Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bianka

Bianka

06-09-2015 om 15:26

Wat doe ik fout (wassen)?

Ja hoor weer een wasdraadje. Mijn dochters kopen graag kleding bij h en m. Ik ben een enorme wasmiemel en was altijd voorzichtig. Nou gebeurt het heel vaak bij bovenkleding van de h en m dat ze al na een keer of 2 wassen breder worden en korter. Ik was niet warmer dan 30 graden (katoen, kunststof), wol op een koud wolprogramma en plat drogen. En toch wordt het breder en korter. Wie heeft tips voor mij?

Mijntje

Mijntje

06-09-2015 om 15:37

minder kopen

Minder kopen en van betere kwaliteit. Niet alles bij de h&m dus, en goed letten op de samenstelling. Met kunststof gaat het dacht ik vaak mis.
Hoe je wast lijkt me verder prima en veilig genoeg.

Miep Kraak

Miep Kraak

06-09-2015 om 15:43

dat had ik met een shirt van de Zara, echt niet goedkoop, wel denk ik veel van dat "kunststof" er in vermoed ik.
Vijf keer wassen en niets aan de hand en bij de zesde keer helemaal gekrompen.

bieb63

bieb63

06-09-2015 om 20:07

mijn ervaring is

dat goedkoop, duurkoop kan zijn, maar ook geregeld juist een perfecte aankoop (in alle opzichten). Andersom idem: Dure merken kunnen enorm tegenvallen (in alle opzichten). En natuurlijk ook wel eens juist heel goed bevallen.
Kortom: als het even kan ga ik voor goedkoop. Soms missers, maar vaak ook een prima aankoop. En een misser bij goedkoop vind ik minder erg dan een misser bij een duur merk. Nee, wat dat betreft ben ik niet zo van de dure merken. De missers zijn er net zo vaak als bij de goedkope merken.

Moni

Moni

06-09-2015 om 20:15

Niet drogen in de droger

je vertelt niet of je de droger gebruikt.
Ik ben gewend shirtjes in de juiste vorm te trekken voordat ze aan de drooglijn gaan. Ik trek ze dus langer.....

Henna Mara

Henna Mara

06-09-2015 om 23:58

etiket

Ik koop veel van H&M, voor mezelf en voor mijn kind, en ik vind de kwaliteit meestal goed (bij kinderkleding: zeer goed), blijft ook mooi bij wassen. Van sommige kledingstukken vind ik de kwaliteit zelfs opvallend goed. De kwaliteit wisselt wel per kledingstuk, van (zeer) goed tot matig, maar het is zo goedkoop dat ik een enkele miskoop geen probleem vind. Bij duurdere winkels heb ik ook de ervaring dat de kwaliteit wisselend is, alleen dan zijn de miskopen duurder.

Maar: ik koop heel bewust, kijk goed naar de samenstelling van de stof. Ik koop veel biologisch katoen, die kwaliteit is zeer goed; ik koop zelden polyester omdat ik dat niet fijn vindt aanvoelen en milieu-onvriendelijk is. Ik koop wel viscose, is geen kunststof maar kunstmatig gemaakt van houtvezel, niet zo best voor het milieu maar voelt wel fijn aan.

En ik was heel zorgvuldig en voorzichtig.

Van wat voor stof zijn die shirts die steeds korter en breder worden?

H&M adviseert zelf om viscose te strijken als het nog vochtig is, om het weer in de goede vorm te krijgen. Ik doe dit nooit (heb een hekel aan strijken), maar hang shirts wel zorgvuldig op, aan een kleerhanger, in de goede vorm.
Viscose (en al mijn eigen fijne kledingstukken van katoen, linnen etc.) was ik in een fijnwasprogramma met fijnwasmiddel, max. op de temperatuur die op het etiket staat.

Linnen is een heel prettige stof maar kan altijd wel krimpen (hoewel ik daar bij H&M niet zo'n last van heb).. Dit schijn je ook met strijken te kunnen oplossen. Het is dan niet zo dat de viscose en linnen definitief gekrompen zijn, maar tijdelijk in elkaar getrokken, en door het vochtig strijken wordt het weer uit elkaar getrokken, zoiets. Probeer het eens maar houd je wel aan het strijkvoorschrift op het eitket.

Polyester is dan wel onprettig om te dragen en milieu-onvriendelijk, maar blijft wel lang mooi en slijt weinig (voor zover ik daar ervaring mee heb...).

Bianka

Bianka

07-09-2015 om 07:18

weet ik even niet

Ik weet even niet welk materiaal. Polyester denk ik niet, daar letten we wel op. Het gaat niet in de droger maar in de lijn. Dat op hangertjes hangen is een goede, dat zal ik probern. Verder probeer ik ze wel nat in model te brengen. Dat strijken heb ik niet geprobeerd, dat zal ik ook eens doen.
Verder zullen mijn dochters wel net pech hebben met wat ze gekocht hebben vij h en m. Het is wel vooral daar, bij andere pubermeidenwinkels zoasl primark en forever21, hebben ze het toch niet tot veel minder.
Ik ga aan de slag met jullie adviezen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-09-2015 om 08:06

Op hangertjes

Ik hang vrijwel alles wat kan op hangertjes aan een rekje in het trapgat op zolder. Shirts trek ik altijd even in de juiste vorm.
Ik koop in goedkope en dure winkels, let vrijwel niet op het materiaal of voorschriften. En ik was bijna alles op 30 graden en ik mik alles bij elkaar. Ik ken alleen een donkere en lichte was.

Henna Mara

Henna Mara

07-09-2015 om 13:19

wasetiket

Bianka, kijk dan even op het etiket wat het materiaal is en wat het wasvoorschrift. Kijk ook of het wel gestreken mag worden en hoe heet.

Fiorucci

Fiorucci

07-09-2015 om 20:18

Hangers

Ik hang zulke dingen inderdaad aan hangers, dan heb je veel minder last van dit probleem.

Charis

Charis

10-09-2015 om 14:51

Blanka ot

Wat is een 'miemel'?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.