Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lisbeth

lisbeth

20-08-2012 om 09:17

Wat eten jullie met dit weer

ik weet echt niet wat ik nog moet verzinnen voor avondeten.

Te warm om te koken, te warm om te eten maar wel honger. Kinderen hebben graag wat warms maar eten bijna niets. We hebben al kliekjesdag gehad, koude schotel, barbeknoei.
Jongste heeft een aversie tegen stukjes en planten in zijn eten. Oudste eet glutenvrij.

Iemand nog leuke ideeen voor een makkelijk menu bij 30 graden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bijvoorbeeld

Gisteren aten wij tunesische kikkererwtensoep. Het lijkt als je het ziet op erwtensoep (met dit weer??) maar was verrassend fris. Stukje brood, klaar. Zo heb je natuurlijk ook koude tomatensoep. Of pastasalade (glutenvrije pasta dan) koud of lauwwarm, ook met stukje brood en wat olijfolie en zout (zout is belangrijk bij dit weer). Of mijn persoonlijke favoriet: sla (rucola of een mix hiervan), gerookte kip, gedroogde tomaat, walnoten en honingmosterddressing. O ja, eventueel een stukje..... brood. Of broodjes met plakjes gerookte worst, ei, tomaat, komkommer...
gelukkig houdt mijn vriend van koken en hoef ik lekker niks te doen behalve eten

Hmmm

Met lastige eters om verschillende redenen is het moeilijk om iets te vinden wat iedereen lust of mag eten. Misschien houdt je jongste van een koude pastasalade met een sausje dat helemaal fijngemalen is maar waar stiekum toch groenten in zit, en wat rauwkost erbij om te knabbelen? Of gazpacho, kan je ook fijnmalen en is het lekkerst als het ijskoud uit de koelkast komt. Bestaan er glutenvrije wraps of tortilla's? Een wrap met zure room bestreken, een plak ham en wat avocado en sla is een fris en voedzaam zomermaaltje. Zelf eet ik graag stevige salades met dit weer. Sla met kappertjes, geitenkaas, rauwe ui, gerookte kip en walnoten bijvoorbeeld.

skik

Ik zie dat je kinderen juist wel graag wat warms willen. Misschien kan je hartige taarten of stevige (voor zoon fijngemalen) soep maken op het moment dat het niet zo warm is, 's ochtends vroeg of juist later op de avond. Die kan je dan tegen etenstijd even opwarmen.

skik

Tango

Tango

20-08-2012 om 11:07

Hier

Wij eten met dit weer vooral veel makkelijk dingen die snel klaar zijn (en waarvoor je dus niet te lang in de warme keuken hoeft te staan). Bijv. krielaardappeltjes met sla erbij, de kinderen evt. wat boontjes of soms ook gewoon appelmoes, lekker fris. Koude aardappelsalade is ook lekker, je kunt erin doen wat ze lekker vinden. Bijv. stukjes komkommer, tomaat, blokjes kaas, stukjes ei etc. Evt. met brood erbij. En verder ook af en toe heel makkelijk gedaan. Vorige week moesten de kinderen een keer heel vroeg eten i.v.m. vakantiespelweek. Tangodochter had toen noodles met stukjes watermeloen erbij en Tangozoon een broodje knakworst met stukjes aardbeien erbij in een bakje. Ze zeiden allebei dat ze heerlijk hadden gegeten. Wij aten later: rijst met worteltjes en gebakken vis.
Voor barbecue-en vond ik het de afgelopen dagen zelfs nog te heet, dat hebben we dus niet gedaan. Gelukkig koelt het nu weer iets af, dus kun je weer wat langer in de keuken staan.

Pizza maken

Is niet eens zoveel werk, net zo makkelijk als je zelf wilt en je kinderen kunnen hem naar eigen wens beleggen. Bodem is zo gemaakt met bloem, water, gist, zout, beetje olie.. Of je koopt hem kant en klaar.

En ik ga zo voor lunch pannenkoeken bakken. Ok dat is wel een warm klusje maar ze hebben er veel zin in

No knead bread

Dat moet eigenlijk 24 uur staan, maar met dit weer kan het in een halve dag. Ik roer het aan, laat het de hele dag staan, vorm het om vier uur en bak het om vijf uur. Het is niet glutenvrij, maar er komt dan salade bij, zelfgemalen cashewnotenpasta (van niet-lekkere noten die we in het buitenland hadden gekocht), caprese-salade, komkommersalade, wat knakworst voor jongste. Daar kan je makkelijk nog wat glutenvrije knabbels bij leggen of even een zelfgemaakte gv pannenkoek of zelfgemaakte tortilla uit maismeel. Sausjes erbij, klaar.

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2012 om 13:26

Ochtend

Op erg warme dagen kook ik in de ochtend iets wat ik makkelijk kan opwarmen 'savonds, zoals: nasi, macaronischotel,etc.

Beetje scherp

Met zulk warm weer, eten wij of 'scherp' eten (pittig dus), veel rijst, veel pasta evt. koud en soep met brood.
Door pittig eten word het gevoel van: oo,wat warm minder.

Wij hebben gehad, tomatensoep, met stokbrood met allerlei 'fris' beleg (youchurtsalade's, huzarensalade etc.).
Pizza. Pasta en helft verwerkt in koude pasta, die nu klaar staan in koelkast en tussendoor gegeten word of meegenomen naar werk.
Vanavond 'hete kip' met rijst en aardappels uit de oven. (half uurtje werk, verder alleen sudderen in oven
groeten albana

Die oven

Maar hebben jullie dan niet de neiging de oven vooral niet aan te zetten omdat dat nog meer hitte in de woning brengt?

Groeten,

Temet

krin

krin

20-08-2012 om 14:01

Als het kan

zou ik 's middags warm eten. Dat doen ze niet voor niets graag in zuidelijke landen. 's Avonds nog wat brood en rauwkost, en niemand hoeft met een lege maag naar bed.
Maar ja, moet wel iedereen tussen de middag thuis zijn. Omdat het nooit zo lang duurt, zo'n hittegolf, neem ik meestal genoegen met een paar dagen elementair eten. De (niet warme) dingen die hier al genoemd zijn. En soep. Soep is goed van tevoren te maken, altijd lekker en heel handig om vieze groenten onmerkbaar mee binnen te krijgen (zo gruwt zoon van courgette, zegt hij, maar een courgettesoep gaat met genoegen naar binnen).

bibi63

bibi63

20-08-2012 om 14:08

Gazpachio, ijskoude spaanse tomatensoep

Dat is echt heerlijk met dit weer en je hoeft niet aan het warme fornuis. Volgens mij glutenvrij en ook stukjesvrij (behalve de bijlagen, maar die hoeft niet iedereen erin te doen).
Ik maak het zo: (evt. in 2 delen als de blender niet groot genoeg is. Je kunt ook evt. een staafmixer gebruiken, maar blender is wel zo handig):
In de blender: pak tomatensap, 1/2 rode paprika in stukjes, 1/2 groene parika in stukjes, bosje lente-ui in stukjes, paar knoflooktenen, halve komkommer in stukjes, beetje olijfolie, beetje (rode) wijn azijn, peper en evt. nog wat zout. E.e.a. goed fijn 'blenderen'. Daarna een paar uur in de koelkast, zodat bij opdienen de soep ijskoud is.
Voor de garnering op tafel zet je schaaltjes met stukjes van de overgebleven paprika, lente-ui en komkommer neer, alsook stukjes hardgekookt ei en croutons. Ieder kan daar naar eigen wens in doen.
Heerlijk!
Groetjes, Bibi

Toch maar zo gewoon mogelijk

Ook hier hebben ze behoefte aan gewoon warm eten, dus ik gooi niet het hele menu om op warme dagen, maar maak wel kleine aanpassingen. Ik kies vooral dingen die we anders ook eten, maar ook goed bij het warme weer passen. Wraps met een warme vulling die ze zelf nog wat mogen opleuken bijvoorbeeld. Gisteren gekookte krieltjes af laten koelen tot ze lauw waren en gegeten met kipspiesjes en sla. De dag daarvoor andijviestamppot met puree van bloemkool i.p.v. aardappel. Combinaties van soep/salade/stokbrood doen het hier ook wel goed voor een dagje, maar niet dagen achtereen.
Ze gaan op de warme dagen pas laat slapen, daardoor duren de avonden langer dan ze gewend zijn en dan is een goed gevulde maag wel prettig. Anders is het voldoende afgekoeld om te gaan slapen en lukt het dan weer niet door een hongergevoel. En ze willen zelf ook graag gewoon eten en eten ook goed.

Serwe

Serwe

20-08-2012 om 16:53

Gewoon

Wij eten niet iets anders als het zo warm is. Vanavond eten we gebakken aardappeltjes, tartaar en sla. Gisteren hebben we rijst met kip in tomaten/basilicum saus gegeten. Zaterdag hadden we weinig tijd dus hebben we pizza besteld en daarvoor waren we op vakantie dus was het sowieso makkelijk.

Ik zet met warm weer ook wel eens stamppot of zo op tafel. Smaakt me even goed met warm weer als met koud weer

Keuken is wel warm maar ook niet extreem. Alles kan hier goed doorluchten dus in huis wordt het niet heel warm.

Serwe

Serwe

20-08-2012 om 16:55

Overigens

Sta ik nooit lang in de keuken. Ik ben geen goede kok dus ik hou het altijd bij simpele basis recepten die redelijk vlug klaar zijn. Ik kan me voorstellen dat als je normaal wel een paar uur in de keuken staat dat je dit dan minder fijn vindt met warm weer.

Tonijnbollen

Heerlijk! De kinderen zijn er ook dol op:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=113304&rq=Tonijn+bollen&sr_type=recipe

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Geen ovengerechten

De oven gaat met dit weer niet aan, maar verder eten we redelijk normaal. Ik probeer wel dingen te maken die in korte tijd klaar zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.