Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Plusje

Plusje

24-05-2013 om 10:13

Wat eten we op verjaarsfeest?

Beste OOL,

Komende zondag vier ik de verjaardag van onze 3 meiden gezamenlijk. Het is de gezellige gewoonte dat er veel (d.w.z. zeker 12-14 volwassenen en bups grote kinderen) blijven eten 's avonds. Ik maakte voorheen soep en lekkere broodjes. Omdat ik wat meer lol heb gekregen in koken en bakken, ben ik toe aan iets anders. Het liefst iets wat van te voren is te maken en waar ik dus niet nog eens op de dag zelf uren voor in de keuken moet staan. We lusten alles eigenlijk dus ik sta open voor allerlei ideeën. Willen jullie mij helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van alles

Ik kies vaak voor een soort buffetje met een tabouleh, een groene salade, brood, tapenades, een quiche, kippenpootjes, gehaktballetjes, viskoekjes, worstjes, grote garnalen, schijfjes komkommer, artisjoksalade, feta-meloen salade. Ik maak niet alles maar kies meestal voor 2 a 3 salades en brood als basis en daar wat lekkere dingen bij. Oh en zie hierboven de aspergetaart van Jons. Lijkt me ook heerlijk.

Een wintervariant is verschillende stamppotjes met jus en gehaktballetjes, worst etc.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-05-2013 om 13:28

Roti

Van tevoren klaar te maken, kan ook vega. Als je het heel makkelijk wil kan je kant en klare rotivellen kopen bij de super. Ik heb nog wel een lekker recept voor je.

Rosa van der Zanden

Anneke

Anneke

24-05-2013 om 16:32

Indisch - mexicaans - italiaans

Ik ga voor twee Indische stoofschotels (eentje met kip en eentje met rundvlees), komkommersalade, salade, rijst, gebakken uitjes, kroepoek erbij.

Of ik ga voor Mexicaans: gehaktmengsel met ui en paprika, taco's en wraps, kommetjes met mais, kidneyboontjes, tomaatjes, creme fraiche, guacamole, kaas, sla, salsa.

Allebei erg weinig werk (gehaktmengsel en stoofschotel kun je eenvoudig voorbereiden) en vaak voor iedereen wat lekkers. Voor kinders maak ik er er vaak broodjes knakworst bij.

Veel salades

Ik maak graag veel salades; coucoussalade ( ook wel tabouleh genoemd), pastasalade. Deze met dressing erover voorbereiden en in de koelkast. Groene salades zonder dressing; worden ze slap van; pas vlak voor serveren!

En dan verschillende broden; turks, ciabatta, zuurdesem met botertjes ( citroen of tomaten of knoflook) of kruidenolie. Olijfjes, gemarineerde gegrilde courgette, paprika en aubergine erbij.
Soms maak ik er nog gehaktballetjes of kipfiletjes erbij. Bij mooi weer op de bbq.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Veel salades

Ik maak graag veel salades; coucoussalade ( ook wel tabouleh genoemd), pastasalade. Deze met dressing erover voorbereiden en in de koelkast. Groene salades zonder dressing; worden ze slap van; pas vlak voor serveren!

En dan verschillende broden; turks, ciabatta, zuurdesem met botertjes ( citroen of tomaten of knoflook) of kruidenolie. Olijfjes, gemarineerde gegrilde courgette, paprika en aubergine erbij.
Soms maak ik er nog gehaktballetjes of kipfiletjes erbij. Bij mooi weer op de bbq.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sukran

Sukran

25-05-2013 om 02:16

Hartige taart

Weet zo snel geen fatsoenlijke Nederlandse vertaling: zucchini slice. Een mix van geraspte courgette, kaas, (volkoren)bloem, ui en eieren en bacon (of zonder voor de vegetarische versie). Echt heel makkelijk te maken, vriest goed in dus van te voren te bereiden, en kan warm en koud gegeten worden. Eenvoudig op te leuken met chili's of pittige kaas. Je gebruikt dus geen bladerdeeg, wordt niet een echte 'taart' of quiche. Alle ingredienten worden door elkaar gemixt en dat gaat op een bakplaat. Laat maar weten als je het recept wilt. En fijn feest gewenst natuurlijk!

Margriet*

Margriet*

25-05-2013 om 19:37

Sukran

Ik word wel heel nieuwsgierig naar jou Zucchini slice. Mag ik het recept?

Sukran

Sukran

27-05-2013 om 12:35

Margriet

Beetje vertraging, maar natuurlijk. In het Engels maar geen probleem denk ik.
Zucchini slice

Serving size: Serves 6 as snack. 
Cooking time: Less than 60 minutes 
Course: Lunch, Main, Snacks
Note: this is great hot or cold.
INGREDIENTS
3 large zucchini (about 400g in all)
1 onion
, bacon (about 100 g)
, 20g butter
40g pecorino cheese
40g parmesan cheese
4 eggs
125g self-raising flour
sea salt and freshly ground black pepper
METHOD
- Preheat oven to 180C - Lightly grease shallow tin

- Grate zucchini -Peel and dice onion - Chop the bacon

Melt butter and gently soften onion in it until it begins to become translucent, then add the bacon and cook for a couple of minutes more. Remove from heat and chill.
- Grate the cheeses while the bacon and onion mix chills.
- Crack the eggs in a bowl and beat lightly.
- Mix together the grated zucchini, bacon mix, cheeses and flour.
- Combine this mix with the eggs. Season if needed.
- Pour in a greased, shallow tin and bake for 30 minutes.
Opmerkingen: 't lijkt veel maar waar het eigenlijk op neerkomt is dat alle ingredienten bij elkaar in een kom gaan, roeren en op een bakplaat doen. voor het gemak kaas uit een zakje (ik gebruik meestal alleen parmezaan), voor een wat steviger hap een deel volkorenmeel gebruiken. Ui en bacon hoeven niet perse van te voren gebakken, kan ook meteen mee maar ik vind het lekkerder om even apart te doen.
Verder uiteraard eenvoudig op te leuken met knof, pepers, broccoli, prei, etc. Kan dus warm en koud en gaat goed in de diepvries.
Smakelijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.