Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is de beste (Tefal) pannenkoekenpan?

De crepepannen zijn dringend aan vervanging toe. Scoutzoon is hier de pannenkoekenbakker in huis en zijn eisen zijn: een laag model zodat de pannenkoek soepeltjes uit de pan glijden en een anti aanbaklaag.

De koekenpannen gaan uitsluitend voor pannenkoeken en hooguit een enkele keer rosti of roti gebruikt worden. Tefal heeft verschillende in het assortiment, varierend van 18 tot 38 euro. Het is me niet duidelijk wat dat prijsverschil rechtvaardigt. Een betere kwaliteit teflonlaag? We koken op gas, geschikt voor inductie is niet belangrijk.

Ik wil best wat meer uitgeven voor een pan die langer mee gaat. Ik moet er twee kopen, dus dat prijsverschil tikt lekker aan.

Taruh

Taruh

20-07-2016 om 10:05

geen merk

maar die van de IKE.A!

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90208208/

Ik ben er erg blij mee, bakt niet aan, werkt makkelijk en heeft een lage rand.

kenfan

kenfan

20-07-2016 om 10:22 Topicstarter

Taruh

Die is zo voordelig, daar kunnen we er wel drie van inslaan. Heb jij hem al lang? Heeft ie al een rondje gedaan in je vaatwassertje?

Ava

Ava

20-07-2016 om 10:23

geen Tefal meer

Ik doe niet meer aan tefal, het slijt (zeker in de vaatwasser) en dat komt ook uiteindelijk in je eten. Ik heb een ceramische pan (slijt ook maar veel minder) en ik heb twee fisslers, zonder laagje en met een dikke bodem. Vooral met de laatste twee ben ik blij. Die zijn hun geld meer dan waard. Kijk anders eens online bij Sola (vaak aanbiedingen).

Taruh

Taruh

20-07-2016 om 11:17

anti aanbak no go in afwasmachine

geen enkele anti aanbak mag in de vaatwasser.
Machinevaatwasmiddel is daar veel te agressief voor.

Ook Tefal zelf geeft dat advies.

Ik was mijn pannen dus ook met de hand af.
Mijn ervaring met Ikea pannen is dat niet de anti aanbak laag na 10 jaar de beperkende factor wordt maar de bevestiging van de grepen.
Ik ben wel zuinig op mijn pannen, dus geen metaal er in, ook opscheppen met plastic lepels, roeren met hout of silicone.

Ik heb mezelf nu met mijn nieuwe keuken dus ook nieuwe pannen kado gedaan.

En ik ben zo blij met mijn vaatwassertje. Elke ochtend stap ik als een blij ei mijn keuken in zo blij ben ik er mee. Niet dat die vaatwasser elke dag draait (ongeveer 1x per week, als we door het servies heen zijn) Maar dat ik niet meer mijn afzuigkap hoef vast te houden tijdens het koken, de oven dicht te schoppen en het raam niet meer geblokkeerd wordt door de koelkast. Heerlijk!!!

Christel

Christel

20-07-2016 om 12:19

Geen anti-aanbak

Ik heb twee pannenkoekpannen van de buyer, dan wil je nooit meer een ander. Je hoeft ze niet eens af te wassen )

https://www.kookpunt.nl/de-buyer-mineral-b-element-crepepan-24cm/nl/product/4522/?gclid=CIqb6aHngc4CFckaGwodeeIDjw

En nee geen aandelen, maar een fan!

Ik heb er toen een dun spatelding bij gekocht, die moet ik helaas wel afwassen.

Andere bakpannen ook niet in de vaatwasser

Kennelijk mogen tefalpannen niet in de vaatwasser, maar mijn ervaring is dat niet-tefalkoekenpannen en braadpannen ook niet opknappen van de afwasmachine. Het ontvet teveel en daarna koekt de pan gegarandeerd aan.

Ik was mijn koeken- en braadpannen dus maar met de hand af. Kookpannen gaan wel de vaatwasser in.

Groeten,

Temet

Ikea

Ik heb de gewone koekenpannen van Ikea, niet de lage. Maar die zullen wel dezelfde bodem hebben. Ik vind ze ook prima en idd, koekenpannen en braadpannen horen niet in de vaatwasser.
Doe ik soms wel, ik geef het toe

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-07-2016 om 14:29

Rode stip

Ik heb voor mijn vriend laatst zo'n Tefal pan met een rode stip gekocht. Niet de instapversie maar de duurdere (ca 40 euro). Echt een geweldig ding, er bakt absoluut niets aan en hij is zo schoon.

StormrotS

StormrotS

20-07-2016 om 15:37

Teflon

Teflon is giftig, ik koop dergelijke antiaanbakproducten niet meer. Ik heb nu ook een pan van de buyer. 't Is even wennen, maar het lukt ondertussen wel goed om er pannekoeken mee te bakken. En goed om weten dat er geen giftige stoffen in zitten.

hier ook alle pannen van ikea

Ook op onze inductie blijven ze veel langer goed dan de tefal pannen.

Stella

Stella

20-07-2016 om 16:02

Ja de pan van Christel

Bakt heel goed, wij hebben m ook alleen voor pannenkoeken. Wordt goed heet en je bakt daardoor snel veel pannenkoeken. Schoonmaken hoeft niet inderdaad . Mijn man heeft hem voor zijn verjaardag gekregen . Zo'n spatel heb ik voor 1 euro bij de kringloop erbij gekocht.

Beertje37

Beertje37

20-07-2016 om 16:04

Staal

Ik heb ook alleen nog naar stalen pannen zonder anti-aanbaklaag. Werkt geweldig!

Taruh

Taruh

20-07-2016 om 16:12

StormrotS

dan moet je die pan wel zo vreselijk heet verhitten, dan is alles wat je er in wilt bakken/verwarmen al ruimschoots verbrand.

http://groentegroente.nl/keukenweetjes/tefal/

Uit die link:
Het gevaar onstaat pas bij 280 graden.
•Bij 150 graden verbrandt boter;
•Bij 190 graden begint ongeraffineerde olijfolie en reuzel te roken
•Bij 230 graden beginnen geraffineerde olijfolie, arachide- en zonnebloemolie te roken
•Bij 260-270 graden rookt elke plantaardige olie en dierlijk vet

We noemen olie en boter, omdat praktisch alles dat je daarin bakt eerder verbrandt dan de olie of boter zelf. Het is derhalve bij normale kookprocessen niet bijster aannemelijk dat de temperatuur 260 graden overstijgt, laat staan 350.

kenfan

kenfan

21-07-2016 om 18:16 Topicstarter

Die stalen pannen

hebben die een koudgreep? Anders ben ik bang dat mijn pannenkoekenbakker er niet warm voor loopt en ik zelf aan de bak moet.

Beertje37

Beertje37

21-07-2016 om 19:36

Handgreep wordt niet warm

De handgreep van mijn stalen pannen zijn ook van staal, maar worden niet warm.

StormrotS

StormrotS

21-07-2016 om 19:37

Taruh

Akkoord met hitte, maar bij mij kwam die teflon na verloop van tijd altijd wat los (krasje hier, krasje daar), en dan krijg je het dus bij je eten.

Die stalen pannen hebben geen koudgreep, maar de steel wordt nooit warm (toch niet bij die dat ik heb, bij prulpannen kan dat misschien wel voorvallen).

Panna

Panna

21-07-2016 om 23:36

geen Tefal maar Greenpan

De beste Tefal-pan is geen Tefal-pan.
De Tefa-laag gaat niet alleen heel snel kapot, maar is ook giftig en kan/mag niet heet genoeg worden.

Liever helemaal geen anti-aanbaklaag, maar staal, ijzer, roestvrijstaal of gietijzer.

Als je toch een anti-aanbakpan wil, neem dan een goede van Greenpan of bijv. BK met minerale anti-aanbaklaag (van de 2e generatie). Niet giftig en mag/kan veel heter worden.

We hebben hier een Greenpan-pan die bedoeld is voor eieren en crepes/pannekoeken, en die is fantastisch.

Bianka

Bianka

21-07-2016 om 23:53

en wij

Wij hebben ooit een speciale pannenkoekpan in Frankrijk gekocht, bij zo'n hypermarche. Het heeft geen teflonlaag en bakt als een tierelier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.