Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

22-02-2013 om 13:18

Wat is er mis met paardenvlees?

Er is nogal wat te doen over paardenvlees in bijv. maaltijden. Ik snap dat het een probleem is als er onjuiste ingrediënten op een verpakking vermeld staan, maar dan kan dat toch anders worden opgelost dan door vernietiging, bijv. omstickeren?
Volgens mij wordt er tegenwoordig veel negatiever naar paardenvlees gekeken dan vroeger. Ik kan me niet herinneren wanneer bijv. de paardenbiefstuk en paardenrookvlees uit de schappen zijn verdwenen. Vroeger was het i.i.g. heel gewoon, mijn opa haalde ook regelmatig vlees en worst bij de paardenslager.
Hebben jullie een verklaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-02-2013 om 13:31

Vroeg me hetzelfde af

en was tot dezelfde conclusie gekomen als jij: laat ze er andere stickers opplakken, waarop wordt aangegeven dat er ook paardenvlees in zit. Hebben mensen een goede keuze of ze dat eten met paardenvlees nu wel of geen probleem vinden. Dat is beter dan terughalen en vernietigen. Dat vind ik wel zo zot.
Ik zou er overigens geen probleem mee hebben om iets te eten met paardenvlees. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat we een paard steeds meer als een edel dier zijn gaan zien, anders dan koeien of varkens.... Niet dat ik het verschil zie hoor....
Aagje

amk

amk

22-02-2013 om 13:36

Op zich niks

maar op rund en ander commercieel vlees moeten allerlei registraties en testen gedaan worden. Bv. op antibiotica resten in het vlees en resten geneesmiddelen.

Die verplichtingen zitten er niet op paardenvlees. Paarden worden niet commercieel gefokt voor de slacht en belanden meestal in het slachthuis na behandeling met medicijnen die tijdens het overlijden nog in het lichaam zitten.
Omdat die controle er niet is worden de producten nu uit de handel genomen.

Op paardenvlees dat als consumptievlees verkocht en verwerkt wordt moeten die testen wel uitgevoerd worden en nadat de resultaten bekend zijn wordt het vlees pas vrijgegeven voor verdere verwerking. Er zijn veel geneesmiddelen die niet gebruikt mogen worden voor slachtvee voor consumptievlees maar wel voor gewone huisdieren waar paarden onder vallen.

De testen nu uitvoeren op de levensmiddelen is niet mogelijk omdat je dan niet meer kunt aantonen waar het precies vandaan komt als je al iets vindt.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2013 om 16:46

Edel dier

In Engeland is het eten van paard zoiets als vloeken in de kerk. Voor de rest is het probleem dat paardenvlees goedkoper is dan rund, dus je kunt spreken van oplichting omdat er waarschijnlijk wel betaald is als was het rundvlees. Tot slot wordt de consument bedonderd, omdat op de verpakking wordt verzwegen dat er ook paardenvlees in het product zit en dat mag niet.
In Nederland is het eten van paardenvlees nooit een probleem geweest. Dat het om verplichte registraties e.d. zou gaan betwijfel ik. 'We' eten in Nederland ook paardenrookvlees en paardenworst.

amk

amk

22-02-2013 om 20:56

Wel verplicht

van elke koe moet een dosier bijgehouden worden welke medicatie ze ontvangen. Ook voor melk vee. De melk mag pas x dagen na toediening van bv antibiotica weer gebruikt worden kits deze getest is en schoon bevonden.
Als je kunt aantonen dat het dier geen medicatie heeft gehad die op de verboden lijst staat zal het vlees snel vrij gegeven worden.
Bij paarden is die registratie er niet en zal er getest worden. Het vlees komt dan later beschikbaar voor de markt.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2013 om 00:33

dan is dat ook weer duidelijk

bibi63

bibi63

23-02-2013 om 14:13

Lijkt me vrij simpel

Een Moslim zal niet blij zijn als blijkt dat er varkensvlees zit in het gerecht wat uit rundvlees zou bestaan volgens de verpakking en niets wordt vermeld over varkensvlees. De commotie is ontstaan in Engeland, waar heel anders tegen paarden wordt aangekeken dan door de gemiddelde Nederlander. Daar zullen heel wat mensen het erg vinden paardenvlees gegeten te hebben. Verder moet op elke verpakking tot in het kleinst detail worden vermeld wat er in zit, dus het is natuurlijk bijzondervreemd dat dan niet wordt vermeld wat voor vlees er precies in zit.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2013 om 17:16

Precies

Zie mijn eerste reactie)

Ik heb deze week

heel voorzichtig een paar keer gezegd dat paardenbiefstuk en paardenrookvlees best lekker is........

Maar is paardenrookvlees niet meer te koop ?

amk

amk

23-02-2013 om 20:18

Wel te koop

maar steeds minder. Een paard heeft hier ook een steeds hogere aaibaarheidsfactor gekregen, en daarmee een lagere eetbaarheidsfactor zo gezegd.

Amk

De laatste 2 keren dat ik in Nederland was, lag het niet bij de vleeswaren, dus ik dacht dat het gewoon "op" was, maar misschien toch door de supermarkt uit het assortiment genomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2013 om 00:55

Is er nog

Paardenrookvlees en paardenworst is allebei nog gewoon te koop.

Ja hoor

Man houd erg van paarderookvlees op zijn brood. Dus ik haal het met grote regelmaat. En kan het altijd zonder problemen overal krijgen. Gewoon bij de vleeswaren bij alle supermarkten.
groeten albana

Brianna F

Brianna F

24-02-2013 om 11:33

Niks mis mee

Er is helemaal niks mis met paardenvlees, maar het idee staat veel mensen niet aan. Hetzelfde alsof je hond eet, wat in andere landen weer heel normaal is.

Paardeslager

Mijn oma kocht vroeger weleens een paardebiefstukje bij de paardeslager. Dat was een kleine winkel in het centrum, die men verkocht alleen paardevlees. Er zullen in andere steden ook wel van die paardeslagers zijn geweest. Een eindje verderop in hetzelfde straatje zat een poelier, die behalve goeie kip en fazant ook konijnen verkocht.

Merel

Merel

24-02-2013 om 18:32

Ken het ook hoor

Ja ik ken het nog van vroeger, ging mijn moeder naar de paardeslager.
Een tijd geleden had mijn kat een allergie en moest ik een eliminatiedieet doen, voordat de kat speciaal voedsel kon krijgen. Ik moest de kat dus iets te eten geven (6 weken lang) wat niet in het reguliere kattenvoer voorkwam. Iets als hertenvlees, struisvogelbiefstuk, paardenvlees stelde de dierenarts voor. Het was toen eind oktober, en de dierenarts gaf als tip om eens bij een aldi of lidl te kijken omdat het tegen de kerstdagen aanliep en je dan wel van dat 'aparte' vlees kon krijgen (en een beetje betaalbaar)
Nou ja, uiteindelijk op paardenvlees uitgekomen, iets anders kon ik niet vinden. Dus ik stond iedere ochtend 100 gram paardenbiefstuk te bakken, in kleine stukjes. (en ook wel eens geproefd) het is lekker hoor.
Mijn moeder vertelde trouwens dat paardenbiefstuk vroeger ook wel 'armelui' biefstuk werd genoemd (goedkoper hé)

Kipje

Kipje

25-02-2013 om 17:23

Engeland

Toevallig was ik in Engeland toen ook daar de herrie losbarstte. Ik hoorde een commentaar op tv: "This is not about horse meat. This is about knowing what we eat"
Helemaal waar, mede daarom eet ik sowieso geen vlees, maar ik krijg toch ook het gevoel dat het wel een beetje about horse meat is. Dat vind ik vrij hypocriet eigenlijk. Het heeft vast zoals hierbven aangegeven met enerzijds het armoedige imago van paardenvlees, maar anderzijds ook met het idee dat paarden er voor de luxe zijn n niet om op te eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.