Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teuntje

Teuntje

06-07-2018 om 10:17

Wasdroger droogt niet

Mijn dochter heeft een wasdroger gekocht, nieuw, siemens sensoric iq 300. We hebben geprobeerd het gewassen beddegoed er in te drogen (dekbedhoes, hoeslaken en molton, alles tweepersoons) maar het wordt niet droog. Ook niet na de tweede (en de derde!) droogronde op het programma katoen, kastdroog. Dus maar opgehangen om echt droog te worden. Dat is natuurlijk de bedoeling niet. Is dit teveel in een keer? Maar hij moet toch een wasmachinelading aankunnen?
Ik gebruik zelf geen droger dus geen idee. Iemand wel? Anders moeten we de winkel bellen, maar als het iets heel simpels kan zijn dan proberen we dat eerst uit.

Casey

Casey

06-07-2018 om 10:27

Hmm

Mijn wasmachine heeft een capaciteit van 7 kilo en mijn wasdroger 5 kilo. Was moet ook kunnen bewegen om schoon te kunnen worden en dat zelfde geldt ook voor een droger om het droog te kunnen krijgen.
Ook nog de molton erbij lijkt mij toch echt teveel.
Volgens mij ‘mag’ de wasdroger maar voor ongeveer de helft vol om een goed droogresultaat te kunnen krijgen.

helemaal niet droog of niet helemaal?

Het probleem met het drogen van beddengoed in een wasdroger - althans bij mij - is dat het beddengoed in elkaar draait tot een grote klont. De buitenkant van die klont wordt wel droog, maar binnenin blijft de boel vochtig. Het is helemaal een ramp als al het andere beddengoed binnenin éen dekbedhoes gaat zitten, dat wordt nooit droog. Dat betekent in de praktijk dat grotere stukken éen voor éen gedroogd moeten worden, maar vaak is het handiger om alles gewoon aan de lijn te hangen, per saldo ben je dan evenveel (of minder) tijd kwijt

Mijn vraag is dus: wordt het beddengoed wel gedeeltelijk droog - vanwege dat klont-effect dat ik hierboven beschrijf - of blijft het overal even vochtig? In dat laatste geval lijkt mij dat er iets mis is met de droger.

En hoe zit het met andere was? Als er een lading kleding in gaat, wordt dat dan wel droog?

Groeten,

Temet

kastdroog extra

of kreukherstellend kastdroog extra. de binnenkant van de dekbedhoes etc is nog nat maar de sensor leest dan denk ik de buitenste kant. komt omdat t teveel in elkaar draait, lastig. Gebeurt bij mij ook regelmatig

Triva

Triva

06-07-2018 om 11:19

dekbed

Ik draaide vroeger, toen ik nog een droger had, altijd even een postelastiek om het gat, dus samenbundelen. Dan kon er niets meer in schuiven.

40er

40er

06-07-2018 om 12:27

Hier

Net als bij tekst, het gaat in elkaar zitten. Ik droog in zo'n geval onderlaken, kussensloop bij elkaar, dekbedovertrek apart. En dan nog moet ik halverwege het overtrek nog een keer los schudden.

Marie

Marie

06-07-2018 om 19:16

beddengoed niet in de droger

dat is dus de reden dat ik beddengoed nooit in de droger doe. Wordt een "natte bal" met kreukels.

Jasmijn

Jasmijn

06-07-2018 om 20:07

andere was wel droog?

Inderdaad wat anderen al schrijven: Ik doe meestal wel mijn tweepersoons overtrek erin én een onderlaken, maar niet ook nog eens een molton, dat is helemaal zo'n dik ding, dus ik denk dat het inderdaad teveel is. Bij mij is dan mijn hoeslaken onderlaken redelijk droog maar heb wel hier en daar nog een klamme plek (soms is het wel redelijk droog trouwens) Wat ze de volgende keer kan doen is het een beetje verdelen met de andere was, zodat die dingen niet alledrie tegelijk in de trommel zitten.

Teuntje

Teuntje

06-07-2018 om 20:54

Dank

Andere was is nog niet geprobeerd. We gingen het bed verschonen en mikten alles in de wasmachine en daarna in de droger. Maar het zal teveel en te groot zijn geweest, klinkt plausibel.
Wel jammer. Want die,grote lappen ophangen, dat lukt nu juist niet zo goed. Aan de lijn, ja, moet je die wel hebben. In de binnenstad is dat niet altijd voorhanden. De hoezen en lakens gingen tot nu wegens plaatsgebrek over een deur en ze hoopte daar nu van af te zijn. Maar misschien dat het stuk voor stuk wel lukt, met losschudden tussendoor.

Paasei

Paasei

06-07-2018 om 21:13

en anders..

.. als de tips hierboven niet werken; misschien.is de sensor in de machine gewoon niet optimaal. Ik had vroeger een dure droger, die had blijkbaar meer of betere sensors en die kreeg de was droog. Mijn huidige is simpeler/goedkoper en ik merk dat die moeite heeft met verschillende materialen. Alleen handdoeken gaat goed. Maar oh wee als ik er molton onderlaken bij stop.. Ik los het op door de timer functie te gebruiken. Weet ondertussen hoe veel droogtijd nodig is en stel de droger gewoon in op tijd. Hoeft ie niet meer zelf te 'voelen'.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2018 om 21:22

Hier

Hier werkt het best om de droger te gebruiken voor die grote dingen, maar inderdaad niet alles tegelijk. Ik heb meestal m’n hoeslaken en dekbedovertrek met wat andere spullen in de bonte was, en dus ook samen in de droger, en de molton met andere spullen in de witte was. En dat gaat meestal prima. Soms komt er zo’n bal uit en is het nog vochtig en dan gaat het weer terug.
Dus ik zou niet meteen het beddengoed maar weer op gaan hangen.

Marie

Marie

06-07-2018 om 21:27

Maakt toch niet uit

Ik kan ook nooit alles tegelijk in de droger gooien, sowieso dekbedovertrek apart, anders kruipt daar vanalles in. Is een enorm groot ding bij ons, zou ook niet weten waar ik die kan ophangen.
Maar ik zie het probleem niet, dan droog je die was in 2 (of 3)gedeeltes in de droger?

Marie

Marie

06-07-2018 om 21:30

Maar ben

sowieso erg makkelijk geloof ik, als ik hier soms lees. 'De was moet gedroogd' ken ik niet zo. Ik zet een wasmachine aan en als ik tijd heb, thuis ben en eraan denk dan ga ik die was drogen.
Kan dus makkelijk een dag inzitten. Soms zelfs wel 2.

Ook de timer.

Ik zet de timer op een uur, hussel de boel wat los en zet de droger nog een half uurtje aan.
De sensor kan de stof niet lezen als die grote lappen in een prop zitten.

Overtrek, hoeslaken en slopen kunnen bij mij makkelijk samen in de droger.
De matrasbeschermer doe ik ook apart, maar die was ik niet iedere week/2 weken.

Binnen 1,5 uur is alles droog. Ik haal alles er uit als de stof nog warm is en kan het dan kreukloos opvouwen.

lijn

Als je geen echte lijn hebt, dan kan je gewoon van die wasrekjes gebruiken die je over de deur hangt. Dekbedhoes zigzag eraan, et voila.

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

07-07-2018 om 11:21

Casey

Ik zie dit soort rekken ook wel eens. Ze nemen minder ruimte in dan het uitklaprek dat ik heb, maar hoe droog je op zo’n ding een dekbedhoes? Dat zie ik niet echt voor me....

Triva

Triva

07-07-2018 om 11:52

Vogel

Gewoon, er overheen leggen, het ding is 1,5 meter hoog

Maar ik ben blij met mijn waslijnen op zolder, geen droger nodig en met de ramen open is het net of het buiten heeft gehangen zonder regenrisico....

Casey

Casey

07-07-2018 om 13:43

Vogel

Lange zijde tegen andere lange zijde, dan vast zetten met knijpers, van links naar rechts en weer terug.
Hoeslaken in vieren met de hoeken netjes in / om elkaar. Ik heb dan maar de helft (een kant uitklappen) van het rekje nodig.

Netjes ophangen is ook netjes opvouwen en in de kast leggen.

Tango

Tango

10-07-2018 om 10:25

Geen probleem

Hier een Bosch wasdroger en eigenlijk nooit problemen met beddengoed drogen. Ja, weleens dat er een kussensloop in de dekbedhoes kruipt en die dan niet helemaal droog is. Maar over het algemeen gaat het goed. En ik doe er ook regelmatig een 2-persoons dekbedhoes, 2 kussenslopen, een hoeslaken en soms een molton in. Maar die molton is dan ook niet heel dik.
Ik heb de wasdroger wel op zeer droog staan. Kastdroog is naar mijn idee ook niet droog genoeg.

Jasmijn

Jasmijn

10-07-2018 om 11:09

gewoon over de deur

Ik gooi zo'n bijna droog overtrek na de droogbeurt dan nog even over de kamerdeur, hij heeft dan nog wat klamme plekken en dan is ie na een aantal uur wel droog (nooit gecheckt hoe lang dat nou eigenlijk duurt, na een tijdje is het droog en ruim ik het op) ik heb geen zolder of trapgat waar alles lekker kan drogen. Dingen die bij mij niet in de droger gaan, hang ik op een hangertje en die hangen in een deuropening die ik weinig gebruik. Omdat ik maar één dag in de week was, hangt dat er dus ook maar kort (ongeveer 8 kledingstukken) dus een dag later is het weg en is het huis een week lang weer helemaal netjes.

Kareltje

Kareltje

10-07-2018 om 20:37

Wel alle beddengoed in de droger.

Hier gaat het hele zooitje er in 1 x in, wel op extra droog. Kastdroog vind ik sowieso vrij klammig eruit komen. 7 kilo wasmachine en 7 kilo droger, alles gaat 1 op1 over. Moet bij jou toch ook kunnen of heb je een kleinere droger?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.