Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat doen we met de vloer?

Zo, ik heb een nieuw huisje gekocht. Een historisch pandje dat reeds helemaal vernieuwbouwd is. Afschilderen en vloerbedekking in de huiskamer, slaapkamers en gang boven is genoeg.
We willen hout (of iets dat daar op lijkt) en we laten het leggen. Maar ik word niet goed van de keuze. Er is massief hout, een laagje hout op een iets anders geplakt, en natuurlijk duizend soorten laminaat.
Iemand recente ervaring met aanschaf en laten leggen?
Wat koos en wie heb je gekozen en waarom?
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
oregano

oregano

14-12-2010 om 13:36

Geen laminaat

Ik zou absoluut geen laminaat nemen, zeker niet in een karakteristiek historisch pand...
Hout is zoveel natuurlijker en gaat een levenlang mee. Nar tig jaar laat je het even weer schuren en lakken of beitsen en het is weer als nieuw...
Wij hebben brede vloerdelen, gelakt soort white wash zo'n 6 jaar geleden, nu hier en daar een klein klaal plekje, dus volgend jaar weer laten lakken denk ik, of zelf doen.
Succes!

M Lavell

M Lavell

14-12-2010 om 13:44 Topicstarter

Okeoke

Rustig maar dames. Ik wil natuurlijk het liefst een massief houten vloer die net zo oud is als het huis. Maar dan wel strak en modern gelegd zodat het net zo goed schoon te houden is als... ik durf het bijna niet te zeggen
Laminaat heeft tegenwoordig nog een broertje dat duo- of combiplank heet. Een laagje hout geplakt op een onderlaag. Voordeel zou zijn dat het niet of nauwelijks werkt. Maar hoe zit dat met geluid? En als je water morst? Zijn er ook brede delen van?
Iemand ervaring?
Groet,
Miriam Lavell

Mmmm

Ik heb gezien wat je voor je oude huis vroeg en ik kan met niet meer herinneren hoeveel het was, maar volgens mij moet er toch een eikenhouten visgraatparketje afkunnen

Wij hebben bamboe. Dat is mooi, vind ik zelf, maar het bleek minder hard dan ik gehoopt had. Het zijn van die delen die je in elkaar klikt, en op sommige punten zijn hele dunne kieren ontstaan. Neemt niet weg dat je die vloer best met een speciaal spulletje vochtig kunt afnemen. Hij is gelakt trouwens, niet geolied (dat zag ik mezelf niet bijhouden namelijk).

Op de bovenverdieping hebben we overigens kurk, dat is na het leggen in éen keer afgelakt en daar is geen kiertje te zien. Wel heeft kurk het nadeel dat er erg snel deuken inkomen.

Volgens mij, als je parket laat leggen en het dan na het leggen laat lakken (ipv gelakte delen te laten leggen) komen er geen kieren en is het net zo makkelijk in het onderhoud als wat dan ook. Je moet niet kletsnat dweilen, maar dat moet je met laminaat ook niet.

Groeten,

Temet

M Lavell

M Lavell

14-12-2010 om 15:02 Topicstarter

Het blijft tobben

"maar volgens mij moet er toch een eikenhouten visgraatparketje afkunnen "
Jemig, nog meer keus!
"Volgens mij, als je parket laat leggen en het dan na het leggen laat lakken (ipv gelakte delen te laten leggen) komen er geen kieren en is het net zo makkelijk in het onderhoud als wat dan ook."
Ja. Ik begrijp inmiddels dat werking vooral samenhang heeft met de breedte en lengte van de plank. Parket werkt minder omdat het uit kleine plankjes bestaat.
Van de combi- of duoplank (houtlaag op berkenhout) vond ik ook nog de versie lamelplank. Dat is hout op multiplex. Dit soort twee componenten hout heeft als onmiskenbaar nadeel dat water op de ene laag een andere uitwerking heeft dan op de andere. Het gaat bulten.
Het zijn 'niet morsen' vloeren (net als laminaat, waar overigens tegenwoordig ook weer een aqua versie van bestaat). Eh.. ja. Wij doen dat. Morsen. En dan pakken we niet meteen een doekje. We zien het vaak niet eens.
Dan is er tegenwoordig ook nog de pvc vloer. Hoe verzinnen ze het! Nou ja, misschien wel speciaal voor ons soort morsigemensen.
Iemand ervaring met een pvc vloer?
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Wij morsen ook hoor. Ik wel tenminste. Al moet ik zeggen dat ik er gewoonlijk wel meteen een doekje bijpak. Als het gewoon een klein beetje water oid is dan kan een gewone gelakte vloer daar vziw best tegen.

Laat je ongemerkt halve emmers water over de vloer lopen dan zijn andere vloeren wellicht aangewezen.

Marmoleum kan meer nattigheid hebben dan hout. Maar je moet ervan houden, dat doe ik toevallig wel maar er zijn ook mensen die spontaan groen om de neus worden bij de suggestie alleen al.

Groeten,

Temet

Biene M.

Biene M.

14-12-2010 om 15:49

Goed advies

Goed advies krijg je hier http://www.vloerenhuis.nl/ (jullie nieuwe huis is toch niet opeens aan de andere kant van 't land?)

Overigens zou ik op dit moment kiezen voor een natuurstenen vloer met vloerverwarming, maar ik zit in de jonge kinderen en kotsende katten. In een zindelijker levensfase vind ik massief hout (planken of visgraatparket) denk ik toch aantrekkelijker.

Maar ga eens praten bij het vloerenhuis, zou ik zeggen.

Pvc vloer

Na jaren tobben met een vreselijke parketvloer, moesten we wat anders. Man sprak zijn veto uit tegen een houten vloer en ik was faliekant tegen plavuizen. We kwamen uit op pvc. Diep in mijn hart zou ik het liefst hout hebben, maar goed.......
De pvc vloer moet gelegd worden door de vakman. Je kunt allerlei maten en kleuren krijgen. Ook allerlei patronen erin. De vloer houdt zich erg goed. Vlekken zijn zo weg te poetsen met gewoon water, sterker nog, het wordt afgeraden om met zeep te dweilen. Is zeer onderhoudsvriendelijk.
Het is geluiddempend en min of meer krasvrij. De vloerverwarming eronder werkt erg goed. Op het eerste oog lijkt het alsof er een houten vloer ligt, sommigen moeten eerst de vloer "voelen" om te weten dat het pvc is.
Kortom: wij zijn er tevreden over. (maar "levend" hout zal bij mij altijd op nr 1 staan........)

Yta Chalne

Yta Chalne

14-12-2010 om 16:27

Tja

Nadat ik het van de week bij iemand heb gezien ga ik he-le-maal voor een Amerikaans walnoten visgraat gelegde parketvloer. Van het meer dan onbetaalbare soort, afgewerkt met een zwart biesje. Echt yummie. En dan voor de rest van het huis marmoleum, dat ruikt lekker. Echt geen pvc of andere kunststoffen, dan had je een modern huis moeten kopen, helaaspindakaas.

Lynna

Lynna

14-12-2010 om 18:20

Laminaat of parket

Ik weet het ook niet. Ik ben bij een paar parketboeren hier in de buurt geweest. Ik heb een lichte eiken vloer white wash gezien, erg mooi. Maar ook zo'n zelfde iets in laminaat. Kost 3000 euro ipv 6000 euro. Ik ben inderdaad alleen bang voor het geluid......

Vera*

Vera*

14-12-2010 om 18:54

Wij hebben

Wij hebben een Wicanders vloer. Dat is een onderlaag met daarop een laag kurk voor o.a. geluiddemping. Op het kurkenlaagje is een laagje echt hout en het geheel is afgewerkt met een harde toplaag (net zoals bij 'piep'). Het zijn brede delen en het klinkt niet hard. Een vriendin merkte een keer op dat ze bij ons wel op haar hoge hakken kon lopen en bij haar thuis op de houten vloerdelen niet (lawaai). De kurk zorgt dat er demping in het geheel zit, kopjes stuiteren ook weer omhoog als ze vallen, kun je ze gewoon weer opvangen.

V-groef

Wij hebben massieve eiken planken met een v-groef. Vooral die v-groef zou ik niet zo snel opnieuw in een huis laten leggen. Ziet er best mooi uit, maar er blijft irritant veel troep in zitten! Ga dat er maar eens lekker met een satéprikker uit peuren...

Margriet*

Margriet*

14-12-2010 om 23:03

Doe wat past bij het huis

en ja ook je smaak telt.
In een oud huis zou ik gaan voor een mooie houten delen, eiken uiteraard in een lichte kleur. Komt bij ons na de verbouwing er zeker in. Wij hebben een jaren vijftig vloer maar ik houd niet van tapijt en marmoleum hebben we al boven en op zolder grenen.
Begin niet aan lamelpakket of wat voor nep houten vloer dan ook (ook al zit er een laagje hout op). Deuken, beschadigingen, slijtage plekken bij overgang van ene plank na andere plank en zeker niet vocht bestendig.
Larix is een goedkoper alternatief maar er zijn zo veel houtboeren. Ik zou ook eens zo'n houtboer binnenstappen en kijken en voelen. Je loopt toch ook op blote voeten en zit op de vloer, bepaald hout zoals grenen is veel minder glad dan eiken.

Bloem

Bloem

14-12-2010 om 23:16

Wij hebben echt-lijkend-nep-eiken

van Leen Bakker, was niet duur en keurig gelegd. Na drie jaar ziet het er nog tip-top uit. Wij hebben ook 'echt' overwogen, maar ik hou er wel van om na enige tijd te kunnen vervangen zonder ach en wee over wat het wel niet gekost heeft.

Niet moeilijk doen

gewoon massief tapis eiken doen, genageld en dan gelakt.

M Lavell

M Lavell

15-12-2010 om 09:36 Topicstarter

Dank!

Ha, fijn, zo'n rijtje stellige meningen We kunnen ermee op pad. Visgraat is kennelijk het nieuwe echte oud. Man en ik zijn er niet dol op, maar we kunnen natuurlijk ook voor een ander moetiefje kiezen.
Die v groef, hou op schij uit. Ik heb het nu in de keuken liggen (larix). Met de hoevenkrabber kom je een eind
Marmoleum vind ik wel wat voor boven.
Nogmaals dank. Wij gaan onze weg beter vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Fijn te lezen

Toen wij destijds voor de keuze van een vloer stonden riep ik ook meteen: geen V-groef. Dat had ik dus goed gezien, prettig om dat te lezen hier. Inmiddels snap ik trouwens het nut van zo'n groef, want als er dan kiertjes komen zie je die niet, lijkt me zo (zeker niet als ze schuilgaan onder een laag vuil, maar dat terzijde).

Had ik een oud huis en een zak geld dan volgde ik Manda's advies. Maar ja, we hadden geen van beide

Groeten,

Temet

Mathilde

Mathilde

17-12-2010 om 17:05

V-groef

Hier een huis uit de jaren dertig. Met boven white wash eiken parket met brede planken en V-groef (ja sorry maar toen had ik nog geen kinderen LOL). Die V-groef heb ik eraf laten schuren en de planken zijn in de olie gezet . Die paar millimeter konden er makkelijk af. Kierloos wordt het nooit LOL.
Nog liever had ik er de tweecomponentenlak op gehad, die we later op het oude teak visgraatparket in de huiskamer hebben laten aanbrengen (nooit zelf doen, het is bijzonder smerig spul om te verwerken, categorie gasmasker). Ik vind dit de ideale vloer, want het parket ziet er nog steeds doorleefd uit, het glimt niet, maar je kunt gewoon een dweil erover halen (nou ja, de werkster dan). Nu plakken we dus niet meer vast .

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

17-12-2010 om 23:43

Geen laminaat; geen lak maar hardwaxolie

Ik vind laminaat lelijk en het slijt ook niet mooi. Ik zou zelf massieve planken of massief parket kiezen. Met planken heb je wel een groef, maar bij ons levert dat geen problemen op. Massief hout is er in vele kwaliteiten en prijsklassen.

En ik vind hardwaxolie van Osmo erg fijn. Lak vind ik er niet zo mooi uitzien en het slijt erg lelijk, er gaan stukjes af. En de slijtplekken bij lak kunnen niet plaatselijk bijgewerkt worden, dan moet de hele vloer opnieuw geschuurd en gelakt worden. Osmo hardwaxolie slijt geleidelijk en kan plaatselijk bijgewerkt worden. En het is veel bestendiger dan olie of was en veel minder kwetsbaar. Het is ook minder milieu-onvriendelijk dan lak, en makkelijk zelf aan te brengen (twee lagen zijn genoeg, en het geeft weinig slechte damp). (Zelf lakken kan erg lelijk worden als je niet veel ervaring hebt.) En ik vind hardwaxolie er veel mooier uitzien. Het is enorm water- en vuilafstotend. Op geen enkele houten vloer kun je trouwens heel lang plassen water laten liggen, zeker ook niet op een gelakte vloer. Een hardwaxvloer moet je bij voorkeur dweilen met de "wischfix"-zeep van Osmo en af en toe zo nodig bijwerken met onderhoudswas (hier zij wij zelf erg laks in).

Wij hebben een gelakte robinia-vloer die al in het huis lag, laten schuren en in de hardwaxolie gezet. Dat is erg mooi geworden, robuuste uitstraling, en met onderhoud zijn we erg lui. Toen de vloer gelakt was zaten er lelijke slijtplekken bij de eettafel e.d., maar nu na 10 jaar hardwaxolie zie je wel dat de vloer gebruikt is maar zie je geen lelijke plekken.

Ik heb zelf ook een ge-oliede vloer en vind het erg jammer dat ik toen de hardwaxolie nog niet kende, want een geoliede vloer wordt veel sneller vies, is moeilijker schoon te houden en moet vaker een onderhoudslaag krijgen.

Hout

onze houten vloer is plankje voor plankje gelegd, geschuurd etc. Visgraatmotief. Mooi hoor.

Zou wel gaan voor echt hout en niet dat plastic laminaat (kan ook wel mooi zijn hoor, vooral dat hele lichte ,maar dan voor de slaapkamer)

Peetje

Peetje

22-12-2010 om 13:45

Mijn duit in het vloerenzakje

Hallo,

Ik lees al een poosje vrolijk mee en wil ook graag wat toevoegen .
Hier oud huis (1890), met sinds een paar jaar de originele vloer (grenen, prachtig mooi maar met veel tochtende kieren en geen ondervloer).

Wij zijn al bijna een jaar aan het kijken naar een andere vloer (af en aan hoor) en hebben al heel wat vloerenwinkels gehad.
En bij de meesten viel mij het advies nogal tegen (naast veel gebrek aan klantvriendelijkheid maar da's een ander verhaal). Veel tegenstrijdigheden, onjuistheden, vage verhalen etc etc.

Uiteindelijk zijn we bij een hele prettige winkel gekomen in Ijsselstein. In alle opzichten duidelijk en goed advies en binnenkort krijgen wij onze nieuwe vloer. Dat wordt er eentje van Hollandsche Vloeren (dorpsserie, de Gulpen of Roden).
Wat ik ook prettig vind aan dit bedrijf is dat ze leggers in vast dienst hebben. Veel winkels werken met zzp-ers, en dat werkt vast vaak goed maar bij ons liep dat niet. Ding is wel bij ons (en Mirjam ik weet niet hoe dat bij jou zit) aan de huidige oude vloer een en ander moet gebeuren. En daar had men eigenlijk geen zin in (lees: mopperende leggers, geen offerte sturen, niet op komen dagen bij inmeten etc).
Daarnaast hebben we gekozen voor lamelparket, ivm o.a. het werken van de vloer.
En voor een 'merkvloer' maar dat vooral omdat ik hier een kwaliteitszekerheid heb. Zoals een vloerenmeneer zei: de stukken die je in de winkel ziet zijn de mooiste planken uit een pak. Ga er dus vanuit dat er meer knoesten ed inzitten dan je in de winkel ziet.

En ook hardwaxolie om redenen die hierboven al uitvoerig beschreven zijn. Daarnaast speciale viltjes voor de stoelen, via de winkel (heb nu van die Ikea/Blokker viltjes maar daar gaan er pakken van doorheen per jaar).

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

groeten,
Peetje (met boven en in de keuken marmoleum, bevalt helemaal goed)

Wat ik zou doen

Tja, ik vind gewoon Echt Hout. Geen nep (laagje). Wij hebben grenen, helemáál niet het sterkste hout, maar we vonden toen eiken echt te duur. Maar onze vloer leeft, in die zin dat er af en toe putjes in zijn gekomen van stoeltjes, dat er krasjes op zitten en dat soort dingen. We hadden het plan het netjes elke twee jaar in de olie te zetten maar hebben dat in de 10 jaar dat we de vloer nu hebben, nog nooit gedaan. En dan is eiken nog zo mooi, bij ons zie je dat er op geleefd wordt, en dat vind ik persoonlijk erg mooi. En lekker brede planken natuurlijk!
Laminaat zou ik nooit doen, zeker niet in zo'n huisje dat je beschrijft. Wij hebben boven wel laminaat, een héle lichte kleur, en ook hele brede latten. Dat smalle gedoe vind ik niet mooi.
Maar het is allemaal erg persoonlijk. Mijn vriendin heeft kurk. Ik gruwel ervan, vind het Niet Mooi.

Wij hebben wel een groef

maar geen problemen ermee.

Lynna

Lynna

25-12-2010 om 08:26

Toch maar een groef

Ik heb gister een prachtige laminaatvloer besteld, toch maar met groef. Omdat het anders net een hele grote plaat lijkt en ik geloof toch dat ik dat niet mooi vind, al is het misschien praktischer).

Als je

een dikke ondervloer legt is laminaat goed te doen, zeker wat geluid betreft. Ik snap wat Pelle bedoelt en ik had hetzelfde. Als je laminaat neemt, neem niet die van Ikea.. die werkt teveel, jaren later nog. En laat het leggen door iemand die het heel nauwkeurig legt, dat je geen afdekplaatjes nodig hebt.. haal gewoon de plinten weg en zet ze daarna weer terug. Iemand die goed is, kan dat zonder afdekplinten zeg maar.

Mee-lezer

Ik lees zeer belangstellend mee. Vrijdag kwam ein-de-lijk het verlossende ja-woord op de hypotheekaanvraag, zodat we begin januari de sleutel in ontvangst kunnen nemen van ons jaren 30 dijkdroomhuis. Hoera!! Dat Amerikaans walnoten visgraat met zwarte bies heb ik ook gezien, in een toonzaal weliswaar. Schitterend! Maar om daardoor op de keuken te moeten bezuinigen, dat gaat me te ver. Het groevenverhaal ga ik zeker onthouden. Goede tip dus.
Vraagje: heeft iemand ervaring met vloerverwarming onder laminaat? Voor het onderhuis, toch wat killer dan de rest, denk ik daaraan namelijk.
Groet,
Onyx

Pvc-vloer

Daar bedoel je denk ik een gietvloer mee ? Een kennis heeft dat in het hele huis en het krast heel makkelijk: de verhuizers hadden met een doos lopen slepen met als gevolg krassen op de vloer die er niet uitgaan.

M Lavell

M Lavell

26-12-2010 om 10:50 Topicstarter

Grappig

Hm, de vloer houdt meerdere mensen bezig zie ik. Wij hebben inmiddels gekozen. Het wordt parket (beneden en boven) in stroken en dat laten we in de hardwax olie zetten.
Judith:"Daar bedoel je denk ik een gietvloer mee ?"
Nee, dat is weer iets heeeeeel anders.
PVC vloeren zijn vloeren van planken die geen hout zijn maar PVC.
Natuurlijk wel te leveren met rustiek houtdisign
Groet,
Miriam Lavell

verhuizertje

verhuizertje

26-12-2010 om 17:07

Onyx

Vloerverwarming schijnt tegenwoordig onder veel soorten vloer te kunnen, niet zoals vroeger alleen onder steen. Vraag maar eens bij een vloerenboer.
Maar bedenk waarom je vloerverwarming wilt en wat je er van verwacht. Als het zoals vaak wordt aangelegd als onderdeel van je cv-systeem dan reageert het net als de radiatoren op de thermostaat. Als het dan in de ruimte waar de thermostaat hangt warm genoeg is (zon schijnt er in, haard is aan, of gewoon een goed geïsoleerde ruimte) dan gaat de ketel uit en de vloerverwarming dus ook. Voor een killer onderhuis moet je dan iets anders verzinnen. Misschien kan de vloerverwarming daar wel op een eigen thermostaat, net zoals je thermostaatkranen op radiotoren hebt die verschillende ruimtes op een verschillende temperatuur kunnen houden.
Waar je ook aan kunt denken is een goed isolerende vloer zoals iets met kurk. Kan een gewone kurkvloer zijn maar er zijn ook vloeren met kurk als tussenlaag. Mijn schoonzus heeft er zo-een van Wicanders. Dat voelt behagelijk aan, warmer dan steen, laminaat of hout.

Verhuizertje

Kijk, dit is nog 'ns een nuttige tip! Een eigen thermostaat voor het onderhuis, dat ga ik onthouden. Nog los van wat er op de vloer daar komt. Die kamer is wat minder hoog en heeft een balkenplafond, dus of vloerverwarming echt slim is daar (hoogteverlies) weet ik nog niet zeker.
Groet, Onyx

Jesse_1

Jesse_1

27-12-2010 om 22:02

Pvc

Wij hebben pvc. Voorheen hadden wij een geoliede houten vloer en door een kleine verbouwing moesten wij er wat mee. Sowieso waren wij klaar met hout in de keuken. Omdat wij een halfopen keuken hebben, hebben wij besloten voor pvc te kiezen. Gewoon min of meer per ongeluk gezien en meteen voor de bijl. Ook toen het net gelegd was en wij in een lege woonkamer binnenkwamen, het was heel vreemd, want het leek een houten vloer, maar je hoorde/voelde dat het geen hout was.
Groot voordeel: onderhoudsarm, geen kieren, makkelijk schoon te houden.
Voor Judith: het is min of meer marmoleum-achtig, wat in strips ("planken") wordt gelegd. Er zit ook echt reliëf op.
Een volgende keer zouden wij er zeker weer voor kiezen. Maar ja, een echt oud huis vraagt misschien wel om echt hout...
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.