Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynn

Lynn

09-03-2014 om 22:27

Wat eten (restjesprobleem)?

Misschien hebben jullie (creatieve) oplossing voor het volgende probleem.

Ik gooi niet graag eten weg uit milieubewustzijn, wereldproblematiek (elders sterven kinderen van te weinig eten en hier wordt er zoveel weggegooid) en uit zuinigheid (ook qua geld).

In elk geval: als er eten over is, bewaar ik het OF in de koelkast (als ik denk dat we het nog snel kunnen opeten OF in de diepvries.

Mijn vraag gaat over de diepvrieskliekjes. Nou vind ik deze opgewarmde kliekjes meestal prima te eten en onze twee kinderen eten het over het algemeen ook prima als mijn man niet al te negatief erover doet (dan willen ze ook wel eens wat negatiever erover doen). Maar mijn man vindt ze dus helemaal niets (heeft ook helemaal niets met mijn achterliggende redenen om ze te bewaren en alsnog te eten). Als mijn man af en toe niet thuis eet, eet ik dus vaak die (diepvries)kliekjes met de kinderen, en dan klagen ze nooit (of vinden het zelfs lekker).

Maar ik zou ze ook graag willen eten op momenten dat mijn man er wel is. Wat zou ik dan met hem kunnen doen?

Bij voorkeur geen kant en klare maaltijd (nl. ongezond/veel zout EN relatief duur), maar ik vind het ook wel fijn om niet te hoeven koken (alleen opwarmen) dus wil voor hem ook niet te uitgebreid bezig zijn op zulke momenten (ben vaak laat thuis uit mijn werk) - en het is dan dus voor 1 persoon.

Wie oh wie heeft ideeën wat ik man dan kan laten eten?

NB Mijn man is niet de makkelijkste qua communicatie, want ik zou het hem zelf kunnen vragen, maar daar komt dan niet veel uit, dus vandaar dat ik hoop dat jullie goede ideeën hebben. Misschien komen jullie met verrassende tips. Ik ben benieuwd.

amk

amk

09-03-2014 om 22:35

eenvoudig

als hij niet mee wil eten, dan maakt hij zelf maar wat. Dat geldt hier al voor mijn dochter van 8. Dan eet je maar een boterham.

Juno

Juno

09-03-2014 om 22:42

Buffet

Zorg dat je zo veel kliekjes hebt dat het een buffetje wordt, voor elk wat wils. Of doe alsof het een nieuw gerecht is door er een ovenschotel van te maken. En als hij dat niet blieft mag hij een boterham met tevredenheid.

Lou

Lou

09-03-2014 om 22:45

meer van maken

Ik zie eigenlijk het probleem ook niet zo. Als jij iets opwarmt wat je man de eerste keer lekker vond, dan vindt hij het nu toch ook lekker? Maar goed, kennelijk moet er iets anders gebeuren. Bijvoorbeeld: maak de restjes onzichtbaar in een groter geheel. Van pastasaus maak je gewoon nog meer pastasaus. Van groenten maak je soep. Dat soort dingen. Dan heeft ie het niet in de gaten. Is dat wat?

Idd hoe 'm voor de gek

Doe alsof je net gekookt hebt, hou 'm voor de gek en wie weet trapt hij erin.

En anders.. ik vind het heel lief van je, maar je maakt van zijn probleem jouw probleem.

Al snap ik het wel. Ik vries ook restjes lasagna e.d. in, maar vervolgens blijft het een eeuwigheid in mijn vriezer omdat ik ook geen trek heb in een opgewarmd prakkie. Misschien moet ik juist minder zuinig zijn en het wel gewoon weggooien...

Katniss

Katniss

09-03-2014 om 22:48

Nou sorry hoor

Maar wat een zeur. Er is helemaal niets mis met een diepvrieskliekje, en als hij er een probleem mee heeft bakt hij maar lekker een ei voor zichzelf.

Eten wat de pot schaft

dan maar een keer maagvulling.
Niet goed genoeg? Daar is de keuken!

Jaina

Jaina

09-03-2014 om 23:27

Lynn

Ik zou niks aparts voor hem maken. Als hij geen zin heeft in de kliekjes dan weet hij waar de keuken is. Dan maakt hij maar wat anders. Zelfs voor een opstandige peuter zou ik niks anders maken dus laat staan voor een volwassen man.

zelf maken

Je kunt ook zelf een kant-en-klare maaltijd maken en invriezen. Hopelijk vind je man dat dan ook wel lekker. Neem een lievelingsgerecht.

bibi63

bibi63

09-03-2014 om 23:59

Lunch

Ik sluit me aan bij de rest, maar wij eten de kliekjes meestal als lunch. In het weekend of de doordeweekse dag dat ik niet werk. ( heb ik liever dan brood) En dochterlief de dag dat ze een kort rooster heeft.
Gr. Bibi

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-03-2014 om 08:00

Hier

maak ik voor mijn man broodjes hamburger als wij iets eten wat hij niet mag of lust. We hebben zo'n grillding en daar grill ik dat de burgers in. Paar witte broodjes, plakjes cheddar en wat groen en dan eet hij lekker. En als ik druk ben met wat anders maakt hij ze gewoon zelf.

Mijn man maak je ook niet blij met kliekjes. Ikzelf bak alles gewoon op met een eitje, maar ik ben dan ook een makkelijke eter.

Dalarna

Dalarna

10-03-2014 om 10:16

Kliekjes

Hoe groot zijn die kliekjes dan dat je er zoveel hebt? Ik gebruik ze dus als lunch, maar ik krijg ze ook alleen als ik daadwerkelijk meer kook dan ik van plan was. Ik denk dat je misschien wat beter moet gaan opletten hoeveel je kookt of het gewoon als lunch gebruiken als je man het niet zo'n goed idee vindt. Om je nu in allerlei bochten te wringen om het ook te kunnen eten als je man er is hoeft toch niet. Je kookt beter op hoeveelheid en als iemand eens nog trek heeft neemt die een stuk fruit of een groter toetje (hier wordt dan veel yoghurt met muesli gegeten), verder eet je kliekjes als lunch of als je man er niet is en iedereen is blij. Dat is nu mijn 'verrassende tip'. Waarom moet jouw man zich aanpassen als iedereen gelukkig is met het eten van kliekjes als hij er niet is? Hij is er blijkbaar vaak genoeg niet.

Als je eens makkelijk wil doen kook je gewoon een dag ervoor bijvoorbeeld pastasaus en kook je alleen nog de pasta voor jullie gaan eten met je man. Dat is toch geen probleem en je eet toch makkelijk.

Jamaar.....

Ik zou daar toch niet aan beginnen. Straks willen je kinderen dat ook. Bovendien: wat als manlief zijn bordje niet leeg eet, wat doe je dan weer met dat kliekje?
Ik denk dat er meer in zit om de restjes of kliekjes tot een nieuw gerecht te maken. Niet invriezen/opwarmen en opnieuw voorzetten, maar verwerken in wat er de volgende dag gegeten wordt.

Soep, saus, quiche, stamppot. Dat zijn zo van die gerechten waar de 'kliekjes' en restjes zich makkelijk in laten verwerken. De truc is werkelijk om je bij wat je gaat eten, te laten leiden door wat je nog hebt. Niks invriezen, maar het restje de volgende dag op maken in een nieuw gerecht.
Meer gebruiken, minder kopen dus.

Ely

Ely

10-03-2014 om 21:38

Fascinerend

Lynn vraagt een kookadvies en krijgt relatieadvies (en opvoedadvies) )
Als zij toch bereid is om apart voor haar man te koken, prima toch? Hebben 'wij' toch geen last van?

On topic: hier staat er vaak een pan met bv tomatensoep in de koelkast, voor de lunch, de betere trek tussendoor of in dit geval; mans avondeten . Broodje erbij, klaar.

Katniss

Katniss

10-03-2014 om 21:58

Ely

Je mag best off topic reacties geven als die nuttig zijn. In dit geval kan Lynn het wel de meest normale zaak van de wereld vinden dat haar man geen kliekjes blieft en zij in de houding springt om dan wat anders te koken. Misschien is ze wel heel verbaasd dat wij dat allemaal wat overdreven vinden, of vroeg ze zich altijd al af of het normaal was. Ik heb ook jarenlang niet meer geweten wat nu eigenlijk normaal was. Als je iets maar vaak genoeg te horen krijgt, ga je zomaar aan je zelf (en je eigen ideeën) twijfelen.

Lynn

Lynn

10-03-2014 om 23:03

Inderdaad

Lynn is verbaasd maar blij verrast met al jullie reacties dat man niet zo moeilijk moet doen.

Fijn hoor, had geen idee dat velen van jullie zo makkelijk daarin zijn.

Ga volgende keer ook maar makkelijker doen.

Hij is sowieso niet zo makkelijk qua eten. Zijn moeder is echt een hele goeie kok, dus aan haar kan ik per definitie niet tippen. Maar het is niet snel goed, maar hij kookt zelf ook niet vaak en kan ook niet aangeven wat hij wel wil. Moeilijk dus.

Bedankt zover.

ja, moeilijke man

daar zou ik ook moeilijk over gaan doen. Joh, als jij niet weet wat je wilt, hoe moet ik het dan weten? Man hier vindt ook niet altijd alles lekker wat ik maak, maar in het kader van de opvoeding doen we daar niet moeilijk over. Zolang het niet echt 'smerig' is, gaat het gewoon naar binnen! En anders idd maar niet! Boterhammen, soepje, er is altijd nog wel wat te vinden in huis, toch? Pakje noodlesoep is hier ook een favoriet alternatief...

Ely

Ely

11-03-2014 om 00:35

O maar

Ik hou juist van off topic . En ik vond de reacties dus fascinerend. Ik geef toe, ik had niet verwacht dat het effect op Lynn zo positief zou zijn maar dat vind ik dan ook wel weer grappig. Het was niet bedoeld als "foei dames, blijf eens on topic" maar meer van "hee, wat gebeurt hier nu?" Zeg maar.
@Lynn, schoonmoeders die heel erg goed kunnen koken zijn erg lastig. Ik heb een vergelijkbare: mijn man zijn ex- schoonmoeder (volgt u me nog?) scheen de meest briljante rijsttafels te maken. Ik wou dat dat mens een toko was begonnen, dan kon ik er tenminste afhalen hahaha

Wat

Wat

13-03-2014 om 17:58

ach ja

idd, ik zou minder koken, dan hoef je niet zozeer weg te gooien. En dan desnoods over de rest de staafmixer gooien en in andere gerechten verwerken zoals aangegeven.
Persoonlijk houd ik bijna nooit eten over. Enige nadeel daarvan is dat bij visite je even extra moet improviseren.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

13-03-2014 om 20:59

ik zou

voor hem een driegangen maaltijd koken en er met je kliekje en je kinderen naast gaan zitten.
Kijken of het dan nog smaakt.....

nou

ik vries ook alle restjes in, zijn vaak ook 1 en 2 persoonsrestjes.

vanavond eten we toevallig ook 'kliekjes'. vier verschillende bakjes, van rodekoolschotel tot bami. lekker makkelijk, alles zo opgewarmd en klaar op de juiste tijd: vanavond heeft dochter een training en man komt erg laat thuis.

als ik zou beginnen om voor mijn man iets anders te maken, zoals een verse hamburger, dan zouden mijn meiden echt moeilijk gaan doen en ook een hamburger willen! dat krijg ik er hier niet door! en ook niet dat man zelf maar wat moet gaan regelen als hij kliekjes niet zou willen eten: mijn man zou zonder problemen naar de friettent lopen.

Mijn kinderen vinden kliekjes dag nu overigens leuk. Ze kunnen kiezen uit vier gerechten. man en ik eten wel wat er over blijft.

dus nee, ik zou ook niet apart gaan koken voor mijn man. hij kan kiezen uit vier gerechten, dan moet er toch iets zijn wat best uit de vriezer te eten is?

Dit zijn ook feitelijk gezien ook "kliekjes"

Hoe noem je trouwens al die eerder klaargemaakte afgekoelde volledige maaltijden die rechtsstreeks uit de vriezer of koeling uit de supermarkt komen?

Lynn

Lynn

14-03-2014 om 16:58

Gruffalo

Eigenlijk verwoordt jij precies hoe ik ertegenaan kijk! Ik moet zeker niet zo'n lekkere hamburger voor hem maken, dan willen de kinderen dat ook.

En ook ik heb vaak 1 of 2 persoons restanten.

Al met al hebben jullie mij overtuigd dat ik maar niet moeilijk moet doen.

En als hij moeilijk doet kan hij zelf wat klaarmaken (boterham met gebakken ei). Mocht hij zelf wat halen (daar is die van mij dan echt toe in staat - heeft het laatst gedaan, weet even niet meer of ik toen restjes had of iets wat meneer ook niet bliefte), dan zij het zo. Daar kan ik hem helaas niet bij tegenhouden.

Wel jammer dat het dan ongezond is en meer geld kost (dan kliekjes) maar me in alle bochten wringen, kost ook zoveel energie (en is dan wellicht nog niet goed genoeg).

Eigenlijk is hij gewoon erg moeilijk met eten.

Laatst zeurde hij dat we zo vaak bloemkool eten, nooit iets nieuws etc. Het was allemaal niet goed. Hij snapt niet dat het met vier eters (die allemaal bepaalde dingen niet lekker vinden) erg moeilijk is en dat ik dan dus (meestal) kies voor de dingen die gezond zijn (heel belangrijk) en die de meesten nog wel een beetje lekker vinden. Let wel: ik vind eigenlijk alles goed (mits gezond), dus daar ligt het echt niet aan.

Af en toe probeer ik wel iets nieuws en dan blijkt weer dat dat maar (zeer) matig gewaardeerd wordt (terwijl het vaak veel meer tijd kost, balen), waardoor ik toch weer terugval naar de bekende dingen (kan best "frivool", buitenlands, zijn) die nog wel redelijk gewaardeerd worden (en gezond zijn).

Zelfs met friet/afhaal/ongezond kan ik tegenwoordig niet meer iedereen blij maken want eentje wil (net als ik) graag gezond eten .

Lynn

Heb je misschien ook een alleenstaande man om de hoek wonen?
Kan je die ook blij maken met een home-coked-meal?
Ben je gelijk van je restjes af, twee mannen gelukkig.
Probleem opgelost

Thuisafgehaald

Ja, meld je aan op thuisgehaald.nl, als je regelmatig te veel kookt.

Angela67

Angela67

14-03-2014 om 20:39

als hij niet kookt mag hij niet klagen

sorry hoor maar dan moet hij het positief benaderen en jou voorstellen dat hij helft vd tijd kookt. en als 'hij daar geen tijd voor heeft' dan gooit hij in overleg met jou gewoon de roosters om en kookt hij voortaan wel. Of hij maakt de boodschappenlijstjes, jij haalt het, schilt alvast de aardappelen en hij maakt de rest af. hij mag kiezen: klagen betekent koken. Is ook beter voorbeeld
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.