of naar de winkel kan, en als die er niet meer is, kan ik de pan opsturen naar... Frankrijk!!! Jeetje, dat kost me zeker € 25,-. Tja, daar heb ik bijna een halve pan voor.

Weten jullie dat; heb ik recht op een vervangende pan? Of kan ik op enige wijze aanspraak maken op de garantie?

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Website?

Heeft creuset geen website met een klantenservice waar je naartoe kunt mailen? Je kan foto's toevoegen van de afgebladderde pan en vermelden dat je nog meer creuset pannen hebt en daar uitermate tevreden mee bent (vaste klant tevreden houden!).

Dorry1

Dorry1

13-12-2010 om 23:28 Topicstarter

Triple

Ik had al op de website gekeken uiteraard, maar zij vertellen dat je met de pan ZONDER bon naar de winkel van aankoop kunt gaan. Als dat niet kan (omdat de winkel er bijv. niet meer is) dan kun je hem opsturen naar Frankrijk.
Mailen had ik nog niet aan gedacht. Maar het ging mij eigenlijk om het feit dat de fabrikant schermt met een levenslange garantie, en dat de verkopende partij die niet na wenst te komen. Mag dat?

Dorry

Kari1

Kari1

14-12-2010 om 09:16

Dorry

O, daar zou ik me ook aan ergeren! Papier is geduldig, levenslange garantie, jaha...
Kun je de fabrikant op de hoogte brengen van de reactie van de winkel? Misschien zijn ze wel helemaal niet blij met zo'n leverancier en nemen zij contact op. Of leg het voor bij de consumentenbond, kassa, radar, whatever. Het gaat om een breder probleem tenslotte, volgens mij zijn er meer merken/producten die schermen met levenslange garantie.
En zet het hier eens in werk, recht en geld, daar zitten de juridisch deskundigen.
Kari

Maxime.M

Maxime.M

14-12-2010 om 10:27

Printen?

Ik zou dat stukje van die website uitprinten en teruggaan naar de winkel. Zij leveren Creuset, dus zij moeten die pan aannemen. En anders kan je misschien naar een andere winkel gaan die ook Creuset verkoopt? Vragen of zij je willen helpen?

Pluk53

Pluk53

14-12-2010 om 12:02

Wear and tear

zoals ik "levenslange garantie" interpreteer hoort slijtage door normaal gebruik er niet bij; op een bepaald moment is het "op". In de EC hebben particulieren altijd al 2 jaar garantie op materiaal en fabricage-fouten. Daarnaast moet de pan ook nog eens een "acceptabele" tijd gebruikt kunnen worden (mede afhankelijk van de prijs van het product); dat is wat vager. Maar van geen enkel product mag je verwachten dat het eeuwig mee gaat. En beschadigingen door fout gebruik zijn altijd uitgesloten.

dc

dc

14-12-2010 om 17:03

Levenslange garantie

http://www.dulu.info/zaak/2010/10/Wat-is-een-levenslange-garantie.html

Het is levenslang voor het product, dus dat hangt af van de definitie van de fabrikant. Het is niet jouw leven lang!

Ik zou gewoon even mailen naar de klantenservice. Ik kan me voorstellen dat de winkel je niet wil helpen, want je verwacht nu van hen dat ze even 25 euro op hoesten voor de verzendkosten, zonder dat je bewijs hebt dat je de pan bij hen hebt opgedoken. Verder vraag ik me af of het echt wel 25 euro is, dat lijkt me wel een erg zware pan dan hoor!

Yta Chalne

Yta Chalne

14-12-2010 om 19:40

Flauw

De winkel hoort die pan in te nemen en dan zelf contact op te nemen met de NL'se importeur. Die kan zo'n pan dan gewoon mee terugnemen bij een leverantie. En dan hoor je vanzelf via hen of het al dan niet onder garantie valt. In de winkel kun je alsnog de adresgegevens van de importeur vragen en ze dan zelf even wijzen op de vervelende manier waarop de winkel hiermee omging.

Dorry1

Dorry1

14-12-2010 om 22:25 Topicstarter

Been there....

Ik heb het allemaal gedaan; de handleiding meegenomen en de eigenaar gewezen op de tekst van levenslange garantie en ook dat ik geen bon hoef te overleggen. De pan is niet versleten, het emaille is op de bodem aan de binnenzijde eraf gesprongen, en dus niet meer te gebruiken.
De pan is heel erg zwaar, weegt ettelijke kilo's en naar la douce france kost dat wat. Ik heb het adres van de importeur, maar ik volg gewoon het pad wat de fabrikant me aanraadt... ik kan natuurlijk de pan bewaren en over twee jaar weer teruggaan met de pan en de kassabon die de sint aan me gaf. Ik vond het gewoon zo klantonvriendelijk door te zeggen dat ik onredelijk was!
Jeetje, we hebben het over een pan van een dikke 100 euro! Zulke pannen horen tientallen jaren mee te gaan. Waarom staat er anders levenslange garantie op? Ik ga een andere winkel bellen en anders toch maar eens bellen met frankrijg (allo? bonjour, j'ai une casserole defecte...)
Bedankt!

Dorry

Maylise

Maylise

15-12-2010 om 20:49

Pluk53

Vorig jaar of het jaar daarvoor las ik hier op het forum dat je op Eastpack rugzakken een levenslange garantie had op in elk geval de risten. Ik wist dat niet en ik dacht ook dat slijtage vast uitgesloten was. Ik ben toen met twee oude Eastpack rugzakken waarvan de ritsen stuk waren naar de winkel gegaan en tot mijn verbazing zijn ze inderdaad kosteloos gerepareerd. Het was absoluut geen fabricage fout. Die rugzakken zijn gewoon heel intensief gebruikt (en dat zie je er ook wel aan af) dus wat dat betreft had ik ook nooit gedacht dat Eastpack dat inderdaad zou repareren.
Ik vond het echt hele goede service. Wat dat betreft is levenslange garantie dus echt levenslange garantie bij sommige bedrijven. Die rugzakken zijn allebei zeker 5 à 10 jaar oud.

Maylise

Dorry1

Dorry1

16-12-2010 om 19:46 Topicstarter

Ander filliaal...

Een ander filiaal bezoeken doet soms wonderen. Ze gaan het voorleggen aan de vertegenwoordiger en wachten zijn reactie af. Klinkt heel anders dan die directe afwijzing van de eerste winkel die ik bezocht. Heel raar, dat het van dezelfde eigenaar is. Gingen ze ook meteen werk van maken.Het schijnt trouwens dat le Creuset 15 jaar bedoeld met levenslang. Nou, dat staat nergens, maar ik heb mijn pan minder dan 10 jaar. Wordt vervolgd!

Dorry

En wat zegt de fabrikant?

Via welke winkel dan ook.. hij komt maar van 1 fabrikant, denk ik ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.