Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat doen jullie als de AH moestuintjes mislukken?

Wij hadden vorig jaar de broccoli, radijs en rucola. Laatste twee zijn erg mooi geworden, brocoli werd meer een lange plant met hier en daar stukjes broccoli. De broccoli was dus niet zo een succes maar de andere twee wel.
Dit jaar hadden wij de watermeloen, radijs, sperzieboon en rode biet. De watermeloen groeide maar niet en de laatste drie zijn vernield door slakken, de sperzieboon is foetsie en de andere twee staan nog in de tuin maar hebben (bijna) geen blaadjes meer.
Ik heb mijn kinderen bij de Hema ieder een zakje zaadjes laten uitkiezen voor de teleurstelling. (Al wilde eentje liever zonnebloemen, ook goed in plaats van groente)
Wat doen jullie indien de moestuintjes niet groeien, opgegeten worden door slakken of zoals de broccoli niet groeien zoals verwacht?

angel3

angel3

17-04-2016 om 21:56

Niks

En stiekem juichen. Wat een gedoe hahaha

Izabela

Izabela

17-04-2016 om 21:58 Topicstarter

Gedoe

Dat is het zeker, ik begreep dat de broccoli alleen goed groeit in de aarde of in een hele grote pot. En dat je die ook erg snel moet verpotten.

Leerzaam

Het is net als bij 'echte' moestuinen. De natuur is weerbarstig. Prima als ik deren dat al jong ontdekken.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-04-2016 om 22:03

Uhm...

Terugbrengen en geld terug vragen?

Maar serieus, als ik zaadjes of plantjes bij een tuincentrum koop gebeurt het ook regelmatig dat ze niet het gewenste resultaat opleveren. Door ziektes, ongedierte, verkeerd weer, verkeerde grond, pech... Daar valt helaas niet zo veel aan te doen.

doperwt

doperwt

17-04-2016 om 22:21

vallen en opstaan

Het is niet zo gemakkelijk om te tuinieren. Dat leer je door mislukkingen en successen. De ene keer gaat het goed de andere keer mislukt het. Mijn dochter (16) lukt het opkweken zowaar dit jaar best aardig na jaren van mindere successen. Zij vindt het wel leuk. Eerst kochten we plantjes die we opkweekten, laatste 3 jaar kweken we zelf ook wel op.
Bij ons staat trouwens nog niks buiten. Zij kweekt ze op in van die kweekbakjes die binnen staan voor het raam in het zonnetje. Ze had het erover dat ze ze komend weekend ging verpotten en dan nog een paar weken als het ook s nachts lekker is, gaan ze de tuin in. Ze zaait eigenlijk alleen wortel en radijs in de volle grond maar dat heeft ze nog niet gedaan omdat het s nachts nog kan vriezen. Een vriendin van mij gebruikt trouwens van die bakjes van plastic van druiven als kweekbak.
Tegen slakken schijnt een ingegraven glazen pot met bier erin te werken. Mijn dochter gebruikt slakkenkorrels.

Bradijsje

Bradijsje

17-04-2016 om 23:49

Hier

Hier heb ik de rucola en de augurkjes. Verder uit een zakje zaden snoeptomaatjes en nog een slasoort.
De rucola daar kan ik waarschijnlijk in 2020 een borrelhapje mee decoreren, de augurkplant lijkt aardig snel te groeien, maar of er augurkjes aan komen en of ik de fut heb die op zuur te zetten..mwoah ik heb weinig hoop.
De snoeptomaatjes uit een zakje groeien gestaag, de andere sla hmmm...nog niet veel soeps.
Vorig jaar bieslook en basilicum geprobeerd. Bieslook is nooit opgekomen, in geen enkel bakje, de basilicum leek snel te gaan maar had eens in de week 1 blaadje van acceptabele grootte, ook geen succes dus.
Ik heb een balkon, dus altijd wel tocht en voorbij waaiende luizen. Heb vorig jaar een kasje gekocht en ga het dit jaar nog één maal proberen met bovengenoemde dingen.
Dus wat doe je? Uithuilen en opnieuw beginnen, iets anders proberen en de rest een mooie uitvaart bezorgen

Weggooien!

Eerst een paar maanden van de ene hoek naar de anders schuiven en dan als ik een keer last hebt van opruimwoede weggooien! Het is bij ons nog nooit wat geworden en toch vind ik het zonde om het niet te proberen. Gelukkig hebben de kinderen een schooltuin, blijven ze niet geheel onwetend op dit gebied Volgende keer liever voetbalplaatjes, heb het wel gehad met die tuintjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.