Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wasmiddelschepje

Het valt me op dat de laatste jaren niet meer zo'n doseerschepje bij het pak wasmiddel zit. Geen idee waarom (milieu??) maar inmiddels ben ik een beetje door mijn voorraad heen.

Hoe doen jullie dat? Nog ergens losse schepjes te krijgen? Of zijn er merken wasmiddel waarbij nog gewoon een schepje zit? Of doseren jullie je wasmiddel op een andere manier? Kortom: graag tips voor dit onschuldige maar toch vervelende probleem!!


Hanne.

Hanne.

15-04-2014 om 14:38

al jaren niet

Die zitten er toch al jaren niet meer in. Ik bestel er met enige regelmaat gratis, bijvoorbeeld via

https://www.orderyourdosingdevice.com/nl_NL/order.php
http://www.pgprof.com/nl/index.php?page=usage-aids

amk

amk

15-04-2014 om 14:45

voorraad?

die dingen gaan toch in lengte van jaren mee? Ik gebruik nu nog de schepjes vanuit mijn studententijd.

Puck

Puck

15-04-2014 om 15:07

nooit

Ik gok altijd maar wat en ben erg zuinig met wasmiddel dus overdoseren zit er bij mij niet in. KAn je ieder schepje voor gebruiken dus.

Hanne.

Hanne.

15-04-2014 om 15:47

hier niet

Hier gaan ze zeker geen jaren mee. Ze fungeren nl ook heel goed als schepje voor in bad/de zandbak/opbergbakje voor elastiekjes/tijdelijk bloemen gietertje etc etc etc.

Dus als ik ze nodig heb zijn ze vaak verdwenen. Soms duiken ze maanden later weer op. Vaak ook niet.

Dalarna

Dalarna

15-04-2014 om 15:52

aanvragen

Laatst heb ik nog een schepje voor vloeibaar en poeder aangevraagd toen ik voor het eerst wasmiddel van de Lidl kocht. Volgens mij staat het adres meestal wel op de verpakking of anders op de site.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2014 om 21:33

Extra vraag: wasbolletje

Ik zou graag een wasbolletje hebben. Ooit weggegooid omdat ik po capsules was overgestapt. Maar ik maak sinds kort mijn eigen wasmiddel en zou dat graag weer in een bolletje willen doseren en in de trommel doen. Waar zou je die kunnen krijgen?

Tango

Tango

15-04-2014 om 21:35

Lang mee

Ik heb ook een schepje dat al jaren meegaat. Het blijft gewoon altijd in het pak wasmiddel zitten en verhuist mee als er een nieuw pak opengaat. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt het als zandbakschepje te laten gebruiken o.i.d.
Even o.t. over Lidl. Ik kocht daar vorige week een fles wasverzachter maar wat zijn die groot zeg? Dat is pas onhandig doseren! Ik heb nu maar een deel overgegoten in een kleinere fles die ik gelukkig nog niet weggegooid had. Nog meer mensen met ervaring met deze grote flessen?

Jasmijn

Jasmijn

15-04-2014 om 21:45

die schepjes

Het viel mij op dat die schepjes op een gegeven moment steeds groter werden (en ik dus meer waspoeder ging gebruiken) totdat ik een keer een wasmachinemonteur over de vloer had omdat er een sok ergens binnenin vast zat. Meteen even een gesprekje over de was enzo gehad en hij vertelde dat de meeste mensen te veel waspoeder gebruiken. Ik liet mijn schepje zien (waar ik maar de helft in deed) en hij zei, doe er voortaan maar een kwart in, is meer dan genoeg!
Dus ach, als je geen schepje hebt kan je natuurlijk ook een oude eetlepel ofzo gebruiken, ik denk dat het kwart van mijn bakje ongeveer de inhoud van 3 eetlepels is.

Katniss

Katniss

15-04-2014 om 21:46

Bolletjes

De bolletjes zitten op de flessen wasmiddel in de supermarkt. Dus als je 1 keer een fles koopt kun je jaren voort met het bolletje. Of je vraagt er een aan de buurvrouw. Ik geloof zelfs dat er mensen zijn die de bolletjes stiekem meenemen in de supermarkt, want soms staat er tussen de flessen met bolletje zomaar eentje zonder.
Als schepje zou ik gewoon een lepel gebruiken. Of een klein koffiekopje.

Hanne.

Hanne.

15-04-2014 om 21:49

Laten

Het is ook niet zozeer een kwestie van 'laten' gebeuren. Het gebeurt gewoon.

En mijn kinderen hebben lang nodig om te begrijpen dat als je iets niet voor in bad mag gebruiken je het ook niet als gieter gebruiken mag en in de zandbak dus ook niet.

En nadat zo'n schepje een weekje in de regen in de tuin heeft gelegen hoe ik het niet meer voor de was.

Bellefleur

Bellefleur

16-04-2014 om 09:17

kaaskopje,

Hoe doe je dat? Zelf wasmiddel maken? En waarom?

Tango

Hetzelfde leed met de extra voordelige want extra grote fles wasverzachter van AH. Het plastic is te dun en te slap, als je de fles stevig genoeg beetpakt om m met dat gewicht niet uit je handen te laten kletteren (een handvat zit er niet aan) dan gulpt de inhoud er bijna uit. Het gaat iedere keer maar net goed.

Groeten,

Temet

rutiel

rutiel

16-04-2014 om 13:11 Topicstarter

Wat een wasleed...

Nou, blij dat ik niet de enige ben met wasproblemen

Maar goed, als ik een nieuw schepje wil, dan kan ik dit dus gewoon aanvragen op een adres dat op de verpakking staat begrijp ik. Toch maar vaker mijn leesbril bij de hand nemen dan als ik ga wassen.
Of via één van de links die Hanne doorgaf (waarvoor dank!!).

Amk, ik weet natuurlijk niet wanneer jij studeerde, maar schepjes gaan bij mij toch net geen 30 jaar mee. En in eerste instantie (toen ik nog niet zo doorhad dat ik geen nieuwe schepjes meer kreeg) was ik er ook niet zo zuinig op en sneuvelden ze regelmatig.

Kaaskopje, super dat je je eigen wasmiddel maakt. Ik heb ooit een recept gekregen maar er nooit iets mee gedaan. Leek me erg veel werk, maar dat valt misschien reuze mee?? Het is een recept voor vloeibaar wasmiddel, dat van jou ook? En bevalt het??

Om nog even een vraagje in de groep te gooien: weet iemand waaróm ooit bedacht is die schepjes er niet meer aan toe te voegen? Ik vind het zo idioot. Ik bedoel: het milieu-aspect is volgens mij te verwaarlozen op het geheel dat een wasbeurt kost (energie+wasmiddel zelf).

amk

amk

16-04-2014 om 13:23

n@nny

30 jaar haalt ie nog niet maar 20 al wel.
Ik ben gewoon erg zuinig op mijn spullen, groot en klein.

Dalarna

Dalarna

16-04-2014 om 16:51

n@nny

Tja, het kost toch weer meer en waarom zou je dat willen betalen als je jaren met zo'n ding doet?

Overigens verbaas ik me er altijd over dat mensen nog wasverzachter gebruiken toen dat afgeraden werd voor de baby hebben we het gewoon afgeschaft.

Wat is er mis met

een zandbakschepje, een plastic bekertje of een ongebruikt maatschepje uit de keukenlade?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2014 om 18:42

Kaaskopje

Dat vroeg ik me ook meteen af. Hoe doe je dat en waarom??

Tango

Tango

16-04-2014 om 21:08

Wasverzachter

Bij mij is wasverzachter nooit door iemand afgeraden. Ik gebruik het gewoon waarvoor het bedoeld is. Om de was te verzachten, zoals bijv. spijkerbroeken en t-shirts. Daarnaast vind ik het lekker ruiken. Lekkerder dan sommige sterk-ruikende wasmiddelen zoals Ariel. Ik heb dan ook altijd een zeer neutraal ruikend wasmiddel, meestal eigen merk van Aldi of Lidl.

Katniss

Katniss

16-04-2014 om 22:00

Nooit gebruikt

Ik heb nog nooit wasverzachter gebruikt en ik mis het ook niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2014 om 22:09

Wollen trui....

Ooit al eens een wollen trui gedragen die zonder wasverzachter gewassen is? Ik hou niet zo van die knetterende plaktruien, dus vandaar dat er bij de wolwas een schepje wasverzachter gaat.

En ot: ik verbaas me dan weer over alles waarover Dalarna zich verbaast

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2014 om 22:11

Voor de rest

Gebruik ik het overigens niet. Vooral omdat het uiteindelijk toch in het oppervlaktewater terechtkomt en de vissen daar niet zo goed tegen kunnen. Is mij ooit eens verteld.

Jasmijn

Jasmijn

16-04-2014 om 22:46

ook geen wasverzachter

Nee ik gebruik ook al jaren geen wasverzachter meer. (maar ik heb ook geen wollen truien, want die vind ik kriebelen ) Verder merk je er niets van, vind ik.

Kleinere fles

Ik heb een wasmiddelfles van de Hema, een heerlijk formaat om te schenken. Ik vul die dan met wasmiddel uit een grote fles en schiet dan nooit uit. Laatst bij Kruidvat kreeg ik een gratis flesje wasmiddel waar een bolletje bij zat. Die vul ik voor eenderde met wasmiddel en dan nog wat azijn erbij. Fris en fruitig.

Tango

Tango

16-04-2014 om 23:45

Azijn

Dat lijkt mij nou weer niets om mijn was mee te doen. Lijkt me echt niet lekker ruiken.

amk

amk

17-04-2014 om 07:24

azijn

azijn als was verzachter ruik je echt niet als je was weer droog is. Maar je ruikt ook de zeepwalm niet meer, gewoon alleen schone was. (wat een verademing, letterlijk)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-04-2014 om 08:46

Azijn

Na een tip hier heb ik ook een poosje azijn bij de was gedaan. Heel prettig.
Alleen hoorde ik toen van iemand die er verstand van moet hebben dat regelmatig azijngebruik in een wasmachine slecht is voor de rubbers.
Toen ben ik er maar weer mee gestopt.

amk

amk

17-04-2014 om 13:58

Dendy

azijn is vriendelijker dan producten als Calgon die ook bij elke wasbeurt gebruikt moeten worden. Dat van die rubbers is dus onzin.

Dalarna

Dalarna

17-04-2014 om 18:37

Ginny

"En ot: ik verbaas me dan weer over alles waarover Dalarna zich verbaast "

En ik verbaas me altijd weer dat er mensen zijn die er serieus op in moeten gaan om te laten zien dat ze zich er over verbazen met smiley terwijl ik ook al een smiley heb gezet. Denk je nu werkelijk dat ik de tijd heb om mij daarover te verbazen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-04-2014 om 19:50

Geen idee Dalarna

Zit er dan verschil tussen de smileys?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2014 om 00:38

Zelf wasmiddel maken

is ten eerste zeer 'low budget' en werkt prima bovendien. Alleen als de was erg vies is, wordt aangeraden 'normaal' wasmiddel te gebruiken, maar ik zou eerst proberen of dat echt nodig is.

Zelf wasmiddel maken kun je doen met o.a. marseillezeep of sunlight. Een vierkant blok marseillezeep van 600 gram kost zo'n 6 of 7 euro. Je brengt 4 liter water aan de kook, ondertussen rasp je 80 gram zeep in een bakje en als het water kookt doe je de geraspte zeep erbij. Roeren tot de zeep is opgelost. Als je alleen de gekleurde was met deze zeep wilt wassen, kun je er nu nog een liter water aan toevoegen en samen weer even aan de kook brengen.

Als je er ook de witte was mee wilt wassen, kook je in een andere pan nog een halve liter water en daar los je 40 gram soda of baking soda in op. Daar giet je vervolgens 2 liter opgeloste zeep bij en kookt het samen nog even door. Bij het mengsel van de gekleurde was doe je ook nog een halve liter water en nu zonder soda en breng je het weer even aan de kook.

Er schijnt wel gewaarschuwd te moeten worden dat je beter geen soda kunt gebruiken als je een aluminium trommel hebt, omdat soda aluminium aan zou tasten. Ik heb een rvs trommel.

Vervolgens laat je de pan(nen) met opgelost zeepmengsel 24 uur staan. Als je het dan roert zul je merken dat het een 'lobbige' substantie is geworden. Doorroeren en in een fles doen. De pan wordt er gelijk prachtig schoon van Eenmaal in de fles voor gebruik schudden. Iedere keer weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.