Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Loesje

Loesje

12-12-2010 om 16:23

Wat doen als je tijd over hebt...

Deze week is mijn laatste werkweek. Ik ben werkeloos en denk niet dat ik 123 weer werk heb. Ik werk drie dagen in de week en laat de kinderopvang doorlopen. Ik ben bang dat ik er tzt een beetje somber van ga worden. Om niet helemaal in een zwart gat te kieperen wil ik (leuke) dingen gaan doen waar ik anders geen tijd voor heb.
Zo wil ik al heel lang mijn tanden laten bleken, daar heb ik nu wel een keer tijd voor.
Zolder opruimen en foto's inplakken staan ook hoog op de lijst. Er moet thuis nog iets geschilderd worden (nooit gedaan).
Veel verder kom ik niet...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

12-12-2010 om 16:32

Ideeen

Ik zou een dag per week voor al die dingen waar je nooit aan toe komt reserveren. Misschien een hobby erbij, en natuurlijk solliciteren.
2 andere dagen kun je besteden aan vrijwilligerswerk. Dan blijf je onder de mensen, blijf je bezig en het staat vast beter op je cv.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-12-2010 om 16:34

over vrijwilligerswerk

Misschien kun je ook vrijwilligerswerk vinden dat (goed) aansluit bij het werk dat je al deed. Op veel plaatsen zijn vacaturebanken voor vrijwilligerswerk te vinden, er zijn echt veel meer soorten vrijwilligerswerk te verzinnen dan je op voorhand zou bedenken.

Biene M.

Biene M.

12-12-2010 om 17:06

Werk zoeken

Ik heb één keer een gat van twee maanden gehad tussen twee banen en toen was ik toch wel heel veel tijd kwijt met het zoeken naar een nieuwe baan. Er bleef in elk geval niet genoeg tijd over om het huis te schilderen of zo. Wel heb ik mijn vriend(inn)en toen wat vaker gezien.

Vrijwilligerswerk is vaak lastig als je werkloos bent, je gaat doorgaans toch een verplichting voor langere tijd aan. Via Oxfam Novib heb ik in het verleden wel vrijwilligerswerk gedaan waarvoor je je per keer kon opgeven, dat was heel handig. Maar ik heb er al een paar jaar geen tijd meer voor en weet niet hoe het er nu werkt.

Loesje

Loesje

12-12-2010 om 21:19

Reacties

- postbezorger worden is lastig; ik krijg natuurlijk een ww uitkering. Ik wil heel erg graag aan het werk maar als ik tijdelijk werk ga doen dat veel minder betaalt dan mijn huidige werk dan betekent dat ik minder krijg dan een ww uitkering.

- vrijwilligerswerk lijkt mij ook lastig. Misschien duurt deze situatie langer dan een half jaar , misschien 2 maanden. Vrijwilligerswerk is voor langere tijd. Wel heb ik op school aangegeven dat ze me voor alles mogen inplannen.

- werk zoeken duurt best wat tijd, maar geen drie dagen per week.

jula

jula

12-12-2010 om 22:07

Werk zoeken

Hoe langer je werkloos bent, hoe lastiger het wordt om werk te vinden. Dus vooral nu en de komende tijd gewoon ontzettend veel solliciteren. Kan je je ook niet gaan vervelen. Als jij denkt dat je maar een of twee dagen per week daarmee bezig hoeft te zijn blijf je waarschijnlijk wel werkloos, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Uitkering

Bij een ww-uitkering kijken ze naar de gewerkte uren. Voorbeeld: hiervoor heb 40 uur per week gewerkt, en krijg je bv €2000 ww- uitkering. Dan vind je een baan voor 20 uur per week; daar verdien je €800 mee. Dan krijg jenog een uitkering voor de overige 20 uur: €1000. In totaal heb je dan dus €1800 per maand ipv €2000.
Had mijn man ook (andere bedragen)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Loesje

Loesje

13-12-2010 om 11:45

Pelle

"Ok ik begrijp het maar in het kader van \'elke vrouw moet werken\', die "heffingskorting moet verdwijnen" en "men moet gewoon elke baan aannemen die men kan zodat WIJ die uitkering niet hoeven te betalen" is toch ook nog een argument "

"Elke vrouw moet werken" -> van die discussies distantieer ik mij altijd. Als partners beslissen dat 5-0 dagen werken hen het beste past, dan vind ik dat prima. Andere gezinnen kiezen voor 5-3 of 4-4. Ik vind het betuttelend om daar als overheid of wie dan ook iets van te vinden.
Vrouwen moeten financieel onafhankelijk zijn omdat ze anders in de bijstand moeten!? Ik houd mijn broek wel een tijdje op als mijn man morgen overlijdt of er vandoor gaat met een jongere blom. Dat lijkt me voldoende. Financiele onafhankelijkheid lijkt het credo te zijn. Maar is de meestverdienende partner vaak niet afhankelijk van de ander qua zorg voor de kinderen? Is dat erg? Je hebt een relatie en bent niet onafhankelijk van elkaar. Lijkt mij prima.

"Heffingskorting moet verdwijnen" -> heeft weinig te maken met deze discussie. Ik vind het prima.

"Men moet gewoon elke baan aannemen die men kan zodat WIJ die uitkering niet hoeven te betalen"

Ja, dat gevoel heb ik ook. Aan de andere kant heb ik helemaal niet het gevoel dat jij mijn uitkering betaalt. Ik heb 20 jaar WW premie betaalt zonder er aanspraak op te maken. Dus volgens mij is het geen probleem als ik dit potje even gebruik voor het doel waarvoor het bestemd is (zegt ze stoer). Zo voelt het voor mij niet, maar zo is het volgens mij wel.
En nee, zolang ik minder ga verdienen dat de WW-uitkering waarop ik recht heb, ga ik de baan niet aannemen. Want ook mijn kinderen willen graag hagelslag op het brood.

Yvonne

Yvonne

13-12-2010 om 16:34

Hier

Ik heb een paar jaar geleden een jaar in de ww gezeten. UWV zat me helemaal niet zo erg achter de broek vond ik. Ik solliciteerde naar nieuwe banen die aansloten op mijn oude werk en deed gesprekken met een reintegratiemedewerker. Het was toen heel belangrijk als je iedere maand maar je sollicitaties deed en je formulieren op tijd instuurde (echt alles ruim op tijd doen, anders heb je echt een probleem) na een jaar had ik nieuw werk en dat heb ik nog steeds.
In dat jaar heb ik heerlijk genoten van mijn vrijheid. Geen vrijwilligerswerk gedaan, mocht niet eens, want in die tijd dat ik dat deed had ik geen tijd om een betaalde baan te vinden. En trouwens de tijd vloog om in dat jaar. Veel vrienden gezien, o.a. zolder opruimd, maar het tuinhuisje wat ik ook nog zou verven, daar ben ik niet eens aan toegekomen.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-12-2010 om 20:00

Loesje

Ook in de WW zal er een moment komen waarop je geen eisen meer kan stellen aan een andere baan:

Moet ik tijdens mijn WW-uitkering iedere baan accepteren?
Dat hangt af van hoe lang u werkloos bent. De eerste zes maanden hoeft u een baan met een lager salaris niet te accepteren. Daarna wel. Heeft u na weer een halfjaar nog geen baan gevonden? Dan doet uw werkcoach u een werkaanbod. Let op: dit werk moet u accepteren. Krijgt u voor dit werk een lager loon dan het loon waarop uw uitkering is gebaseerd? Dan korten wij 70% van uw verdiensten op uw WW-uitkering.

Loesje

Loesje

13-12-2010 om 23:13

Kinderopvangtoeslag (anna)

Als ik één dag in 2011 werk, krijg ik gewoon mijn kinderopvangtoeslag. Dat gaat wel lukken. Dus ja, ik laat de kinderopvang gewoon doorlopen (zou niet weten hoe ik het moet regelen als ik weer een baan vind). Ik zal vast regelmatig snipperen om iets leuks te gaan doen met d ekidneren, maar vooral de jongste (2) vindt het geweldig op het kinderdagverblijf dat ik het haar niet aandoe om haar niet te laten gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2010 om 00:12

Loesje

Ik zou geen dag wakker liggen van het feit dat ik met de WW op gemeenschapsgeld zou leunen. Zo werkt dat nu eenmaal in Nederland, heel sociaal, en bovendien ben ik met je eens dat het een geven en nemen is. Nu ben jij aan de beurt, hiervoor heb jij aan de WW van anderen bijgedragen. Maar voor jezelf zou ik niet teveel op standje 'Zolang ik WW heb zit ik goed.' schieten. Het is de bedoeling dat je actief naar werk zoekt. Ze zullen het in het begin pikken dat je niet voor minder gaat, maar op den duur moet je gewoon werk accepteren. Succes met solliciteren en je mag de komende tijd best even van je vrije tijd genieten!

Nasha 1st

Nasha 1st

14-12-2010 om 11:18

Pelle

strikt genomen is er wel verschil. WW is een verzekering zeg maar, je betaalt premie en kom je zonder werk, voldoe je aan de voorwaarden, dan keert de verzekering uit. Bijstand is dat niet. Tuurlijk betalen we daar ook aan mee, namelijk via de belasting, maar het is geen verzekering, je hebt er niet zomaar automatisch recht op omdat je zonder werk komt. Sowieso moet je altijd kijken of er geen voorliggende voorzieningen zijn waar je eerst voor in aanmerking komt (WW, Stufi, enz.) Pas als blijkt dat er dus echt helemaal niks is, zou het kunnen zijn dat je bijstand kunt ontvangen.

En zoals ik een paar postings geleden al aangaf, het 1e half jaar mag je nog eisen stellen aan banen, daarna niet meer en zul je dus ook minder goed betalende banen MOETEN accepteren....het is ook daar geen luilekkerland...

Nasha 1st

Nasha 1st

14-12-2010 om 14:56

Nou

het is zelfs nog sterker, WIJ als werknemer betalen al een paar jaar geen WW-premie meer, dat doet de werkgever namelijk....Dus strikt genomen heb "je" niks ingelegd de afgelopen jaren (daarvoor natuurlijk wel).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2010 om 18:00

Pelle

Als je WW krijgt heb je meestal niet bewust op een ontslag aangestuurd, dan ben je na een periode van werken naar huis gestuurd. Alleen daarom al vind ik het geen schande als je de tijd even neemt om tot jezelf te komen, uit te rusten voor mijn part en dan toch actief achter ander werk aan te gaan. Voor mij telt ook mee dat je na een baan met een aardig salaris meer WW krijgt dan Bijstand. Zolang je de kans krijgt om werk te zoeken waarmee je weer naar je oude niveau terug kunt moet je die grijpen vind ik. Binnen redelijke grenzen uiteraard.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2010 om 18:10

Anna

Je kan werkloosheid dus niet zien als een soort sabbatical die je verdiend hebt. ===
Ik neem aan dat je WW bedoelt Dáár ben ik het mee eens. Je hebt er recht op na een bepaalde tijd werken, maar het is geen betaald verlof.

Loesje

Loesje

15-12-2010 om 00:40

Izar, ho ho ho

""ik heb premies betaald, dus ik wil mijn inleg eruit hebben". De WW is een verzekering, geen spaarrekening. Door onnodig lang in de WW te blijven stijgen alleen maar de premies. Daar is geen werkende echt mee gebaat.

Als je graag vrije tijd wilt hebben of je vrienden wilt bezoeken kun je beter onbetaald verlof zien te krijgen."

Dit heb ik nergens maar dan ook nergens gezegd! Ik neem geen sabbatical of onbetaald verlof. Ik ben de dupe geworden van overheidsbezuinigingen. Helaas pindakaas. Ik blijf niet onnodig lang in de WW! Dat is een - zeer onterechte - beschuldiging! En ik heb ook geen houding van "ik heb premies betaald dus nu neem ik het er even van". Het enige wat ik wil is niet in een gat kukelen. Dus ik ga proberen mijn tijd positief te besteden ipv sikkeneuren.

Ik ga op 1 januari aan de slag als jij een baan voor mij hebt. Maar als die baan veel minder verdient dan ik aan WW uitkering krijg, dan kijk ik nog even verder.

Chippie

Chippie

15-12-2010 om 00:42

Nasha

"Dus strikt genomen heb "je" niks ingelegd de afgelopen jaren (daarvoor natuurlijk wel)."

Die jaren waarin we als werknemers niets hoefden in te leggen, had ik er al vanaf getrokken.

Sawo

Sawo

15-12-2010 om 11:20

Sociale media

Hoi Loesje

Je zou je kunnen verdiepen je eens in de sociale media. Vooral Linkin is best nuttig. Er zijn daar voor elk onderwerp groepen waar discussies gevoerd worden. De ene groep is actiever dan de andere. Ook andere netwerkactiviteiten kunnen nuttig zijn. Leen eens een boek hierover in de bieb of volg een cursus netwerken.

Verder kan je ook een cursus volgen om aan je zwakke punten te werken. Ik heb bv een cursus theatersport gedaan. Dit om sneller te leren reageren tijdens een gesprek.

Ook kan je de hulp van een coach zoeken. Dit is wel duur maar een of twee bezoekjes kunnen je helpen om te weten hoe je jezelf beter kan verkopen.

Ook kan je hier op het forum schrijven wat voor werk je zoekt misschien heeft iemand een goede tip voor je.

succes

Saar

Loesje

Ik weet niet wat voor een werk je zoekt en waar je precies woont maar ik ga in januari een 5 daagse opleiding volgen voor brandveiligheidswacht. Hier zoeken ze nog vollop mensen. Februari is gaat er ook nog een groep van start. Als je toevallig in het zuiden des lands woont zou je eens tempo team moet mailen/bellen, in Sittard. Veel bedrijven zoeken dit soort mensen. Veel verantwoording, lekker buitenlucht ed
Misschien iets voor jou ?
Gr,. Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.