Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juno

Juno

07-12-2015 om 11:37

Wat in de vensterbank?

Dit jaar hebben we de woonkamer opgeknapt en wat meubels vervangen. In de vensterbanken heb ik nog niets, alles vind ik leuk voor bij een ander. Het is op de een of andere manier te weinig Juno.
Ik heb vrij diepe vensterbanken en er is plek zat maar nu ligt er enkel kindertroep. Echt troep, de tijd van mooie knutsles en legobouwwerken is voorbij. Ik wil zo graag een mooie en gezellige vensterbank! Planten hebben een korte levensduur bij ons, ze krijgen zowel zon door het raam als hitte van de verwarming en te weinig water. Zou eventueel wel kunnen, maar even om aan te geven dat dit vaak mislukt.
Het gaat om de vensterbank in de woonkamer met zicht op de tuin, én een hele lage vensterbank van 60 cm in de keuken aan de straatkant. Iedereen die langskomt kijkt recht de keuken in. Het gaat me niet om de inkijk, ik wil graag wat decoratie. Mijn interieur is een mix van antiek met vintage (zoals originele Eamesstoelen maar dan wel eigenwijs in verschillende kleuren) en wat industrieel. Niet dat neppe industrieel wat je overal ziet. Ik heb een hekel aan iedere keer veranderen en daarom mag best wat kosten. Heeft iemand een idee? Iets van een kunstwerk of juist niet, graag tips!


Margo

Margo

07-12-2015 om 11:46

eerst

Eerst zou ik nadenken wat je wilt uitstralen: evenwicht/symmetrie of meer spanning voor het oog.
In het geval van rust ga je voor bv 2 objecten en in het andere geval ga je voor een oneven aantal objecten, dat kan groepsgewijs.

Een buurvrouw van mij heeft 2 hoge dure vazen (geen goed idee als je katten hebt) waarop ze steeds weer iets anders maakt. Of wat kerstgoed, of bloemen, planten of kaarsen.

Zelf ben ik meer van de "spanning" voor het oog. Ik heb 3 verschillende flessen in ton sur ton en van diverse hoogtes staan en aan de andere kant een soortgelijke opstelling met kaarsen op hoge standaards, verschillende afmeting en weer ton sur ton.
In het midden staat op standaard een fotocollage.

Mijntje

Mijntje

07-12-2015 om 11:58

sansiveria's

Ik zag wel eens dat iemand alleen maar sanseveria's had. Dat vind ik eigenlijk leuker dan twee dezelfde planten, of 3 vazen, dat symmetrische is gewoon mode.
Deze planten (vrouwentongen) hebben geen groene vingers nodig en weinig water. Als je kleur wil kan je allemaaal verschillende kleuren potten nemen, maar ik denk dat allemaal dezelfde kleur pot (misschien gewoon taracotta) juist heel mooi is.
Wij hebben nu ook kinderrommel, op den duur wil ik ook weer planten, dit zou ook een plant voor mij/ons zijn.

Elisabeth

Elisabeth

07-12-2015 om 14:41

gordijnen

Gordijntjes haken! Met een bamboestok om ze aan op te hangen, voor de helft van je raam. Dan een paar mooie schalen met allerlei soorten kaarsen en wierook/beeldjes uit .....uhm...India ofzo....

Elisabeth

Elisabeth

07-12-2015 om 14:45

er ging iets niet goed...

En een paar cactussen in allerlei soorten en maten. En een mooi beeld of een mooie vaas....fotolijstjes met je kinderen erop ofzo....

Juno

Juno

07-12-2015 om 15:06

Brr, nee.

Gehaakt, fotolijstjes en cactussen. Alles wat ik écht niet mooi vind.
Ik hou van bijzondere vondsten, dingen met een verhaal, het mag heel strak en design zijn maar dat hoeft niet. Want bij een gekke vondst is het meestal niet strak. Ik wil geen dertien in een dozijn-dingen en zeker geen meuk om de meuk. Ik kijk nog even verder op Pinterest maar volgens mij heb ik de verkeerde zoekterm ingevoerd want ook daar krijg ik symmetrische plantenbakken.

Souvenirs?

Wij nemen al tijden van elke vakantie een steen mee. En vervolgens doen we er niets mee, bij gebrek aan vensterbanken. Dus ik word heel jaloers van jouw vraag . Maar dat werkt natuurlijk alleen als je al wat hebt, anders blijft je vensterbank zo lang zo leeg...
Een kunstwerk, bijvoorbeeld van glas, vind ik persoonlijk erg mooi. Misschien een idee om een bijdrage te vragen voor de verjaardagen van jou en je partner?

tonny

tonny

07-12-2015 om 15:15

glas

ja. da's mooi. Glazen voorwerpen met een verhaal.
Stenen zijn ook prachtig. Je kunt ook combineren, mooie glazen vazen met stenen en/of schelpen erin en een passend beeld ernaast.

In elk geval iets wat niet verkleurt!

Elisabeth

Elisabeth

07-12-2015 om 15:47

juno

Hahaha, nou dan zal ik nog even verder denken

Thomas

Thomas

07-12-2015 om 18:02

combinatie

Misschien kunnen Engeltjes stenen bij jou in de vensterbank. Twee vliegen in een klap

Windowseat?

Is je vensterbank diep genoeg voor een windowseat? Gewoon wat kussentjes er in en klaar ben je.

Mocht je toch makkelijke planten willen, deze schijnen heel makkelijk te zijn en ik vind ze heel mooi: http://www.cloverhome.nl/uncategorized/plants-art/. Ook nog goed voor je luchtkwaliteit!

skik

ha stenen!

Stenen zijn hier ook het standaard souvenir, dus wij hebben bergen stenen in huis & tuin.

In de vensterbank hier een woest oerwoud van diverse planten -deels zelf gekweekt uit pitten en stekjes- en daartussen stenen, een hoge glazen pot vol krekel-vervellingen, een geitenschedel, een glazen vaas vol zand van een bijzonder geliefd vakantiestrand, en wat goed gelukte knutsels van de kinderen.

Soms vind ik het opeens weer te vol of te chaotisch en dan ruim ik wat op. Maar wat mij betref is alles beter dan een symmetrische opstelling van een paar identieke vazen met van die niet van plastic te onderscheiden orchideen

Katniss

Katniss

07-12-2015 om 19:40

Waarom?

Ik heb meestal niets in de vensterbank, omdat mijn katten alles eraf gooien. Is wel lekker makkelijk met afstoffen. Omdat het nu bijna Kerst is staat er een schaaltje met vier kaarsenhoudertjes met nepkaarsjes (gekregen van Sinterklaas). Het is even afwachten of dat de Kerst haalt, maar vooralsnog hebben de katjes nog geen interesse getoond
Heel erg in zijn hoge vazen met pluimen erin, of gewoon gekleurde takken, zeg maar de standaard Action/Xenos-decoratie. Er zijn ook mooie nepkamerplanten, dat vind ik nog wel een aardig alternatief voor echte.

meuk?

Moeilijk om advies te geven aan iemand met zo'n uitgesproken 'goede'smaak. Geen meuk geen planten. Toen ik nog een vensterbank had stonden daarop een mooie grote jaren 30 vaas, gevonden stenen en een paar foto's . Geen meuk maar wel heel eigen. Mijn kamer hoeft er niet uit te zien als een mooie foto in Elle wonen.

Lampen

Ik heb in de vensterbank hoge lampen op een smalle voet staan. Fijne bijkomstigheid is dat je door t zachte licht in het vensterraam van buiten bijna niet ziet wat er binnen gebeurt. Zo kunnen de gordijnen lekker open blijven heb ik toch n beetje privacy.

marinade

marinade

07-12-2015 om 20:49

Vondst

Je zegt het zelf, je bent op zoek naar een vondst. Nog even wachten dus, want die dienen zich aan (of niet als je je niet wilt laten verrassen omdat je zo met je goede smaak bezig bent).
Voor nu zou ik de echte kinderrommel wel verwijderen.
Is een mooie sculptuur een idee, en dan verder niets. Of een iconische lamp.

Katniss

Katniss

07-12-2015 om 20:56

Misschien hier

Ideeën te over: https://www.facebook.com/metjeleenbakkerhuis/

Katniss (ot)

Geweldig is die site hè?

Ik moest er vorige week nog aan denken toen ik bij een soort kledingparty-achtige avond was bij een mevrouw in zo'n metjeleenbakkerhuis met wel 10 van die rieten en zinken hartjes aan die aan een tak opgehangen voor het raam hingen. En van die nepdierenhuiden over de bank, allemaal dezelfde lampekappen en kasten met woorden er op. Ze had duidelijk veel aandacht besteed aan haar inrichting, het was er ook brandschoon. Totdat ik doorlekte op het postzakkenkussentje van de keukenstoel...

skik

Noet

Noet

08-12-2015 om 00:02

nep

ik heb 2 hoge vazen (90 cm recht) met daarin een kunstbloem, en een beeld.
Ik heb geen groene vingers, ben allergisch voor de meeste bloemen, en deze investering heb ik er al lang en breed weer uit tov steeds planten weggooien.

armo

armo

08-12-2015 om 08:08

erfdingetje

ik heb een grote open raam waar ook iedereen binnen kon kijken. Nu staat daar een grote houten boot op standaard in. De zeilen zorgen ook meteen voor minder inkijk.

Ava

Ava

08-12-2015 om 10:35

Kunst?

Toen ik jaren geleden m'n verjaardag weer eens vierde, vroegen familie en vrienden wat op 't verlanglijstje stond. Dat vond ik heel moeilijk maar een vriend stelde voor dat ik een kunstwerk uitzocht waar iedereen een bijdrage aan kon doen. Dat heb ik dus gedaan. Zo heb ik een beeld gekocht (en later nog een) en die staan dus in de vensterbank, naast (water)planten in een fles.

Maar wat je ook doet, zet er in wat je mooi vindt, al duurt dat een hele tijd voor er eens wat bij komt. Dat weerspiegelt jouw smaak. Daar kan je geen buil aan vallen, lijkt mij. Soms gaat er wat af, soms komt er wat bij.

plantjes

Wat planten betreft: de muntenplant (crassula ovata, ik heb het even na moeten zoeken) doet het uitstekend in de volle zon en boven de radiator. Die dingen groeien in Israel in het wild, heb ik begrepen, dus dan kan je wel nagaan dat ze tegen hitte en zon kunnen.

Enige nadeel is dat het ding op een gegeven moment te groot wordt en dan uit de vensterbank dreigt te vallen, maar als je met een klein plantje begint duurt dat wel even.

Cactussen in de vensterbank is iha geen geweldig idee, tenminste niet als je ook nog wel eens naar het raam moet reiken of iets uit de vensterbank moet pakken. Ik spreek uit ervaring.

Je bent met deze planten wel origineel trouwens. De paar mensen die nog planten in de vensterbank hebben, hebben sanseverias of orchideeën geloof ik.

Nog origineler ben je waarschijnlijk met zo'n ouderwets schermpje voor je kamerplanten en dan daarachter wat cyclaampjes en een azalea. In een koperen sierpot

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

08-12-2015 om 22:00

kunstuitleen

ga naar de kunstuitleen en leen daar 3D kunstwerken. Vazen, objecten, etc.
gr Angela

Elisabeth

Elisabeth

08-12-2015 om 22:11

cactus ot

Ik hou gewoon van cactussen vind ik echt jaren 70

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2015 om 22:21

Hahaha Temet

Ja dat is een uitstervend beeld.

Hier trouwens twee lampen in de vensterbank en daartussen twee kweekkasjes met daarin wat plantjes waaronder een orchideetje een vetplant en wat andere diehards, vaasjes en woordjes (van de Karwei, is dat minder erg dan de Leenbakker?) en in het midden een grote schaal met vetplanten, stenen en schelpen. Dit alles: Op het zuiden en vlak boven de verwarming. En niet kapot te krijgen. Plantjes zijn trouwens van het type 3 voor 10 euro.

Voor TO zou ik zeggen: ga voor een mooi beeld. Jouw smaak is zo specifiek dat je niet gauw is standaards gaat vinden dat bij jou past.

Katniss

Katniss

08-12-2015 om 22:27

Ginny

Wat een verzameling! Hoe lang is jouw vensterbank wel niet?

Niet neerzetten

Je hoeft niet persé iets in de vensterbank neer te zetten, je kan ook iets in het raamkozijn hangen. Mijn ramen in de huiskamer hebben geen vensterbanken, ik moet het doen met alleen het richeltje van het kozijn zelf. Ik heb twee verschillende geometische metalen waxinelichthouders op verschillende hoogtes opgehangen, dat breekt het oppervlak een beetje (figuurlijk dan hè) maar je hebt toch nog al het licht en uitzicht.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-12-2015 om 22:36

Tja

Best groot ja. Maar het zijn eigenlijk maar 5 dingen. En less is more is idd. niet zo aan mij besteed.

Dees

Dees

09-12-2015 om 07:49

windlicht

Een windlichtkastje met een "dingetje erin https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/#!/veilingen/613/kavels/28 zoiets dus. Dat heb ik staan, op dit moment staat er een herfstwerkje in, ik heb een klein kind dus daar is het bij mij wat op aangepast. Naast wat kunsttakjes met blaadjes, een denneappel, kastanjes en een namaak paddestoel zit er bij mij een kaboutertje een egeltje en een lichtje op batterijen in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.