Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

03-12-2010 om 15:57

Wat eten met kerst?

Voor- en nagerecht ben ik al uit, maar ik krijg graag tips voor het hoofdgerecht.
We zijn met 17 personen, waarvan 3 onder de 10 jaar. Mijn moeder heeft een kleine keuken en een mini-oven dus het moet iets zijn wat van tevoren klaar te maken is en alleen maar opgewarmd hoeft te worden.
gr.
Petr@

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief?

Ik denk dat het archief van ongeveer een jaar geleden vol staat met kerst-eten-tips

Zelf heb ik geen tips voor je omdat wij met de kerst gewoon gezellig met z'n vieren thuis eten.

Op smulweb kun je trouwens ook zoeken, je kunt daar heel veel opties aan/uit vinken.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 17:35

Blonde vraag

Als de keuken van je moeder zo klein is en jij recepten verzamelt, waarom doen jullie het dan niet bij jou thuis?

Wat het eten zelf betreft zit ik er hard over te denken om het in tapasvorm te gieten. Het kind wat het meest aan een traditionele maaltijd hecht gaat bij haar vriend eten, dus ik kan het eens over een andere boeg gooien, de tweede kerstdag gaan we, zoals heel Nederland volgens mij doet, gourmetten.

Petr@

Petr@

03-12-2010 om 18:28

Kaaskopje

Wij wonen te ver weg. Mijn moeder trekt het niet meer om vijf kwartier in de auto te zitten. En sinds haar auto-ongeluk in mei (toen ze van ons op weg terug naar huis was) durft ze ook niet zo goed meer op de snelweg (mee) te rijden. Jammer hoor, want ik heb wel de ruimte.

Petr@

Petr@

03-12-2010 om 18:33

Picasso

Bofkont, ik zou ook wel rustig met z'n vieren thuis willen eten, voor mij hoeft dat massale niet zo.
Maar dit is voor ons nu wel heel speciaal omdat mijn moeder sinds het overlijden van mijn vader (in 1999) niets meer aan kerst gedaan heeft en het liefste de maand december oversloeg.
Ik weet niet of het een verband heeft, maar na een auto-ongeluk en daarna twee zware darmoperaties in het afgelopen half jaar, kregen we te horen dat ze dit jaar wel kerst viert en ze zelfs een kerstboom wil kopen.
Voor mij in ieder geval reden om dit jaar goed uit te pakken.

Fraz

Fraz

03-12-2010 om 22:28

Moeilijk

om voor 17 personen te koken in een kleine keuken. Misschien dan toch handiger een aantal gourmet stellen mee te nemen en te gaan gourmetten of ouderwets te gaan fonduen of zoiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2010 om 00:56

Petr@

Met wat je erover verteld kan ik me wel voorstellen dat jullie haar kant opgaan.
Wat je van te voren al kunt maken is bijvoorbeeld, heel traditioneel, een rollade, stoofpeertjes, kip (drumsticks), hartige taart, salade.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2010 om 00:57

17 personen

Ik zou die 17 personen per huishouden iets mee laten nemen.

reina

reina

04-12-2010 om 09:35

Kaaskopje

Wij hebben vanaf het eerste jaar dat we samen warem op 2e Kerstdag een 'hapjestafel' gemaakt. Je snapt dat zoon al jong ging meehelpen Die traditie hebben we nog steeds. Eigenlijk is het gewoon een soort tapas, alleen dat woord kenden we 32 jaar geleden nog niet Handig, hoor, je kunt van tevoren veel alvast klaarmaken en je geniet er de hele avond van, supergezellig!

reina

reina

04-12-2010 om 09:37

Misschien

Boeuf bourguignonne (of ander stoofvlees), dat maak ik vaak klaar als we met een grote groep weggaan. Van tevoren klaarmaken evt zelfs invriezen, ter plekke opwarmen. Lekker brood erbij of aardappelpuree, ook van tevoren klaar te maken, kan even de oven in.

liora

liora

04-12-2010 om 12:10

Stamppotbuffet! En dan graag een draadje starten over de reacties van de familie!

)

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-12-2010 om 14:10

Ideetjes

Ik ben zelf geen keukenprinses maar heb het even aan mijn moeder gevraagd die vaker voor grote groepen mensen op minimale wijze moest koken. Wat dacht je van kalkoenragout met aardappelpuree en stoofpeertjes of cranberrycompote? Je kan evt. ook nog van die kant- en klare pasteibakjes kopen. De compote of stoofpeertjes en de ragout kan je vantevoren klaarmaken en dan opwarmen.
Of je maakt een echte goede gevulde maaltijdsoep zoals Italiaanse Minestrone met stokbrood en geraspte kaas erbij. Dat maakte mijn moeder ook weleens; een bord van die soep en je zat propvol

Vorig jaar en dit jaar

Vorig jaar was het lamsbout me gepofte aardappelen uit de oven, zeer uitgebreide salade en groenten (weet niet meer wat). Dit jaar wordt het een echte gerookte boerderijkip met.. puree en ... de rest weet ik niet. En vorig jaar hadden we allerlei soorten toetjes.

reina

reina

05-12-2010 om 09:06

Koud vlees, zoals rollade of rosbief, thuis braden en ter plekke snijden, met stoofpeertjes en een salade. daarbij aardappelpuree of arrdappelkroketjes uit de oven.

In elk geval 1 dag

Boerenkool of zuurkool...Jaarlijkse traditie om kerst niet te laten verworden tot een VRETEN op aarde

Petr@

Petr@

07-12-2010 om 16:20

Bedankt

Ik heb hier zeker ideeën opgedaan! Maar ik heb helaas een lastige eter als moeder )) Dus met wild of kalkoen hoef ik al niet aan te komen. Ik ga maar eens denken over een hapjesbuffet.

Grappig

ik lees de openingsposting en denk 'stoofvlees, of wildragout' en ziedaar, beide suggesties komen langs. Petra, is gewoon runderstoofvlees niet iets? Boeuf bourguinonne kwam al langs, maar gewoon iets runderstoverigs met rode wijn ofzo kan toch ook? Dat soort dingen laat zich inderdaad zo fijn opwarmen in de oven.

Of jachtschotel. Eigenlijk ook runderstoof, maar dan met aardappelpuree erop.

En als bijgerecht ook iets wat lang heeft staan sudderen: stoofperen inderdaad, of rodekool oid. En eventueel een paar zakken kant en klare sla van Appie

Maar een hapjesbuffet kan ook natuurlijk, kan je de taken verdelen.

Ik denk ineens aan kerst bij ons jaren terug: wederzijdse ouders plus schoonzus en zwager uitgenodigd. Schoonmama gevraagd om voorgerecht te maken, wat ze ook deed. Het werd een wat eclectisch kerstdiner: beef wellington als hoofdgerecht met loempia's en indische rissoles vooraf. Maar mijn schoonmoeder maakt heel lekkere loempia's, dus het was geen straf.

Groeten,

Temet

Petr@

Petr@

08-12-2010 om 11:38

Cobi

Ik heb ook liever een thema, maar pas mij dit jaar aan ))
Ik ga wel aan mijn zus en schoonzus vragen of ze ook wat willen maken. Als we alledrie een quiche maken dan heb ik al een beginnetje. En dan een huzarensalade en een vissalade en nog wat hapjes en veel stokbrood, dan moet het goed komen!

Massi Nissa

Massi Nissa

08-12-2010 om 11:41

Makkelijk en lekker

Wat ik zou doen: enkele kilo's ezeltje bestellen bij een goede slager en de dag ervoor zachtjes braden (eventueel goede gietijzeren pannen lenen). Daarnaast maak je een grote hoeveelheid rode kool (a la Margje of eigen recept) en stoofpeertjes. Je kunt er trouwens ook prima witlof bij eten of spruitjes, maar rode kool heeft iets extra's in mijn ogen. Op de dag zelf maak je er nog aardappelpuree bij - ik vind dat zelf het lekkerst als het vers gemaakt is.
En als toetje doe je natuurlijk apple crumble of apple crisp met roomijs, dat is geen werk en verrukkelijk.
Ik zou trouwens een deel van de kokerij uitbesteden (en anderen indien mogelijk om een bijdrage vragen).
Groetjes
Massi
PS: Het bovenstaande is precies wat wij tijdens de Kerst bij mijn ouders voorgeschoteld krijgen en ik kan me er al weken op verheugen, zo lekker is het.

Massi nissa

Ezeltje?

Massi Nissa

Massi Nissa

08-12-2010 om 12:55

Haha fely

Ezeltje is rundvlees. Het is draadjesvlees dat zo mals en makkelijk te bereiden is, dat het nooit mislukt. Vandaar de naam, zelfs een ezel kan het doen.
Groetjes
Massi

Ooooh!

Goed dat je het zegt. Dat wist ik niet en omdat ik altijd in ben voor iets nieuws en exotisch, stond ik al bijna bij een Duitse slager om 'ein paar Eselchen zum Weihnachten' te bestellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.