Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Herfstblad

Herfstblad

02-09-2016 om 13:54

Wat doen we met de poes

Een jaar of 4 geleden hebben wij een kitten in huis genomen, een vrouwtje, ik noem haar even Miep. Miep bleek een bijzonder eigengereid type te zijn. Niet erg sociaal (naar mensen of andere katten) en zeker niet 'knuffelig'. Aanhalen met gevaar voor eigen leven, zeg maar. Miep leefde vaak buiten en kwam naar huis voor eten/slapen. Maar goed, we hadden haar nu eenmaal en we waren er goed voor.

Toen we vorig jaar het verzoek kregen een ander verweesd kitten in huis te nemen, hebben we dat gedaan. In de wetenschap dat Miep er misschien niet gelukkig mee zou zijn, maar in de hoop dat ze een kitten zou willen accepteren. Helaas, dat is nooit gelukt. Miep bleef blazen naar kitten en tot vriendschap is het nooit gekomen. Hooguit wat gewapende vrede.

Ondertussen is kitten ook min of meer volwassen en zien we Miep bijna nooit meer. Deze zomer is ze meer weg dan thuis geweest. Soms is ze wel 2 weken aan een stuk weg. Als ze weer eens langs komt, ziet ze er wel-doorvoed en gezond uit. We vermoeden dan ook dat ze een 'stiefgezin' in de buurt heeft, waar ze eten krijgt (we weten helaas niet waar). Ze is met moeite naar binnen te lokken, kijkt wat schichtig rond (of kitten er is?) en rent gauw weer naar buiten, waarna we haar ook weer een tijd niet zien. Kitten leeft gewoon met/bij ons. Is een veel socialer type.

Tja en nu komt ie.. zomers de hele tijd buiten is niet zo erg; als Miep kiest voor het buitenleven c.q. schooien bij de buren, OK so be it. Maar de herfst komt er aan.. en ze is duidelijk niet gelukkig bij ons. Voor haar zorgen (op z'n minst ontvlooien/ontwormen, jaarlijkse prik) wordt ook wel moeilijk zo en ik vind 't wat zielig voor d'r, dat leven als halve zwerf-kat. Maar naar een asiel brengen in de hoop op een beter leven is ook zoiets.. en trouwens, veroordelen we haar dan niet tot een leven in een hok omdat niemand zo'n anti-sociale poes wilt hebben.. Ik wou maar dat we kennissen hadden met een boerderij of zo. Ze zou een uitstekende boerderij-kat wezen (kan geweldig muizen vangen!). Maar helaas..
Wat zouden jullie doen? Haar maar gewoon laten lopen of een ander huis zoeken? En zo ja, hoe dan?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2016 om 14:06

Laten lopen

Als ze verder geen overlast veroorzaakt zou ik haar lekker laten lopen. Die enkele keer dat ze thuis is kan je haar misschien even druppelen tegen vlooien en misschien lust ze wel een plakje worst met daarin een ontwormingpilletje.
Over inenten zou ik me niet zo druk maken.

En je kan natuurlijk een oproepje op fb ofzo zetten. Dat je een fantastische muizenvanger in de aanbieding hebt.

Paddington

Paddington

02-09-2016 om 14:11

Lekker laten gaan

Ik heb ook een keer zo'n poes gehad. Na ongeveer een jaar stond er ineens iemand voor de deur. De verteld mij dat poes veel bij hun zat, dat de kinderen gek waren op haar en andersom. Ik heb toen een leuk gesprek gehad met deze vrouw. Uiteindelijk heb ik informatie gegeven over het medische verleden (gecastreerd en verder elk jaar ingeënt), waarna poes een nieuw huis had.

Wellicht heeft poes een fijn huis gevonden, waar zij zich prettig voelt. Als zij er behoefte aan heeft dan komt ze echt wel terug.

Pooh bear

Pooh bear

02-09-2016 om 15:09

Bandje

Als het lukt kan je Miep misschien tijdelijk een bandje om doen met de vraag of ze door iemand verzorgt word. Of anders inderdaad een oproepje plaatsen.
Verder zou ik haar lekker laten lopen en als ze binnen komt gewoon verzorgen. Mischien komt ze in de winter wel vaker binnen

mijk

mijk

02-09-2016 om 16:07

in onze buurtfacebookgroep

kwam ook eens zo'n oproep voorbij en die poes is nu in gezamenlijk overleg verhuisd...

mijk

Kinderboerderij

Leg je vraag voor aan een kinderboerderij of een manege.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2016 om 00:02

Zoveel mogelijk apart

Katten zijn in principe solitaire dieren. Ze zijn niet persé zielig als ze alleen zijn. Katten die elkaars dikste vrienden worden zijn niet de standaard, wel leuk en mooi meegenomen. Geef ze de ruimte om hun eigen territorium te kiezen. Geef ze als het kan de ruimte om apart te eten, zet twee kattenbakken neer als dat kan, kortom creëer de gelegenheid om ze apart te laten zijn. In de natuur zouden ze ook op gepaste afstand van elkaar kunnen leven, zonder constant in gevecht te raken, dus ook bij jullie in huis.

Wij hebben bij elkaar heel wat katten gehad. Van al die katten waren er maar twee die echt knus waren met elkaar. De rest leeft en leefde gewoon samen onder een dak. We hadden een moeder en een dochter (moeder is al een poosje dood), die beiden de neiging hadden om in de zomer meer buiten dan binnen te leven. Dochter is inmiddels ook oud en lijkt wat sneller de warmte van de huiskamer te zoeken, maar er is duidelijk een verschil tussen zomer en winter. Wij hebben het probleem dat de honden achter de katten aanjagen. We proberen ze daar uiteraard vanaf te houden, maar het instinct wint. Zodra de katten door de kamer spurten zijn ze het haasje. Deden ze dat maar niet. De katten die niet door de kamer renden, werden met rust gelaten. Maar die zijn er niet meer, we hebben nu alleen nog twee renners. Ook de oude kat van 17. Ik grap wel eens dat kat daar wel lenig door blijft, maar de tijd is gekomen dat we kat meer moeten beschermen. Het is een lastige situatie, maar we doen er geen dieren om weg.

Waar ik me een beetje zorgen over maak is bijna het tegenovergestelde van jouw probleem. Wij hebben van alle katten die we hadden er nog twee over en de jongste is niet van het solitaire soort. Als de oudste kat dood gaat, het zou me verbazen als ze de winter nog haalt, blijft de jongste alleen over. Oude en jonge kat zijn niet knus met elkaar, maar eten wel samen en liggen ook regelmatig samen op een tafel. Dus jongste heeft al een tijdje kunnen wennen aan het feit dat ze niet gezellig tegen een andere kat aan kan liggen. Dat deed ze namelijk wel met de kat die eerder dit jaar is overleden. Ze mistte die kat ook in het begin, maar nu zijn wij geadopteerd. Als we ook maar een beetje in de buurt lopen, is ze zelfs een beetje opdringerig. Je moet niet gek opkijken als je opeens met een nageltje wordt tegengehouden. Hier jij, knuffelen! Maar ja, straks is ze dus echt de enige kat, van de vijf die we hadden. Geluk bij een ongeluk is wel dat juist deze kat regelmatig in de hondenmand gaat liggen en dat de jongste hond het niet erg vindt om de mand te delen. Want dat gaat dan weer wel prima. Kat rent niet, kat ligt stil, dus de jachtgenen staan in de standby-stand. Maar ja, hond is geen kat, dus ik hoop niet dat kat eronder gaat lijden dat ze geen kattengezelschap meer heeft. En dat nog zo'n 10 jaar...

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2016 om 00:08

Oude en jonge kat

Ik schreef in de tekst 'oude en jonge kat', maar ik realiseer me opeens dat dat niet klopt. Jonge kat is officieel ook een senior kat. Maar ja, wat is 9 of 10 jaar? Katten kunnen flink ouder worden.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-09-2016 om 21:17

Wij hadden eens 2 katten

wij hadden eens 2 katten die 'tijdelijk' bij ons zouden wonen. Het werd een jaar! De buren waren gescheiden, en zij ging met zoontje en honden bij haar ouders inwonen, de katten pasten daar niet bij (konden niet samen met de hond van haar ouders). Wij hadden een groot huis helemaal buiten, met slechts een paar andere buren, en vonden het prima. Zij verhuisden aan het eind van de zomer, maar die katten kwamen alleen onze bijkeuken binnen (via het luikje) om te eten, en waren dan gelijk weer weg. Pas in november toen wij een keer een lang weekend weg waren geweest (voldoende eten achtergelaten voor de katten) zaten ze bij onze thuiskomst bij de voordeur, en schoten ze naar binnen. Het duurde daarna niet lang of wij hadden 2 schootkatten, die ook erg goed in muizen vangen bleken. Toen wij de volgende zomer gingen verhuizen zijn ze weer terug gegaan naar de oorspronkelijke eigenares die inmiddels weel op zichzelf woonde.

Herfstblad

Herfstblad

04-09-2016 om 10:58

bang

Ja Marjoleine, maar jouw katten konden tenminste met elkaar opschieten! Miep stond toevallig vanmorgen weer bij de voordeur (we hebben een kattenluik in de achterdeur) en ik heb haar uiteraard binnen gelaten. Ze kwam. Maar doet vervolgens zo schichtig dat ik wel eens denk dat ze bang is voor kitten!
Afijn we gaan t zien.. als iemand nog tips heeft, graag..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-09-2016 om 11:06

Kitten de deur uit....

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2016 om 12:08

En eerder was ze nooit schichtig?

Onze jongste kat is vanaf dat we haar hebben wat floeperiger zeg maar. Zodra je wilt dat ze zich verplaatst denkt ze helemaal weg te moeten. Maar ze is wel helemaal thuis bij ons. Zolang kitten poes niet tegelrecht aanvalt, zou ik het de tijd geven en ze apart eten geven e.d..

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2016 om 12:09

Regelrecht

...

Mot

Mot

04-09-2016 om 16:24

Waarom

Waarom moet de kat met de meeste " rechten" weg? Waarom niet andersom?
Een kennis van mij hield ze gescheiden. De nieuwe katten veroverden beneden en de oudste kat werd naar zolder verbannen zodat hij met rust werd gelaten. Dat ging natuurlijk tig keer fout want hij was nogal slordig met deuren dichthouden.

eens met Ginny

Ik zou altijd de kat met de 'oudste rechten' willen houden, voor mijn gevoel is het toch haar territorium en kan er alleen een andere kat bij als zij dat wil.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie de introductie van het nieuwe katje gedaan hebben, maar het zou een optie kunnen zijn om opnieuw te beginnen met een introductie. Kitten dus eerst apart houden, en langzaam aan elkaars geur wennen etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.