Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wasdroger

Op de veel te jonge leeftijd van 10 jaar is mijn Miele wasdroger overleden. De reparatiekosten zijn te hoog, dus nu een nieuwe.
Pech dus, omdat ik verwachtte dat deze, net zoals zijn voorganger, toch wel 15-20 jaar mee zou gaan. Wat nu ? Weer een dure Miele, een iets goedkopere b.v. Bosch of een echte goedkope. Ervaringen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

09-09-2012 om 20:10

Bosch

Sowieso ben ik geen fan van Miele. Ongetwijfeld zijn ze heel goed, maar de voortschrijdende techniek vind ik zelf een reden om mijn wasapparaten geen 20 jaar mee te laten gaan. Na een paar jaar zijn ze weer zoveel zuiniger met stroom en electriciteit geworden dan zo'n oude Miele er dan schraal bij afsteekt.
Moet zeggen dat mijn Bosch trouwens al 13 jaar mee gaat, zowel de wasmachine als de droger. Die is inmiddels dus ook wel achterhaald qua techniek.

Warmtepompdroger

Ik zou voor een warmtepompdroger gaan. Dat scheelt een hoop energiekosten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Hier warmtepompdroger

Hier een warmtepompdroger. Over de duurzaamheid kan ik weinig zeggen, want we hebben m nu 3 jaar.
Voordeel is naast het lagere energieverbruik ook de lagere temperatuur, waardoor wasgoed niet krimpt. Nadeel is dat een droogcyclus 2 uur duurt. Vind ik geen ramp, maar als je een kortere tijd gewend bent kan het allicht tegenvallen (ik was een wasrek gewend, dus ik vind 2 uur snel zat).

groeten,

Temet

Shonagh

Shonagh

09-09-2012 om 22:05 Topicstarter

Reactie

Daar had ik nog nooit van gehoord: een warmtepompdroger, maar eens op heat pump dryer gegoogled en zal me er eens verder in verdiepen, bedankt voor de tip.
Ook Guinevere's tip is een goede, had het nog niet zo bekeken, he lekker toch dit forum !

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-09-2012 om 22:44

2 uur?

Zolang doet mijn warmtepompdroger er echt nooit over. Ik gebruik eigenlijk alleen het programma voor de synthetische was (dus ook voor de niet-synthetische was) en meer dan een uurtje is ie daar niet mee bezig.

Wij hebber er eentje van AEG. Maar ik heb wel al besloten dat het volgende keer toch een Miele gaat worden. Ik vind de programmeermogelijkheden (van zowel de wasmachine als de droger, beide AEG) te beperkt. Voorbeeldje: spijkerbroeken worden soms net niet helemaal droog en dan zou het handig zijn om hem na afloop nog even te laten kouddoordrogen. Met de AEG kan dat niet automatisch. Met mijn oude Bosch, die na 14 jaar trouwe dienst is overleden, kon dat prima. Ook kon ik daar veel beter instellen dat de was net niet droog moest worden, zodat ik kreukvrij verder kon drogen aan de lijn. Mijn AEG kent eigenlijk maar twee standen: kurkdroog of zeiknat....

Bosch

Ik heb een bosch wasdroger en die bevalt prima. Hij doet het al 15 jaar trouw en wordt veel gebruikt. Ik heb geen wasdroogruimte groter als 2 kleine rekjes dus de wasdroger wordt ook veel gebruikt, bijna dagelijks.

Ginny

Ook hier een AEG, en de stand voor katoen-kastdroog gaat uit van 2 uur. Hij zit meestal vrij vol en vaak kost dat dan inderdaad rond de 2 uur. Minder was erin betekent sneller klaar.

Je kan ook op tijd instellen, dus jouw probleem is bij deze machine opgelost.

Stand voor synthetisch gebruik ik dan weer zelden.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2012 om 10:21

Temet

Mijn droger heeft dat ook, volgens mij hebben we zelfs dezelfde.

Maar wat ik bedoel is dat de machine automatisch na afloop nog even kouddoordroogt zonder dat ik van beneden helemaal naar de zolder moet klossen om een aantal keren op dat knopje te drukken. Mijn oude Bosch (die qua aanschaf ongeveer de helft was) kon dat prima.

Ik vind de katoenstand te goed drogen.
Alles komt er dan in kreukels uit. En ik heb ook gemerkt dat daar de was toch nog wel van krimpt. Vandaar dus dat ik alleen de synthetische stand gebruik. Maar die werkt dan weer niet zo goed met het wat dikkere spul. Ik kan, ondanks dat dat ding meer dan 1000 euro was, op die hele machine geen een stand vinden die precies droogt zoals ik dat wil.

Moet zeggen dat hij nu wel wat minder begint te drogen, want de condensor heeft toch al wat pluis verzamelt (ondanks het regelmatig schoonmaken van Alle filters). Dus wie weet maakt ie mijn was straks net strijkdroog genoeg.

Krijg overigens ook het idee dat ik er wat minder instop dan jij.

Pas eentje gekocht

en dat is een Mile warmtepompdroger. Wel even slikken qua prijs! Onze vorige droger was een AEG, ook een warmtepompdroger. Deze is helaas maar zes jaar meegegaan. Destijds waren er maar twee modellen warmtepompdroger: AEG en Miele. De miele vonden we toen te duur. We hebben er nog een reparatiemannetje bij gehaald. Mannetje was in zijn element, want een kapotte warmtepompdroger, dat zag hij niet vaak omdat het pas iets was van de laatste jaren. Het bleek een kapotte ventilator. Ventilator moest vervangen en schoongemaakt. Dat vonden wij een te grote investering, dan liever een nieuwe. Maar wel weer een warmtepompdroger want dat scheelt behoorlijk in energiekosten.

Erg belangrijk voor ons is het geluid, hoeveel herrie het apparaat maakt. En ook het gemak waarmee de filters schoongemaakt kunnen worden. Niet alleen het filter in de deur, maar vooral ook die andere. Veel huisbrandjes ontstaan door een oververhitte wasdroger, te wijten aan een niet goed schoongemaakt filter... Of er ontstaat geen brand, maar wel een doorgebrande = kapotte machine. Er zijn ook 'zelfreinigende machines' maar volgens de verkoper werkt de techniek van zelfreinigende filters niet optimaal. Tsja, geen idee of zjin verhaal klopt. Verder heeft de verkoper ons verteld (of wijsgemaakt) dat Miele meer sensoren in de machine heeft zitten die meten hoe droog je was al is en wat de dan nog resterende droogtijd is. Dat zou een verklaring zijn waarom andere wasdrogers zo lang op vijf minuten blijven staan. Ook dit kan natuurlijk een verkoopargumente zijn. Voor ons herkenbaar en irritant en ik moet zeggen inderdaad hebben we dit nog niet meegemaakt bij onze nieuwe Miele.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2012 om 14:33

Nee dat geloof ik best

Dat is dus Miele, die zijn meestal gewoon echt af...

Vond hem eerder ook te duur. Maar na twee, ook niet echt goedkope, AEG miskopen heb ik toch spijt.
Ik ben denk meer een Miele mens. Ik hou van heel slimme apparaten.

Mijn droger is echter pas een jaar of 2 of zo oud (en dat betekent dus dat mijn oude Bosch 16 dienst heeft bewezen), ergens hoop ik toch ook wel dat ie het nog een jaartje of 10 gaat doen. Het was toch best een smak geld al met al.

Shonagh

Shonagh

10-09-2012 om 21:58 Topicstarter

Gekocht

Warmtepompdrogers zag alleen ik op het web maar niet te koop in de supergrote witgoedzaak (Currys) waar ik vanavond was. Het is een Bosch geworden, mede doordat ik wel wat teleurgesteld was in Miele. Heb ook nooit van al die mogelijkhieden van Miele ( ook wasmachine) gebruik gemaakt, dus iets minder toeters en bellen nu.
Moet nog wel een weekje wachten trouwens :o(

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.