Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

21-06-2014 om 08:42

Wasmiddel

Hallo

Gebruiken jullie bij de donkere was ook wasmiddel voor donkere was
En voor de gekleurde was een wasmiddel voor kleuren
Of gebruik je voor alle was het zelfde wasmiddel?

En welke was middel heeft dan jullie voorkeur ? Heb hier iemand lopen die een allergie heeft voor alles en constant jeuk heeft over het lichaam !

Mijntje

Mijntje

21-06-2014 om 09:00

nee

We hebben alleen kleur en voor witte was. En van neutral.

ik gebruik nu

alleen nog kleur en wit,de rest niet. Ook geen vloeibaar wasmiddel meer en veel minder poeder dan aangegeven staat op de verpakking. Ik denk 1/3 tot de helft en alles schoon. Jeuk herken ik wel, sommige merken heb ik dat ook heel erg. dat is uitproberen. Het scheelt wel als ik me goed insmeer na het douchen,alsof ik dan t minder voel zelf maar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-06-2014 om 10:07

ik gebruik

wat in de aanbieding is. Soms is dat wasmiddel voor kleur en wit en soms is dat wasmiddel wat overal goed voor is. En restjes gooi ik gewoon bij elkaar, mijn ervaring is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.
Donkere was gaat hier gewoon bij de bonte was en lichte bij de witte was. Dus ik heb maar 2 soorten.
Jeuk herken ik niet. Maar ik gebruik ook niet zoveel wasmiddel, misschien scheelt dat. En ik laat de wasmachine altijd extra naspoelen.

marie

marie

21-06-2014 om 10:38

verschillend

Ik gebruik meestal Ariël voor de "witte" (hete) was en voor kleur, wit (overhemden e.d.) en zwart maar net wat er in de aanbieding is, nu gebruik ik toevallig Robijn.

Maar jij hebt daar waarschijnlijk niks aan, want voor iemand met een "kriebelvel" zul je Neutral moeten gaan gebruiken. Heb ik ook wel een tijdje gebruikt, maar ik vind het helemaal niet lekker ruiken (zit namelijk geen luchtje aan) en de "kriebelpersoon" hier in huis heeft nu helemaal geen jeuk. Ik gebruik wel "A-merken", omdat diegene met jeuk ooit (20 jaar geleden ofzo) vreselijk ging zweten 's nachts en jeuk kreeg van Aldi-waspoeder (heeft overigens wel even geduurd voordat we daar achter waren).

azijn

Wij gebruiken hier altijd Ariel, daar kunnen we tegen.
Ik verander nooit van merk omdat ik dan bang ben voor jeuk.
Door azijn in het spoelbakje te doen worden de meeste zeepresten verwijderd en heb je minder last van irriterend waspoeder.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2014 om 12:39

Grappig

Ik vind neutral juist heerlijk fris ruiken..

Suze

Suze

21-06-2014 om 12:44

een wasmiddel

Mijn zoon was vroeger ook erg gevoelig (eczeem en zo). Heb daardoor jarenlang maar 1 wasmiddel gebruikt. Gewoon van AH voor bonte was denk ik (gebruik ik nog steeds). Neutral hoeft dus in zo'n geval niet per se (in elk geval niet bij mijn zoon). Inmiddels is hij niet meer zo gevoelig, dus nu wel vloeibaar voor zwarte was (ook AH) en iets anders voor witte was (vloeibaar) en nu geen problemen meer. Maar om steeds te switchen naar wat in de aanbieding is, zou ik nu nog steeds niet doen. Lijkt me adn weer te groot risico.

Maar met gevoelige gezinsleden (allergiegevoelig) zou ik maar 1 middel gebruiken (en dus zeker niet steeds switchen) en kijken of dat geen kriebel geeft. Wel even een paar keer proberen, denk ik. Anders een ander middel proberen.

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 12:55

wasverzachter

Ik weet niet of je wasverzachter gebruikt, maar dat was bij ons de oorzaak van jeuk en eczeem.
Bibi

Lidl

Eén wasmiddel voor alle soorten was. Man en ik zijn nogal eczeemgevoelig, maar hebben hier geen last van. Misschien ook omdat ik maar een eetlepel waspoeder op een bomvolle trommel gebruik. Wasverzachter gebruiken we niet.

skik

ja lidl merk heb ik ook

daar gaat t hier ook goed mee

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2014 om 20:30

Ik maak het zelf

Ik maak sinds enkele maanden mijn wasmiddel zelf. Ik doe dat door 80 gram marseillezeep te raspen en bij 4 liter (5 liter mag ook, ik vind 4 liter net even beter) kokend water te doen (de helft mag natuurlijk ook). Als je er een blekend element in wilt, kun je nog 40 gram soda toevoegen. Of je kunt de hoeveelheid verdelen over twee pannen en de een gewoon alleen zeep en de andere helft met de soda. Ik heb begrepen dat je de zeep en de soda niet samen in het kokende water moet gooien, vanwege schuim, maar dat heb zelf niet uitgeprobeerd. Het is belangrijk dat je de zeepoplossing minstens 24 uur in de pan laat staan. Af en toe even doorroeren. Je zult zien dat na 24 uur de oplossing dikker en daarmee een stevige gel is geworden. Dan kun je het in flessen doen, of in een afsluitbare emmer wegzetten. Ik gebruik een lege plastic melkkan van 2 liter en een lege fles van Karnemelks Meisje van 2 liter. Je kunt in plaats van marseillezeep ook sunlightzeep gebruiken. Ik heb de marseillezeep maar in 1 winkel in onze stad kunnen vinden. Sunlight ligt gewoon bij supermarkten. Marseillezeep is een natuurlijke zeep en in aanschaf zo'n 7 euro. Je kunt er heel wat flessen zeep van maken, dus het is niet alleen 'natuurlijk' maar ook 'goedkoop'.

Daarnaast gebruik ik dan wel gewone wasverzachter, dus daar geen low budget-oplossing. Ik begrijp dat azijn een verzachtend effect heeft. Vanaf volgende week staat er wasmiddel en wasverzachter met Zwitsalgeur in de winkel, dus de wasverzachter ga ik zéker kopen

bibi63

bibi63

21-06-2014 om 21:44

Wow kaaskopje!

Gaaf zeg, dat je dat echt zelf maakt! En Marseille zeep, heerlijk..... Overigens tref ik de Marseille zeep op de meest verrassende plaatsen: Action, e.o.a. habbekrats winkeltje, ook bij de natuur-drogist en dat soort zaken. Trouwens die 7 euro, is dat voor een kilo? Als dat voor minder gewicht is, moet je hier eens kijken, ze zijn al in vlokken, dus raspen hoeft niet meer.. http://www.vitexnatura.com/c-323394/marseille-zeep-vlokken/
Bibi

Tango

Tango

21-06-2014 om 21:56

Aldi

Hier meestal wasmiddel van Aldi en dan alleen die voor de bonte was. Ik heb zelden een geheel witte was, dus een wit-wasmiddel gebruik ik nooit. Heb wel van Vanish poeder om je witte was wit te maken als het grauw is en heel soms gebruik ik dat voor een wat verkleurde witte broek o.i.d.
Soms heeft Aldi geen bont-wasmiddel op voorraad en dan koop ik het bij de Lidl of eigen merk van C1000. Deze wasmiddelen hebben allemaal een redelijk neutrale geur. Ariel bijvoorbeeld vind ik vreselijk stinken, dat koop ik dus niet. Soms krijg ik weleens kleding van iemand die met Ariel wast, dat wordt dan eerst weer even met ons eigen wasmiddel gewassen voordat het gedragen wordt.
Hier gelukkig nooit jeuk-klachten gehad. Ik gebruik ook wasverzachter. Niet altijd hoor maar vnl. bij spijkerbroeken e.d. Maar ook geen klachten hierover. Ook wasverzachter van Aldi of Lidl.

amk

amk

22-06-2014 om 00:31

azijn

hier 2 wasmiddelen, wel zelfde merk. We gebruiken de halve dosering en als wasverzachter azijn en sindsdien is de jeuk en eczeem weg. De azijn tip kwam van de dermatoloog met de mededeling: "daar kan geen hormoonzalf tegen op".

Hortensia

Hortensia

22-06-2014 om 09:03

zelf wasmiddel maken

Ik maak dit ook, sinds december of zo, maar dan van Sunlight omdat het goedkoper is. Voor de witte was doe ik er speciale doekjes bij (Action) anders wordt het grauw. Helaas bestaat er geen Reckitts blauwsel meer daarvoor.
Ik heb een huishouden met grote kinderen, tuinier graag, heb een bos naast de deur waar we dagelijks met de hond komen en we maken dus nogal eens wat vuil maar ben heel tevreden over dit wasmiddel.
Een verpakking Sunlight met twee stukjes zeep kost nog geen 1,50 euro en een kilo soda nog geen euro (79 cent geloof ik). Ik heb vorige week mijn laatste raspje Sunlight gemaakt dus je doet er een half jaar mee.
Ik doe er altijd soda bij wegens het ontvettende effect (ik merk geen blekend effect).
Sunlight heeft van zichzelf een lekker fris geurtje dat ik bij Marseillezeep mis. En het is veel goedkoper.

Als wasverzachter gebruik ik een scheutje schoonmaakazijn. Je ruikt dan echt niet naar augurk (waar ik altijd bang voor was), zeker niet als je de azijn met een geurtje gebruikt, maar die is de laatste tijd steeds uitverkocht, merk ik. Blijkbaar hebben meer mensen deze truuk ontdekt! En je was wordt er ook heerlijk zacht van.

Hortensia

Hortensia

22-06-2014 om 09:10

handigheidje

Het raspen van de zeep doe ik met de keukenmachine. Dan rasp ik meteen een bak vol. Met twee zeepjes (één verpakking) doe ik ongeveer een half jaar.
Het wasmiddel doe ik in afgesloten bakken, geen flessen want het kan nogal stevig worden, ook na 24 uur staan. Ik haal dan even de staafmixer erdoor, dan wordt het weer dikvloeibaar.

Het klinkt als veel werk, maar het valt allemaal enorm mee. Een zwaar pak wasmiddel op de fiets meezeulen is meer werk

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2014 om 10:06

hortensia

Er bestaat nog steeds blauwsel, maar van een ander merk, de naam ben ik even kwijt, te koop bij AH.

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2014 om 10:07

Zelf maken

Hebben jullie geen problemen met vetluis, met zulke dikke zeepmengsels?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2014 om 10:45

fiorucci

"Normaal" wasmiddel is toch ook geconcentreerd en gel-lig? Eens in de zoveel tijd op 90 graden wassen of leeg laten draaien met azijn. De zeepoplossing van marseillezeep ontvet trouwens ook beter dan alle handzeep die ik ooit heb gehad.

Ik hou het wel bij wasverzachter ipv azijn. Wij genieten erg van de geur en mijn dochters vinden het al op de grens dat ik zelf wasmiddel maak, haha.

Oh en Bibi, de geraspte zeep uit jouw link is wel voordelig!

Tante Tiny

Tante Tiny

22-06-2014 om 13:27

Hortensia

De action heeft schoonmaakazijn in meerdere geuren. Altijd op voorraad.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2014 om 09:08

kaaskopje

En die gewone vloeibare middelen gebruik ik dus ook niet om die reden....mijn machine gaat ervan stinken, en ook de ruimte achter het zeepbakje slibt dicht,yech.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2014 om 09:12

Dat is zo

Maar nu ik erover nadenk met dit dus niet. Ik zal zo even kijken.

Hortensia

Hortensia

23-06-2014 om 09:20

blauwsel, azijn en vetluis

Ik heb wel blauwsel gevonden in de vorm van blauwe doekjes, bedoel je dat?

Wat de azijn van Action betreft: de dichtstbijzijnde Action is 15 km verderop en de laatste 2x dat ik er was zaten ze helemaal zonder azijn Bij de supermarkt hier hebben ze citroenazijn maar die was ook al telkens uitverkocht. Ik heb nu een jerrycannetje niet-geparfumeerde azijn, die maak ik eerst op.
Volgende week ben ik weer in de stad-met-de-Action, dan ga ik toch weer even kijken voor de eucalyptus- en lavendelazijn want die zijn érg lekker.
Wat vetluis betreft, daar ga ik eens op googlen want ik weet niet wat dat is maar het klinkt alsof je dat beter niet kunt hebben :/

Mieppie

Mieppie

23-06-2014 om 11:23

ook ik maak zelf de wasmiddel

Zoals Kaaskopje en Hortensia het maken. Wel doe ik daar wat druppels geurolie doorheen (babyroom, ruikt naar zwitsal) of de helft zwitsal zeep. Als je een deel met soda maakt is het ook echt ideaal spul om mee schoon te maken! Ik heb altijd een sprayflacon met de verdunde gel staan, het werkt echt streeploos. Ook mijn plavuizen zien er na een dweilbeurt super uit. Kortom; ik zweer erbij!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2014 om 13:13

gekeken

Het zeepbakje is wonderbaarlijk schoon en de wasverzachter ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.