Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat gaan we doen met oud en nieuw?

Op een of andere manier veranderen de tradities wat. Vroeger spraken we vaak af met een of meer vriendenstellen van ver, met veel klein grut, en bleven we logeren.

Nu zijn de kinderen van iedereen groter, die willen allemaal na 12 en op pad, en dus niet aan de andere kant van het land zitten...begrijpelijk, dus die traditie is wat verwaterd.

Nu gaan we de laatste jaren ook vaak skiën in de kerstvakantie, dus of we zijn er helemaal niet met oud en nieuw, of we zijn ( zoals nu, en ook vorig jaar) net terug.

En op een iof andere manier leidt dat tot wat sullige oudejaarsavonden. We zijn nog druk met was wegwerken en boodschappen doen en dan schiet oudjaar er een beetje bij in. Aan de ene kant hebben we niet zoveel puf om grootste dingen te organiseren ( en zijn daar ook veel te laat voor), aan de andere kant is het na een gezins-week in een Zwitsers huisje ook wel leuk om weer wat te socializen...

Maar de laatste 2 jaar vod ik het maar een wat futloze avond. Beetje tv kijken en wachten tot het 12 uur is. Borrel met wat buren en deel van de kinderen op pad. Ik heb morgen eigenlijk zin in iets anders....iemand inspiratie????

Ingrid

sullig

Mijn jaarwisselingen verlopen al jaren sullig. Sinds mijn vader 16 jaar geleden overleed 'vier' ik het met mijn gezin bij mijn moeder, omdat ik het sneu vind als ze alleen zit. En bij haar in de straat is redelijk wat vuurwerk, wij wonen zelf in een vuurwerkvrij hoekje, dus de kinderen vinden het bij oma leuker. Dit jaar neemt mijn broer het stokje over, die is nu hij een kind heeft uitgefeest. Maar mijn inmiddels 17-jarige dochter wil graag thuis een feestje voor haar vrienden geven, dus die zou het erg op prijs stellen als wij er niet zijn. Ik vind het ook wel erg leuk voor haar, ze is dit jaar van school gewisseld en ik ben blij dat ze haar vrienden nog regelmatig ziet. Dus vertrekken wij weer naar oma.

Overdag ga ik massa's oliebollen bakken, daar ben ik het grootste gedeelte van de dag wel zoet mee En ik ga empanada's maken. Mijn beste vriendin haar vader is Argentijn en bakte die altijd met Oud en Nieuw. Ik ging daar altijd even langs om ze een gelukkig nieuwjaar te wensen, ze hielden altijd wat empanada's voor me apart. Heerlijk, wat hartigs na al die zoetigheid. Nu zijn haar ouders allebei erg ziek, kunnen ze niet meer zelf koken en kan dit zomaar hun laatste jaarwisseling zijn. Ik hoop dat ze ondanks hun smaak- en eetlustverlies nog kunnen genieten van een empanadaatje.

skik

hier

man moet op oudjaarsdag gewoon werken: hij neemt zijn vrije dagen liever in de zomer, als het lekker warm is buiten. dochters en ik gaan overdag uitslapen, dan oliebollen en flappen-met-spijs halen bij de bakker, en eten kopen voor 's avonds.

We hebben tijdens de kerst niet gegourmet, dat gaan we op oudjaarsavond doen. wat later beginnen, en dan zijn we zo 1-2 uur bezig. Heerlijk, vinden we allemaal leuk. Vervolgens theo maassen of een andere caberetier kijken en waarschijnlijk een spelletje met z'n vieren doen. Na 12-en komt hier de hele buurt de straat op om vuurwerk af te steken en buiten te borrelen. Daar zijn we zo 2 uur mee bezig. gezellige, maar toch relaxte avond!

oliebollen

Hier ook beloofd om oliebollen en appelflappen te bakken voor zoon om mee te nemen naar een partijtje met vrienden. Dochter logeert bij familie. Dus na een etentje bij een vriendin ga ik heerlijk alleen voor de buis liggen. Na het gezamenlijke van Kerst is dit wel even een heerlijke oase.
Ik denk nog weleens aan de tijd dat de kinderen klein waren en er was geen moment voor mezelf waar ik ongelooflijk naar snakte zodat ik soms midden in de nacht er nog uit ging voor het moment voor mezelf. Altijd onder de mensen, dag en nacht.
En dan nu zo'n zee. Heerlijk.

Tink

Tink

30-12-2013 om 15:23

en hier

Wij maken er sinds een paar jaar een heel hapjesbuffet van op oudjaarsavond, met stokbrood, kaasjes, lekkere worst, pastasalade, wat fruit etc. De kinderen vinden het geweldig en vroegen er in november alweer naar.
Daarbij iets leuks op tv of als dat er niet is (Theo Maassen vind ik persoonlijk niks) een leuke film. Met Sinterklaas hebben we bv The Croods gekregen, die hebben we nog niet gekeken.
Of we doen een paar spelletjes.
Zoiets dus.
Of de jongste het vol gaat houden tot 12 uur zien we wel. De middelste 2 (10 en 12) zullen nog niet toegeven dat ze moe zijn al vallen ze compleet om . En oudste & vriendlief zijn ws helemaal niet thuis. Maar ook dat zien we wel.
Op nieuwjaarsdag eerst heel erg uitslapen en dan langzaam wakker worden met het nieuwjaarsconcert op tv, dat is traditie

tonny

tonny

30-12-2013 om 16:27

kinderloze jaarwisseling

Alle kinderen zijn uithuizig en vieren elders de jaarwisseling, wij krijgen via sms/app goede wensen toegezwaaid. Op nieuwjaarsdag verwacht ik ze ook niet, het traditionele nieuwjaarwensen is iets van vroeger, heb ik 't idee. 'k Ga zelf wel bij mijn moeder langs, ze zou het erg raar vinden als ik dat zou overslaan. Vind het alleen wel wat lastig wat ik haar moet wensen, ze vindt het qua nieuwe jaren eigenlijk wel mooi geweest.

We vieren de jaarwisseling bij goede bekenden van wie de kinderen eveneens zijn uitgevlogen. Misschien rijden we 's nachts op de terugweg bij een van de kinderen die daar thuis oud-en-nieuw vieren langs.

Aiselle

Aiselle

30-12-2013 om 16:30

Niks

Ik ga altijd lekker slapen, want ik red het niet tot middernacht. Soms kijk ik dan even naar buiten, soms niet. De TV op oudejaarsavond vind ik al jaren niets meer aan, dus heb ik niet echt iets wat me wakker houdt.

Tango

Tango

30-12-2013 om 21:05

Ook anders

Meestal zijn we thuis met oud en nieuw en komen mijn ouders en zus hierheen. Dit jaar zijn we bij mijn ouders. Zoon vindt dit prima, blijft daarna ook logeren, dochter van 12 vindt het niets want mijn ouders wonen in een klein dorp en daar is vast helemaal geen vuurwerk. Wat w.s. best meevalt, maar ja je bent puber dus je moet je afzetten tegen iets dat even ander gaat Overdag zijn we nog grotendeels thuis dus kan ze nog met haar vriendin alvast wat vuurwerk afsteken.
We kunnen bij mijn ouders allemaal blijven slapen, dus dat is wel prettig, andersom bij ons thuis is dit lastiger en moeten mijn ouders altijd weer naar huis rijden. Ik vind het prima en lekker makkelijk want ik hoef alleen maar oliebollen te kopen. Maar goed, wij hebben op 2e kerstdag weer iedereen ontvangen, zo is het eerlijk verdeeld.

IngridT

IngridT

30-12-2013 om 21:39 Topicstarter

Dank voor jullie rustgevende verhalen....

En we zijn er inmiddels uit. We gaan morgenmiddag naar de bios ( nog even uitzoeken welke film....) en daarna eten we een 5 gangen menu....ieder gezinslid maakt een gang. De recepten speurtocht is grotendeels afgerond, de boidschappenlijstjes liggen klaar...dus morgenochtend eerst gezellig samen shoppen en voorbereidingen treffen, daarna naar de bios, en dan vast van 7 tot 1/2 11 koken en eten.

Het wordt een spannend menu. So far weet ik dat we doperwten- venkelgroen krijgen, iets met gerookte zalm, dan nog hele chique gefrituurde visdingetjes met dille mayonaise en toe ( middelste kan niet wachten en had by far de langste boidschappenlijst) brownie sundea met chocolate fudge saus en vanille-ijs....
Ik ben benieuwd.....denk dat we amper tijd hebben voor tv....
Wie weet is er vanavond een nieuwe traditie geboren.........,..

Ingrid

Annet

Annet

30-12-2013 om 21:43

Leuk IngridT

Wij doen het samen koken ook, op 2e kerstdag. Ieder zijn eigen ding maken, ondertussen worden dat meerdere dingen per persoon. Gelukkig worden de hoeveelheden aangepast. 3 voorgerechten kan best, als ze maar klein zijn. Dan heet het een buffetje.

leuk

wat een leuk idee ingridt, om zo samen te koken! veel plezier vandaag!

Knurf

Knurf

31-12-2013 om 08:51

leuk IngridT

wat leuk om elk gezinslid een gang te laten maken voor het diner!

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

31-12-2013 om 11:35

vond ik ook al zo'n leuk idee

mijn zus had dit met kerst gedaan. In tweetallen; de jongsten met ieder een ouder en de oudere gekoppeld aan iemand die wat handiger is en iemand die het minder is. Leuk hoor. Ieder een stukje verantrwoordelijkheid.

Thursday Next

Thursday Next

31-12-2013 om 16:30

Leuk IngridT!

Eet smakelijk, wat een supergoed idee!
Wij zijn gewoon thuis, met oliebollen en een aleenstaande vriendin op visite. Geen vuurwerk dit jaar, de kinderen (7 en 11) blijven ook gewoon thuis. We gaan vast spelletjes doen en hebben als avondeten een visschotel met stokbrood.
Vorig jaar waren we bij mijn zus die 11 hoog in een flat woont, erg mooi om al dat vuurwerk te zien!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.