Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nathalie

nathalie

27-10-2013 om 21:53

Wat ga ik koken?

Volgende week krijg ik eters maar mijn standaard flinke schaal lasagne met een lekkere grote salade gaat het niet worden deze keer. Voor een eter zonder varkensvlees, zonder kaas en glutenvrij. Voor een andere eter zonder vlees, vis mag wel. Dan zijn er ook kinderen bij die niet al te makkelijk eten b.v. geen vis en oja zij ook geen kaas.
Slik. Wie heeft ideeën? Ik zoek een hoofdgerecht en een toetje die al te veel keukentijd kosten of goed van tevoren klaar te maken zijn. Hoeft niet 1 gerecht te zijn, ik kan ook best 2 variaties hoofdgerechten maken maar wat?

Angela67

Angela67

27-10-2013 om 21:59

aantal ingredienten . . .

die bij me opkomen:
pasta van niet-gluten (spelt?)of andere glutenvrije 'pasta'oid
rundersalamiblokjes erdoor
voor de liefhebbers kaas erover
allerlei soorten groentengerechten uit yottam ottolenghi's Plenty-kookboek die zijn echt bijzonder en soms ook goed voor te bereiden.
dan zet je gewoon in op basic voor de kids en uitgebreidere salades voor de volwassenen?
en ik zou degene met de meeste beperkingen opbellen voor tips. . .
Groet,
Angela

Gewoon hollandse hutspot

met een lekker sukadelapje.

De niet vleeseter een gekookt eitje?

Lekker meewaaien met het hollandse weer.

Hier

Wat wij hier nog wel eens doen als we eters krijgen is allemaal hapjes op tafel. Ik bak een grote spaanse tortilla (met blokjes aardappel), maak een bak sla, en verder gerookte zalm, garnalen, kipspiesjes, gehaktballetjes in tomatensaus, kaasjes, gevulde paprika's, tzatziki, olijven, gevulde champignons, enz.enz. en dan warm stokbrood erbij. Zo is er altijd voor iedereen wel wat bij. En ik vind het ook gezellig eten, lekker rommelig.

amk

amk

28-10-2013 om 10:43

lasagna

maak ik altijd al zonder kaas en met glutenvrije pasta. Kaas is namelijk niet vegetarisch tenzij het er opstaat. Verder gebruik ik een vrij standaard recept alleen met lactose vrije melk voor de saus. Veel groenten er in en dus minder vocht in de saus zodat het toch goed snijdbaar blijft.

twee schotels

net afgelopen zaterdag voor 14 man gekookt, waaronder paar vegetariers: één pan met wat groentes (snijboontjes, paprika, ui knoflook enz) en paddenstoelen (ben in de gelukkige omstandigheid dat die vers uit 't bos kwamen), rijst even meebakken en verder laten garen in groente bouillon. Slik, de hele pan was leeg!
Verder een combinatie van groentes gebakken, kleine groene linzen (vers gekocht bij groenteboer, dus niet uit pak want die kunnen heel oud zijn en dus minder lekker), blik tomaten erbij, twee hele lekkere zachte chorizo worsten erbij (die later in kleine plakjes gesneden worden, apart op een bord erbij) en half uurtje laten koken. Bij opscheppen een schep rijst of wat meer erbij, stokbrood erbij (en voor de oplettende lezers: ja dit recept heb ik van diegene die een moeilijke italiaanse eter in huis had).
Twee pannen: schoon leeg!

Annet

Annet

28-10-2013 om 12:54

Pizza maken

Hier gisteren gegeten met 16 eters waarvan 1 glutenvrij, 1 geen vlees en 1 geen vlees/vis.
Ik heb van tevoren minipizza's voorgebakken. Rond etenstijd heb ik allerlei bakjes klaargezet met pizzabeleg. Iedereen mocht zelf beleggen waarna de minipizza werd afgebakken in de oven (ik heb een kleine pizza-oven, dan zijn ze in 2,5 minuut klaar).

Lekker alternatief is een serie chinese of indische gerechten (vlees, vis, groente, alles apart houden). Iedereen kan zelf lekkere combi's maken met rijst of mie (is er ook gv).

rijst

Kook rijst-met-iets en omzeil het glutenprobleem. Als het iets Aziatisch is, is ook meteen het kaasprobleem opgelost. Ik zou twee dingen doen, iets met vis en iets zonder.

Makkelijk is: makreel (schoongemaakt, kop eraan) met zout bestrooien, inkerven, insmeren met sambal en stukjes knoflook en in folie verpakt in de oven. Voor de niet-viseters: hardgekookte eieren in pindasaus. Maar pas wel op: in veel sojasaus zit gluten, vziw. In goede pindakaas niet.

Andere vismogelijkheid: curry op basis van Thaise currypasta, ui, bliktomaten, kokosmelk, daun djeroek als je het hebt en diepvriesmosselvlees.

Salade of gewoon gesneden komkommer en gekookte chinese kool ernaast, en klaar is Klara.

Toe: ijs.

Groeten,

Temet

aanvulling

Voor wie zich nu afvraagt waarom ik over sojasaus begin: die gaat dus in mijn zelfgemaakte pindasaus. Ik vind kant-en-klare pindasaus vaak te zoet, maar als je daar nou een glutenvrije variant van vindt kan je, als je dat ook te zoet vindt, er gewoon een kwak pindakaas en eventueel een scheutje water bij doen, gaat ook prima.

Groeten,

Temet

nathalie

nathalie

29-10-2013 om 10:13

het gaat dagen

Dank allemaal. Het moet maar een buffetidee worden dat spreekt me wel aan. Kan iedereen pakken wat hij wil en laten staan wat hij wil.
Of toch lasagne maar dan glutenvrij, heeft iemand ervaring of dat voor wel-gluteneters lekker is? Ik hoorde al dat glutenvrije pasta niet te vr*eten is maar ik heb dus geen idee.

amk

amk

29-10-2013 om 10:40

prima

glutenvrije pasta is prima te eten. Glutenvrij brood is een heel ander verhaal idd, dat is alleen eetbaar als tosti, maar pasta gaat prima, ik heb voor het gemak gewoon geen andere meer in huis. Terwijl wij hier niemand in huis hebben die glutenvrij moet eten.

We hebben overigens ook een overheerlijk brownie recept zonder gluten dat ons gewone brownie recept heeft vervangen.

nathalie

nathalie

29-10-2013 om 17:33

Fijn amk

Dat biedt nog meer perspectieven. Enne, een glutenvrij brownie recept, wil je dat delen?

bibi63

bibi63

29-10-2013 om 22:23

soep en tapa's

Dat zou ik doen. Een zelfgemaakte tomatensoep (das niet zo moeilijk) en daarna tapa's (ala jezelf, dus leef je uit), die kun je grotendeels van te voren klaarmaken, sommigen nog fff voor het eten in de magnetron of oven, voor ieder wat wils (al dan niet vis, vlees of gluten minnend): rundergehaktballetjes in tomatensaus (evt ook een deel van vegetarisch gehakt), gemarineerde champignons, rolletjes visfilet (zalm, tonijn, makreel), gemarineerde schampi's, aardappelkroketjes (lekker voor de kids), gemarineerde stukjes aubergine.
Gr. Bibi

amk

amk

30-10-2013 om 14:02

glutenvrije brownies

bij ons omgedoopt tot "goddelijke brownies"

http://missglutenvrij.wordpress.com/2012/09/04/glutenvrije-brownies/

Bij stap 2 minstens 10 min mixen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.