Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zus

Zus

18-09-2011 om 14:33

Wat doe ik met bieten uit de schooltuin?

Hoi,
Mijn dochter heeft afgelopen week rode bieten geoogst uit haar schooltuintje. Alleen heb ik geen idee hoe ik het lekker kan klaarmaken, ik koop ze nooit. Heeft er iemand een lekker recept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koken

Koken, dan schillen en een fijn uitje doorheen. Jammie, heerlijk!

Eigenlijk het meest simpele wat je ermee kunt doen

Tanneke

Tanneke

18-09-2011 om 19:00

Salade

van bietjes en haring is ook lekker.

Of sla met gekookte bietjes en geitenkaas. Dressing maken met olijfolie en dan honing/azijn/mosterd, wat je zelf maar lekker vind. Pijnboompitjes.

Heb ook weleens bietensoep gegeten en, hoewel het me eerst niet echt lekker leek, was het echt heerlijk. Ik heb er geen recept voor maar google weet alles.

An

An

18-09-2011 om 19:27

Mmmmmm

Mmmmm, verse rode bietjes. Onze kinderen zijn gek op bietenstamppot. Met spekjes en braadworst oid. Als je geen bieten gewend bent is dit behoorlijk neutraal. Maar koken en salade als hierboven is ook heerlijk. Jamie Olivier heeft ook een heerlijke bietensalade.
eet smakelijk! An

An

An

18-09-2011 om 19:30

Nog even

deze bietjes hoef je maar 30 minuten (kleintjes minder)te koken,of stomen gaat ook goed. loof er eerst bijna afsnijden maar nog niets van de biet afsnijden! Na het koken kan je met een schillenmesje heel makkelijk het velletje er vanaf trekken. Dan in stukjes/plakjes en verwerken.

Zus

Zus

18-09-2011 om 22:17

Lekker!

Geen idee dat je er nog zoveel mee kon doen! Gelukkig heeft ze er heel veel geoogst, dus kan ik alles uitproberen Helaas heeft mijn man al nogal rigoreus het loof eraf gesneden, hopelijk lukt het koken dan toch.

jippa

jippa

19-09-2011 om 23:15

Risotto

Ook erg lekker is bietenrisotto. Mooi kleurtje ook. maar het lekkerste vind ik toch salade met haring, uitjes en appel en bieten.

Jippa

bietenrisotto? Klinkt spannend. Ik durf het bijna niet te vragen, maar...heb je een recept?
Ik ben vrij neurotisch over variatie in groenten, maar sommige groenten weet ik niet zo goed wat ik er anders mee moet dan ik altijd doe. Na de andijvietagliatella van gisteren (van Nigella) lijkt me die bietenrisotto ook wel wat.

jippa

jippa

20-09-2011 om 14:31

Mmm & bietenrisotto met recept

Andijvietagliatella ga ik ook eens proberen, maar eerst vanavond pasta met bloemkool op z'n siciliaans.

Bietenrisotto gaat zo:
(let op ik ga uit van voorgekookte bietjes)
Ui(en) pellen en snipperen. 1 a 1,5 liter Bouillon aan de kook brengen. Boter in pan met dikke bodem verhitten en hierin ui glazig fruiten. Risottorijst (arborio) toevoegen en al omscheppend bakken tot korrels glanzen. Afblussen met een beetje witte wijn.
Vervolgens bouillon steeds per soeplepel beetje bij beetje aan de rijst toevoegen en al omscheppend zachtjes laten koken tot de bouillon is opgenomen. Herhalen tot alle bouillon is opgenomen en rijst beetgaar en smeuïg is.
Ongeveer 5 a 10 minuten voor de rijst gaar is bieten in stukjes door de risotto roeren. Beetje rucola over 4 borden verdelen, risotto erop scheppen en bestrooien met parmezaanse kaas, liefst in van die vlokken. Als je nog wat bietjes overhebt kun je er nog wat blikjes los overheen gooien.

Voor 4 personen gebruik ik een grote ui of twee, vier flinke handjes risottorijst en 3 bieten. Eventueel kan er ook nog knoflook en peper door en/ of peterselie over. En bij AH las ik een paar scheppen boursin erdoor, klinkt ook goed.

Mjum

lijkt me heerlijk, die combi van zoete bieten, smeuïge risotto en pittige parmezaan. Die boursin laat ik maar zitten denk ik.
De bieten heb ik op voorhand vanochtend al gekocht. Ik ga het van de week maken!

De bietenrisotto van jippa

Het was een doorslaand succes Jippa. Ik had het als onderdeel van een Italiaansige eetavond met vrienden gemaakt. De vegetariër werd er ook erg gelukkig van. Staand in de keuken hoorde ik echtgenoot (immer hulpvaardig) de risotto aankondigen als: dit is een soort stamppot van rijst met rode bieten....hmmpfff.

Het is ook zo lekker zen, risotto maken. Met allerlei andere dingen bezig zijn en dan af en toe beetje bouillon gieten, roeren. Lekker slowwwwww.

Overigens heb ik de ruculo achterwege gelaten (die zat al in een salade) en wel rijkelijk de zwarte pepermolen gehanteerd, smullen!

jippa

jippa

27-09-2011 om 22:08

Stamppot

ha Silone,
Leuk om te horen, ik ben zelf ook vegetarier trouwens. En dan is het extra leuk om een wat origineler gerecht te krijgen. de aankondiging van je man is trouwens ook erg goed, ha ha. Die verdient een prijs.
Groeten,
Jippa,
die risotto maken ook heel fijn vindt. wij hebben vele varianten, ken je de variant met peren en blauwe kaas? Of met spinazie en rozijnen? Jammie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.