Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wasmachine en drogerfilterschoonmaakdag!

Ik dacht, ik zal het even met jullie delen!! Ik ben altijd zooo slecht in het regelmatig schoonmaken en legen van die leuke filtertjes onderin de wasmachine en de droger! Heb ik me ooit ergens voorgenomen het in elk geval in de zomervakantie en de kerstvakantie een keer te doen, als een soort 'vaste punten'. Nou die kerstvakantiebeurt heb ik dus vandaag uitgevoerd. Nog geen kwartiertje werk, maar dat hele condensatordroogding uit de droger is weer schoon, het poederlaatje van de wasmachine heb ik schoongesopt (smerig!!) en ik heb fijn een paar spijkers en een knikker uit het wasmachinefilter gehaald. Als jullie nou net zo slecht zijn in dat soort dingen als ik...gewoon even doen vandaag!!

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Positieve betekenis

Kijk aan, dát geeft nog eens een positieve betekenis aan blue monday!
Good for you.
Groet,
Miriam Lavell (heeft juist vorige week de filters gedaan.)

Tihama

Tihama

16-01-2012 om 14:13

Hahaha

Goed idee, Ingrid. Mijn man heeft er zelfs een kalenderitem voor gemaakt. Dat helpt ook.

Tihama, die al ruim 1 uur bezig is om de eerste keer Greenwheels te reserveren met haar NS-businesscard. sugt

Rtl cobi

dat programma van jullie zenden ze dan pas na middernacht uit vrees ik.

*proest*

"Gaan we samen in het kader van ons menopausaal erotisch reveil (nee Miriam, dat glorieuze vooruitzicht laat ik me niet meer afnemen ) vervuilde studentenhuizen te lijf."
En bedankt Cobi. Kan ik mij nu gaan toeleggen op het reinigen van mijn beeldscherm en toetsenbord.
Overal koffie!
Groet,
Miriam Lavell

Margriet*

Margriet*

17-01-2012 om 09:39

Nog niet klaar!

Tijdens mijn BHV training heb ik geleerd om naast de roosters van de condensdroger (die onderin zit maak ik wel 6 keer per jaar schoon, die zit vaak heel erg vol met haren en stof = goede schoonmaaktip: met de tuinsproeier spuit je gemakkelijk de kieren schoon) ook eens de achterkant van de droger open te schroeven en daar het stof te verwijderen (Verbazing wat daaruit kwam!!). Aangezien daar de motor zit is er bij veel stof meer kans op brandgevaar. Zeker bij de wat oudere drogers. Dus Ingridt aan de slag!!

Akelei

Akelei

17-01-2012 om 09:52

Wellicht niet te laat gale

Mijn oude maschien gaf ook wel eens zo'n melding (bijv. bij te veel schuim). Er liep dan inderdaad iets over (in de grondplaat) waardoor een sensor of een vlotter (of zoiets) de boel blokkeerde. Onze remedie: wasdroger eraf en wasmachine even flink naar voren kantelen. Water uit grondplaat liep weg (plasje op vloer), foutmelding weg, machine weer te gebruiken. Tatatada!

Akelei

Akelei

17-01-2012 om 10:02

Vervolg "te laat"

Oja, daarbij "benedenafvoer" ook openzetten. (Bij schoepenrad pomp, was bij ons luikje aan voorzijde) Even bak eronder.

IngridT

IngridT

17-01-2012 om 10:58 Topicstarter

Achterplaat erafschroeven?

Humpf. Volgens mij staat dat niet in mijn onderhoudsboekje!

Anyway, als gale dankzij dit draadje haar wasmachine weer aan de praat krijgt dan ben ik in retrospect extra blij met mijn opwelling om deze megatruttige posting toch op het forum te gooien.

Overigens is het toch leuk om te zien hoe goed je iedereen inmiddels kent hier. Ik was echt totaal niet verbaasd om te lezen dat tihama-family wasdrogerfilterklusjes door middel van automatische reminders in een computer of I phone nooooit meer vergeet, en dannatuurlijk niet te vergeten Cobi's onnavolgbare talent om overal een dubieuze draai aan te geven...

Ingrid (wat was het nou? Postmonopausale nogiets? Volgens mij ben ik nog steeds premenopausaal. Of zouden dit idd de eerste oprispingen zijn van een nieuwe fase in mijn leven??! Whaah!)

Mover

Mover

17-01-2012 om 13:23

Vriezer ontdooid en toen

Vanmorgen had ik de vriezer al ontdooid, lekker makkelijk, hele inhoud op het dak gelegd, bleef bevroren
En nu dus ook maar even de droger filters etc eruit gehaald. Stofzuiger erdoor en klaar. Flutklusje, maar je moet er maar aan denken. Ingridt: Bedankt! Wasmachine staat te draaien, dus die doe ik wel een andere keer.
Fijne dag nog iedereen.

Peri ot

Volgens mijnis het perimenopausaal.

IngridT

IngridT

17-01-2012 om 16:29 Topicstarter

Ah! dirksmama!

Peri! Hmm. Dan ben ik vast al bijna aan de beurt..

Ingrid

Welnee

"Zal ik voortaan de filters zelf moeten losschroeven."
Daar heb jij dan toch die handige brommerknutselaar van 17 voor? Kun je hem weer een beetje leren plannen, desnoods met kalenderitem op zijn phone.
Jemig, valt alles toch nog op zijn plaats.
Groet,
Miriam Lavell

Tink

Tink

22-01-2012 om 00:03

Ingridt en margriet

Die achterplaat, dat hoeft bij nieuwere machines niet meer, vertelde ons de verkoper. Dat is inmiddels alweer een jaar of 3 geleden. Dus als het niet in je boekje staat, vooral niet doen
(Ik weer blij, hier moet ik erg rare stunts uithalen om bij die achterkant te komen, pfffft.)

Bij mijn oude droger moest dat inderdaad ook, daar zat een soort ventilator-achtig ding in met allemaal aangekoekt stof. Best gevaarlijk, want droog stof dat heet wordt kan makkelijk brand veroorzaken.

Dat pluizenfilter maar 2x per jaar schoonmaken is dan wel weer erg weinig. Minstens 4x per jaar doen, voor mij is een nieuw seizoen al jaren de reminder.

Ik was trouwens net zo min verbaasd als jij over de ontboezemingen van Tihama en Cobi

Petr@

Petr@

22-01-2012 om 18:35

Kan geen filter vinden

bij mijn droger. Aan de zijkant zit een klepje en als ik dat openmaak kijk ik in een pijp die door de droger heen gaat. Aan de zijkanten van die pijp zie ik wel allemaal stof zitten, maar dat krijg ik er niet uit.
Of zit er nog ergens anders een filter verstopt?!
Idem dito trouwens bij de wasmachine. Een klepje waarachter een draaidop zit. Als ik die opendraai komt er water uit. Als ik die dop eruit trek dan zie ik geen filter o.i.d. en ben alleen wat takjes tegen gekomen. Of is dit dan het filter?

Puck

Puck

22-01-2012 om 21:27

Yep petra

Die dop die je eruit trekt IS idd het filter van je wasmachine. En waarschijnlijk zit er ook een slangetje? Dat gebruik je om eerst het water af te tappen. Van mijn droger heb ik alleen het pluizenfilter, maakt misschien uit of je een condensdroger hebt of een afvoerdroger.
Hier net vandaag het filter van de wasmachine eruit gehaald. Midden in het programma gaf hij een foutmelding dat het filter verstopt zat. Dat zou wel kunnen, ik had er hele vieze modderkleren in gewassen van de voetbal. En er kwam idd een heleboel drap uit. Daarna deed hij het als een zonnetje.

Petr@

Petr@

23-01-2012 om 17:00

Puck

Bij het woord filter verwacht ik iets anders en niet een dop )
Als mijn wasmachine het begeeft wil ik er net zo een als jij. Handig hoor een machine die dat soort dingen zelf aangeeft (maar eigenlijk natuurlijk voor die 10 kg trommel...)!

Puck

Puck

23-01-2012 om 22:38

Hihi petr@

Ik heb 2 wasmachines, de Hoover van 10 kg en de AEG van 5. En laat het nu net dat onding van een AEG zijn die die storing gaf. MAar dan moet je wel het boekje erbij hebben want op de display staat alleen C2. Tja, zoek maar uit wat het dan is. In de oude wasmachine gaan de extreem smerige kleren van voetbal ofzo. Maar zo'n 10 kg trommel kan ik je echt aanraden, ik vind het ideaal. Alleen als je alles in de droger droogt heb je daar eigenlijk ook 2 van nodig omdat het er niet allemaal in 1x in past.

Petr@

Petr@

24-01-2012 om 14:20

Slim puck

2 machines! Ik zou er de ruimte niet voor hebben, en zeker niet voor 2 drogers. Of zou je ook 10 kg drogers hebben?

Puck

Puck

24-01-2012 om 15:18

Dat hoeft niet hoor p

Een cilinder wordt niet 2x zo groot om 2x zoveel ruimte te krijgen. Mijn 10 kg wasmachine is wel iets groter als heel apparaat bekeken, maar zeker niet 2x zo groot als een 5 kg wasmachine.

Puck

Puck

24-01-2012 om 17:09

Lol p

en ik wist dat je op zon antwoord zat te wachten En nu wist je natuurlijk ook weer dat ik zo zou reageren ROTF

Nee maar...

...wat een voorspelbaar forum

Moontje

Moontje

25-01-2012 om 10:09

Alarmlichtje

Hmm, mijn droger geeft gewoon een alarmlichtje als de onderste filter gereiningd moet worden. De pluisfilter bij het deurtje doe ik sowieso bij iedere wasbeurt.
Wel een goed idee om het klepje bij de wasmachine eens te openen (daar geeft ie geen lichtjes aan) maar ik moet eerst eens een goed passend bakje vinden (laag maar groot, de bakjes die ik heb stromen altijd over, en de grotere zijn te hoog)

Irene

Irene

25-01-2012 om 12:16

Oww

Goed dat ik dit lees, moet ook nodig weer eens het filter van de wasmachine nakijken. Vroeger liep hij gewoon steeds vast (dan zat er weer een smurf, muntje of onidentificeerbaar voorwerp waar nieieiemand iets vanaf wist klem in de pomp) en dan moest je de hele wasmachine leeg laten lopen (natuurlijk in een bak die er net niet onder paste) voor je het voorwerp uit de pomp kon prutsen. Wat een gedoe! Tot de pomp het uiteindelijk echt begaf. Maar ik bedenk me nu dat sinds we een nieuwe pomp hebben dat niet meer is gebeurd. Ik denk dat het zo'n goeie pomp is dat hij alles gewoon vermaalt! Want het zal toch niet zomaar zo zijn dat mijn zoons (+man) hun leven gebeterd hebben op het gebied van zakken leeghalen. En ik vergeet dat dus ook altijd te controleren...

Puck

Puck

25-01-2012 om 13:50

Moontje

en hoe zou je het doen in mijn geval? De machine stond vol water dat niet afgepompt kon worden. Dat moet dan allemaal via dat slangetje. Daar zijn geen geschikte bakken voor. Je kunt veel beter een bakje dat laag genoeg is gebruiken en een emmer ernaast. Als je kleine bakje vol zit zet je de stop even in de slang, leegt het bakje in de emmer en gaat weer verder. Veel makkelijker dan een grote platte bak zoeken en die later nog zonder knoeien moeten legen

Moontje

Moontje

25-01-2012 om 15:44

Slang en stop

Nou heb ik een slangetje en een stop. De slang kan ik wel legen in een bakje maar de stop niet. Ik kan er nog beter een dikke handdoek onder leggen, bakje lukt gewoonweg niet. Gelukkig gaat het meeste water eruit met het slangetje, en die stop begint al te druppelen bij de eerste slag dat ik 'm opendraai, daar kan geen bakje tegenop (of onder

Petr@

Petr@

25-01-2012 om 17:55

Grrr.....

Na het reinigen van het filter heeft Petr@man de dop er weer opgedaan. Maar blijkbaar niet goed dicht, want de hele bijkeuken stond gisteravond blank nadat ik de was erin gestopt had. Op de display stonden 2 lichtjes te knipperen: "waterafvoer" en "watertoevoer". In de handleiding stond dat ik de technische dienst moet inschakelen. Die komt gelukkig morgen al. De natte was kon gelukkig bij een buurvriend in de machine.
Grrr. ik maak nog eens een filter schoon ((

Primavera

Primavera

25-01-2012 om 20:06

Te laat

Ik was net zo blij dat de oude wasmachine eindelijk zo krakkemikkig begon te worden, dat we met goed fatsoen hem voor een nieuwe konden inruilen. Het filter heb ik geloof ik nooit schoongemaakt, in ieder geval niet na onze laatste verhuizing 3 jaar geleden. Al een jaar moest een stokje onder de programmaknop, omdat die anders geen contact maakte. De laatste maand was het iedere keer weer een verassing of hij zo gaan draaien na het aanzetten of dat hij na wat vruchteloos gebrom met allerlei lichtjes zou gaan knipperen als ware het een late kerstversiering. Natuurlijk altijd in een combinatie van leds wat niet in het instructieboekje stond. Alleen met een paar ferme klappen en trappen was hij dan wel weer in beweging te krijgen.
Dus hoera, hoera, hoera, knoop doorgehakt en nieuwe grote wasmachine besteld, waar 9 kg in kan. Ze zouden ook gelijk het oude kreng met inhoud van 6kg op komen halen.
Zo gezegd zo gedaan en vrijdagochtend kwamen ze dus de oude ophalen, nieuwe zou 's middags gebracht worden. Netjes thuisgebleven, maar helaas geen wasmachine. Sorry foutje, aldus de klantenservice, hij komt maandag. Ok een weekend zonder wasmachine overleven we ook al weer. Helaas maandags ook geen wasmachine, want die staat ergens op onbekende plek op de italiaanse autowegen vast. Klantenservice herkend me ondertussen aan mijn stem, maar niemand schijnt te weten waar mijn mooie nieuwe machine nou gestrand is.
Grrr, had ik nou die filterschoonmaaktruuk maar geprobeerd dat had ik tenminste een wasmachine gehad. Handwassen voor een gezin met 6 personen is ook niet alles
Groeten Primavera

IngridT

IngridT

26-01-2012 om 13:28 Topicstarter

Platte bak.

Nou, nog 1 geniale tip dan in dit intrigerende draadje. Of het hygienisch is weet ik niet (ik was hem altijd braaf af als ik klaar ben) maar de braadslee van de oven doet het echt fantastisch als wateropvanger voor de wasmachine als je zo'n slangetje losrukt...Perfecte maat.

Ingrid

PS..primavera...succes met je nieuwe wasmachine, hoop dat ie snel komt!

Klaartje

Klaartje

26-01-2012 om 16:16

Limonadefles

Je kunt het slangetje ook in een limonadefles hangen. Als ie vol is even je dopje terug op slangetje en fles leeggooien.
Wat betreft de filter. Ik heb sinds kort een nieuwe wasmachine en droger. Ik heb een warmtepompdroger gekozen en daar hoef je de filter niet meer schoon te maken. Dit gebeurt tijdens het drogen. Alleen het filtertje in de deur moet ik doen. Ideaal.

Puck

Puck

26-01-2012 om 21:41

Moontje, ik bedoelde het anders

Ik bedoelde het anders. De stop die jij bedoelt is het filter, ik bedoel het afdekdopje dat de slang dichthoudt. Onder het filter kan je idd geen bakje kwijt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.