Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

17-05-2013 om 08:59

Wat eten (gezond/snel/lekker)? (10 en 13 jr)

We eten vaak hetzelfde.
Wil weer eens wat anders proberen, maar wat?

Wie weet iets wat snel/makkelijk klaar te maken is?

En gezond is, dwz veel groenten (tenminste 600 gr (2 volw, 2 kinderen van 10 en 13), niet te veel vet (bij voorkeur geen varkensvlees). Vega is prima (maar man houdt weer niet van vleesvervangers, dus moet minder zichtbaar))

Geen vis of noten/pinda's.

Alvast bedankt, hoop op leuke recepten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rijst met sperziebonen

Sperziebonen uit de diepvries. Ik doe hier meestal vers maar dan moet je eerst een tijdje snijden, dat kan ook. Rijst. Alfalfa. Gekookt ei en bakje satehsaus in de magnetron. Eventueel nog voorgebakken uitjes op de satehsaus. Met een mandarijn erbij.

Suze

Suze

17-05-2013 om 10:04

Anne, haha (geen satehsaus)

Dank voor je reactie, inderdaad snel, maar ik schreef geen noten en pinda's dus ook geen satehsaus . Zonder dat misschien een beetje saai, althans voor mijn kinderen....

Maar hoor graag andere recepten.

Merel

Merel

17-05-2013 om 10:20

Ah recepten

Ik kijk vaak als ik inspiratieloos ben naar de recepten van albertheijn. Kan je ook nog aanklkken of het snelle recepten moeten zijn, of budget. En dan kan je zelf natuurlijk een beetje schuiven met de aantallen in de ingredienten. Iets meer van de groente bijvoorbeeld.

P

P

17-05-2013 om 12:35

Hmm

Ik vind 600 gram nog niet gezond genoeg voor een gezin van 4...

Suze

Suze

17-05-2013 om 13:10

P groente

P, ge hebt gelijk. Het zou 800 gr. moeten zijn . Maar ik schreef ook tenminste 600 gr. Bovendien is jongste nog redelijk klein, dus ben blij als die 100 gr. eet!
Eten jullie elke dag 200 gr groente bij de warme maaltijd? Komt echt niet op bij ons dan...
Maar eh.... als je nog gezonde en snelle recepten hebt, hou ik me aanbevolen

Oeps

Inderdaad de pinda. Vroeger aten we dat ook niet. Voor snel nam ik dan ingevroren groentesaus. Bijvoorbeeld rundergehakt met prei, wortel, ui, courgette e.d. met wat rijst. Of ik zette de avond tevoren al vast wat klaar. Geschilde aardappelen of ik maakte alvast het vlees. Zodat ik alleen nog wat rauwkost of fruit hoefde te schillen en het eten afmaken.

Tortillas

Tortilla's met als vulling :gehakt , bruine bonen of kidneybonen, paprika, mais. Erbij: tomaten en komkommer.
(Kruiden met tacokruiden) Eventueel nog geraspte kaas erbij

Yaron

Yaron

17-05-2013 om 14:22

Spaghetti bolognese

Spaghetti bolognese is hier favoriet, het is de eerste keer niet snel klaar, maar ik maak altijd een hele grote pan vol, drie of vier porties gaan in de vriezer en zijn dan wel snel klaar. Hier mijn recept, zonder hoeveelheden, want ik doe maar wat:
- winterwortelen
- bleekselderij
- tomaten (ontveld)
- uien
- rundergehakt
- ontbijtspek (kan ook wel zonder)
- pakjes gezeefde tomaten
- rode wijnazijn
- blokjes groentebouillon
- kruiden, ik gebruik Italiaansekruiden

Snij alles in hele kleine blokjes. Bak eerst de spekjes, daarna de ui fruiten, gehakt rullen en daarna de rest van de groenten erbij en alles een kwartiertje smoren met het deksel op de pan. Dan de gezeefde tomaten erbij, een scheutje rode wijnazijn en aanvullen met water, aan de kook brengen en bouillonblokjes erbij. Ik laat het daarna een uurtje op een laag pitje sudderen, met af en toe roeren, proeven en evt. peper en zout erbij. Als alles gaar is, doe ik de Italiaanse kruiden erbij. Spaghetti koken en smullen maar. Volgens mij wel 200 gram groente pp en in totaal 750 gram meergranen spaghetti voor ons gezin met 4 kinderen tussen 3 en 11 jaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Merel

Merel

17-05-2013 om 14:26

Receptje

Wat vinden wij lekker:
Kipfilet ± 400 gram in blokjes dit bakken in een pan met boter.
Daarna de kip even uit de pan halen of een andere koekepan gebruiken, daarin champignons in plakjes bakken (een heel bakje 250gr) en een courgette in blokjes erbij. En nog een gele paprika in blokjes erbij.
Vervolgens alles weer in de hapjespan, ook de kip en 1 of 2 bakjes boursin (of merkloze variant) erdoorheen roeren (het smelt dus wordt een soort sausje) Lekker met rijst en een salade.
Je kan hier trouwens allerlei varianten op maken.

-----------
Nog eentje:

Champignons bakken (250 gram)
Hamblokjes erbij (250 gram)
Een pak spinazie erbij (eerst even opwarmen in de magnetron)
Sausje is tagliatelle roomsaus uit een pakje
Met tagliatelle erbij

-----------
uitje fruiten
bevroren sperziebonen erbij (zak euroshopper 450 gram)
Even 10 minuutjes roerbakken
Dan 250 ml groentebouillon erbij en laten pruttelen tot het vocht verdampt is, scheutje ketjap er doorheen is ook lekker.
Kan met rijst of gebakken aardappeltjes en een speklapje.

Butter chicken

Ui glazig bakken, lepel currypasta of kerriepoeder erbij, 200-300 gr kipfilet in blokjes of reepjes meebakken. 2 blikken tomaat erbij, laten stoven tot kip gaar is.
Dan 1 kilo bladspinazie erdoor roeren en mee laten slinken.
Ik bind het dan met 1 kop gemalen cashews, dat geeft lekker vulling, maar als het nootloos moet, toen ik geen cashews in huis had heb ik ze vervangen door 1 kop bonen (kidney, bruin, kan allebei) die ik in de blender had gepureerd.
Op smaak maken met peper en zout.
Vlak voor serveren halve kop yoghurt of room of kokosmelk erdoor roeren. Met rijst eten, of met brood (naan, of gewoon boterhammen).

I.p.v. spinazie kun je ook allerlei andere groene blaadjes nemen.

P

P

17-05-2013 om 15:12

Suze

Als we groenten eten halen we dat wel ja, zelfs in de pastasauzen komen we een heel eind. Als we diepvriesgroente eten nemen we altijd twee doosjes van 450 gram.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2013 om 20:17

Visloempia's

800 gram roerbakgroente (ik neem vaak van die kant en klaar zakken) wokken, zakje bamikruiden erbij + 400 gram kabeljauw of koolvis.
Dit verdelen over 10 plakjes bladerdeeg. Pakketjes dichtvouwen en ca. 20 min. in de oven. Lekker met wat chilisaus of ketjap.
Erg makkelijk en hier altijd een succes.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2013 om 20:19

Oh sorry, geen vis zie ik nu

Was te snel met de visloempia's, je wilt geen vis...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2013 om 20:23

Wraps met spinazie

2 pakken diepvries-spinazie. Evt. wat geruld gehakt, maar kan prima zonder. Gebakken champignons. Zakje burrito-mix oid. Dit door elkaar heen, verdelen over wraps (ik neem altijd zo'n pak met 8 stuks) en dichtrollen. In overschaal leggen, laagje creme fraiche eroverheen strijken en wat geraspte kaas. Kwartiertje in de oven.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2013 om 21:13

Maaltijdsalade met boontjes en tonijn

Oke, nog een snel-klaar-succesrecept hier:
Ca. pond specrcieboontjes koken. Paar tomaten in stukjes snijden. Rode ui snipperen. 4 hardgekookte eieren. 2 blikjes tonijn. Olijven. Alles door elkaar, zout en peper erbij en klaar. Lekker met wat brood.

Merel

Merel

17-05-2013 om 23:05

Ijsvogeltje

Ijsvogeltje....tonijn is ook een vis ))

judiths mama

judiths mama

17-05-2013 om 23:17

Spinaziesaus

Voor bij de spaghetti
Spinazie (tegenwoordig in pakken van 750 gr)
Mais
Boursin o.i.d.

Evt. Uitje fruiten en knoflook persen.
Spinazie verwarmen, rest erdoor. Serveren met spaghetti.

Heerlijk, snel en vega!

Trijntje fop

Moet nu denken aan:

Bij Noordwijk zwom een nat konijn
Temidden van een school tonijn
'Tja' sprak het beest, 'dat tomt er van,
Als men de ta niet zeggen tan'

Dirksmama

Die is van Kees Stip. Leuk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Rafelkap

Rafelkap

18-05-2013 om 07:55

Pasta met pesto

Verse pasta van de ah en zelfgemaakte pesto: pluk een basilicumplantje leeg, paar olijven (stuk of 5), geroosterde pijnboompitten, parmezaanse kaas, wat olie, evt. knoflook, staafmixer erop. Pesto door de gare pasta roeren. Salade erbij.
Ik ben heel trots dat mijn jongste dit sinds kort met smaak eet (zonder de salade)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-05-2013 om 09:17

Ha ha

"Ijsvogeltje....tonijn is ook een vis )) "
Je begrijpt het al; ik kan mij niets voorstellen bij 'we willen geen vis eten'. Je mist zoveel lekkere gerechten!
Sorry Suze (maar je kunt het natuurlijk altijd eens proberen)

JansjeRommy

JansjeRommy

18-05-2013 om 10:24

Vega tonijn

Hoeft niet. Wij zijn gek op de vega tonijn van de vegetarische slager.

JansjeRommy

JansjeRommy

18-05-2013 om 10:38

Even denken, hier maken we bijvoorbeeld

Turks brood in stukken opensnijden. In een koekepan aubergine, courgette, tomaat ed bakken. Feta en olijven erdoor. Brood ermee vullen en even in de oven zetten.

Simpele verse soep van broccoli of prei of wortel-tomaat. Sneller klaar dan je denkt en een gezonde manier om groente binnen te krijgen.

Spaanse tortilla met daardoorheen geraspte aardappel, ui en rode paprika, met een grote bak salade. Evt vega spekjes erdoor.

Spaghetti bolognese vega. De saus maak ik met vegagehakt en een pakje rode pesto, echt lekker en supersnel. Boontjes erbij

Pasta met broccoli en boursain of andere kruidenkaas. Zelf doe ik er amandelen door, maar dat valt dus af. Pijnboompitten kan evt ook.

Groentecurry met zilvervliesrijst of bulgur. De currymix komt van de toko (bij meer tijd, vers). Evt nanbrood erbij.

Hard gebakken blokjes tahoe met snelle ketjapsaus ( ketjap+ chilisaus+ gembersaus) en rijst en paksoi

Pasta koken, room erdoor, erwten, mais en stukken hardgekookt ei. Beetje parmesaanse kaas erover

Risotto maak ik ook met allerlei groentes, maar dat kost iets meer tijd.

Mussie

Mussie

18-05-2013 om 18:19

Eiermuffins met spinazie

Voor 4 pers:
6 eieren, halve tot hele spinazie, geraspte kaas, knoflook als je wil, peper en zout, kookroom light (ik doe aan de lijn), ui
Hussel de eieren met kruiden en kookroom en de kaas. Je kunt er natuurlijk allerlei kruiden naar smaak doorheen doen
Bak de ui met knoflook. Voeg spinazie toe, en roerbak minuut of 2. Voeg de spinazie bij het ei-mengsel en doe in muffinvormpjes, dit is genoeg voor 12 muffins. Zet n de voorverwarmde oven, zo'n minuut of 20 op 160 graden. ik geef er grof bruin brood bij en tomatensalade
. En je kunt er eindeloos mee variëren, doe er bijvoorbeeld ham of ontbijtspek bij of pijnboompitten als je het liever vega houdt.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-05-2013 om 20:09

Bobotie of groentetaart

Bobotie: een ovenschotel van gehakt, sperziebonen, ui appel en kerriesaus met rijst erbij. Kan ook heel goed met vega-gehakt.
Jammer dat je geen noten en pinda's mag, bij ons gaan door veel gerechten noten.
Nog een favoriet: broccoli-taart met blauwe kaas. Bekleed een ovenschaal of springvorm met deeg (deeg voor hartige taart of bladerdeeg), maak een halfgaar mengsel van kleine roosjes broccoli, 1 gesneden rode paprika en 1 grote grof gesneden rode ui en doe dat in de vorm. Maak een mengsel van 4 geklopte eieren en 200 g blauwe kaas, peper/zout/kruiden naar smaak en aangevuld met een scheutje melk en schepje meel, en giet dat eroverheen. Een uurtje in de oven en smullen maar. Voor de liefhebbers maakt een handje walnoten erdoor het helemaal af, maar die kan je weglaten.
Marjoleine

Mea Proefrok

Mea Proefrok

18-05-2013 om 20:23

Broodje mario

Dit vinden al mijn leerlingen superlekker als we het maken bij kookles. Beetje afgekeken van het beroemde broodje Mario uit Utrecht. Koop bij de Turkse bakker van rondje pitabroodjes (die zijn een stuk hoger dan die platte pitabroodjes uit plastic in de supermarkt). Italiaanse bollen kunnen ook, maar zijn veel duurder.
Per broodje heb je nodig: een plakje kaas, twee plakjes chorizo (of rundersalami of scherpe Turkse halal worst, wat je maar lekker vindt), een halve rode ui in ringen, gegrilde rode paprika in reepjes (kun je in een grote pot kopen bij de Turk), flink wat geraspte winterwortel, eventueel wat ingemaakte pepers in reepjes gesneden als je van pittig houdt, chilisaus. Snijd broodje open, beleg met alles, klap broodje weer dicht, minuut of zeven op 200 graden in de oven en smullen maar. Heerlijk met komkommmersalade.

Ook boontjes met rijst maar dan anders

De meest geliefde supersnelle maaltijd hier is ook boontjes+rijst. Alleen eten wij er (stukjes) kipfile bij die ik eerst marineer in ketjapsaus (kant en klaar verkrijgbaar bij elke supermarkt van meerdere merken, staat bij de nassi/bami-afdeling). Heb je de saus niet kan het ook met gewone ketjap. Voor het vlees+saus: Bak wat uitjes/knoflook/prei wat je maar in huis hebt, vlees erbij en laat maar sudderen evt. wat water erbij of wat dikker maken met bloem ofzo.
Heb je geen tijd om te marineren het kan ook zonder. Alleen smaakt de kip dan minder naar de saus/ketjap. Rijst koken, boontjes bijtgaar koken (niet te lang).
Ook handig ovenschotel witlof. Gehakt rul bakken.Witlof snijden, aardappels in partjes erover. laagje voor laagje in de oven. Over het geheel een kaassaus mikken of geraspte kaas. In de oven ong. 45 minuten.
Dat is best lang. Dat eten wij vaak als ik b.v. wel vantevoren tijd had om de schotel te maken. Kan b.v. jongste het aan zetten
En wij meteen aan tafel.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.